Lisa Machiels, Tess De Meirsman, Ine Vanlaer, Anna Chavchanidze & Denzel Obinna Eze voor de citadel van Namen.

Wie graag wat wil slenteren door de stad en toch wil genieten van natuur, kan altijd terecht in Namen. In deze Waalse stad kan men van het station langs de drukkere straat naar het centrum wandelen. Naarmate het centrum dichterbij komt, ontstaan er verschillende aftakkingen. De smallere straten leiden naar de verborgen plekjes en gezellige terrasjes. Toch staat men op 1, 2, 3 weer op de drukkere winkelstraat waar alle grotere winkels te vinden zijn. Wie uiteindelijk toch wat verder wandelt, komt terecht aan het water. Een iets steilere wandeling leidt zo ook tot de citadel van Namen. Gaan winkelen en af en toe toch kunnen ontspannen op een pittoresk pleintje? Dan is Namen zeker de place to be!

Freakshakes @ coffee & More

Rue Emile Cuvelier 21, 5000 Namur

De foodhype waaide over van Australië tot in Engeland en heeft zich nu ook in België gevestigd. Een freakshake is een buitengewone milkshake versierd met een heleboel snoep en gebak. Het principe is eenvoudig, je kiest een smaak voor je milkshake en garneert het met brownies, donuts, ijs ballen, Nutella, slagroom, etc. de mogelijkheden zijn eindeloos.

Waarom is dit cool? Omdat Instagram het cool maakt. Jongeren gaan mee met de trend ‘Instagram gaat een nog belangrijkere rol spelen bij restaurants en andere eetgelegenheden’, dit is de trend die bij deze coolhunt hoort. Als je iets van eten of drinken aanbiedt moet je zeker zijn dat het instagram-waardig is want dat trekt mensen aan. Het eerste wat mensen doen als ze iets bestellen is er een foto van nemen om te delen op hun sociale media.

Vergeet de calorieën voor een moment en geniet van een overheerlijke freakshake. Deze coolhunt is zeker en vast calorie-waardig, maar ook Instagram-waardig!

Matcha-licious @ Palais des thés

   

Palais des thés – Rue du Collège 7, 5000 Namur

Matcha, een groene thee afkomstig uit Japan, maar ook te vinden in de winkels van Palais des thés. Matcha groene thee is de hoogste kwaliteit groene poeder thee die te krijgen is, gemaakt van jonge bladeren van de Camellia Sinensis-plant. Het is zo populair dat Instagram vol staat met matcha lattés. Matcha is niet alleen lekker, maar is ook goed voor de gezondheid. Het heeft 10 voordelen: het bevat veel antioxidanten, zit vol met catechine, verstrekt je immuunsysteem, verbetert cholesterol, etc. Klinkt matcha-licious niet?

Waarom is dit cool? Omdat het gezond en mooi is!  Zoals eerder werd vermeld gaan jongeren mee met de trend ‘Instagram gaat een nog belangrijkere rol spelen bij restaurants en andere eetgelegenheden’, dit is de trend die grotendeels ook bij deze coolhunt hoort. Matcha is Instagram-waardig door de mooie groene kleur die het heeft. Vaak associëren we ‘groen’ met gezond wat ook klopt in dit geval, maar dat is niet de voornaamste reden waarom Matcha zo populair is.

Le Pain Quotidien

Afbeeldingsresultaat voor le pain quotidien namur    Afbeeldingsresultaat voor le pain quotidien namur

Rue du Collège 5, 5000 Namur

Le Pain Quotidien is een bakkerij / restaurant en biedt eenvoudige en elegante recepten rond biologisch zuurdesembrood, voor elk moment van de dag: ontbijt, brunch, lunch, aperitief en diner. Mensen kiezen terug voor biologisch en lokaal eten, net hetgene wat Le Pain Quotidien te bieden heeft. Het brood wordt op de oude traditionele manier gebakken en bijna al hun menu’s bestaan uit biologische ingrediënten.

Waarom is dit cool? Omdat het vooral heel lekker is. Hun menu is zeer uitgebreid: zelfgemaakt brood, pasta, salades, patisserie,… Hun eten is niet alleen lekker, het ziet er ook geweldig uit. We zien de laatste tijd op Instagram vaak de trend dat mensen hun eten posten, maar op een artistieke manier gepresenteerd. (Zoals de foto rechtsboven.) Zij presenteren hun eten ook op deze manier om mensen aan te trekken en het werkt. Bovendien hebben zijn ook hun eigen foodtruck met biologisch eten afbreekbare verpakking. En zeg nu zelf, wie houdt er niet van een foodtruck?

