Liefde op het eerste zicht?
Een stad die op het eerste zicht doodnormaal lijkt, wist ons hart al te veroveren na 15 minuutjes in de zijstraten te vertoeven. Net omdat Namen in onze ogen niet zo bekend was, werd onze nieuwsgierigheid gewekt. We zijn enkele zijstraatjes in het centrum gaan bezoeken en werden positief verrast door de vooruitstrevendheid van deze plek. We vinden hier enorm leuke lokale winkels met toffe producten. De stad zelf ziet er iets ‘ouder’ uit, omdat de meeste gebouwen van vroeger behouden werden, maar dat vinden we juist zo prachtig. Dit zorgt voor een mooi evenwicht tussen de historische charme en de vernieuwende winkels. Benieuwd wat we allemaal ontdekt hebben? Lees dan zeker verder!

Sapristi, mooie meubels met een boodschap

Sapristi is een bedrijf dat ecologisch verantwoorde meubels en decoratie verkoopt. De boetiek is in februari 2018 opengegaan, maar is na enkele maanden al zeer populair. Sapristi kan je op het trendcanvas duidelijk zetten bij BETTERMENT, omdat iedereen beter wordt, van de maker tot de aankoper. Deze winkel zorgt dus voor verbetering op vele vlakken!

Bij elke aankoop bij Sapristi krijg je bovendien een kaartje mee, waarop staat aan welke voorwaarden het product voldoet. Is het van lokale herkomst, is het van ecovriendelijke producten gemaakt, is het ecologisch verpakt… Indien het niet voldoet aan deze voorwaarden zal het vakje een oranje of rode kleur krijgen, naarmate het afwijkt van de voorwaarden.


Interview met Sapristi



Waarom heb je voor de naam Sapristi gekozen?
– Sapristi betekent ‘mijn hemel/goede god’. Dit zeg je soms als iets niet lukt of  als je vindt dat er iets moet veranderen. We willen mensen bewust maken over de natuur en daarom hebben wij gekozen voor ecologische meubels.

Waarom heb je gekozen voor een zaak die ecologische meubels verkoopt?
– Ik heb zelf een studie interieur/decoratie gedaan. Virginie, mijn vennoot, heeft sociale zorg gedaan en zij wou een carrièreswitch. Zo hebben we elkaar gevonden, want we wilden beiden niet zomaar een boetiek openen voor de winst. We wilden er zelf zin aan geven. We willen dat de meubels die we verkopen ethiek hebben of ecologische zin hebben.

Wat is het doel dat u met uw winkel wilt bereiken?
– Een van onze doelstellingen is dat we onze klanten willen bewustmaken van wat ze kopen. Het kan zijn dat een product iets duurder maar het zal wel langer meegaan en van betere kwaliteit zijn. De ontwerper/producent zullen ook eerlijk betaald worden voor wat ze doen. In de toekomst zouden we ook workshops willen organiseren om de mensen bewust te maken van wat ecologisch verantwoord nu juist is.

Welke doelgroep wil je graag aantrekken?
– We hebben verschillende categorieën die we aantrekken. Jongeren, volwassen, en ook ouderen. Het zijn vaak families van 20 tot 50. Jongeren kopen er vaak cadeaus en vaak jongeren die al ecologische achtergrond hebben.

Hadden uw ouders vroeger een eigen bedrijf?
– De kant van Virginie wel, haar mama had zelf een bedrijf, maar ik zelf niet. Mijn papa is zelf wel een tijdje zelfstandige geweest.

Heb je altijd al zelfstandige willen zijn?
– Ja, ik wou zelf altijd al zelfstandige zijn. Al heb ik heb vroeger andere dingen gedaan, zoals schooljuf.

Trekt het project aan bij de mensen?
– Ja, het trekt zeker aan. Voor de jongeren moeten we nog wat beter werken aan onze communicatie en bekendheid, maar bij de volwassen is het alvast een succes.

Wat is de reactie van het publiek op de zaak?
– Heel positief en heel aanmoedigend! Veel mensen vinden zo’n zaken in andere steden als Brussel, maar niet in Namen en dat vinden ze heel aangenaam. Mensen komen aan en zien dat het niet enkel om het meubel gaat, maar dat er effectief een heel verhaal achter schuilt.


Create it yourself bij Le Cup’inn
 


In Namen hebben we een kleine tearoom ontdekt die cupcakes, cake, american cookies e.d. aanbieden. Ook kan je er terecht voor verschillende thees, koud en warm en natuurlijk ook nog andere dranken. Opvallend was dat er al veel verschillende soorten cupcakes stonden, maar dat je zelf ook nog toppings kon toevoegen aan je cupcake. Je kan zelf je ultieme cupcake maken. Mensen zijn tegenwoordig redelijk kieskeurig geworden en willen alles zelf samenstellen. Door de toppings aan de klant over te laten, voldoen zij aan deze behoefte van de mens, waardoor de mensen er vaker zullen terugkeren.

In de trendcanvas plaatsen we deze zaak bij JOYNING. Thee-time met vrienden of familie, het is lekker gezellig en niets is leuker dan je eigen persoonljke touch eraan toe te kunnen voegen.

