Wij zijn Simon Appels, Natalia Diaz Valencia, Nora Lafrikh, Olivia Stalpaert, Marlies Thijs en Manon Van Goethem. Samen zijn wij op avontuur gegaan in Antwerpen, opzoek naar de leukste, coolste en hipste plekjes. Hieronder vind je 12 adresjes en trends waarmee je je vrienden kan verrassen en op Instagram iedereen jaloers maakt.

 

 

Açai bowls

Op sociale media zijn ze de laatste tijd haast overal te zien. Er is een nieuwe trend aan de ontbijttafel, namelijk een smoothie in een kom serveren. Deze ‘dikke’ smoothie wordt samen met allerlei soorten fruit, noten en granen geserveerd. Om de bowls Insta worthy te maken worden de noten en granen netjes naast elkaar in een boog op de smoothie gelegd. De hoofdingrediënten zijn melk, fruit en natuurlijk de açaibes. De bes lijkt op een druif en heeft een heerlijke tropische smaak. Açai is afkomstig uit de Braziliaanse regenwouden en heeft een zeer korte houdbaarheid. Hierdoor is hij moeilijk in de winkels vers terug te vinden. Enkel in ‘superfood’ cafeetjes en restaurants vind je açaibes terug.

Dankzij de vele gezonde voordelen wordt de bes steeds populairder. Açaibessen bevatten veel antioxidanten, hartgezonde vetten, vezels en andere goeddoende voedingsstoffen. Verder heeft een açaibes een laag suikergehalte en bevat het veel ijzer, vitamine A en calcium. Om zelf een açai bowl te maken meng je eerst een açai-puree samen met melk en andere ingrediënten, zoals bananen en bosbessen, tot een romig geheel. Eens je de romige structuur hebt maak je je bowl af met fruit- en notentoppings.

De açai bowls zijn al op verschillende plaatsen verkrijgbaar in Antwerpen, bijvoorbeeld in de Munch of in Divers. Maar ook in andere steden begint deze trend zich stilaan te ontwikkelen.

Açai bowls worden steeds bekender omdat een gezonde levensstijl bij jongeren en volwassenen belangrijk wordt. Zo kopen steeds meer mensen hun voedingswaren in bio winkels om zo gezond mogelijk te kunnen leven. Juist omdat deze bowls zo gezond zijn, er mooi uit zien en op elk moment van de dag gegeten kunnen worden, zijn ze zo populair. Dit alles maakt dat de açai bowls bij betterment past. We streven om onszelf op alle vlakken te verbeteren en daarbij de gezondheid en kennis te verbreden.

Tartines

Naast de açai bowls beginnen ook de ‘Tartines’ aan populariteit te winnen. Tartine is eigenlijk gewoon een chique benaming voor boterham. Deze boterhammen zijn meestal iets dikker dan een gemiddelde snee brood en worden besmeerd met lekkere spreads en toppings. Tartines zijn in het leven geroepen om de saaie boterhammen voor het ontbijt of lunch te vervangen.

Voor de bereiding van tartines wordt vaak speltbrood gebruikt met lekkere spreads zoals hummus, roomkaas of guacamole. Daarop ligt dan nog een groente, stuk zalm of vlees voor de afwerking. Er bestaat ook een zoete variant met fruit en confituur in plaats van groenten en platte kaas. De zoete tartine heeft dan vijgen, bananen, aardbeien, kiwi’s, blauwe bessen, … als mogelijke toppings.

De tartines zijn op verschillende plaatsen verkrijgbaar. Zo vind je ze bijvoorbeeld ook in de Munch terug (van de açai bowls), maar ook in de Pain Quotidien, Hygge en bij Tartine. In deze koffiebars en restaurants staan gezelligheid en gezondheid centraal.

De tartines benadrukken een gezonde levensstijl en extra moeite die in het klaarmaken van gezonde gerechten worden gestoken. Het feit dat alles verkrijgbaar is in take-away vorm zorgt dat deze trend zo gekend en populair is. Zo kunnen mensen zowel op hun gemak (samen) thuis genieten als gezellig uit eten gaan. Tartines passen op het trendframework bij joyning en betterment.

