Ja zeker! Een pak hipper dan je misschien wel denkt. Het is niet omdat er oud in de naam staat, dat het niet hip en vernieuwend kan zijn. Want dat is het zeker, met verscheidene straten gevuld met winkels over vintage, ambachtelijk, verse goederen is het een top plek om te bezoeken als trendwatcher.

 

-Interview: Jeroen Bakt Brood-

  • Hoe lang heeft u uw bedrijf al?

Jeroen <<2,5 jaar ongeveer, waarvan 1 jaar nu hier in de winkel. Daarvoor bakte ik vooral thuis.>>

  • Hoe kwam u op het idee om desembrood te bakken?

Jeroen <<Voor mij is het een compleet uit de hand gelopen hobby want het was eigenlijk nooit de bedoeling om zo groot te worden. Eerst bakte ik dus thuis en het brood leek bij veel mensen wel in de smaak te vallen. Zo hadden wel al snel 40 à 50 bestellingen per week. Door die vele bestellingen werd het thuis echt een zootje en dus besloten we maar op zoek te gaan naar een pand waar we beter konden bakken>>

  • Wat maakt uw desembrood zo speciaal of anders?

Jeroen <<We maken al onze producten zelf zonder toevoegingen en natuurlijk bakken we nog steeds op de ouderwetse manier, op steen.>>

  • Wat heeft u hiervoor gedaan?

Jeroen <<ICT-beheerder van de eerste- en tweede lijn>>

  • Wat heeft u gestudeerd?

Jeroen <<Ik heb een ICT-beheer opleiding achter de kiezen.>>

  • Haalt u ergens inspiratie vandaan?

Jeroen <<Nee niet echt, ik was sowieso al veel bezig met koken>>

  • Waarom heeft u besloten om uw winkel hier te openen?

Jeroen <<We zochten eigenlijk een soort van hokje waar we konden bakken. Het enige wat we nodig hadden was water en elektriciteit. Toen kregen we plots een bericht van mijn vader. Hij wist te vertellen dat dit pand leeg was komen te staan en er waren hier zelfs al ovens ter beschikking dus dit was echt het best denkbare. >>

  • Vindt u dat grote ketens een bedreiging vormen voor uw bedrijf?

Jeroen <<Neen, dat zijn totaal verschillende markten. Qua versbakkers heb je vooral de Turk-en Marrokaanse bakkers. Zij zitten in een totaal verschillende markt en supermarktketens zijn vooral op prijs gericht. Op vlak van kwaliteitsbakkers is er in Nederland maar een dunne bezaaiing.>>

  • Als u iets zou mogen veranderen, wat zou dat dan zijn?

Jeroen << De ovencapaciteit willen we op termijn nog wat uitbreiden maar over het algemeen loopt het bijna perfect.>>

  • Zou u er een familiezaak van willen maken?

Jeroen << Ik denk niet dat mijn katten het kunnen overnemen dus een familiezaak zit er helaas niet in. Maar ik heb ook veel hulp van mijn vriendin. Zij staat vrijdagvoormiddag en zaterdag mee in de winkel en neemt ook de hele administratie voor haar rekening. en voorlopig zijn er ook niet echt uitbreidingsplannen maar je weet nooit wat de toekomst brengt.>>

  • Zijn er tips die u aan andere start-ups zou geven?

Jeroen <<Leen geen geld als dat niet nodig is. Een beter alternatief is volgens mij crowdfunding zeker in de huidige economische situatie.>>

  • Was het moeilijk om dit op te starten? Waarom wel/niet?

Jeroen <<Nee niet echt eigenlijk, we hebben enkel in het begin crowdfunding even nodig gehad om sneller open te kunnen gaan. We moesten het eerste jaar in dit pand ook geen huur betalen dus dat heeft natuurlijk ook wel goed geholpen.>>

  • Heeft u veel geleerd in de tijd dat u dit bedrijf al heeft?

Jeroen <<Op het vlak van praktische- en wettelijke eisen maar voor de rest is het gewoon bakken.>>

  • Vindt u dat u meegaat met het social media tijdperk?

