Gent-Dampoort. Wat kan daar nu te zien zijn? Is het enkel een station, of is er meer te zien? Wij hebben Gent-Dampoort bezocht, en er heel wat schatten gevonden. Ben jij klaar voor alle rijkdom?

Gent-Dampoort_overzichtsfoto

Gent Dampoort is één van de vele wijken uit Gent. Het jammere is wel dat Dampoort voor de algemene Gentenaar vaak een negatieve invloed heeft nagelaten. Door bepaalde gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden. Maar ook door leegstand, het oude station en het gevreesde verkeersknooppunt heeft Dampoort vaak een slecht imago meegekregen. Dit zijn allemaal aspecten die ervoor zorgen dat andere wijken in Gent aantrekkelijker worden voor jonge gezinnen en dus wegblijven uit Gent waardoor Dampoort als minder jong en “hip” wordt gezien.

Maar niets is minder waar, er is een tegenbeweging aan de gang. De stad Gent is zich hier bewust van en wil hier duidelijk iets aan doen. Ze proberen via verschillende acties, kanalen, evenementen en ook bouwplannen deze wijk terug te laten leven. Het zijn deze nieuwe acties die vaak ook onder het woord “trends” vallen, net omdat ze nu aan het gebeuren zijn in de Dampoort wijk. Maar niet alleen de stad Gent schiet in actie, ze werken samen met bewoners van de wijk.

Heropleving van kunst

Van deze buurtbewoners van de wijk, is Sens Unique een ideaal voorbeeld. Het is een project van organisaties Graffiti vzw en Wisper. Op Facebook noemen ze zichzelf een kunstgalerij, maar ze zijn veel meer dan dat. Ze slaan de handen in elkaar om kunst tot leven te brengen in de Dampoortstraat. Werkruimtes en open fora, projecten worden georganiseerd om kunst enSens Unique buurtbewoners dichter bij elkaar te brengen en leegstaande panden te doen heropleven. Hun doel is “de Dampoortstraat als canvas” om zo ­een wisselwerking te creëren tussen bewoner, kunstenaar en passant.

Wie woont er daar? Wat doen de mensen ? Hoe denken ze over kunst? Hoe kunnen we al deze verschillende culturen in één straat verbinden met elkaar?  Het doet ook denken aan het sociale project van Lidewij Nuitten die elke maandag via ‘Iedereen beroemd’ haar buren in haar straat in Schaarbeek leert kennen. Het belangrijkste hierbij zegt Lidewij is dat ze de personen niet gaat zien als Belg, Marokkaan of Chinees maar gewoon als buur en daar bereik je al heel veel mee.

Sens Unqiue is een onderdeel van het grotere project ‘SORRY NOT SO SORRY’, een project dat zich uitstrekt in 192 dagen in Gent. Dit is op zich weer een samenwerking van vier verschillende organisaties. (Circa, Topocopy, Kapow en 019).

Waarom starten verschillende mensen nu zo’n projecten op? Het gaat hier over het wegvluchten voor onze vaak asociale en digitale maatschappij. Terug echt contact opnemen met mensen die in dezelfde straat wonen, is iets wat vroeger zo gewoon was en nu steeds minder. Dit gevoel willen ze door zo’n projecten terug oprakelen en mensen in de buurt opnieuw verbinden. Weten wie er dicht bij jou woont en wat je aan deze persoon hebt.

Het slot weekend van Sense unique is 7 en 8 mei, waarbij ze alle evenementen die daarvoor zijn gebeurd tonen aan het grote publiek.

Sens Unique 2

 

Heropleving van fysieke winkels/ offline retail

De Dendermondsesteenweg, een van de grotere straten van Dampoort, kent een heropleving. In de vooraf eerst leegstaande gebouwen zijn nu een koffieshop, een bookshop en een restaurantje gekomen.

Riot, de fysieke bookshop, heeft naast een plekje in de Dendermondsesteenweg, ook een online plaatsje veroverd. Je kan alle boeken ook gewoon online bestellen. Waarom zou je dan moeite
doen om als consument naar de Dendermondsesteenweg te komen in Dampoort? Is het niet gemakkelijker moest deze winkel zich gewoon tussen de andere bevinden in de Veldstraat in hartje Gent?