Duurzaam onderweg met de Swapfiets

Alle voertuigen hebben een impact op het milieu en dat is meer dan alleen hun uitstoot. Ook de productie van de brandstof en die van het voertuig zelf hebben een negatief effect op het milieu. De laatste nieuwe ontwikkelingen die voertuigen toelaten om op elektriciteit, aardgas of waterstof te laten rijden worden steeds geoptimaliseerd om de CO2-uitstoot zo klein mogelijk te houden. Maar hoe zit dat dan in een grootstad waar je je wagen nergens kwijt kan? Wel, Swapfiets to the rescue!

Wat is dat nu Swapfiets? En hoe gaat het in zijn werk? Eigenlijk is principe zeer eenvoudig: voor €17,50 per maand (€15 voor studenten) krijg je een fiets met 7 versnellingen, een dubbel slot, verlichting en een diefstalverzekering. De prijs op zich ligt aanzienlijk hoger dan bijvoorbeeld een abonnement voor een stadsfiets in Antwerpen of een fiets van Thomas More, maar je krijgt er dan ook meer voor in ruil.

Heb je een lekke band of versnellingen die niet meer mee willen komt er binnen de 12u een fietsenmaker langs, van service gesproken! De fietsenmaker lost ofwel het probleem op ofwel ‘swapt’ hij de fiets voor een ander exemplaar. Duurzaamheid staat bij Swapfiets centraal, daardoor krijgt elke fiets bij het aflopen van een abonnement vrijwel direct een nieuwe eigenaar en blijft hij niet ergens rondslingeren. Deze trend past echt bij better business. Er wordt bewust omgegaan met het feit dat we een negatieve impact hebben op onze planeet, de samenleving en onszelf. Daarom heeft swapfiets een duurzaam alternatief gezocht om deze problematiek tegen te gaan en milieuvriendelijker te worden.

Momenteel vind je ze al in 46 steden en blijven ze dankzij hun succes uitbreiden richting landen als Denemarken en Duitsland. Het concept, in Nederland ontstaan, is bedacht door 3 jonge studenten aan de Technische Universiteit Delft. Hun drijfveer was de ecologische trend in de mobiliteit. Wonen in een grootstad en je daar verplaatsen is niet simpel. De wagen wordt steeds duurder en hem kwijt spelen in een stad is een kunst op zich. Mensen hadden een ecologisch alternatief nodig waarmee ze zich snel en gemakkelijk kunnen verplaatsen. Zo zijn er de stadsfietsen in Antwerpen die erg populair zijn ondanks je geen eigenaar bent en de fietsen niet overal beschikbaar zijn. Ook enkel de studenten aan Thomas More konden al over een soortgelijk systeem beschikken, dus werd de Swapfiets voor iedereen geïntroduceerd.

Hun doorbraak is te danken aan de Swapfiets app die de eigenaar van een Swapfiets toelaat hun onderhoud of een bezoek aan de fysieke winkel via enkele klikjes snel en makkelijk in te plannen. Ook is er een map met alle dichtstbijzijnde winkels voor moest je platte band krijgen. In de app kan je de locatie van je fiets vastpinnen, zodat je hem nooit verliest. Zo heeft Swapfiets gelukkige klanten met hun gebruiksvriendelijk systeem.

Be healthy with B-nut: FOOD SWAPS

Diëten is lastig. Alles waar je naar verlangt, is meestal ook alles wat je niet mag eten. De oplossing hiervoor? Food swaps. Net zoals bij de Swapfiets gaan we iets vervangen ditmaal in een gerecht, namelijk de ongezonde componenten door gezonder alternatief. Zo kan je bijvoorbeeld spaghetti vervangen door slierten van courgette, een pizzabodem met een bloemkoolbodem en brood door zoete aardappel. Met food swaps kan je nog steeds genieten van je favoriete gerechten zelfs als je op dieet bent.

