Een saaie, grijze stad. Dit zijn woorden die mensen linken aan onze hoofdstad Brussel. Wij gingen de uitdaging aan en besloten het tegendeel te bewijzen. De Europese hoofdstad is in onze ogen een verborgen edelsteen die wat tijd inneemt om grondig te ontdekken. Belgen hebben vaak de neiging om naast de kwaliteiten van de stad te kijken, maar na onze coolhunt denken we er echter anders over. Lees snel verder en ontdek waarom wij ‘sprout’ zijn op Brussel.

Individuele coolhunts

Vier voedingsstijlen onder één dak – Moonfood
Charlotte Verminck

Moonfood is een buffetrestaurant dat elke weekdag open is van 12 tot 20u. Je kan er ter plaatse eten, maar je kan
er ook maaltijden afhalen. Moonfood is volledig biologisch, veganistisch, lactosevrij én glutenvrij. Met andere woorden: helemaal perfect voor mij (jaja, mijn gluten intolerante darmen waren ontzettend gelukkig). Bovendien bestaat de helft van het aanbod in het buffet uit rawfood.

Het principe bij Moonfood gaat als volgt: je schept wat je maar wil, laat je bord vervolgens afwegen en betaalt per gewicht. Nog nooit eerder was het zo moeilijk voor mij om een keuze te maken wat ik op mijn bord zou leggen. De meeste restaurants hebben immers zelden glutenvrije mogelijkheden.

Ook het interieur van Moonfood blies mij volledig weg. Een instaproof place? Dat is het zonder twijfel! Rustig, modern en creatief. Een interieur waarbij hout de hoofdrol speelt.

Volgens mij zit er een enorm grote toekomst in het concept van Moonfood. De combinatie van vier voedingsstijlen in één en hetzelfde restaurant, wow! Steeds meer mensen verdiepen zich in het voedsel die ze eten en worden bewust van andere mogelijkheden. Daarnaast stijgt het aantal coeliakiepatiënten en glutensensitiviteit. Wat tot gevolg heeft dat de consumentenvraag naar glutenvrij voedsel drastisch stijgt. Zo leg ik de link naar de ‘better business’ trend. Veganisme? Glutenvrij? Lactosevrij? Organisch? Deze termen worden niet langer gekoppeld aan de termen ‘raar’ of ‘extreem’. Eindelijk worden deze woorden erkend voor de positieve impact op duurzaamheid en dierenwelzijn zonder de noodzaak om smaak of stijl op te offeren. Dit fenomeen brengt ons zélfs nieuwe smaken en andere producten. Er wordt meer ge-experimenteert met groenten en er ontstaan creatieve variaties op ‘klassieke’ gerechten. Dit is allemaal een verrijking van ons eten. Dit vind ik enorm toepasbaar op ‘Moonfood’. Nog nooit eerder had ik vegan sushi gegeten.

https://www.hln.be/nieuws/16x-zorgeloos-smullen-in-deze-glutenvrije-adresjes~aab52560/

Retro is weer helemaal in – Le Balmoral
Charlotte Verminck

Welkom in de ‘shiny’ wereld van roze en turquoise pasteltinten, huisgemaakte hamburgers en levensgrote Betty Boops. In Brussel ook wel bekend als ‘Le Balmoral’. 

Laten we even flashbacken naar de 60s. Deze bar in Amerikaanse retrostijl is een echte attractie. Je voelt je net als Sandy in de film Grease. Vinyl stoelen, neonlichten, Amerikaanse nummerplaten, Elvis en James Dean posters… noem maar op. Le Balmoral biedt snacks en fastfoodgerechten aan, en wel op elk moment van de dag, want de keuken is non-stop open.


De kaart bevat 100% Amerikaanse klassiekers zoals burgers, club sandwich, spare ribs, pannenkoeken, koekjes, brownies en cheesecake. Naast de gebruikelijke kinderkaart, is er zelfs een babykaart met keuze uit groente- en fruitpapjes. Weight watchers kunnen kiezen tussen meer dan 10 soorten salades, verschillende detox sappen, smoothies met amandelmelk enz. Daarnaast spelen ook fantastische 60s hits door de boxen!

Deze bar is heel kindvriendelijk. Het bevat een een speelruimte voor kinderen, waarin een glijbaan, een tv-scherm, PlayStation en arcade machines zich bevinden. Kortom, de sfeer is leuk, vriendelijk en relaxed.

Voor de America-minded persoon die ik ben, was deze bar hooguit GENIAAL. Deze Hollywood-fan hebben de oprichters helemaal in de hemel gebracht. Ik ben nog nooit eerder in een restaurant geweest die deze inrichting heeft. Bovendien voelde ik mij helemaal in de USA, zonder het vliegtuig te moeten nemen.

Deze milkbar link ik aan de ‘local love’ trend. Men brengt de lokale Amerikaanse cultuur/leefstijl naar Brussel. Zo komt de lokale burger er op een efficiënte manier mee in contact en kan men er onmiddellijk van genieten.

https://www.elle.be/nl/56969-top-10-meest-originele-bars-brussel.html#p-2

Geef de student wat hij nodig heeft – Coffee College
René Verreet

We hebben het ook in onze campus, een bar waar we koffie, thee, cakejes en taartjes kunnen kopen. Dit is ook het geval bij Coffee College, maar wat maakt Coffee College dan zo anders dan ons eigen Mediacafé?

Om te beginnen vertrekt Coffee College van gezonde, makkelijke en lekkere voeding. Het wil makkelijke gerechten brengen aan de studenten om hen vervolgens aan te zetten om zelf iets makkelijk en gezond te koken. Denk maar aan gevulde bagels of suikerarme cupcakes. Verder vinden we er verschillende soorten koffies, milkshakes en verschillende soorten thee (warm, koud, vruchten, …). Het zijn simpele gerechten die toch doeltreffend  zijn, ideaal voor een student die veel bezig is met zijn schoolwerk en weinig tijd heeft om te koken.

Het is een franchisebedrijf en heeft naast Brussel nog vestigingen in Antwerpen en Leuven. Op dit ogenblik vinden we Coffee College dus terug in grotere studentensteden. Hierdoor is de afstand met de doelgroep in een keer een pak kleiner. Zo is de vestiging in Brussel nog geen 500 m verwijderd van de Vrije Universiteit Brussel.

Wat ons ook opviel was dat het er ontzettend rustig en kalm is. Ondanks dat ze op een drukke verkeersas van Brussel (Boulevard Général Jacques, de R21) ligt en er ook nog eens werken aan de gang waren op dat moment. Daarnaast  waren ook nog andere klanten aanwezig, die uiteraard met elkaar aan het praten waren. Maar wij hadden beiden niet het gevoel dat er zoveel prikkels waren. Het er erg stil, vele stiller tegenover vele andere coffeebars waar wij al naartoe zijn geweest in het verleden.  


Waarom moet je dus zeker naar Coffee College gaan? Wel, je vind er allemaal recepten en dranken die je perfect zelf op kot kunt ‘namaken’. Daarnaast is alles van deze voeding gezond en dus hoef je je geen zorgen te maken, je eet sowieso gezond (behalve als je natuurlijk donuts of cupcakes begint te maken). Je kan ook in alle rust met een paar studenten een groepswerk voorbereiden, zelfs als er nog klanten aanwezig zijn.

Ik verwijs voor Coffee College  graag naar de trend van ‘Human Brands’ en meer specifiek het aspect ‘Truly Helpful’. Zoals eerder al werd aangehaald, gaat het voor Coffee College niet hoofdzakelijk om winst te maken. Het wil haar doelgroep, de studenten, helpen om gezond en makkelijk eten te maken. Het wil zo dus ‘helpful’ zijn voor de studenten die niet goed weten wat ze moeten maken bij tijdsdruk (of gewoonweg het dagelijkse studentenleven).

https://www.brusselslife.be/fr/article/idee-cafe-pour-la-rentree-coffee-college-a-ixelles

Wees een kind en wees iedereen te slim af in het (Brusselse) verkeer – Wemoov
René Verreet

Even terugblikken naar onze eigen kindertijd. We speelden erop los, we hadden nog geen verplichtingen, geen zorgen, … nostalgie is altijd een euforisch gevoel. Wel dankzij Wemoov komt dit een beetje terug. Wemoov zorgt ervoor dat je jezelf (bijna) zorgeloos tussen het Brusselse verkeer kan verplaatsen en kan je terug spelen met een step. Het klinkt raar en kinderachtig… maar is dat ook zo?

We kennen allemaal wel de bekende Segway, de tweewieler die in België nooit echt heeft doorgebroken, maar in de VS niet uit het straatbeeld is weg te denken. In België komt er ook zo’n ‘vervoermiddel’, namelijk de elektrische steppen van Wemoov.
Sinds eind februari 2017 is Wemoov begonnen met haar plannen uit te werken. Het Belgische bedrijf wil de mobiliteitsdruk in onze hoofdstad doen afnemen door ons gebruik te laten maken van haar elektrische steppen. Op dit moment zijn er zo’n 7-tal verdeelpunten waar je zo’n step kan huren. Wemoov werkt hiervoor samen met het bedrijf Topos. 

Het bedrijf probeert, zoals eerder werd gezegd, de verkeersdrukte te verminderen in onze hoofdstad. Op dit moment is het nogal moeilijk om te zeggen of hun aanpak wel de beste aanpak is. Omdat het op dit moment alleen maar beschikbaar is voor bedrijven. De steppen op zich zijn degelijk en kunnen in principe dit probleem meehelpen aan te pakken. Aangezien er een redelijke actieradius is van zo’n 30 km en dat de steppen niet zo duur zijn om te huren, zo kost een step voor 3u maar €10. Om echter het probleem van de verkeersdrukt aan te pakken, zal Wemoov de verhuur verder moeten uitbreiden naar het ‘gewone’ publiek.

De trends die ik hierbij zet is ‘Better Business’ met ‘Planet’ en de trend ‘Post-Demographic Consumerism’ met ‘Next Normal’. Bij de eerste trend moet ik een link maken naar de opwarming van de aarde. We weten allemaal dat het verkeer een grote oorzaak is van dit fenomeen. Als we dus, dankzij Wemoov, het verkeer kunnen laten dalen in onze hoofdstad en iedereen op elektrische steppen zetten, dan daalt de CO2-uitstoot. Aangezien de steppen elektrisch zijn en we zelf ook met onze spierkracht verder kunnen steppen. Daarom dus de eerste trend.

De tweede trend, is voornamelijk omdat we ons gedrag moeten veranderen. We moeten de auto opzij durven zetten en op alternatieve vervoersmiddelen focussen, zoals bijvoorbeeld de steppen van Wemoov. Het is nog niet het huidige normaal, dus daarom dat ik het zet bij de ‘Next Normal’. Het is ook nog niet zo ingeburgerd om de auto huis te laten. Wanneer dit gebeurd, kunnen we naar de ‘next’ gaan.

 

https://www.bruzz.be/samenleving/brusselse-start-zet-op-de-elektrische-step-2017-04-10

Alles wat een échte natuurliefhebber nodig heeft! – Stock
Elke Herssens

Stock is een kleine biowinkel die verscholen zit in Elsene. Alle producten die je daar kan vinden zijn biologisch, ecologisch, plantaardig en lokaal. Er is een nauwe samenwerking met kleine, lokale producenten, maar ook met de coopérative d’agriculteurs wallons (de Waalse boeren). Ook willen ze verpakkingen zoveel mogelijk vermijden en zitten de meeste producten in glazen potjes. Vers, gezond en milieuvriendelijk daarvoor staat deze plek bekend.

De laatste jaren is er een enorme stijging in de bevolking die de voorkeur geeft om vegetarisch of veganistisch te leven. En met deze nieuwe trends op onze weg zijn er natuurlijk voldoende alternatieven nodig voor wie zo een levensstijl wil leiden. Gelukkig is het aanbod van Stock goed gevarieerd. Met seizoensvruchten, Belgische producten en zelfs was- en kuisproducten, die allemaal biologisch zijn, kan je hier terecht. Verder ziet het interieur er ook heel natuurvriendelijk uit. Alle rekken zijn in het hout zodat het lijkt alsof je boodschappen doet in een bos. Daarnaast bestaat het kleine winkeltje uit drie verdiepingen met elk een eigen categorie: op het gelijkvloers kan je granen, chocolade, kuisproducten en lekkere drankjes vinden. Op de eerste verdieping kan je allerlei sauzen en vervangers vinden. De kelder vormt de koelruimte van alle fruiten en groenten in de winkel, maar het biologisch vlees en beleg vind je hier ook.

Deze trend is te koppelen aan het Better Business principe. Wat duidelijk af te leiden is van de winkel is: hun passie voor een betere omgeving met meer aandacht aan het milieu. Ook voor mensen die de keuze maken om op een ‘betere’ manier door het leven te gaan. Het is een goed initiatief om zo een winkel op te starten, omdat deze meer de nadruk wilt leggen op de natuur van wereld.

https://www.bioguide.be/magasins/stock

Cultuur, ontspanning en bier… de perfecte Belgische combi! – Café Belga 
Elke Herssens

Wanneer je aan het cultuurhuis Flagey denkt, mag ook aan Café Belga denken. Het café is, zoals in de naam duidelijk vermeld staat, Belgisch en biedt een groot assortiment van bieren aan. Verder is deze ook heel leuk ingericht. Je komt terecht in een typische art deco stijl die direct doet denken aan een klassieke en gesophisticeerde sfeer. De klanten zelf zijn van verschillende afkomsten, wat voor interessante gesprekken zorgt.

Het café ligt gelegen in het midden van Elsene waardoor het makkelijk toegankelijk is. Veel trams en bussen stoppen er waardoor je vanuit dit punt overal naartoe kan gaan. Hierdoor is het ook een goede plek om te kunnen relaxen overdag, maar ook tijdens de avond en nacht kan men hier goed genieten van een klein feestje. Daarnaast is het, zoals eerder vermeld, in het gebouw Flagey. Wees maar zeker dat hier veel culturele evenementen georganiseerd worden zoals kleine muziekconcerten of leuke theaterstukken.

Het is duidelijk dat dit een trend is die de local love benadrukt. Bijna alle Belgische biersoorten zijn hier te verkrijgen die met veel liefde worden ingeschonken. Deze plek is zeker een must om te bezoeken als je een hart hebt voor deze alcoholische drankjes en graag het hartje van Elsene wilt zien.

https://agenda.brussels/nl/place/239962/cafe-belga.html
https://www.flagey.be/fr/page/3717-qui-sommes-nous
https://visit.brussels/nl/place/Cafe-Belga

Hét droomhotel voor millennials – Radisson Red
Aster Breekweg

Met de opkomst van Airbnb en Couchsurfer is het voor de hotelsector steeds moeilijker om jonge klanten aan te trekken. De nieuwe concurrentie legt het vuur aan de schenen bij de traditionele hotelketens waardoor ze worden gedwongen om nieuwe concepten op de markt te brengen. Dit is een les dat de Radisson groep zeer goed begrepen heeft. Zo heeft de groep in 2017 een hele nieuwe reeks hotels gebouwd die speciaal voor onze doelgroep ontworpen zijn; de millennials. Ze hebben maar een paar Radisson Reds over de hele wereld, namelijk in Glasgow, Kaapstad, Minneapolis, Campinas en één in onze eigen hoofdstad!

Het hotel bevindt zich in Elsene, beter bekend als de artistieke buurt van Brussel. Ideaal voor mensen die houden van kunst, muziek en cultuur. Het hotel is uitgerust met een fantastisch mooie inkomhal, drie aanpasbare congreszalen die voldoet aan alle noden van onze generatie (zoals hyper-snelle WIFI) en artistieke slaapkamers. Er is ook een bar aanwezig waar je 24/7 kan genieten van lekker en gevarieerd eten, en een receptie waar je zelf kan inchecken. Zo kan je de kamer openen via een app op je gsm zodat je nooit meer de sleutel kan verliezen, handig! Praktisch, modern en betaalbaar, dit zijn de woorden die aan de kern liggen van het Red concept.
Het Radisson Red hotel is een grote aanrader als je stijlvol wil logeren in hartje Brussel.

De Radisson Red kan ik het beste plaatsen binnen de Post-Demographic consumerism trend. Aangezien dit hotel speciaal gebouwd en ingericht is om aan de noden van millennials te voldoen, is het duidelijk dat de Radisson groep inspeelt op de demografische veranderingen in onze maatschappij.

BRUSSELS

Dineren terwijl je geniet van een prachtig uitzicht? Welkom bij The tram experience! –
Aster Breekweg

Ooit als eens gedroomd om te genieten van een heerlijke menu terwijl je kijkt naar de mooiste monumenten die Brussel je te bieden heeft? Dan is de Tram experience helemaal voor jou! Het concept bestaat uit een tram die ingericht is als een restaurant, waar je kan genieten van een zeven gangen menu terwijl je naar Brussel’s mooiste monumenten kijkt. De gerechten worden bereid door sterrenchef Kenzo Nakata, beter bekend als de chef van het restaurant Gramm. Hij werd door Gault & Millau uitgeroepen als Young chef of the year 2018, een grote prestatie voor iemand van zijn leeftijd. Je bent in dit restaurant dus zeker in goede handen. Nakata werkt ook alleen maar met lokale producten om zijn gerechten te bereiden. Een prima manier om onze Belgische cultuur en producten in kaart te brengen!

De rit duurt ongeveer twee uur en vertrekt vanuit het Poelaertplein om acht uur ‘s avonds. Het enige minpuntje is de prijs. Je betaalt namelijk 200 euro voor een tafeltje voor twee. Dit lijkt misschien niet meteen voor onze studenten portefeuille weggelegd, maar ongeacht de dure prijs beleef je zeker een fantastische avond. Bon appetit!

Deze coolhunt zou ik plaatsen binnen de trend ‘local love’. Aangezien men de lokale monumenten van Brussel in kaart wil brengen terwijl men een menu nuttigt vol Belgische producten, spat de liefde voor eigen land er vanaf!

https://visit.brussels/en/sites/tramexperience/m_article/concept

Google maps

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1kDiMeyF6EjH650tk50XlU2zehOtCRSkb&ll=50.86521297131773%2C4.319116859358246&z=12

https://www.google.co.uk/maps/dir/Brussel-Centraal+%2F+Bruxelles-Central,+Brussel/Radisson+RED,+Idaliestraat+35,+1050+Elsene/Stock,+Place+Fernand+Cocq+23,+1050+Bruxelles/Café+Belga,+Eugène+Flageyplein+18,+1050+Elsene/Poelaertplein,+1000+Brussel/Brussel-Centraal+%2F+Bruxelles-Central,+Brussel/@50.8363655,4.3458366,4436m/data=!3m1!1e3!4m38!4m37!1m5!1m1!1s0x47c3c47fcc1d13b5:0x40b1a1704a249cfa!2m2!1d4.3570163!2d50.8454872!1m5!1m1!1s0x47c3c49a862bbfb9:0xce8da9afcb1da279!2m2!1d4.3723977!2d50.8373194!1m5!1m1!1s0x47c3c48e46990713:0x1afbd04831688375!2m2!1d4.3669441!2d50.8334745!1m5!1m1!1s0x47c3c49346bc1c65:0x6337effe0bd0a729!2m2!1d4.372799!2d50.8271016!1m5!1m1!1s0x47c3c47cccc6c72f:0xa0cb34a2785f51b3!2m2!1d4.3532602!2d50.8374734!1m5!1m1!1s0x47c3c47fcc1d13b5:0x40b1a1704a249cfa!2m2!1d4.3570163!2d50.8454872!3e2

 

  • Le Balmoral: Georges Brugmannplein 21, 1050 Elsene
  • Seedz: Georges Brugmannplein 27, 1050 Elsene
  • Moonfood: Koloniënstraat 58, 1000 Brussel
  • Coffee College: Boulevard General Jaques 124, 1050 Elsene
  • Stock: Place Fernand Cocq, 23 Elsene
  • Café Belga: Eugène Flageyplein 18, 1050 Elsene
  • Radisson Red: Idaliestraat 35, 1050 Brussel
  • The Tram Experience: Poelaertplein (er is geen nummer aangezien je vertrekt met de tram)
  • Wemoov HQ: Louizalaan 367, 1050 Brussel
  • Credits foto tram experience: www.thebulletin.be

Groepsfoto in de stad

 

 

Interview start-up

Seedz is het resultaat van de samenwerking tussen Michaël Binkin, projectleider en Martine Fallon. Michaël werkte al vele jaren in de voedingsindustrie, maar door de jaren heen ontwikkelde hij de behoefte om te werken in de voedingssector die een geweten heeft.

Hiervoor besloot hij samen te werken met Martine Fallon om in Brussel het eerste “organisch fastfood” restaurant aan te bieden dat gewijd is aan het ‘de Keuken van de Energie’. Seedz biedt gezonde en gastronomische recepten aan die biologische, lokale en seizoensgebonden producten bevatten. Een echt smaakparadijs! Dit biologisch fast-food restaurant wil zijn klanten in contact laten komen met een gezond en smakelijk dieet dat het lichaam alle energie geeft die het nodig heeft.

 

 

 XOXO

Elke Herssens, Aster Breekweg, René Verreet & Charlotte Verminck