Dit komt omdat een fysieke winkeBookshop Riotl heel veel voordelen heeft en waarschijnlijk altijd zal blijven hebben. Een geslaagd merk of bedrijf werkt nu in de eerste plaats aan zijn omnichannelmarketing waarbij ze op verschillende media dezelfde inhoud moeten kunnen verspreiden. Een onmisbaar iets is dan een fysieke winkel, een soort terugvalbasis voor de consumenten. Uit onderzoek blijkt ook dat velen hier nog steeds nood aan hebben. Advies krijgen, menselijk contact hebben en merkbeleving zijn allemaal voordelen van een fysieke winkel. Dit kan er op zijn tijd weer voor zorgen dat er meer klanten doorstromen naar de online shop. Dat een fysieke winkel belangrijk is en blijft heeft ook Amazon, ’s werelds grootste online retailer, ontdekt. Ze opende ook een offline bookshop die naast hun online verhaal past in het Amazon plaatje.

Riot koos heel specifiek om zijn bookshop hier te vestigen. Enerzijds omdat de panden hier veel betaalbaarder zijn. Anderzijds omdat ze geloven dat Dampoort het nieuwe ‘hippe’ deel van Gent kan worden. Na de komst van de jonge gezinnen, volgen nu ook de ondernemers. Het is een kwestie van tijd vooraleer men hier zijn plekje wilt veroveren.ddmstw

Subaculture, de muziekorganisatie die de verdieping boven Riot is gevestigd, is de volgende speler in de Dendermondsesteenweg. Beiden gebruiken ze de hastag (#) als ze bepaalde dingen online delen. Ze doen er alles aan dat zowel offline en online hand in hand gaan.

 

Clean design

In het onlangs geopende en nieuwe winkelcentrum Dok Noord aan de dokken in Dampoort, zijn verschillende winkels gevestigd. Zoals gewoonlijk hebben al deze winkels hun eigen naam en hun eigen logo. Het beeld dat je hierbij verwacht is dat elke winkel zijn eigen logo vooraan boven de ingang heeft geplaatst. Soms kan dit zorgen voor een onoverzichtelijk beeld, maar de consument gaat wel af op de herkenning van het logo. Verschillende kleuren, stijlen, lettertypes door elkaar gaan mixen is iets wat we gewoon zijn om te zien.

Hier heeft Dok Noord een oplossing voor gevonden. In plaats van alle winkels te voorzien van hun eigen logo in verschillende stijlen, kiezen zij voor één stijl, lettertype en kleur voor het volledige winkelcentrum.

Clean design

Dit is ook een duidelijke trend die we kunnen terug vinden in marketing.  Zo lazen we ook het artikel over Coca-Cola ‘Een merk, met varianten’. Hierin  kaarten ze aan hoe belangrijk het is om een duidelijke boodschap aan de consument te brengen en hoe belangrijk dit is voor je merkherkenning en identiteit. Hiervoor deed Coca-Cola duidelijk aan sub-branding waarbij ze bij elke soort cola ook een aparte reclame hadden. Dit is voorbijgestreefd. Consumenten willen nu duidelijkheid,  “Het past allemaal in de tijdsgeest, de consument zoekt de centrale gemeenschappelijke boodschap achter het gamma. De waarden van een merk worden belangrijker.”

Hieruit kan je afleiden dat Dok Noord hetzelfde probeert te doen. Ze vinden het belangrijk om als zelfstandig merk en brand naar voor te komen met een eigen merkwaarde. Zo wordt het veel meer dan alleen een winkelcentrum, maar een merk of brand op zich.

Urban discovery

Het nieuwe shoppingcenter aan de dokken in Gent is een groot mysterie. Nergens staat een vermelding van een winkelcentrum en toch staat het er. Mensen willen graag ontdekken en zijn nieuwsgierig. Het shoppingscentrum lokt dus vele bezoekers enkel en alleen omdat het zo uniek is. Het is een beetje om als kind een snoepwinkel te ontdekken. Als we een grote trend hebben geleerd, dan is het wel de hunkering naar exclusiviteit. Zeker een trend om in de gaten te houden!