Niet enkel thuis kan je aan Food Swaps doen, er zijn al verschillende restaurantjes en bars die deelnemen aan deze trend. In Antwerpen is er bijvoorbeeld de B-nut. In dit restaurantje, gelegen in de Leeuwenstraat, staat gezondheid centraal. Hun belangrijkste Food Swap is het vervangen van een hamburgerbroodje door een hartige wafel van butternut en speltmeel. Ze noemen deze swapburgers Wurgers(waffles + burgers). Op de wurgers vind je ook gezondere ingrediënten terug dan op een traditionele burger denk maar aan humus, courgette, soya, … Op deze manier creëren ze een heel gezond, maar ook zeer lekker alternatief voor de typische ‘junkfoodburger’.

De wafels worden ook geserveerd als toast onder de naam Taffles (toast + waffles). Ook deze worden belegd met lekkere en gezonde toppings.

Food swaps gaan in tegen de ongezonde ‘junkfoodepidemie’ die een enorm grote ecologische voetafdruk heeft, en uiteraard het meest leeft in Amerika. Amerikanen krijgen dagelijks 22 theelepels suiker binnen, terwijl dat dat er maar 6 zouden mogen zijn. Foodswaps vormen mee de ideale oplossing om het grote probleem te bestrijden, en passen in het trendframework bij betterment. Het is zo veel gezonder en je smaakt niet eens zo’n groot verschil. Zowel B-nut, als andere adresjes verkopen hun foodswap-gerechten ook in take-away vorm wat het ook een helpfull trend maakt. Zo blijft het fastfood gegeven wel bestaan, zonder dat het zo ongezond is.

Hawaiian love

De poké bowl komt uit Hawaii en wordt traditioneel als een visgerecht geserveerd. De naam is ook Hawaiaans, poke betekend “snijden” en verwijst naar de rauwe gesneden vis. Deze vis, of tofu voor vegetariërs, beland op witte rijst, bruine rijst, sla, nachos of quinoa wat de basis van de bowl vormt. Dan komen de heerlijke toppings zoals avocado, crispy onionsen edamame bonen of mango en ananas. Zo passen de poké bowls bij youniverse, je stelt namelijk helemaal zelf je bowl samen.

Hawaiian Poké Bowl wil gezond eten makkelijker maken door deze superlekkere bowls aan te bieden. Je kan ook spreken van fast food uit Hawaï want je bowl wordt er vliegensvlug klaar gemaakt. De laatste keuze die je moet maken is ofdat je je poké bowl daar eet of mee neemt.

No waste, just taste bij JÖRD Kaffee

De initiatieven om voedselverspilling tegen te gaan op zich zijn niet nieuw. Maar tot voor kort namen enkel grote supermarkten deel om sommige producten naar voedselbanken te brengen. Gelukkig zijn er enkele creatievelingen aan de slag gegaan met ‘zero waste projecten’ om de voedselverspilling definitief aan te gaan en de berg aan afval te reduceren tot het minieme.

Zo heb je supermarkten als Albert Heijn en Jumbo die maaltijden aanbieden op basis van producten die normaal gezien weggegooid zouden worden. Ook Delhaize biedt op hun houdbaarheidsdatum naderende producten 50% korting in plaats van ze zomaar weg te gooien. Naast supermarkten, bieden ook restaurants oplossingen aan. Bij FoodieBag kan je bijvoorbeeld de restjes van je maaltijd gewoon mee naar huis nemen om er de volgende dag nog van te genieten.

Tijdens onze coolhunt in Antwerpen kwamen we het cateringbedrijf JÖRD tegen. Onder het motto: samen gaan we voor een kwaliteitsvolle keuken zonder afval! Zijn ook zij begonnen met hun eigen ‘zero waste’ project. Dagdagelijks werden ze geconfronteerd met een overvloed aan verse producten die niet bereid waren. Uit deze frustratie is Antwerpen een gezellige lunchbar rijker geworden.

Met zero waste bedoelt JÖRD dat de groenten en andere verse producten die ze anders weggooien nu in hun JÖRD kaffee een tweede leven krijgen. De producten van het cateringbedrijf tot in hun kaffee brengen gebeurt ook op een ecologisch verantwoorde manier met de JÖRD bakfiets. Er is hier werkelijk aan alles gedacht! Gezelligheid, duurzaamheid, zero waste en smaak staan centraal in de unieke bar waar de tijd eventjes stilstaat als je geniet van hun heerlijke verse gerechtjes! Dit alles maakt dat je deze trend onder better business kan plaatsen.

