Brussel wordt wel eens de hoofdstad van Europa genoemd. Maar verdient de stad het wel? Is Brussel wel degelijk de ‘place to be’? Wat leeft er allemaal in de stad? Op deze vragen ben ik samen met een aantal vrienden een antwoord gaan zoeken. Het centrum van Brussel biedt zoveel meer aan dan enkel wafels en chocolade. Diverse bedrijven zorgen er voor dat Brussel steeds innovatiever  en inspirerend wordt. Zo heb je de bekende vlooienmarkt, het event Frunch, Knokke out university en zo veel meer. Doorheen dit artikel loodsen we je door enkele inspirerende en interessante trekpleisters die je zeker moet gaan bezoeken. We beginnen met een extract uit een interview van  een start-up. Dit om eerst en vooral te achterhalen wat Brussel specifiek te beiden heeft aan startups maar ook omgekeerd.

 

Interview


De interview is met de uitbaatster van Là-haut VIAGE:

Wat doen jullie precies? Wij zijn eigenlijk een rooftopbar met een terras waarvan je zicht hebt op heel de stad. We willen eigenlijk Brusselaars een toffe en gezellige plek aanbieden waar ze enkel op donderdagen kunnen genieten na hun werkdag. Maar ook een ontmoetingsplek voor avondmensen.

Hoe zijn jullie op dit concept gekomen? We wouden iets anders doen dan andere bars. We hebben ons laten inspireren door films zoals the great gatsby. Omdat de bar zich bevindt op de zevende verdieping van Viage, een gebouw met onder meer een groot casino. Hebben we ervoor gekozen om het thema jungle dat al wordt toegepast doorheen het gebouw, door te trekken naar het dak.

Waarom Brussel gekozen als vestiging? Wel dat was niet zo simpel.
We hadden een locatie nodig in een werkstad om onze doelgroep te kunnen aanspreken. Verder moest het gebouw gemakkelijk te bereiken zijn met het openbaar vervoer. En natuurlijk wouden wij liefst een win-win situatie creëren met de omgeving zelf. Wij kunnen bevoordeeld de bar ook verhuren voor evenementen. En ten slotte hebben gekeken naar waar het exclusieve gevoel het belangrijkst is voor de inwoners en dat was uiteraard Brussel.

Locatie: Là-haut VIAGE, Boulevard Anspach 30, 1000 Brussel

 

 

Inspirerende plaatsen


Nieuw carrefour-express concept opent nieuwe deuren

Wat? De express froissart legt de laat hoog voor andere buurtwinkels. De meeste retailers struikelen met het zelfde probleem. Namelijk hoe breng je de aankoopbelevenis voor klanten naar een hoger niveau. Wel in de Froissartstraat in Brussel, slaagde Carrefour hierin. Naast het volop aanbieden van Belgische producten met de nadruk op het biologisch assortiment. Kan je er nu ook terecht voor ‘food on the go’ zoals salades, pizza en sushi. Je kan deze gerechten zelfs ter plaatsen eten in een cosy ruimte met een smoothiemaker en zo veel meer.

Waarom cool? Daarnaast bestaat het concept ook uit innovatieve mobiele kassa’s. Voor het eerst zijn de medewerkers in staat om met een smartphone de producten van de klanten te scannen en af te rekenen met betaalterminals die verboden zijn met de smartphone. Verder is er gratis wifi, zijn er stopcontacten en USB-poorten voorzien, microgolven en zo voort. Als klant kom je dus zeker niks te kort tijdens het winkelen.

Dit is de start van een nieuwtijdperk waarin veel retailers gelijkaardige supplementaire diensten kunnen aanbieden om de winkelervaring van klanten aangenamer te maken. Bij veel KMO’s staat de klant theoretisch gezien centraal in hun business model. Maar persoonlijk had ik voor het eerst in Brussel bij Carrefour, het gevoel dat dat de klant weldegelijk koning was. Wat ik niet zo vaak tegen kom in de realiteit bij andere winkels. Nu kan je tijdens het winkelen nog een hapje eten, bijkletsen met vrienden of je winkelroute bepalen voor de namiddag.  Je merkt wel dat sommige retailers zoals Albert Heijn al een poging hebben ondergaan, om de customer experience uit te breiden.

Referentie trendcanvas? Dit concept past vooral in volgende categorieën binnen de trendframe: HUMAN BRANDS, BETTER BUSINESS & YOUNIVERSE. Tevreden klanten kunnen dit doorvertellen, maar ook potentiele klanten meenemen tijdens hun volgend bezoek. Ook  zorgt ‘food on the go’ voor extra inkomsten voor de franchise. Daarnaast kunnen bezoekers hun netwerk uitbreiden, terwijl ze genieten van een tas koffie of zomerse smoothie.