Shoppingcenter

 

Vernieuwende overheidscommunicatieHanna De Voogt

Wie Eric Goubin kent, weet dat overheidscommunicatie in verandering is. Overheden worden hipper en treden meer in dialoog met die bevreesde burger. De burger die wel in conta
ct wil komen met gemeenten, maar toch liever niet in die betonnen blok dat gemeentehuis noemt. De oplossing: Gemeenten worden lid van sociale media en tweeten en liken er op los. Oké dit is misschien veel gezegd, maar zo heeft stad Gent Hanna De Voogt ingeschakeld. Zij is wijkregisseur van Gent Dampoort en houdt via Facebook iedereen op de hoogte van de laatste nieuwtjes en roddels binnen haar wijk. Wil je meer weten over Gent? Check haar pagina dan!

Of lees de nieuwste wijknieuwsbrief, vers van de pers. En pas op, die pers is er nog maar even, want Gent Dampoort en nieuwsbrieven, dat is een geheel nieuw verhaal. Een verhaal waarbij de burger weet wat haar gemeente doet (meer dan dat we denken). En jammer genoeg is er ook een tendens naar meer afslankende gemeenten, dat is weer een verhaal over budget. Burgers moeten dus zelfstandiger zijn, maar is dit een probleem? Nee zeker niet, burgers nemen graag de touwtjes in handen en met hier en daar wat subsidies verrichten we samen wonderen. Zo wordt Gent een erg groene gemeente maar ook een warme gemeente. Mensen leren samen werken en zorgen voor duurzame wijken. Afgelopen zomer kende de stad voor het eerst de subsidie ‘duurzame wijken’ toe aan bewonersgroepen die inzetten op energiebesparingen en CO2-reductie. Nog andere subsidies worden uitgedeeld voor kleine of grote bewonersinitiatieven die een wijk ten goede komen. Meer en meer komen de bewoners dus zelf aan zet en kunnen ze hun gemeente vormgeven.

Buurtwerking

Buurtwerking is ook hip in Gent. Niet zomaar buurtwerking, nee het gaat om de organisatie van projecten met een ecologische en duurzame toets. Mensen krijgen meer en meer groene vingers, en willen de handen uit de mouwen steken om iets rond sociale economie te doen. Huh sociaal en economie, gaat dat wel samen? Natuurlijk dat, economie draait niet altijd om winst. Soms gaat economie gewoon over iets doen om goed te doen. Dat heeft Stef Mintiens maar al te goed begrepen. Afkomstig van Dampoort is Stef een erg gekend man in heel de stad. Gentenaren zagen Stef vroeger rijden met een Freegobakfiets vol met soep. Soep voor iedereen die maar wilt en vooral ook voor diegene die er nood aan hebben. Stef is ook de man die zijn koelkast buiten heeft staan. Niet omdat hij binnenshuis geen plek meer heeft, wel omdat hij anderen wil helpen. Zijn koelkast zit vol met heerlijke maaltijden die buurtbewoners en hijzelf gemaakt hebben. Iedereen kan een dergelijke maaltijd gratis uit de koelkast halen. Dit is dus een heel nobel project dat niet alleen voor armere mensen goed is, maar ook om voedselverspilling tegen te gaan. En dat laatste brengt ons naadloos bij het Soepcafé.

Soepcafé Dampkring kookt elke woensdagavond een vegetarische maaltijd die met voedseloverschotten bereid wordt. Wat vragen de organisatoren in ruil? Enkel een vrijwillige bijdrage en het afwassen van je eigen bord. Je voelt het al aankomen, ook dit is een heel menselijk prSoepcafé Dampkringoject dat veel warmte uitstraalt en ecologie in het oog houdt. Buurtwerking is dus een beetje als het tijdschrift Nest. Het gaat over wonen, koken, groen en doen.