Maar van waar komt die nood naar zero waste initiatieven? Eigenlijk zijn wij, consumenten, de grootste verspillers. Een duizelingwekkende 42% van al het voedsel dat in de vuilbak beland gooien we zelf weg. Producenten komen op een tweede plaats met 39%. De laatste jaren is het besef dat we milieuvriendelijk met onze planeet moeten omgaan gegroeid. Dit slaat ook terug op het eten dat geproduceerd wordt en daarom willen we zo weinig mogelijk verspillen. Want verspillen is ook duur voor iedereen, zowel de consument als de producent. Om die onnodige kosten uit te sparen en meer zorg te dragen voor onze planeet zijn zero waste initiatieven ontstaan. Ook leren ze ons om zelf thuis aan de slag te gaan met eten dat normaalgezien weggegooid wordt en deze om te toveren in een heerlijke maaltijd.

The dough bar, voor alle zoetebekken

The Dough bar, gelegen in de Reyndersstraat in Antwerpen, is een gezellige zaak gevuld met lekkernijen. Specialiteit van het huis is Cookie Dough, maar daarnaast bieden ze ook ijs, koekjes, (vegan) brownies, cake, zelfgemaakte ice tea, … aan. De Dough Bar is nog maar een klein jaartje open, sinds mei 2018, en kende meteen een groot succes.

Jade Theunis kreeg het idee om haar Dough Bar te openen na een reis naar New York. 8 maanden later opende ze ook haar eigen koekjesdeegwinkel. Haar rauwe, maar veilig om te eten, deeg staat er natuurlijk centraal. Alles wordt er dagelijks vers gemaakt en dat met veel liefde. Dit jaar heeft The Dough Bar ook een standje gekregen op de Spoonilicious Food Market in Leuven. Dit is een markt waar je met je lepel kan rondgaan en van verschillende dingen kan proeven. De winkel zelf ligt niet in hartje Antwerpen maar levert gelukkig wel aan huis met Takeaway.com.

Het België ’s eerste en enige dough bar. Iedereen wil -en moet- dit gezien en geproefd hebben, het uniek dessertje dat je helemaal terug katapulteert naar vroeger. Want zeg nu eens eerlijk, wie at vroeger stiekem meer koekjes deeg dan dat er deeg in de oven belande? The Dough Bar is echt joyning. Wij, als sociale wezens, hebben de wens om met elkaar in contact te blijven en komen dan ook graag samen. Deze plek is perfect om af te spreken met vrienden of familie.

Een nieuwe trend in barbershop New Trend

Een barbierszaak, of barbershop, is een herenkapper die zich naast het kappen van de haren ook de baard en snor verzorgt. Het eeuwen oude beroep, als je goed zit tenminste, respecteert traditionele technieken voor het beste resultaat. Zo vind je er geen Gillette-scheermessen of elektronische scheermachines, maar wel de authentieke, en bovendien vlijmscherpe, messen zijn een must voor elke goede barbier.

Al sinds de tijd van de Egyptenaren kunnen enkel mannen zich laten verzorgen bij een barbier. De vrouwen konden naar de schoonheidssalons of gewone kappers gaan waar de mannen zich lange tijd niet mee wilden associëren. Een echte barbierszaak straalt nog steeds die authenticiteit en mannelijkheid uit waar Egyptenaren naar snakten, waardoor het populair blijft.

Maar hier is onlangs verandering in gekomen, vrouwen zijn ook welkom in barbershops. Deze trend kan je onder post-demographic plaatsen en voorloper in Antwerpen is de barbershop New Trend. Zij willen hun doelgroep uitbreiden en vrouwen niet langer uitsluiten. New trend is nog steeds een tamelijk authentieke barbershop en hanteert de traditionele technieken, het enige verschil is dat vrouwen hier ook welkom zijn. Mannen zijn vandaag ten slotte ook welkom in beautysalons en de uitbaters van New Trend zijn van mening dat het scheiden van mannen en vrouwen al lang niet meer van onze tijd is.

Of deze trend zich snel zal verspreiden, daar is twijfel over. Veel barbieren hebben nog steeds liever dat vrouwen geen voet in hun zaak zetten. Het hele concept van een authentieke mannelijke barbershop wordt dan overboord gegooid en daar zijn de meeste barbiers nog niet klaar voor.

Chickpea healthy hummus bar, what else?

ChickPea is een hummusbar die lunches, brunches en diners aanbiedt. Deze healty hummusbar wordt uitgebaat door Yossi Israël. Hij toverde zijn juwelierszaak om tot een gezellige en hippe eettent in hartje Antwerpen. ChickPea zelf is klein en bescheiden en dat heeft zo zijn charmes. Met zijn uitstekende service en verscheidenheid in gerechten trekt het als maar meer klanten aan. Daarom was Yossi genoodzaakt om de zaak uit te breiden.

Met ChickPea brengt de uitbater een stukje cultuur mee vanuit Israël. Maar de keuken biedt ook een mix van Mediterrane, Europese, Midden-Oosterse en Israëlische gerechten aan. Je kan kiezen uit allerlei side dishes, zo krijg je zeker geen honger. Voor vegans, vegetariërs of mensen die geen gluten eten staan er ook overheerlijke opties op het menu. Je kan er ook genieten van een versgeperste sapjes of een heerlijk kopje Italiaanse koffie.

Wat deze hummus bar zo uniek maakt zijn de oma’s anti-griep soepjes. Van thuiskomen gesproken! En dat is iets dat de uitbater zeker wil benadrukken. Als je in de buurt woont kan je ook via Takeaway.com bestellen, praktisch toch?

ChickPea is cool, ten eerste omdat het gezond is. Zoals we bij de Açai bowls en Food Swaps als zagen zijn de mensen vandaag veel meer bezig met een gezondere levensstijl en hoe ze er uit zien. Ze willen gezond eten en daar speelt de hummusbar goed op in. Wat ChickPea nog extra cool maakt is dat ze ook aan vegans en vegetariërs hebben gedacht. Wat ook cool is is ChickPea’s concept: verschillende plats met hummus, wat op zich al lekker is maar dat niet veel restaurants op hun kaart hebben staan. Ook biedt het Italiaanse koffie aan, wat een gekke combinatie is maar wat deze hummusbar nog extra speciaal maakt.

ChickPea is een betterment trend, een universele zoektocht naar zelfverbetering. Het is de drive die we hebben om onszelf te verbeteren net zoals het verlangen naar een betere gezondheid, kennis, nieuwe vaardigheden, … Deze hummusbar is niet zomaar een winkel die frieten aanbiedt. ChickPea staat er echt voor om gezonde dingen aan te bieden, anders zou hij ook niet de healthy hummus bar heten.
Kan je niet wachten om eens te proeven van deze overheerlijke hummusbar? Melkmarkt nr 25 in Antwerpen is the place to be!

Denk je roze, dan denk je MOOY

MOOY is een roze vegan lunchbar dat in december 2018 zijn deuren heeft geopend. En met roze bedoel ik een Barbie zou jaloers zijn roze interieur, echt je kan er niet naast kijken. Waar je ook niet kan naast kijken is hun flower wall die inmiddels overal op Instagram staat.

In MOOY kan je terecht voor een lekkere, gezonde en duurzame lunch. Waarna je vanachter kan gaan rondneuzen in hun assortiment aan verzorgingsproducten. Bijna alle producten zijn biologisch, cruelty free en vegan zo zijn ze voor jou en de planeet goed! Echt cool dus. MOOY verkoopt als enige Atinge in België, maar ook Nuori en Root Scince liggen er te koop. Dit alles maakt dat het een echte better business trend is. MOOY doet ook aan local love met Belgische merken als Fine en Likami.

Naast je huid kan je ook je smaakpapillen verwennen want de koffie is er goud waard. En dat neemt MOOY letterlijk door een pink 24K gold latte op hun menu te zetten. Het roze paradijs bevindt zich op de Lombardenvest 19 in Antwerpen.

