Op een zonnige dinsdag vertrokken we vanuit het landelijke Willebroek richting Rotterdam, zonder al te veel file of wegenwerken kwamen we anderhalf uur later aan. Na enig zoekwerk vonden we dan ook onze parkeergarage in de Kipstraat en konden we aan onze coolhunt starten. Het eerste wat meteen opviel was dat de straten een pak breder aangelegd waren in vergelijking met Belgische steden. Aangezien we voor onze opdrachten in het Oude-Noorden en Kralingen moesten zijn begaven we ons die richting uit. Onderweg kwamen we opnieuw iets tegen dat zich in België veel minder voordoet, identieke rijhuizen. Deze woningen hebben allemaal dezelfde gevel en stralen individueel weinig karakter uit maar collectief vormen ze wel een mooi beeld. Na een korte wandeling kwamen we aan bij onze eerste bestemming, Vers Rotterdam.

Vers Rotterdam is een kleine zaak gevestigd in Kralingen waar mensen gezonde dagverse producten kunnen eten. Hier hadden we afgesproken met een van de eigenaars om een klein interview te doen. Hoewel onze timing een klein beetje ongelegen was aangezien we rond het middaguur binnenstapten, was de man vriendelijk genoeg om ons 5 minuutjes van zijn kostbare tijd te gunnen. Hij vertelde ons dat hij twee jaar geleden gestart was met de zaak en dat het meteen een groot succes was. Met de jaren is dit succes nog verder gegroeid en hoopt hij binnenkort nog een extra vestiging te kunnen openen. Wanneer ik zei dat dit soort zaken in België veel minder succes kennen reageerde hij verbaasd. Vervolgens moest ik toch even kort uitleggen dat Belgen niet zo druk bezig zijn met gezond als onze Noorderburen. Toen ik vroeg of hij last had van concurrentie, aangezien we onderweg al enkele andere healthy foods zaken tegengekomen waren, zei hij dat het nog erg goed meevalt omdat ze zich niet beperken tot 1 product. Hij gaf het voorbeeld dat een Yoghurt bar niet zou werken tenzij hij zich in het centrum zou bevinden.

Kort samengevat was hij tevreden deze zaak te hebben geopend in Rotterdam omdat hij vind dat er nog een grote markt voor zich ligt in tegenstelling tot Amsterdam waar er al veel gelijkaardige zaken zijn.

VersRotterdam levert ook aan huis of bedrijven!

Bekijk de website van VersRotterdam.

 

Garde Du Nord

Plantaardig, biologisch en duurzaam. Dat zijn de keywords van Gare Du Nord, een bistro met toch wel een eigenaardige naam gelegen te Rotterdam.
Net zoals onze andere trends hebben we het hier over gezonde voeding. Ze gebruiken lokale en seizoensgebonden producten om heerlijke biologische maaltijden te maken.
Hierbij doen ze alles om zowel de smaak als de prijs zo goed mogelijk te houden, een aanrader voor elke foodie dus!

Trendcanvas: Local Love; ze maken gebruik van lokale en seizoensgebonden producten.

Toepassing klant: Lidl heeft al een een groot aanbod van verse producten maar nog niet van “verse maaltijden”. Ze zouden bijvoorbeeld kunnen overwegen om elke dag een uniek slaatje te verkopen gemaakt van hun dagverse producten.

  • Stijn Vereecken – 2COMD

 

Notenbar Kismet

Deze kleine buurtwinkel is gespecialiseerd in alles wat met noten te maken heeft!

Ze verkopen niet enkel noten maar ook chocolade, jams, turks fruit, dadels, honing, zelfgemaakte snacks en fruit. Daarbovenop kunnen ze je nog allerhande tips geven om je gerechten beter te maken met, jawel, noten.

Trendcanvas: Remapped; Dankzij de globale wereldeconomie kunnen ze producten invoeren vanuit alle hoeken van de wereld en de consument deze nieuwe producten laten proeven.

  • Stijn Vereecken – 2COMD

 

Olala Chocola

Olala Chocola is een chocolatier in het oude noorden van Rotterdam met een passie voor alles wat met chocolade te maken heeft. Het is in principe een monostore omdat ze enkel producten die met chocolade te maken hebben verkopen.  Het is een chocolatier die erg gesteld is op goede ingrediënten en een ambachtelijke manier van werken. Om deze passie over te dragen aan hun publiek doen ze ook aan workshops. Omdat chocolade natuurlijk een goed geschenk blijft houden zij ook rekening met feestdagen en doen ze ook aan speciale verzoeken.

Door de ambachtelijke manier van werken zijn de producten een wereld van verschil vergeleken met grote merken uit de supermarkt. Hun goede ingrediënten zorgen ervoor dat de producten gezonder zijn dan de grote merken.

Trendcanvas: Betterment; Olala chocola draagt het gebruik van goede ingrediënten hoog in het vaandel en is altijd paraat om speciale verzoeken en feestdagen in zijn producten te verwerken.

Toepassing klant: Lidl zou perfect naast de grote chocolade merken chocolade kunnen verkopen zoals die van Olala chocola. Chocolade die gemaakt is met verse ingrediënten van goede kwaliteit.

Nick Pauwels – 1COMA

Ja, wol

Ja, wol is meer dan een winkel. Het is een winkel, een school en een ontmoetingsplaats. Je kan er enerzijds al je benodigdheden verkrijgen om te breien, het merendeel van hun producten zijn natuurlijke materialen en zijn lokaal geproduceerd. Bij Ja,wol leren ze je ook graag bij op een van hun events, lessen of workshops. Ter plaatse zijn meestal ook wel enkele mensen aanwezig die aan het breien zijn of aan het genieten zijn van elkaars gezelschap of één van de organische en/of fair trade dranken.

Door het bijna uitsluitende gebruik van organische en natuurlijke materialen en producten trekt het een zeer specifiek publiek. Door hun houding en inrichting proberen ze ook het sociale contact binnen hun publiek te promoten.

Trendcanvas: Betterment; Ze gebruiken bijna uitsluitend organische, natuurlijk en fair trade producten, wat dus op lange termijn een groot verschil maakt.

Nick Pauwels – 1COMA

 

Bekijk onze route.

Groepsfoto in VersRotterdam