Geschreven door Cédric Bloem, Sylvia Crielaard, Nina Vanneuville & Caro Willekens

Als ware Sherlock Holmes zijn wij op zoek gegaan naar aanwijzingen. Het was dan wellicht geen Londen maar Brussel, toch was de spanning en sensatie aanwezig. Als James Bond hebben wij gevaren getrotseerd om de echte coolfactoren in de buitenwijken van Brussel te vinden. En net als deze superhelden hebben ook wij de raadsels opgelost en de gevaren overwonnen. Benieuwd welke coolhunts de daders zijn?

Striptekeningen

Striptekening Art Mural
Bier, chocolade en wafels doen jou wellicht al denken aan België, maar ook voor onze strips en zijn tekenaars staan wij gekend. Verschillende van deze stripfiguren zijn in Brussel terug te vinden, geschilderd op gevels van gebouwen. Enkele bekende stripfiguren die je kan tegenkomen zijn Suske en Wiske, Bollie en Billie, Lucky Luke en – zoals u op bovenstaande foto kan zien – Dommel de dikke witte hond. De meeste tekeningen komen van ‘Art Mural’. Deze heeft op deze pagina  een wandeltocht gemaakt via Google Maps, zodat je ieder van deze tekeningen kunt bezichtigen.

Cédric Bloem

Expressionisme

Diervriendelijk vlees bestaat niet
Een kleine veralgemening van wat we allemaal terugvinden in Brussel. Op verschillende manieren zien we hoe mensen hun blijheid, woede, irritatie, liefde tonen aan de hand van stickers, graffiti of andere originele manieren. We zien hier vooral een sterke kracht van vrijemeningsuiting. Mensen willen van zich laten horen, ze willen hun mening geven maar gebruiken niet de kracht van de stem, maar eerder van de kunst. In iedere steeg zie je een vorm van meningsuiting terug komen. “Niemand is Illegaal”, “dier vriendelijk vlees bestaat niet” of “geen derde rijk in onze mooie wijk, f*ck NVA” zijn voorbeelden van wat we allemaal terug vinden. Soms zien we ook expressie in een vorm van kunst terug. Dit allemaal toont dat de stem van de mens overal terug te vinden kan zijn.

Cédric Bloem

Vogels tussen de mensen

Vogels onder de mensen
Op de hoek van de Oppem straat in Brussel heb ik een grappig gezicht aangetroffen. Het vergt mogelijk wat zoekwerk, maar aan de lantarenpaal in het midden van de foto en aan de regenpijp links op de foto zijn kleine vogelhuisjes te zien.

Het zicht ziet er cool uit omdat er in een grote stad waar veel mensen wonen, veel verkeer rijd, nauwelijks bomen of natuur aanwezig is gedacht wordt aan de vogeltjes. Dat zij naast de mensen een eigen plekje in de stad krijgen aangeboden.

Deze coolhunt zou gekoppeld kunnen worden aan een trend die op dit moment erg belangrijk is, namelijk: milieubewustzijn dat weer verbonden is met diervriendelijkheid. Mensen zijn veel bezig met het behoud van natuur en de dieren die daarin leven. Nu is het in zo’n grote stad als Brussel moeilijk om natuur te behouden, maar op deze manier wordt er wel aan de dieren gedacht en krijgen zij ook een plaatsje in de stad. Nu zijn het dan alleen nog de vogels, maar als deze coolhunt verder wordt doorgevoerd kunnen andere dieren straks misschien ook hun eigen plekje krijgen tussen de mensen in Brussel.

Sylvia Crielaard

Windvangers als kunst

Windvangers
Langs de Koolmijnenkaai in Brussel kun je genieten van de vele gekleurde windvangers die als een soort kunstwerk lang het water de in en uitgaande boten begroet en uitzwaait in Brussel.

Deze windvangers zijn cool om te zien omdat ze allemaal verschillende kleurtjes hebben waardoor ze erg opvallen in langs het water en in de stad. Daarnaast is het cool dat iets wat vooral een functionele functie heeft, namelijk het opvangen van wind dat vervolgens weer kan zorgen voor stroomopwekking, door zijn kleurtjes gebruikt wordt als een soort kunstwerk dat de bewoners en de bezoekers van Brussel op kunnen vrolijken.

Deze coolhunt kan worden gekoppeld aan een trend die op dit moment erg belangrijk is voor de mensen, namelijk: duurzaamheid. Deze windvangers zorgen er voor dat er wind opgevangen wordt dat vervolgens als stroomopwekker gebruikt zou kunnen worden. Dit is een duurzame manier van stroom opwekken. Alleen om van die saaie windvangers in de stad te plaatsen is niet leuk. Doordat ze nu een kleurtje gekregen hebben ziet het er niet meer saai uit en zou het als een soort kunstwerk kunnen worden gezien.