Greenway

Vegan restaurants gebruiken geen dierlijke producten om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Zo staan zij volledig in het thema van diervriendelijkheid en de klimaat opwarming. Dat vegan eten de laatste jaren wint aan populariteit hebben ze ook in Antwerpen gehoord. Greenway in Antwerpen is een voorbeeld van een all-vegan restaurant dat zijn steentje bij draagt voor het milieu en past zo ook bij better business.

Cool aan de Greenway is dat zij een vegan hamburger hebben die qua smaak niet verschilt van een rundsburger. De Beyond Burger is gemaakt op basis van erwten, aroma’s en rode bietensap en dus ideaal voor iedereen die minder vlees wil eten maar het toch niet kan laten. Kiezen is deze keer niet verliezen.

Greenway wil laten zien hoe cool, lekker en gezond veganistisch eten kan zijn. Terwijl je ook het dierenwelzijn en klimaat hierbij steunt. Met een vestiging in Antwerpen en Gent maar ook op verschillende festivals zijn ze enorm populair. Zelfs in de supermarkt kan je hun producten vinden om zelf thuis veganistisch aan de slag te gaan.

Hoeked Doughnuts

Iedereen wordt overspoeld met nieuwe producten, maar of deze nu ook uniek zijn is een andere vraag. Reinvented foods, of heruitgevonden voedsel, is dat alvast wel. In deze trend zagen we al verschillende combinaties en vormen verschijnen zoals sushi burritos, spaghetti brood of salad pizza maar in Antwerpen hebben we ook Hoeked Doughnuts.

Uitbaters Joris en Caroline verkopen als enige huisgemaakte donuts in de vorm van een vierkant. Elke donut heeft een speciale smaak. Zo vind je er donuts met crème brûlée, matcha of blauwe bessen maar ook een met pindanoten en andere lekkere smaken. Ook het deeg verschilt van de traditionele donut, er liggen namelijk donuts met spelt, brioche of multi granen deeg achter de toonbank.

Wat maakt Hoeked Doughnuts nu juist zo cool? Wel, Hoeked Doughnuts geeft je een gekend product maar nu in een nieuwe vorm en met nieuwe lekkere smaken. Bij deze nieuwe vorm hoort natuurlijk ook een nieuwe belevenis waardoor je de vierkante donut onderscheid van de gewone simpele donut. Zo passen de vierkante donuts helemaal bij de status seekers.

 

START-UP

JÖRD is een cateringbedrijf dat naarmate ze meer opdrachten kreeg merkten dat in het hoogseizoen er heel veel verse inkopen weggegooid moesten worden. Dit waren geen resten maar een overschot van ongebruikte producten. Na de feesten kreeg zaakvoerder Kelly Verborgstadt het idee om de overschot aan verse producten een nieuw leven te geven. Zo is JÖRD Kaffee ontstaan waar vroeger het cateringbedrijf zelf zat, nu gebruikten ze deze ruimte voor hun lunchbar omdat het pand te klein werd voor de catering.

6 weken geleden opende JÖRD Kaffee zijn deuren, nu merken ze al een verschil met de hoeveelheid afval die ze vroeger hadden  die nu een andere bestemming heeft gekregen. Aangezien hun comfortzone de catering is, zoeken ze nog een beetje hoe ze verschillende zaken moeten aanpakken zodat alles vlotjes verloopt.

Ze krijgen het afval niet voor de volle 100% verwerkt maar verminderen hun overschotten nu wel al duidelijk. Omdat ze het een ‘zero waste’ concept hebben genoemd, verwachten mensen dat ze helemaal niks van plastic zouden gebruiken en echt helemaal geen afval meer hebben. Door de strenge wetgeving rond hygiëne is dit onmogelijk zonder dat ze de deuren moeten sluiten. Zo moeten verse producten met plastic vershoudfolie afgeplakt worden en worden er naast metalen rietjes ook bio afbreekbare gebruikt, maar deze zijn niet volledig zero waste. Zo hebben ze keuzes moeten maken zoals: “Gebruiken we melk van de boer in glazen flessen of melk uit de winkel?”.