Jeroen <<We zijn vrij actief op Facebook. Onze pagina heeft momenteel 1600 à 1700 likes dus voor een bakkerij is dit toch al heel wat. We doen dan minimum 3 à 4 posts per week en als het kan 1 per dag. We hebben ook een tijdje op Twitter gezeten maar al snel bleek dat dat eigenlijk heel weinig engagement gaf en dat de blog van mijn vriendin een veel beter alternatief was.>>

http://jeroenbaktbrood.nl/

 

door Cedric Nauwelaerts

-Man Met Bril Koffie-
Man Met Bril Koffie is een klein maar gezellige koffiebar. Je kan hun vinden in de Vijverhofstraat 70 in hun “Hoofdkantoor”. Ze branden hun koffie zelf in de winkel waardoor je een heerlijke mix van aroma’s over je heen krijgt als je de bar
binnenstapt. Ze werken ook met een open keuken dus je kan heel het verwerkingsproces live meemaken terwijl je aan het genieten bent van een lekkere tas koffie. Wat hun vooral onderscheid van de meeste koffiebars is dat ze zelf afreizen naar hun plantages om zo betere contacten te krijgen met hun product en de boeren daar. Bij het bestellen van een tas koffie krijg je ook een kaartje erbij met de herkomst van de bonen en hoe hun verwerkingsproces is verlopen. Een leuk extraatje.

Ook als je geen fan bent van koffie kan je terecht bij Man Met Bril Koffie. Zo serveren sinds kort ook lekkere broodjes en versgeperste fruitsappen.

Ze hebben ook een webshop waar je koffie en accessoires kan bestellen en ze worden allemaal binnen de dag geleverd, over een service gesproken.
Waarom cool?

Het aantal hippe koffiebars is de laatste jaren enorm toegenomen, en ze blijven ook razend populair. Man met bril koffie is een hippe en druk bezochte koffiebar onder de jongeren. Alle koffies die je geserveerd krijgt hun bonen daarvan komen recht van het veld en zijn gebrand in de winkel zelf, versheid staat dus echt centraal.
Ze werken met een open keuken wat weer een gevoel van eerlijkheid geeft omdat je een blik kan werpen achter de schermen. Het is dus zeker een geschikte plaats om je dagelijkse koffie te nuttigen.

Toepassing Lidl:

Lidl werkt zelf ook zoveel mogelijk met verse producten. En ik denk niet dat het veel verser kan dan u koffiebonen recht van het veld gaan halen.
Misschien kan Lidl hier ook op inspelen en dus meer contact proberen te houden met hun producten en hun boeren en zo ook de fair trade wat aan te sporen.

https://manmetbrilkoffie.nl/

door Cedric Nauwelaerts:

– Vintage Fashion-

Lily Scarlet is een winkel en atelier dat in een paar jaar tijd uitgegroeid is tot een vaste waarde in het gezelligste winkelgebied van Rotterdam, het Zwaanshals. Hun kleding wordt ontworpen naar originele patronen uit de jaren veertig en vijftig. Het merk is uitsluitend verkrijgbaar in hun winkel of op hun webshop. Ze verkopen enkel in kleine oplages waardoor elke aankoop je een uniek product geeft.
Ze verkopen vooral gewone kledij van broeken tot en met kleedjes, maar je hebt ook de mogelijkheid om op maat gemaakte bruidskledij te bestellen. Hier blijft het niet bij, Ze verkopen ook hun eigen Lily Scarlet merkkledij en extra accessoires.

Waarom cool?