Dat groen vinden we ook terug bij de oude Malmarfabriek in het Bijgaardepark. De fabriek wordt omgetoverd tot een collectief woonproject: het Bijgaardehof. Het deel van het gebouw dat aansluit op het park gaat deels tegen de grond en maakt plaats voor extra groen. In afwachting van de werken toveren enthousiaste buurtbewoners de plek vandaag al om tot ecologische moestuin en ontmoetingsplek voor de buurt. In het voorjaar wordt er volop geplant in grote moestuinbakken en wordt er onder meer gewerkt aan een bijenkast, een mobiele keuken en een eetbare groene muur.

Natuurlijk, al dat buurtwerk kan weleens voor wat lawaai zorgen. De stad speelt hier op een ludieke manier op in door volgende slogan “Shht de buren slapen, ze zijn moe”. Je merkt het al, gemeenten zijn helemaal niet zo een kwaaie tantes.

De buren slapen ze zijn moeStorytelling

Door buurtwerking ontstaan er mooie verhalen. Mensen komen samen en vertellen over alles wat hun integreert. En wat integreert ons het meest? Alledaagse zaken. We houden van onze familie en praten daar graag over. En juist die families kunnen een mooie storytelling doen ontstaan. Storytelling is een trend op zich en daar speelt Dampoort op in. De gemeente wil dichter bij haar inwoners staan en hoe kan dat beter door in hun fotoboeken te duiken? Een selectie uit die fotoboeken vinden we terug onder het project “Echo’s uit de wijk”.  Echo’s uit de wijk is een fotoparcours doorheen Gent Dampoort. Een parcours dat niet altijd even opvallend is. Want de gebruikte foto’s zijn eerlijk gezegd een beetje apart. Het zijn de zotste foto’s terug te vinden op de meest onverwachte plaatsen. Zoals leegstaande gebouwen, bushokjes of verlaten ramen en ja, zelfs op een vuilniswagen. Is dit niet een beetje raar? Nee zeker niet. Enkel op deze manier komen we op plekken die we anders nooit zouden zien. En enkel zo leren we families kennen op een meest eerlijke manier. Van fotoshop is bij deze foto’s geen sprake. Nee het gaat allemaal om authenticiteit.

Storytelling Storytelling 2 Storytelling 4 Storytelling 3

Authenticiteitswens

Het verhaal rond authenticiteit is nog altijd niet gedaan, wij gaan gewoon verder. We hebben namelijk gemerkt dat er een grote trend aan de gang is. Namelijk de Authenticiteitswens als reactie tot globalisering. Je komt veel meer in Gent-Dampoort te weten dan je denkt. Al is het maar als je gewoon door de straten wandelt. Je merkt duidelijk dat mensen zich afzetten tegen de globalisering. We beginnen bij het begin. Na een stevige wandeling, verdienden we wel een drankje. Gelukkig was er Clouds in your Coffee, een ecologische bar (Je hoort het goed, ecologisch!). Maar goed, nadat we enkele hashtags tegen kwamen in Gent, merkten we op dat er vandaag iets te doen was. Er was een boerenmarkt die dag. Helaas werd de boerenmarkt een uur later al afgebroken. Gelukkig warDSC01351en we er nog op tijd en konden we aanschouwen wat een gezellige markt het was. Het is een echt authentiek marktje waar veel mensen naartoe gaan. Je kan er authentieke producten kopen, maar ook gewoon de alledaagse boodschappen. Een voordeel: Alles is biologisch en dus gezonder.

Na wat verder wandelen komen we twee authentieke winkels tegen, namelijk Wolvis en La Bécane. We beginnen met Wolvis. De naam zegt het zelf: Wol. Het is een winkel waar je sjaals, kussens en zelfs babydekens kunt laten maken. Alles wordt met een handbreimachine gemaakt. Authentieker kan volgens ons niet.

Vlak daarna zien we La Bécane. Op het eerste zicht niets speciaals, buiten dan die oude koersfiets in de etalage. Maar het wordt nog mooier. Ze maken van oude fietsen trendy fietsen en dat is zeker iets wat ons interesseert. Zeg nu zelf, ze recycleren oude fietsen en maken er nieuwe, hippe fietsen van. Leve authenticiteit!

Uiteraard mogen we de stadsdichter van Gent niet vergeten. Zijn spreuken staan over heel Gent-Dampoort verspreid. Een stadsdichter bestaat al vele honderden jaren en wint de laatste jaren aan respect. Het is een Gentenaar in hart en nieren die verkondigd waarom Gent de beste stad van de hele wereld is. Lang leve David Troch! Laat zijn gedichten gedeeld worden in goede en slechte dagen.

Sharing is caring

Naadloos komen we aan het volgende deel: Delen. Want sharing is caring, dat hoor je alleszins door de straten van Gent galmen. Want sharing is echt trendy en Gent is er grote voorstander van. Maar laten we even bij het begin beginnen. We komen aan in het station Gent-Dampoort. Wat direct opvalt, is de grote hoeveelheid fietsen die er staan. Je merkt duidelijk dat veel mensen de fiets nemen. Nog opvallender zijn de fietsen om te delen. Zo stellen studentenverenigingen fietsen ter beschikking. Studenten maken er gretig gebruik van.Cambio

Amper 20 meter naast het station zien we een bord van Cambio© staan. Weer een geweldig voorbeeld van delen! Er staan meer dan 5 auto’s die mensen kunnen gebruiken om overal te geraken. Dit is goed voor alle bevolkingsgroepen. Mensen met geldproblemen hebben bijvoorbeeld geen auto en kunnen zo gebruik maken van het initiatief. Het is namelijk pakken goedkoper dan een auto kopen en gebruiken. Knap van Gent dat ze zoveel auto’s ter beschikking stellen aangezien het enorm veel geld kost om een auto van Cambio© in een stad te hebben. Maar het rendeert dan blijkbaar wel. Onrechtstreeks rijden er zo weer minder auto’s op de weg en dat is weer goed voor het milieu.

Even verderop vinden we dans- en cultuurbar Mars. We kwamen een oudere vrouw tegen die ons met plezier de danszalen en café liet zien. Ze laat met trots haar zoon zien die dansles geeft en de bar runt. Maar wat heeft dit met trends te maken? Wel, naast de bar is een restaurant. Het restaurant moet nog zijn deuren openen, maar we kwamen al wel het concept te weten. Zo willen ze amper 2 dagen per week open gaan voor iedereen. De overig
e dagen van de week stellen ze hun zaak open voor feesten en vergaderingen. Daarnaast doen ze aan catering. Ze willen dus mensen zoveel mogelijk aanmoedigen om samen dingen te doen zonder de rompslomp van afwas en dergelijke. Een mooi initiatief, niet?

Onderweg komen we een poster van Hospita wonen tegen. 55-plussers kunnen mensen in huis nemen. Zo voelen zij zich minder alleen en kunnen ze genieten van elke dag. Alleenstaanden of bijvoorbeeld studenten Moestuinkunnen erop ingaan en bij een oudere persoon intrekken. Voor een minimaal huurbedrag woon je al bij iemand in. Het OCMW Gent staat in voor de begeleiding. Een goed voorbeeld van delen dat iedereen gelukkig maakt!

Last but not least vervolledigen we ons pad langs de dokken van Gent. Een andere weg nemen is altijd spannend. En inderdaad, hadden we geluk! We kwamen moestuintjes tegen om te delen. Als we research deden, kwamen we al bij deze moestuintjes uit. Pas op het laatste nippertje kwamen we er bij toeval op uit.

Iedereen kan hier een moestuintje starten en delen met anderen. Zo kan je biologische groenten kweken en een babbeltje slagen met anderen. In de zomer is er zelfs een cafeetje waar mensen iets kunnen drinken terwijl ze stevig werken om de lekkerste groentjes te kweken. Gezonde groenten gegarandeerd!

 

Trendy of niet?

Ja, en of! Eerst dachten we dat we in een of andere lugubere wijk terecht waren gekomen. Het tegendeel is gelukkig waar. In de meest onopvallende hoekjes en kantjes vonden we de tofste trends. Je moet er dus wel oog voor hebben. Maar we zijn er zeker van dat Gent-Dampoort zal herleven. Durf jij eens een kijkje te nemen? Hieronder vind je alvast alle places to be!