Sylvia Crielaard

De groene bezorgdienst

Groene bezorgdienst
Terwijl we in de straten van de Vlaamse buurt aan het rondwandelen waren, kwam ik Take Eat Easy in de Dansaerstraat tegen. Ik heb toen aan een local gevraagd, wat het juist inhield. Deze jongen kon mij vertellen dat het om een nieuwe, groene bezorgdienst van eten ging.

Het zijn dus restaurants die enorm belang hechten aan, waar hun producten vandaan komen. Ze willen verse, gezonde en kwalitatieve gerechten aan hun klanten bieden.

We kennen het concept al langer, junkfood online bestellen en ze komen het dan aan huis leveren.

Wat deze coolhunt zo cool maakt is dat het bij Take Eat Easy ook zo is, alleen brengen ze ipv. met de auto, het met de fiets. Op deze manier willen ze groene energie steunen. In een drukke stad als Brussel is met de fiets veel gemakkelijker, en ben je ook nog eens sneller. Zo kunnen de koeriers, na de bestelling van de klant, het eten ophalen in het restaurant en dan naar de klanten brengen.

Voor dat ik deze coolhunt gespot had, wist ik niet eens dat dit hier in België bestond, een leveringsdienst dat alles met de fiets doet. Tegenwoordig ben ik er meer op gaan letten, en heb ik ze zelfs ook al in Antwerpen gezien. Dit komt vooral ook door hun opvallende outfit en koersfiets die ze gebruiken.

Nina Vanneuville

Jonge toeristen leren locals kennen

Use-It
Dit is een organisatie uitgebaat door lokale jongeren, dat zich richt op de jonge reizigers. Het is een coolhunt dat je kunt linken met ‘Travel trough eyes of youth’

Jongeren komen hier tegenwoordig steeds meer en meer op af, omdat ze naast het bezoeken van de stad, ook meer informatie kunnen krijgen over andere steden en kunnen doortrekken. Dit allemaal op een goedkope manier.

Deze organisatie heeft sinds kort ook een speciale app voor de stad Brussel gemaakt, waar je zelfs offline mee kunt werken. Deze app is gemaakt door locals, zodat jonge toeristen kunnen zien hoe het echte leven binnen de stad is.

Je kunt ook nog steeds naar het kantoor gaan om meer informatie te krijgen.

Als je wil, kan je daar ook een plannetje halen om de stad te verkennen. Op dit plan staan ook alle belangrijke bezienswaardigheden, plaatsen waar je goedkoop kunt gaan eten, leuke bars en uitgaansmogelijkheden.

Het is een cool concept omdat het een inspirerende organisatie is, dat jongeren graag helpt om een ander beeld van een stad te krijgen. Ze blijven steeds up-to-date en hopen op deze manier, iedere toerist een unieke ervaring van de stad te geven. Niet alleen promoten ze Brussel, ze willen ook dat de toeristen andere steden leren kennen. Dit doen ze door verschillende stadsgidsen van andere landen aan te bedien.

Nina Vanneuville

Renovatieve reclame

Renovatieve reclame Born To Be Wild
De ooievaarstraat in Brussel is zo klein dat als je je erin bevindt, je je niet meer in een stad waant. Net in dat straatje vond ik deze coolhunt. Het is een soort bordje in glas waarop staat: “Maison entièrement rénovée par Born To Build”.

Ik vond dat best goed gevonden. Op die manier zijn de bewoners van dat huis blij omdat hun huis is gerenoveerd, is het bedrijf blij omdat ze zo reclame maken en zijn de bewoners nog blijer omdat de renovatiekosten op die manier gedrukt kunnen worden. Ik vind deze coolhunt ook handig, want zo zien mensen meteen het merk van het bedrijf en kunnen ze daar de beslissing om ermee in zee te gaan op baseren.

Ik link deze coolhunt aan de trend contextual omnipresence. Op welke manieren kan een bedrijf dat renovatiewerken uitvoert namelijk reclame maken of gevonden worden? In een magazine, in een krant, door mond-aan-mondreclame, gewoon door ergens aan het werk te zijn, en vanaf nu ook door een bordje aan een gerenoveerd huis te hangen.

Caro Willekens

Niemand is illegaal

Sticker niemand is illegaal
In de Dansaertstraat en op nog veel meer plaatsen in de Vlaamse Buurt, viel mijn oog op de sticker ‘Niemand is illegaal’. De Brusselaars zijn duidelijk van mening dat ‘illegalen’ niet bestaan.

Ik vind deze sticker interessant, en zeker in deze tijd van vluchtelingenstromen. Er waren al veel immigranten in België, maar met de vluchtelingenstroom is er pas echt een bom ontploft. De Brusselaars zien deze nieuwe Belgen duidelijk niet als illegalen, maar vooral als mensen.

De trend perspective shift vind ik wel bij deze coolhunt passen. Door deze sticker wil men de perceptie van mensen wat vluchtelingen betreft, veranderen.

Caro Willekens