De laatste jaren is er meer interesse en vraag gekomen naar kledij voor de grotere maten. Dit als reactie op het atypische lichaamsideaal dat word gecreëerd door slanke modellen. Lily Scarlet speelt hier heel slim op in door kledij aan te bieden in de maten 34 tot en met 54. Aangezien de meeste volwassen vrouwen zich tussen deze maten bevind spreken ze een heel grote markt aan, maar dan op een vintage en creatieve manier.

http://www.lilyscarlet.com/kleding.html

door Evy Goedseels

– Koek & Pan – 

Koek & Pan is een winkel in Rotterdam, meer bepaald gevestigd op Zwaanhals 430. Wat doen ze? Wel ze verkopen diverse soorten ambachtelijke pies, hartige taarten en pasteitjes. Klinkt lekker, niet? Dat is het zeker! En als je angstig bent om nieuwe dingen te kopen zonder ze proeven, geen stress. Hier kan je dingen voorproeven voor je ze koopt, behalve als je ze via hun webshop (http://www.koekenpan.info/) koopt natuurlijk. Maar ook de mensen die vegetarisch of veganistisch eten hoeven zich geen zorgen te maken, want ook voor jullie is er een optie om daar iets te kopen. En buiten dat ze alles ambachtelijk maken, zorgen ze er ook voor dat ze jou kunnen verwennen met verse, lokale, seizoensgebonden ingrediënten. En als je denkt dat ze dan al hun opties al hebben uitgestald, dan zit je verkeerd. Deze mensen zorgen buiten dat alles ook nog eens voor lactose vrij voedsel, als dat niet fantastisch is!

Waarom cool?

Voor mij is dat een heel simpele vraag. Ik hou van koken en bakken. Patisserie is iets dat niet uit mijn leven gedacht kan worden. Niet alleen ben ik volop bezig met bakken, mijn moeder staat ook zeer vaak in de keuken. En het is eigenlijk van haar dat ik het heb geleerd. Dus toen ik deze winkel had gevonden, dan was ik direct verliefd op dit pareltje. En daarom ben ik er nu ook zo passie vol over bezig, want dat is wat ze doen, ze maken daar alles met passie en met liefde. En niets, maar dan ook echt niets kan daar tegen op.

Toepassing Lidl:

Het verse is zeker iets dat ze hier op een zeer duidelijke basis kunnen zien als vergelijking met Lidl. Ze geven allebei om het verse, en dat is vaak hetgene dat het eten extra smaak en extra liefde geeft aan het eten. Maar als je dan iets verder denkt dan het oppervlakkige, dan kan je ook het huiselijke, het bij elkaar zijn er in vergelijken. Het is ambachtelijk gemaakt eten en dat soort eten zorgt zeer vaak voor een huiselijk gevoel en dat gevoel wil Lidl ook zeker overbrengen.

door Evy Goedseels

– Graffiti –

Misschien een eerder aparte coolhunt, maar toch vind ik dit zeker de zoektocht waard. Graffiti is iets dat steeds meer en meer tevoorschijn komt en nu meer dan vroeger in een professionele vorm. Een voorbeeld in Antwerpen is de brug aan Park Spoor Noord, daar hebben ze enkele jaren geleden de onderkant van de brug laten volspuiten met graffiti door professionele mensen om het zo te versieren met kunst aka graffiti. En als je goed je ogen open houdt als je rond wandelt in Rotterdam, dan zal je vast en zeker enkele pareltjes vinden.

Waarom cool?

Ik hou enorm veel van kunst. Meer van de iets oudere kunst, maar graffiti is toch één van de weinige vormen van hedendaagse kunst die ik weet te appreciëren. En toen ik enkele pareltjes van graffiti had gevonden in Rotterdam, waaronder de bijgevoegde foto, dan was ik 100% zeker om dit als mijn coolhunt te gebruiken. Elke plaats kan een doek zijn voor een kunstenaar en muren zijn zeker een optie. Deze mensen steken er zo veel tijd in om een stad wat op te fleuren en dat vind ik zo prachtig. Het is zeker de moeite waard om te zoeken naar een pareltje.