Locatie: Carrefour-express, Rue Froissart 93, 1000 Bruxelles

Auteur: Aiman Chaoui, 2BM

Het ultieme startschot voor een zomers weekend

Wat? Sinds 2014 kan men terecht op een gezellig ontmoetingsplek aan het Koningsplein in Brussel. De vijfde editie is dit jaar op vrijdag 21 april van start gegaan en duurt nog tot begin september. Het evenement dat vanaf dan elke vrijdag middag plaats vindt, wordt Frunch genoemd. Een samenvoeging van Friday en lunch. Het plein wordt omgetoverd tot een paradijs voor foodies en muziek liefhebbers. Brusselaars kunnen er genieten van foodtrucks, live muziek en een bar. Dit creatief concept wekt enorm veel interesse op bij werknemers, studenten en toeristen. Je kan er genieten van de Mexicaanse, Italiaanse en Libanese cultuur.  Een perfect moment om al je zorgen te vergeten en het weekend ontspannend te beginnen. Jaarlijks trekt het evenement steeds meer volk aan. Vorig jaar waren er ongeveer 10 000 bezoekers wat het dubbele is van het aantal bezoekers in 2014.

Waarom cool? Het concept spreekt mij enorm aan omdat je op 2 uur tijd een multiculturele groep mensen bij elkaar kan brengen, zowel jong als oud. Elke jaar zijn er ook nieuwigheden waarmee de organisatoren uit pakken. Dit jaar was er een Royal Terrace aangelegd, waar je kon genieten van het weer met een frisse cocktail op “adellijk niveau”. Verder wordt de focus vooral gelegd op het aantrekken van personen tijdens hun lunch break. Daarnaast wordt dit jaar een Frunch member card gelanceerd waar mee je kortingen kan krijgen bij de meeste standjes en kraampjes. Het concept zit goed in elkaar en creëert een zomers vakantie gevoel. Ik vindt ok dat het een mogelijkheid is om dit toe te passen in diverse steden. Zo heb je gelijk aardige events zoals het Q-beach house aan de kust en Bocadere in Antwerpen dat vanaf 18 mei van start zal gaan.

Referentie trendcanvas? Dit evenement pat perfect in volgende categorieën van het trendframe, opgesteld door trendwatching.com: LOCAL LOVE, JOYNING, & PLAYSUMERS. De verschillende culturen worden in de kijker gezet, er wordt handel gedreven in een gezellige zomerse sfeer en je kan nieuwe contacten leggen en potentiele business partners ontdekken.  Al deze concepten creëren een match made in heaven. Je merkt ook dat andere steden hier toch wel inspelen op de interesse in zulke programma’s.

Locatie: Binnenplein van het BIP aan het Koningsplein, 1000 Brussel

Auteur: Aiman Chaoui, 2BM

Perfecte mix van de dingen waarvan ik hou

Wat? Knokke out University is de perfecte mix tussen bar, brasserie, restaurant en nachtclub. Knokke out heeft ook plaats voor verjaardagfeestjes, privéfeestjes en team building diners. De aller eerste vestiging is in Waterloo. Maar dankzij het enorm succes hebben ze in Brussel een tweede van haar soort geopend. Het is zeer populair onder de studenten. Omdat je er terecht kan voor een klein of groot hongertje. Voor wat minder ijverige studenten zijn er ook feestjes voorzien tot middernacht met passende Dj’s. Voor de meer ijverige studenten is er studeerplaats voorzien met gratis Wifi terwijl je een hapje eet of koffie drinkt.

Waarom cool? Knokke out is een perfecte plaats voor studenten die amusement of rust zoeken. Je wordt niet verplicht om een full course meal te bestellen, zoals in meeste restaurants. Je kan er altijd terecht, want het is van s ’morgens  tot s ’avonds open. Volgens mij is het ook een perfecte gelegenheid om medestudenten te leren kennen. Sommige studenten kunnen niet in stilte werken achter hun laptop, daarom kunnen ze hier genieten van een leukere en minder saaie sfeer.

Referentie trendcanvas? LOCAL LOVE

Locatie: Knokke Out, Chaussée de Tervuren 389, 1410 Waterloo

Auteur: Marcha Mutalibova, 1COM

 

Buiten geplaatste koelkasten

Wat? Op en rond de Arthur Diderischstraat in Sint-Gillis, halen vrijwilligers wekelijks bruikbare voedseloverschotten op bij grote supermarkten en kleine bio winkels. Om ze daarna te herbergen  in koelkasten en diepvriezen voor minderbedeelden. Zij kunnen hier goed gebruik van maken, sinds het hen niets kost en het eten niet aangeraakt is en daarbij niet bedorven.

Waarom cool? Dit is een zeer mooi voorbeeld van hoe dat men producten herbruikt als het ware, om zo de ecologische afdruk zo klein mogelijk te houden. Etensresten die nog perfect consumeerbaar zijn, behoren niet in de vuilbak . Maar in de magen van mensen dit dat nodig hebben en de financiële middelen er niet voor hebben.