Helixir

  

rue de l’Ange 111. 5000 Namur

Sinds 2017 is gluten- en lactosevrij eten van een hype naar een trend gegaan. Steeds meer mensen eten op deze manier omdat ze het een gezondere levensstijl vinden. Een gluten- of lactosevrije smoothie kan je krijgen bij Helixir! Het is een smoothiebar die je niet alleen vindt in Namen, maar ook in Luik en Brussel. Céline, één van de jobstudenten vertelde aan ons dat de smoothiebar bestaat sinds 2016, nog heel recent dus. De helft van de klanten die hier dagelijks komen kiezen voor een smoothie zonder gluten of lactose.

Waarom is dit cool? Dit is cool omdat het lekker is en toch gezond. Jongeren zijn nieuwsgierig naar trends uitproberen. De smoothies zien er heerlijk en kleurrijk uit en smaken ook goed. Helixir speelt goed op jongeren in doordat ze geen website gebruiken maar een facebook pagina en instagram pagina. De pagina’s bevatten coole, kleurrijke en vooral foto’s van de verschillende smaken die er uit springen. Zeker een kijkje nemen dus.

 

Uber EATS, eat that!

 
Adres hoofdkantoor Uber EATS: Louis Schmidtlaan 29, 1040 Etterbeek
Adres Bao Bao: Rue Saint-Jean 15, 5000 Namur

Snel, gemakkelijk en lekker. Overal zie je ze wel rondfietsen, de fietsers van Uber EATS. Met een grote zak op hun rug rijden ze rond om bereide maaltijden aan huis te leveren. Online een keuze maken, betalen en klaar!
In het begin waren het voornamelijk studenten voor wie het een gemakkelijke optie was om niet voor één persoon te koken. Naarmate het concept meer gekend en aanvaard werd, breidde de doelgroep zich meer uit. Een avondje onder vrienden en iedereen wil iets anders eten? Geen probleem!

Waarom is dit cool? Meer en meer mensen hadden nood aan een gemakkelijke optie om aan een gezonde, evenwichtige maaltijd te komen. Toch slagen we er minder en minder in om uitstapjes naar de winkel in te plannen. Een diepvriespizza was dan vaak de meest voordehandliggende keuze. Door Food en Mobility aan elkaar te koppelen, is het toch mogelijk geworden om na een lange lesdag of een avondvergadering aan een volwaardige maaltijd te geraken. Inmiddels nemen steeds meer restaurants en foodbars deel aan dit concept, waardoor deze trend nog wel een tijdje zal meegaan.

 

E-sigaretten

Rue Haute Marcelle 41, 5000 Namur

Na de getroffen maatregelen door de overheid in verband met gezondheid, werden plots veel minder sigaretten gekocht. Hierbij speelde de prijs een belangrijke rol, maar mensen werden zich ook meer bewust van de mogelijke gezondheidsschade. Mede dankzij deze gebeurtenissen werd de e-sigaret ontworpen. Een e-sigaret of vapor zou gebruikt kunnen worden met of zonder tabak, wat voor rokers als muziek in de oren klinkt.

Waarom is dit cool? Waarom waren/ zijn sigaretten cool? Dampwinkels duiken overal op, met steeds meer geavanceerde vapors en talrijke smaken. Er wordt overal verteld dat dit net dat tikkeltje beter is voor de gezondheid. Toch duiken er meer en meer onderzoeksresultaten op over de negatieve bijwerkingen. Of dat effect zal hebben op de steeds stijgende verkoopscijfers? Time will tell.

 

Coiffeur. Le 31: clean cuts for the modern man

 

rue Saint Jean 31, 5000 Namur

Deze kleine Naamse zaak verschuilt heel wat kwaliteit binnenin. Het knippen van haar is (gelukkig voor ons allen) zeer populair, maar valt natuurlijk wel buiten de ‘trends’ categorie. Waarom bespreek ik deze zaak hier dan toch? Het is een barbier, je laat dus niet enkel je haar knippen maar ook de rest van je gezicht wordt in de watten gelegd. Alles is mogelijk, het opkuisen van snor en baard of een volledige gelaatsverzorging voor de gevoelige huidtypes.

De reden waarom dit cool is is zeer simpel: omdat er verzorgd uitzien gewoon cool is. Weinig dingen zijn minder aantrekkelijk voor een vrouw dan een man met meer nekhaar dan echte baard of een baard die eruit ziet als een nest voor één of andere inheemse vogel. Ook krijg je gegarandeerd meer aandacht op instagram met een ‘clean cut’, dus vind je een barbier en kijk hoe je leven verandert…

Of hipsters nu blijven bestaan of niet, deze trend valt samen met de opgekuiste moderne man niet meer uit de toekomst weg te denken.