door Kobe Buytaert

  1. Een beetje advies…

– Op de sofa – 

‘Op de sofa’ in de Rotterdamse Zwanenhals 291a is een hippe, jonge zaak die je helpt bij alle soorten inrichting. Je vindt er meubels, stoffen, verlichting, accessoires en kunst. Maar belangrijker dan dat, je vindt er vooral een goed stukje advies. Interieurpsychologe Carlien Kottman weet je alles te vertellen wat je moet weten, en dat uiteraard volledig op maat. Je denkt misschien: “heb ik dat echt nodig? Zolang we thuis maar allemaal kunnen zitten!” Maar volgens ‘Op de sofa’ is anno 2017 een huis decoreren veel meer dan het meubileren van een ruimte. Je moet je eigen identiteit kunnen vertalen naar je omgeving. En daar heb je nu eenmaal advies voor nodig. Zo kom je tot de juiste keuze van meubels verkocht in ‘Op de sofa’. Zowel van up-and-coming talenten als gevestigde waarden. En dat is niet het enige hippe aan deze zaak. In tijden van technologiewordt het vaak belangrijker voor de gewone mens om terug menselijk advies te krijgen. Er ontstaat een lichte degoût van alles te googlen en op je eentje uit te voeren. De local love voor de lokale expertise zit er dik in. Ook wordt er perfect ingespeeld op het feit dat men al iets langer alles tot in de puntjes wil kunnen personaliseren.

 

 

  1. Turks gebakje

– Antep –

De zaak van Tuncay bestaat misschien al wat langer, maar de laatste tijd beleeft patisserie Antep hoogdagen. De baklava, kadayif’s maar ook stroopzoetigheden verkopen letterlijk als zoete broodjes.

De generaties oude familierecepten die in hun assortiment zitten komen recht uit Turkije zelf. En dat is wat mensen willen tegenwoordig. De globalisering komt er door vele oorzaken. Door het reizen willen we dit ontdekken verderzetten, maar in de drukken maatschappij van tegenwoordig heeft niet iedereen daar tijd voor. Oplossing: terplekke de globalisering beleven. Producten van daar, gemaakt door mensen van daar, toch hier beleven en zo de reistijd besparen. By the way; het helpt natuurlijk dat heel de wereld gewoon enorme zoete kauwen zijn. Hoe ben je
zelf, denk je?!

Hey, maar hoe kan Lidl dit nu gebruiken? Wel, ze staan buiten kijf met voorsprong aan de leiding qua vers. Zelf zijn ze bijzonder trots op hun verse bakkerij. Waarom wordt daar niet wat buitenlands aan toegevoegd?! Neem iemand met de juiste roots voor het juiste gebak in dienst en dat broodje is helemaal gebakken (allee ja, net geen broodje hé!).

 

door Chloë De Greef

-Studio NEST-

foto van Evy Goedseels.

Authentieke ambacht is helemaal terug van weggeweest! Dat bewijst Studio NEST met hun klein, maar karakteristiek winkeltje + stoffeeratelier gelegen in de Zwaanshals. Studio NEST is geopend in 2012 en sindsdien niet meer weg te denken uit de winkelstraat.

Wat is Studio NEST nu precies? Wel, Studio NEST is een stoffeeratelier waar je je meubels in een nieuw jasje kan laten steken. Daarnaast is het ook nog eens een winkel waar je vintage meubels en accessoires zoals kussens kan kopen. In de winkel word je telkens hartelijk onthaald en kan je tijdens je zoektocht naar vintage spullen lekker genieten van een heerlijke kop koffie.

Waarom cool?

Ik heb altijd al een zwak gehad voor authentieke winkeltjes die karakter uitstralen. Studio NEST is hier dan ook een perfect voorbeeld van. Met hun vintage meubels en accessoires nemen ze je helemaal terug mee in de tijd. Geweldig! De stoffen en kleuren die ze gebruiken zijn ook helemaal mijn ding, ik zou kunnen wonen in hun winkel, zo leuk vind ik het.

door Robbe De Waele

-Van iedereen kan je leren-

Gezellige naald- en breiwinkeltjes… In het Oude Noorden geen gebrek. Het typische gekraak/gepiep bij het openen van de deur en de intense maar toch frisse geur afkomstig van de verschillende soorten wol en stof zetten meteen de toon voor een knus sfeertje. Eenmaal binnen word je omgeven door een kakafonie aan kleuren en vormen. Wol, katoen, zijde, breipriemen, haakpennen… Kort maar toch ordelijk liggen alle producten van elkaar gescheiden op de verschillende rekken en kastjes. Alles omtrent naaien en breien vind je dus hier, bij Ja Wol.