Referentie trendcanvas? HELPFULL

Locatie: Arthur Diderischstraat in Sint-Gillis, Brussel

Auteur: Kursum Mutalibova, 2BM

Le Local

Wat? Le Local in Brussel op de Langehaagstraat 51,is de perfecte locatie voor wie zich te goed wil doen aan lekker eten, en tegelijkertijd ook wil goed doen voor lokale producenten en de planeet. Deze gloednieuwe eetgelegenheid scoort op ieder vlak: lokale, seizoensgebonden producten, biologische ingrediënten, een minimalistisch en eerlijk interieur, een toonbank vol verse producten, etc.

Bovendien stelt Le Local een ruimte ter beschikking voor jonge koks die dromen van een eigen restaurant, waar ze de principes van de circulaire economie onder de knie kunnen krijgen.  Resultaat: een eenvoudige en smakelijke keuken die steek houdt.

Waarom cool?  Men zegt in het Engels wel eens Less is more en dat is exact wat Le Local wil implementeren in hun zaak en overbrengen bij de klanten. Zo willen zij ook dat mensen die graag lokaal gaan bij hun terecht kunnen.

Referentie trendcanvas? Deze trend behoort bij LOCAL LOVE.

Locatie: Le Local, Langehaagstraat 51, 1000 Brussel

Auteur: Kursum Mutalibova, 2BM

Vlooienmarkt op het Vossenplein

Wat? Een bekend hotspot in Brussel is de legendarische vlooienmarkt op het Vossenplein. De vlooienmarkt is elke dag van 7.00 uur tot 14.00 uur open en ligt centraal in Brussel, in een hartelijke volkswijk. Het is een plaats waar de mensen onderhandelen over antieke spullen. Je kan er letterlijk alles vinden van vogelkooien tot videotapes. Pure nostalgie.

Waarom cool? Het is cool omdat een oudere buitenwijk van Brussel, mensen samenbrengt. De vlooienmarkt hecht veel belang aan het sociaal contact tussen koper en verkoper, zoals vroeger toen er nog geen online shopping bestond. Met de vlooienmarkt wil men het belang en nood aan werkelijke momenten en echte conversaties benadrukken. Het afdingen en persoonlijk onderhandelen is ook een link naar het verleden.

Referentie trendcanvas? PLAYSUMERS: Onderhandelen op straat en afdingen is niet heel alledaags in de zakenwereld deze tijd, vooral niet met de eindconsument. Vaak onderhandelen bedrijven hun aankoopprijzen met de leveranciers, zodat ze een grotere marges op hun uiteindelijke verkoop kunnen genereren. De eindconsument heeft tegenwoordig echter geen macht om prijsverlagingen te vragen.Op de vlooienmarkt is er geen tussenpersoon en kunnen koper en verkoper onderling over de prijzen onderhandelen.

Vandaag de dag is ook  online shoppen zeer populair, waarbij er geen sociaal contact tussen koper en verkoper is. De vlooienmarkt echter stelt het sociaal contact centraal. De mensen ontmoeten elkaar op de markt en inde winkeltjes eromheen.

Er zijn vaak ook straatmuzikanten die voor een leuke een aantrekkelijke sfeer zorgen. Bovendien zijn er heel wat verschillende verkopers met verschillende (antieke) producten. Je kan er bijna alles vinden en hierdoor wordt er ook een breed publiek aangetrokken.

Locatie: Vossenplein, 1000 Brussel

Auteur: Sarah Sagman, 2BM

Bar uit de sixties

Wat? In deze bar draait alles rondom Grease. Je komt hier terecht in één van de vintage booths van Balmoral. Milkshake, rolschaatsen, sixties deuntjes, Amerikaanse brownies, allemaal zoals we hetkennen uit de films.

Waarom cool? Ik vind het cool omdat het niet een traditionele bar is, het heeft een thema, het neemt je mee naar de romantische sfeer uit de film Grease. Je krijgt een gezellige sfeer voorgeschoteld die iedereen aantrekt of je nu jong of oud bent.

Referentie trendcanvas? HUMAN BRANDS: Grease is een populaire Amerikaanse film zowel bij jongeren als ook oudere. Met Balmoral Milk Bar  werd de film als het ware in het leven geroepen. De bar is volledig ingericht in een vintage style die meteen aan de film doet denken. Ook de bediening van het personeel gebeurt op rolschaatsen zoals we het uit de films kennen. Op die manier wil men de aandacht van de klanten trekken.
Locatie: Le Balmoral, Georges Brugmannplein 21, 1050 Elsene

Auteur: Sarah Sagman, 2BM

Google My maps


Hieronder vindt je een kortoverzicht van de hierboven vermelde plaatsen:

https://drive.google.com/open?id=1wwMdRoAeaDaiPZklfE5ZFK8ytP8bFSSP&usp=sharing

Groepsfoto


Brainstormen over welke plekken we gaan bezoeken tijdens ons dagtripje naar Brussel.
Van links naar rechts: Sarah Sagman 2BM, Kursum Mutalibova 2BM, Aiman Chaoui 2BM &
Marcha Mutalibova 1COM