Aux 3D, best of both worlds

Place Abé Joseph 11, 5000 Namur

Eén van je lievelingsactiviteiten als kind gecombineerd met één van je lievelingsactiviteiten als volwassene? Dit kan, voor wie zich in de buurt van Place Abé Joseph bevindt is een pitstop bij ‘Aux 3D’ zeker aan te raden. Hier kan je namelijk aan bordspelen doen terwijl je geniet van een lekker plaatselijk biertje. Het gebruik van de gezelschapspellen is helemaal gratis, je betaalt enkel voor je consumpties.

Dat je opnieuw wagen aan activiteiten uit je kindertijd cool is staat buiten kijf, zo goed als iedereen heeft een zwakte voor het nostalgische gevoel bij het teruggrijpen naar de vergane kindertijd. Denk zo bv. aan de populariteit van de vroegere TV-serie K2 zoekt K3. Maar deze nostalgie ook nog eens combineren met je lekker ontspannen op café met een paar vrienden, dat maakt het helemaal af.

Deze trend zal je niet snel terug vinden op een trendcanvas maar valt desalniettemin niet te ontkennen. Met onder andere board game cafés in Madrid, Londen en São Paulo is deze trend niet meer te stoppen.

 

Qui sont “Mais qui es-tu” ?

rue de la Croix 54 , 5000 Namur

Het Belgisch merk ‘Mais qui es-tu ?’ is één en al in. Een 100% Belgisch concept, volledig handmade en funky quotes …..wie wil dat nu niet?

De twee Belgische vrienden maken ,sinds 2010 ,hun creaties volledig zelf in het hartje van Namen. Elk idee publiceren ze via een foto op Instagram en Facebook. Als hun post vele likes krijgt zetten ze het product meteen  in verkoop. Van muziek tot bloggers volgens Martin Basso en Nicolas Filée zit inspiratie in alles.

Dat quotes, jaartallen en bekende namen  op t-shirts en sweatshirt populair zijn moet ik u niet vertellen. Maar wat maakt ‘mais qui es-tu?’ dan zo uniek?

Samen met hun partners sloot ‘mais que es-tu?’ zich aan bij de Fair Wear Foundation. Hierdoor tonen ze hun betrokkenheid  in een proces van transparantie en respect voor de fundamentele rechten van werknemers voor het geheel van hun supply chains.

Dit alles is belangrijk vandaag de dag. Transparantie,  het verhaal achter de kleren,  is  even belangrijk als het design van het kledingstuk. Onze maatschappij is zich bewust van sommige arbeidsomstandigheden achter bepaalde winkelketens. Het is voor de consument dan ook van belang dat het kledingstuk gemaakt is onder goede en veilige  werkomstandigheden . Consumenten willen ‘guilt-free’ kopen .Ze willen  zich van niets schuldig voelen. Guilt-free is de nieuwe luxe …..

Bovendien zit ‘handmade stuff’ nog steeds in een stijgende lift. Een reden achter de trend is het verlangen naar een menselijke verbinding. Mensen willen weten dat de producten die ze kochten werden gemaakt door een echte persoon ( gevoel van authenticiteit) . Handgemaakte items worden vaak waargenomen te zijn van hogere kwaliteit dan de massa geproduceerde artikelen. Kortom handmade wordt gezien als “ er bestaat er maar één”… Dat klinkt fantastisch in de oren van onze maatschappij , iedereen wil wel uniek zijn en niemand wil hetzelfde kopen als iemand anders.

Puur eten , puur Exki

Rue de l’Ange 58, 5000 Namur

Exki is een  Belgische exponent van een snelgroeiend marktsegment dat bekendstaat als fast casual, of gezonde fast food. Exki hecht niet alleen belang aan gezonde voeding maar ook vooral aan duurzame voeding.

Dat de afzet van biologische voeding blijft groeien is zeer opvallend. De consumenten kiezen voor biologisch omdat ze zo een gezond en ecologisch verantwoord imago opstellen.

Duurzaam eten wordt populairder. We gaan steeds meer stil staan bij wat we eten. Om die reden gaat de consument dan ook opzoek naar  labels die garanderen dat voedsel op een dier- en/of milieuvriendelijke wijze geproduceerd wordt, tegen een eerlijke prijs voor land- en tuinbouwers. Zoals eerder al vermeld: transparantie wordt prioriteit.

 

 

Ons interview:

Onze route is hier te zien:

https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1Vt-X8zj19wzhRYdV3W6PrcTOwuvI2-b8&ll=50.46653828264364%2C4.864043450000054&z=16