Hoe lekker kan gezond zijn, bij Le Pain Quotidien

In deze eetplek die al lang bekend is, heerste vroeger de trend om alles biologisch te serveren aan hun klanten. Dit doen ze nog steeds, maar sinds de opkomst van het vegetarische/veganistische zijn ze hun visie een beetje gaan aanpassen. Ze willen de mensen gezonde voeding geven (biologisch en van lokale afkomst), maar wat zij ook willen is dat werkelijk iedereen bij hun aan tafel kan aanschuiven. Ze hebben een ruim assortiment van veganistische en vegetarische gerechten. Omdat meer en meer mensen hierachter vragen zijn ze dit ook beginnen doen naast hun biologische voeding. Door deze dingen te gaan combineren, zijn ze tot een gevarieerde menu gekomen.


Waarom is dit cool? Zelf zijn we geen vegetariër omdat je lichaam dit niet altijd toestaat, maar we zijn er wel grote voorstander van. De voedselindustrie draait zoveel ongezonde producten in ons eten, dat we er zelf gewoonweg niet meer tegen kunnen. Net daarom is het zo goed dat er nog restaurants zijn die dit niet motiveren, maar trouw blijven aan biologische voeding en die ook willen overschakelen naar vegetarisch/veganistisch eten. Door dit bedrijf verandert de sfeer rond vegatier/veganist zijn ook helemaal. Het is niet meer enkel groentjes eten.. Zij maken ook veganistische desserts en cakes, zodat ieder wat lekkers heeft.

Dit concept kunnen we in de categorie YOUNIVERSE plaatsen.

 

 

Charles & the Fries, de instaworthy frituur


Tegenwoordig kunnen we sociale media al niet meer wegdenken uit onze maatschappij. Voordat we aan ons eten beginnen op restaurant, moet er een foto van gepost worden. Alles dat ‘instaworthy’ is (= waardig om gedeeld te worden) zwieren we op onze accounts. Wat als onze favoriete frituursnack ook ineens mooi op foto past? Wel, daar hebben Charles & The fries aan gedacht! Niet zomaar een frituur, maar eentje die ook fancy burgers en curly fries serveert.

We merken dat deze plaats vooral jongeren mensen aantrekt, en dit heeft misschien ook iets met hun photobooth te maken. Is de batterij van je smartphone namelijk leeg? Geen probleem! Met de photobooth in de zaak kan je een heuse fotoshoot houden na het verorberen van al dit lekkers. We zagen dat er gretig gebruik van gemaakt werd, wat alleen maar voor grappige taferelen zorgt. Honger gekregen van al dit lekkers? Check dan zeker hun instagrampagina @charlesandthefries! 

 

Verpakkingvrij is hip volgens TO-BE-OH

 

Een bio-winkel die zich specialiseert in verpakkingsvrij consumeren? Beter voor het milieu gaan we niet snel vinden! Je kan hier terecht voor zowel food als non-food producten, van fruit en snoepjes tot wasmiddel en geurkaarsjes. De winkel biedt een verrassend groot assortiment aan en heeft bijna alles wat een gewone supermarkt te bieden heeft.

Een aangename geur, rustige muziek en een vriendelijke verkoopster die klaarstaat om te helpen. Kortom, deze zaak heeft zeer veel te bieden en is bovendien nog eens ecologisch verantwoord.

Deze winkel is ook nog eens een verkooppunt van ‘bag to green’. Een soort linnen zak waarin je fruit en groenten, boterhammen of lunch verpakt worden. De stof is bacterie- en schimmelresistent en kan gewassen worden. Gedaan met aluminiumfolie of vervuilende plastieken brooddozen.


Verrassende stuks als extra bij Insolite ‘n Co!

 

We hebben in Namen ook enkele locals aangesproken, met de vraag of er nog enkele toffe plekjes waren die we zeker moesten gezien hebben. Zij leidde ons naar een concept store genaamd ‘INSOLITE & CO’. Een winkel die antieke, unieke spullen verkoopt zoals fietsen, leren koffers, oude kostuums, banken…  Middenin al deze prachtige stukken kan je verrassend genoeg even genieten van een biertje, koffie of versnapering. De bar staat centraal in de winkel, maar de tafeltjes staan verdeeld onder de 2 verdiepingen, zodat je ook nog eens kan profiteren van al het moois dat ze hier te bieden hebben.

De uitbaters waren enorm vriendelijke mensen, net zoals de meerderheid van handelaars in Namen. De charme beperkt zich dus duidelijk niet alleen tot de stad zelf!

 

 

 

Zin gekregen om Namen te bezoeken?

Onze coolhunts vind je terug op onderstaande adressen:

Rue des Brasseurs 13 ​- Sapristi (start up)
Rue des Fossées 38 ​- Cup’inn
Rue de Collège 5 ​​- Pain Quotidien
Rue des Croisiers 18​ – TO-BE-OH
Rue Julie Billiart 5​​ – Charles & Fries
Rue du Collège 2 – Insolite ‘n Co

Of volg onze route hier:
https://drive.google.com/open?id=1Ck8f-0mJ0kPyhBgAWfvQEeYFuYcoPfh-&usp=sharing

Door: Beau Borgugnons & Coline Brants

Bronnen:

https://www.sapristi.design

http://www.charlesandthefries.be

https://www.instagram.com

http://www.lepainquotidien.be

https://www.facebook.com/ToBeOhMonMagasinBio/

https://lescupinn.com