Maar Ja Wol is meer dan een naai- en breiwinkeltje. Het is ook een gemeenschap, een soort van familie. Je kan gerust langsgaan met al je vragen over eender welke creatie waar je aan bezig bent. Samen zoeken ze met een tasje thee of -koffie naar de oplossing voor jouw probleem. Zo is Ja Wol ook de ideale adviseur bij het kiezen van de juiste patronen en wol. Op regelmatige basis kan je bij Ja Wol ook workshops volgen, zowel voor beginners als voor diegene met wat meer ervaring. Het gaat van breien tot naaien en van haken tot wol verven. Voor ieder wat wils. Deze workshops zijn ook de ideale manier om in contact te komen met de andere leden van de gemeenschap. Zo kan je dus elkaar tips geven en helpen.

Waarom cool?

Cool is het eerste woord dat in mij opkomt, wanneer ik aan Ja Wol denk. Omdat het een winkel is die een heel nauwe en sterke band wil opbouwen met haar klanten. Ja Wol gaat hen helpen door mee te zoeken naar de antwoorden op hun vragen en brengt haar klanten in contact met elkaar want van elkaar kunnen ze ook heel veel leren. Ja Wol bekommert zich over haar cliënteel en je ziet hier duidelijk dat het emotionele zeker geen plaats moet ruimen voor het commerciële en dat is voor mij cool.

Ja Wol sluit aan bij de trend “Helpfull” omdat de consument vandaag de dag een zeer druk leven leidt en vaak onder stress staat. Veel bedrijven spelen hier op in door producten en diensten te leveren die het leven van de klant gemakkelijker en aangenamer maken. Ja Wol is hier een goed voorbeeld van. Ze helpt haar klanten door oplossingen te zoeken naar hun vragen en door het aanbieden van workshops.

Toepassing Lidl

Lidl geeft ook oprecht om hun klanten en dit tonen ze door elke keer weer verse producten aan te bieden, die de gezondheid van de klant natuurlijk ten goede komt. Maar misschien kunnen ze een nog sterkere band met de klant creëren door ook een soort van gemeenschap op te bouwen of meer activiteiten organiseren die de klanten onderling met elkaar in contact brengt. Zo komt de naam Lidl nog meer in een positief daglicht te staan.

https://ja-wol.nl/

 

-Vers,biologisch en voor iedereen-

Waterloostraat te Kralingen… Het adres van het kleine bedrijfje Dutch Truffle. Al meer dan tien jaar importeren ze verse truffels eerst op kleine schaal en vooral voor eigen gebruik. Maar hun passie voor truffels zorgde ervoor dat ze er een schepje bovenop deden. Nu werden de truffels niet enkel geïmporteerd voor eigen gebruik maar ook restaurants, horecazaken en particulieren hebben oren gekregen naar deze heerlijke delicatesse.

Bij Dutch Truffle streeft men ernaar om de truffel zo bereikbaar mogelijk te maken. Ze zijn van mening dat iedereen de heerlijke smaak van dit product ooit eens geproefd moet hebben. Dit in combinatie met een scherpe prijs is het elementen waar Dutch Truffle mee uitpakt om de truffel nog aantrekkelijker te maken.

Waarom cool?

Dutch Truffle vind ik een zeer cool bedrijf omdat er vooral gewerkt wordt vanuit hun passie voor truffels. Die passie zorgt altijd voor wat extra energie en motivatie. Deze energie en motivatie hebben ze vervolgens maximaal benut en dit zorgde voor een uitbreiding van het bedrijf. Ik denk dat het toch voor velen een droom is om van je passie je beroep te maken en dat hebben ze bij Dutch Truffle met verven gedaan.

Dutch Truffle valt onder de trend “Monostores”. We zien tegenwoordig dat winkels die slechts één soort product verkopen het heel goed doen. Zo kan je je echt gaan toespitsen en gaan specialiseren in één bepaald product. En iedereen koopt zijn producten natuurlijk liever bij een echte expert.

https://www.dutchtruffle.com/

 

 

routebeschrijving: