Een dagje naar Luik voor school? Waarom ook niet! Op dinsdag 3 april trok ons hele team naar het zuiden van het land om de leukste trends te spotten in Luik. Maar waarom kozen we voor Luik? Voor velen is Luik een charmant dorpje in Wallonië, maar wij zagen al snel dat Luik meer te bieden heeft dan alleen maar zijn pittoreske straatjes en Luikse wafels. Tijd voor een bezoekje! Hieronder vind je een overzicht van onze coolhunts.

HELENA MENTEN

Alle kleuren van de regenboog!

WAT? DoNuts is een shop met een verscheidenheid aan zelfgemaakte donuts. Dit kan je ondervinden waar je de shop binnengaat. Je kan er terecht voor diverse kleuren, smaken, variaties of een gezellig onderonsje met bijhorende drank of ijs van Ben en Jerry’s. De meeste onder ons kennen enkel donuts in het roos met wit, geel met bruin, wit met zwarte spikkels of bruin. Het is een trend die overgewaaid komt uit de Verenigde Staten en zich langzaam heeft ontwikkeld hier bij ons in de grootsteden zoals Antwerpen, Brussel, Gent,….  Geef toe bij het zien van de foto’s krijg je er toch water van in de mond. Sinds kort heb je ook vierkante donuts die ook bij ons in België. Als jij deze ook eens een kijkje wilt nemen naar deze donuts, ga dan zeker eens langs in één van deze steden.

WAAROM COOL? Donuts zijn in het eerste opzicht al een populaire guilty pleasure. Wanneer je bij de bakker of een grootwarenhuis komt zijn ze al talrijk aanwezig. Sociale media is er gek van. Wij belgen eten nu eenmaal ook met onze ogen. Denk maar aan de eclairs bar die men nu opent of de pop up cookie dough bar in Antwerpen. Het oogt mooi op foto, het smaakt lekker en het is niet eens zo duur. Het is een trend die wel vooral aanspreekt bij jongeren.

REFERENTIE TRENDCANVAS? Ik heb gekozen voor de link met playsumers. Iedereen kent de standaard donut. Het doel van de donuts is om de standaard donut te innoveren en aantrekkelijker te maken zonder het originele idee te veranderen. De consumptie moet leuk, spontaan en een belevenis zijn. Na het bezoeken van de bar ben ik van mening dat dit zeker gelukt is.

DoNuts //  Rue de l’Université 28 4000 Liège // http://donutsbelgium.be

Milieuvriendelijk

WAT? Ons eerste bezoek was aan het gezellige en vooral charmante winkeltje ‘Mahalo’ wat merci betekent in het Hawaiien. Bij het binnengaan van de store merk je dadelijk de feeling met de tropische eilanden. We werden vriendelijk ontvangen door twee zussen die enthousiast hun concept aan ons hebben uitgelegd. Ze richten zich op de verkoop van biologische, natuurlijk en ecologisch producten. Dit kan gaan van kleren, verzorgingsproducten, thee, tassen, maandverband…..jaja dat laatste heb je goed gelezen. Het is duidelijk dat ze opzoek zijn naar veel alternatieven. Maar voor meer details is het een aanrader om de shop te gaan bezoeken.

Omdat Mahalo een start-up is in Luik, besloten we de eigenares enkele vragen te stellen in verband met ondernemen en de winkel. (Haal je beste Frans maar naar boven!)

WAAROM COOL? Wij mensen zijn dagelijks bezig met gezondheid en het milieu, alvast de meeste onder ons. We gaan meer en meer nadenken vanwaar onze producten komen, wie ze maakt en of ze schadelijk zijn voor het milieu. onze maatschappij is kritischer geworden tegenover vroeger waardoor deze soort winkel een gat in de markt is. Het is een concept dat doet aanzetten tot denken wat je koopt.

REFERENTIE TRENDCANVAS? Hier wordt de link gelegd met better business. Beter nog met de subgroep ‘planet’. Ze richten zich hier op het milieu en dat is wat Mahalo ook doet. Voor veel producten van het dagelijkse leven bestaat er een milieuvriendelijk alternatief.

Mahalo //  Rue de l’Université 35 4000 Liège // https://www.mahalo.be/

ABIGAËL DEWIT

Wallonië united

WAT? Wattitude is een concept store opgericht door Emmanuelle Wégria, waar ze uitsluitend producten aanbieden die zijn gemaakt in Wallonië. Daarvoor ging ze op zoek naar meer dan 250 Waalse artiesten die ambachtelijke producten produceren. Wattitude is niet zomaar een winkel, het is een volledige lifestyle. Je vindt er kleding, sieraden, leuke boeken, muziek, eten… zolang het maar door Waalse handen is vervaardigd. Doordat Wattitude zo een groot aanbod aan lokale producten bezit, bewijzen ze ook dat ze volledig ecologisch verantwoord zijn. Mooie materialen, biologische producten en een instaproof-winkel… wat wil een mens nog meer in het hart van Luik? Een must-visit wanneer je in Luik bent en je graag producten wil met een Waalse attitude.

WAAROM COOL? Wanneer je door Rue Souverain-Pont loopt, kan je niet anders dan een bezoekje brengen aan Wattitude. De gekleurde stoeltjes op straat en de vrolijke voorgevel schreeuwen om aandacht én een foto. Bij het binnengaan werd het meteen duidelijk: dit is een coole plaats. Overal leuke hebbedingetjes waardoor je liefst van al een hele dag door de winkel zou willen snuisteren. Mijn persoonlijke favorietjes? De leuke boekjes over Luik (ideaal om nog wat extra coolhunts te spotten) en natuurlijk bier! Maar hoe cool is het dat je bij elke aankoop ook echt talent steunt? En zo draag je ook je steentje bij aan onze maatschappij en het milieu. Ik ben fan! En heb ik al vermeld dat ze ietsje verderop ook Wattitude Kids hebben? Dat is een echt kinderparadijs!
REFERENTIE TRENDCANVAS? Wattiude staat helemaal in teken van “Local Love”. Alle producten in de winkel zijn Waals en steunen dus ook het Waalse talent. Lokaler kan het bijna niet. Verder valt Wattitude ook binnenin “Joyning”. Waalse artiesten én nog te ontdekken Waalse talenten worden samengebracht in één grote winkel, die Wallonië vertegenwoordigt. Zo kunnen ze nog meer mensen inspireren. Quel concept!!

Wattitude //  Rue Souverain-Pont 7 4000 Liège // http://wattitude.be

Een boerderij in hartje Luik

WAT? Een stukje boerderij in het centrum van Luik? Wie had dat gedacht! Ma Ferme en Ville brengt het platteland op je bord, maar dan in de stad! Bij Ma Ferme en Ville kan je niet alleen aanschuiven aan één van de tafeltjes, maar kan je ook zelf met boodschappen naar huis gaan. Wat is er nu zo bijzonder aan deze heerlijke coolhunt? Alles is er seizoensgebonden. Je vindt er dus geen tomaten in de winter, maar wel heel wat andere lokale en biologische producten. Alle producten zijn geselecteerd in een straal van 50 km rond Cork. We hebben hier dus weer te maken met een ecologische verantwoorde hotspot! Er is geen sprake van voedselverspilling en de lokale Waalse boeren worden er alleen maar gelukkiger van!

WAAROM COOL? Ma Ferme en Ville bevindt zich in dezelfde straat als Wattitude. Rue Souverain-Pont is dus de place to be als je fan bent van nieuwe trends! Net zoals Wattitude steunen ze ook de lokale aanbieders en gaan ze de strijd aan met het teveel aan voedsel. Maar niet alleen door deze redenen zijn ze cool. Bij Ma Ferme en Ville kan je niet alleen ontbijten en lunchen, elke eerste zondag van de maand organiseren ze een grote brunch. Ideaal voor gezinnen in de stad! En soms kan je je inschrijven voor een geweldige Burger Mania of Raclette avond. Count me in voor die laatste optie! En nog op zoek naar een leuk verjaardagskado? Inspiratie vind je daar gegarandeerd!

REFERENTIE TRENDCANVAS? Ma Ferme en Ville valt onder “Local Love” en “Helpfull”. Ze steunen elke dag op de nieuw de lokale boeren en zorgen voor een minder grote berg aan afval. Omdat je een stukje platteland op je bord krijgt, beleef je meteen ook een authentieke eetervaring. Een sterk concept met een sterk verhaal en alles is hyper local! En door hun verschillende eetconcepten zoals de “Burger Mania” en de brunch op zondag brengen ze verschillende gezinnen die houden van lekker eten samen, score!

Ma Ferme en Ville // Rue Souverain-Pont 34 4000 Liège // https://www.mafermeenville.be

SAM BEDERT

Niet zomaar een zwembad!

WAT? La Cité Miroir was tot 4 jaar geleden bekend als de baden en thermen van La Sauvenière. In 2014 werden ze omgebouwd tot een prachtige ruimte waar plek is voor alles en iedereen. Er wordt vanalles georganiseerd op cultureel en maatschappelijk vlak. Een paar voorbeelden? Theater, workshops en verschillende soorten tentoonstellingen. Deze activiteiten vormen een perfecte uiting van burgerschap, nagedachtenis en de dialoog tussen culturen. Wat wilt een mens nog meer? Iedereen kan hier terecht, er is voor elk wat wils. Wat vroeger prachtige zwembaden waren vormen nu de perfecte plek om mensen samen te brengen en te genieten van verschillende culturele activiteiten.

WAAROM COOL? Als eerste is het gebouw natuurlijk een echte coolheidsfactor. Een zwembad ombouwen tot een cultureel centrum? De persoon die met dit idee is gekomen kent duidelijk de noden van onze maatschappij. Iedereen leert graag nieuwe mensen kennen en de prachtige omgeving heeft een uiterst positieve invloed op de sfeer.

Als tweede is de verscheidenheid aan activiteiten ook zeker iets om van op te kijken. Veel van deze activiteiten bestaan al jarenlang maar vervelen nooit. Elke keer komen mensen tot een nieuwe invalshoek waardoor we nooit 2 keer hetzelfde tegenkomen.

REFERENTIE TRENDCANVAS? Bij Cité Miroir denk ik meteen aan ‘joyning’. Mensen die elkaar samenbrengen op alle mogelijke manieren. Het centrum draagt bij tot het ontstaan en verstevigen van relaties tussen verschillende culturen, associatieve organisaties en tussen mens en de omgeving. Onder Cité Miroir bevinden zich 3 verenigingen; namelijk Les Territoires de la Mémoire vzw, het Centre d’Action Laïque de la Province de Liège vzw en MNEMA vzw. Naast deze 3 zijn er nog tal van andere externe organisaties die verschillende evenementen organiseren in het gebouw. Deze coolhunt bruist dus van de samenwerkingen en liefde voor mekaar.

La cité miroir // Boulevard de la Sauvenière 33-35 4000 Liège // http://www.citemiroir.be/nl/welkom

Producten zonder verpakking?

WAT? L’entre-pot is een zero-waste winkeltje in het hartje van Luik waar je enkel biologische en milieuvriendelijke producten terugvindt. Zero-waste? Wat is dat nu weer? Wel, het is een concept dat we hopelijk binnenkort in erg veel winkels te zien krijgen. Hier kan je je producten niet in een bepaalde verpakking kopen, de verpakking moet je zelf meenemen. Van olie tot drankjes en verschillende specerijen of nootjes. Je hoeft enkel je eigen bokaaltjes of potjes mee te nemen en vullen maar. Aan de kassa worden je producten gewogen om de prijs te bepalen. Wat is hier nu niet positief aan? We reduceren onze afvalberg zonder dat we iets van onze dagelijkse aankopen moeten laten vallen. Naast voedingswaren vinden we ook nog enkel verzorgingsproducten die op een biologische manier werden geproduceerd zodat ze volledig afbreekbaar zijn na gebruik.

WAAROM COOL? Het milieu is iets waar iedereen zich mee bezig houdt of toch mee zou moeten bezighouden. De opwarming van de aarde, smeltende poolkappen en zeeën met evenveel vis als afval. Iedereen wilt positieve veranderingen brengen maar liefst met zo weinig mogelijk moeite. Deze zero-waste winkel is hier een perfect voorbeeld van. Het enige dat je hoeft te doen is je eigen verpakkingen meenemen. Zo makkelijk kan het zijn! Geef nu eens eerlijk toe, glazen bokalen vol specerijen en olie, dat ziet er nu toch ook veel leuker uit dan alle lelijke plastic verpakkingen.

REFERENTIE TRENDCANVAS? L’entre-pot kunnen we het best situeren onder ‘betterment’ en ‘better business’. Beide partijen worden beter van dit initiatief. De klant brengt zijn eigen verpakkingen mee om de afvalberg te verkleinen en de verkopers moeten niet meer investeren in dure, milieu-onvriendelijke verpakkingen. We kunnen dit dus een ware win-winsituatie noemen. Iedereen haalt er zijn eigen voordelen uit en het milieu wordt er enkel beter van. Hopelijk komen er snel nog meer van deze winkels bij zodat we de afvalberg stilletjes aan kunnen reduceren.

L’entre-pot // Rue du palais 6 4000 Liège // https://www.facebook.com/LEntrePotLiege/

FREYA VERCRUYSSEN

Een oase midden in de stad

WAT? Jangala is een concept store die ontworpen is als stadskwekerij. Ze verkopen er kamerplanten, leuke bloempotten en boeken. Natuurlijk is deze kleine jungle midden in de stad Luik niet zomaar een gewone plantenwinkel, want alles wordt zorgvuldig uitgekozen en heeft de beste kwaliteit. Zo vind je in Jangala steeds de meest unieke exemplaren zoals de riphalis of unieke cactussen. Wat Janagala nu echt uniek maakt, is zijn ethische aanpak. Een ethische plantenwinkel? Ja hoor! Janagala speelt in op deze ethische behoefte door alleen te verkopen in kleine hoeveelheden en de beste uitleg te geven bij elke plant. Ook krijg je een handleiding mee om je plant thuis op zijn best te kunnen verzorgen. Tot slot geven ze ook verschillende workshops voor jong en oud.

WAAROM COOL? De ethische aanpak: je ziet de trend in alle nieuwe ondernemingen in de stad terugkomen. Mensen willen weten waar hun producten vandaan komen, of ze wel milieuvriendelijk zijn en of ze in de juiste sociale omstandigheden zijn gemaakt. En ja, dit geldt ook voor planten. We zagen deze trend al opkomen bij meubels, eten, schoonheidsproducten, enz., maar nu zien we de ethische verantwoordelijk ook voor het eerst bij planten. Daarnaast blijken mensen ook  meer behoefte te hebben om in contact te komen met de natuur. Dus een hippe plant in je huis die ook nog eens ethisch is gekweekt? Dát is pas een coole trend. En een kleine oase midden in de stad, dat wil toch iedereen?!

REFERENTIE TRENDCANVAS? Jangala kunnen we met het trendcanvas linken aan de onderverdeling ‘better business’. De ethische verantwoordelijkheid draagt bij voor een beter milieu en een betere maatschappij. Hoe meer planten in je huis, hoe beter de luchtkwaliteit. Zowel Jangala’s aanpak als producten dragen dus bij tot een beter milieu en een betere onderneming.

Jangala // Rue Lombard 6 4000 Liège // https://www.jangala-shop.com 

Een beetje Manhattan in Luik

WAT? Huggy’s Dogs is een hippe eettent die de beste hotdogs van heel Luik serveert. Deze jonge onderneming is een dochteronderneming van de bekende Huggy’s Bar, een typisch Amerikaans hamburgerrestaurant in Wallonië. En ja, deze Amerikaanse stijl wordt ook in de Huggy’s Bar voortgezet. Het restaurant is omgebouwd tot een echte typische foodtruck uit Manhattan. Om de American dreamnog een extra touch te geven, breng je je eigen hotdog op smaak met de verschillende toppings en sauzen. Mijn favoriet is de California met guacamole en nacho’s, een gewaagde maar verrassend lekkere combinatie. Ben je vegetariër? Geen probleem. Huggy’s Bar heeft een biologische veggieworst, zodat je toch kan meegenieten van deze overheerlijke trend. En om deze trend nog een niveau hoger te tillen, werken ze met lokale ingrediënten.

WAAROM COOL? In Vlaanderen zagen we de trend eerst opduiken met de haute dogs van Würst. Nu krijgen we de eerste American hotdogs met toppings in Luik. Huggy’s Dog bestaat nog maar een jaar en is al een echte trend. Met zijn lokale ingrediënten speelt hij in op een trend die te zien is in heel Luik. Mensen hebben steeds meer aandacht voor waar hun producten vandaan komen en verkiezen steeds vaker eigen, lokale producten. Natuurlijk zie je ook niet elke dag een cool restaurant dat lijkt op een echte foodtruck uit Manhattan, dus daar hoort een foto bij voor op Instagram die iedereen doet watertanden. De hashtag ‘local ingredients’ mogen we zeker niet vergeten, want deze maken het typische Amerikaanse gerecht net zo cool en uniek.

REFERENTIE TRENDCANVAS? Huggy’s Dogs kunnen we onder Local Love plaatsen in het trendcanvas. Ze gebruiken een bestaand concept maar maken het cool en uniek door gebruik te maken van lokale producten en zo hun lokale producenten te steunen. Een andere link die je zou kunnen leggen met het trendcanvas zijn de playsumers. Deze hotdogs zijn op zichzelf een leuke belevenis voor de consument, want je kan zelf verschillende toppings kiezen en het ziet er nog leuk uit!

Huggy’s Dogs // Rue Pont D’Avroy 30 // http://huggysdogs.com/nl/

Het is duidelijk: in Luik vind je meer dan alleen wafels! Doorheen de stad zien we eenzelfde tendens: Luik gaat volledig biologisch en richt zich op duurzaamheid om zo de lokale bevolking te steunen. Local Love it is! 8 coolhunts zijn voldoende voor deze blogpost, maar Luik is meer dan dat. Het station Luik-Guillemins heet je van harte welkom bij je aankomst. Wat een plaatje! Voor gerecycleerde en duurzame juwelen moet je een bezoekje brengen aan Restore en als je graag eens met katten wil knuffelen, is Merlix de place to be.  Een dag in Luik is dus zo voorbij! (PS: Vermijd een bezoek aan Luik op een dinsdag, want het meeste is dan gesloten).

COOLHUNT ROUTE 

Door Abigaël Dewit, Helena Menten, Freya Vercruyssen en Sam Bedert van klas 1COMB.

BRONNEN:

ELLE Belgium. (2017, 4 oktober). Dit zijn de 6 beste koffiebars in Luik. Geraadpleegd op 21 maart 2018, van https://www.elle.be/nl/177486-6-beste-koffiebars-luik.html

ELLE Belgium. (2017, 16 maart). Elle citytrip onze favoriete adresjes in luik Geraadpleegd op 21 maart 2018, van https://www.elle.be/nl/74871-elle-citytrip-favoriete-adresjes-luik.html

ELLE Belgium. (2017, 3 oktober). Elle summer tour: 10 adresjes om te ontdekken in Luik.Geraadpleegd op 21 maart 2018, van https://www.elle.be/nl/195523-elle-summer-tour-10-adresjes-om-ontdekken-luik.html

Anne-Laurence. (2017, 6 mei). Mahalo [Blogpost]. Geraadpleegd op 2 april 2018, van http://www.fromliegewithlove.be/mahalo/

Camille. (2017, 29 april). Le Théâtre de Liège [Blogpost]. Geraadpleegd op 2 april 2018, van http://www.fromliegewithlove.be/mahalo/

Paquay, J. (2018, 19 maart). SE RÉGALER EN COMPAGNIE DES FÉLIDÉS AU MERLIX CATS CAFÉ [Blogpost]. Geraadpleegd op 2 april 2018, van http://www.boulettesalaliegeoise.be/2018/03/se-regaler-en-compagnie-des-felides-au.html

Paquay, J. (2018, 25 februari). Rafraichissante solidarité : Liège accueille ses premiers frigos partagés [Blogpost]. Geraadpleegd op 2 april 2018, van http://www.boulettesalaliegeoise.be/2018/02/rafraichissante-solidarite-liege.html

Happy thérapie : une journée pour se recentrer [Blogpost]. (2018, 26 maart). Geraadpleegd op 2 april 2018, van http://www.boulettesalaliegeoise.be/2018/03/happy-therapie-une-journee-pour-se.html Geraadpleegd op 2 april 2018, van https://govegveganshop.weebly.com

La Cité Mirror. (z.d.). Historique. Geraadpleegd op 2 april 2018, van http://www.citemiroir.be/fr/la-cite-miroir/historique

Schmalbruch, S. (2017, 23 december). 20 foods everyone will be lining up for in 2018. Geraadpleegd op 2 april 2018, van http://www.thisisinsider.com/most-popular-food-trends-2017-12

Concept. (z.d.). Geraadpleegd op 6 april 2018, van http://wattitude.be

Ma Ferme en Ville. Geraadpleegd op 6 april 2018, van https://www.mafermeenville.be

De Beer, E. (z.d.). Smullen in Luik: 10 cafés en restaurants [Blogpost]. Geraadpleegd op 2 april 2018, van https://mooistestedentrips.nl/nieuws/smullen-in-luik-10-cafes-en-restaurants

Deprez, C., & Verbeke, E. (z.d.). HOTSPOTS: De leukste adresjes in Luik. Geraadpleegd op 2 april 2018, van http://marieclaire.be/nl/7-adresjes-luik/