Qua promotie hebben ze zich in eerste instantie gericht tot hun netwerk dat ze met hun cateringbedrijf al hadden opgebouwd. Maar ze hebben ook wat online foodbloggers aangesproken en hebben nu iemand die zich bezighoudt met online marketing. Natuurlijk was er ook een grote opening om veel (nieuwe) klanten aan te trekken.

Hun doel met JÖRD is ook om een duidelijk signaal te geven tegenover groothandelaars en bewustwording te creëren om bijvoorbeeld niet alle kroppen sla individueel in plastic te verpakken als dat niet nodig is. Zo proberen ze anderen aan te sporen om mee zero waste te zijn op vlak van voeding.

 

Route

 

Bronnen

(s.n.). (2017, 23 augustus). 6 trends die je kon zien aankomen: #2 voedsel[Website].  Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://www.voordewereldvanmorgen.nl/duurzame-blogs/6-trends-die-je-kon-zien-aankomen-2-no-waste.

A’pen. (z.d.). Chickpea [Website]. Geraadpleegd op 12 april 2019, van https://apen.be/ChickPea+.

ATV (z.d.). 100.000e klant van Swapfiets krijgt gouden fiets[Website]. Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://atv.be/nieuws/100.000e-klant-van-swapfiets-krijgt-gouden-fiets.

B-nut. (z.d.). Homepage[Website]. Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://b-nut.com/home.html.

BioEnergy Consult. (2019, 13 april). Zero Waste Trends to Watch [Website]. Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://www.bioenergyconsult.com/zero-waste-trends-to-watch/.

Chickpea. (z.d.-a).Chickpea – Chickpea – Vegetarian, Vegan, Soups order[Website].  Geraadpleegd op 12 april 2019, van https://www.chickpeaantwerpen.be/?msclkid=69d49e45b0661958fc77c2f5330a204b.

DIVERS. (z.d.). Your Healthy Fix[Website]. Geraadpleegd op 11 april 2019, vanhttp://www.diversantwerpen.be/.

Editorial team. (2019, 14 maart). 3 unique ways Dutch bike startup Swapfiets is winning customers and growing business rapidly [Website]. Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://siliconcanals.nl/news/3-unique-ways-dutch-bike-startup-swapfiets-is-winning-customers-and-growing-business-rapidly/.

ELLE.be. (2019, 11 februari).Zero waste trend: onze favoriete adresjes [Website]. Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://www.elle.be/nl/172637-zero-waste-trend-lelijk-is-nieuwe-lekker.html.

Esquire. (2017, 5 december). ‘Dit is tenminste een echte barbershop’[Website]. Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://www.esquire.com/nl/stijl-carriere/news/a1804/dit-is-tenminste-een-echte-barbershop/.

Feeling. (2018, 30 maart). B-NUT in Antwerpen: de eerste wurgers van’t land! [Website]. Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://www.feeling.be/hotspots/eten/antwerpen/b-nut-antwerpen-de-eerste-wurgers-vant-land.

Fifty & Me MAGAZINE. (2018, 12 april). Zero waste, minimalisme en de digitale detox: waar staan deze nieuwe levensconcepten voor?[Website].  Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://www.fiftyandmemagazine.be/nl/gezondheid/goed-ouder-worden/zero-waste-minimalisme-en-digitale-detox-staan-nieuwe-levensconcepten.

Gezond.be. (23.11.2018). De acaí bowl – de nieuwe ontbijttrend[Website]. Geraadpleegd op 11 april 2019, vanhttps://gezond.be/nieuwe-ontbijttrend-acai-bowl/.

Goed Gevoel. (z.d.). Supertrend: de food bowl[Website]. Geraadpleegd op 11 april 2019, vanhttps://brandedcontent.goedgevoel.be/2017/vichy/artikel-supertrenddefoodbowl.html.

Gondola. (z.d.). Greenway serveert de ‘Beyond Burger’, een Europese primeur [Website]. Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttp://www.gondola.be/nl/news/food-services/greenway-serveert-de-beyond-burger-een-europese-primeur.

Greenway. (z.d.). Home – Greenway | Plantbased for meatlovers[Website]. Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://greenway.be.

Hawaïïan Poké Bowl. (z.d.). Homepage[Website]. Geraadpleegd op 17 april 2019, vanhttps://www.hawaiianpokebowl.be

Hoeked Doughnuts. (z.d.). Doughnut shop like no other [Website].  Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://www.hoekeddoughnuts.be.

Hygge. (16.04.2017). Hygge – Drinks, Food, and Happiness[Website]. Geraadpleegd op 11 april 2019, vanhttp://hygge-antwerpen.be/.

JÖRD KAFFEE. (z.d.).Homepage[Website]. Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://jordcatering.be/jord-kaffee/.

Kapsels. (z.d.). Verschil tussen barbier en kapper[Website]. Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://www.kapsels.net/haarvragen2/verschil-tussen-barbier-en-kapper.htm.

Knack. (2018, 27 juni). Greenway presenteert ‘eerste vleesloze burger die toch naar vlees smaakt’ [Website]. Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://weekend.knack.be/lifestyle/culinair/greenway-presenteert-eerste-vleesloze-burger-die-toch-naar-vlees-smaakt/article-normal-1166861.html?cookie_check=1553439426.

Le Pain Quotidien. (z.d.). Le Pain Quotidien – Bakery & Communal Table[Website]. Geraadpleegd op 11 april 2019, vanhttps://www.lepainquotidien.com/be/fr/menu.

MOOY. (z.d.). Homepage[Website]. Geraadpleegd op 18 april 2019, vanhttps://www.mooyantwerp.be

Munch. (z.d.). homepage[Website]. Geraadpleegd op 11 april 2019, vanhttp://www.munchsuperfood.com/.

Netwerk Duurzame Mobiliteit. (z.d.). Onze visie[Website]. Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://www.duurzame-mobiliteit.be/onze-visie.

NewPlacesToBe (2018a, 5 december). Hoeked Doughnuts – NewPlacesToBe[Website].  Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://newplacestobe.com/hoeked-doughnuts-antwerpen/.

Nutriciously. (2019, 21 januari). 14 Smart & Easy Food Swaps for Sustainable Fat Loss[Website]. Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://nutriciously.com/food-swaps-fat-loss/.

Ontbijteninantwerpen. (z.d.). Ontbijten in Antwerpen – De leukste ontbijtplekjes van ’t stad![Website]. Geraadpleegd op 11 april 2019, vanhttp://ontbijteninantwerpen.be/.

Pauline. (12.05.2014). 3 x tartine voor de paasbrunch – Uit Pauline’s Keuken[Website]. Geraadpleegd op 11 april 2019, vanhttps://uitpaulineskeuken.nl/2014/04/3-tartine-voor-de-paasbrunch.html.

Piedfort, D. (2015, 20 maart). Israëlische juwelier vindt nieuwe uitdaging met restaurant Chickpea[Website]. Geraadpleegd op 12 april 2019, van https://www.gva.be/cnt/dmf20150320_01589282/israelische-juwelier-vindt-nieuwe-uitdaging-met-restaurant-chickpea+.

Swapfiets. (z.d.). Swapfietsaltijd een werkende fiets[Website]. Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://swapfiets.be.

Takeaway. (z.d.). Chickpea Antwerpen – Vegetarisch, Veganistisch, Soepen [Website]. Geraadpleegd op 12 april 2019, van https://www.takeaway.com/be/chickpea?msclkid=7067e1b0ef0d106cc9f9bd006c610d23.

Takeaway.com. (z.d.). The Dough Bar – The Dough Bar – Nagerechten bestellen [Website]. Geraadpleegd op 17 april 2019, van https://www.the-dough-bar.be/?kw1.

The Dough Bar. (z.d.-a). Aanmelden of registreren om te bekijken [Website]. Geraadpleegd op 17 april 2019, van https://www.facebook.com/TheDoughBarAntwerp/+.

The Green Creator. (15.04.2017). Zo maak je de beste Acaí kom [Website]. Geraadpleegd op 11 april 2019, vanhttps://thegreencreator.nl/zo-maak-je-de-beste-acai-kom/.

Tripadvisor. (z.d.).Chickpea Restaurant, Antwerpen – Restaurantbeoordelingen [Website]. Geraadpleegd op 12 april 2019, van https://www.tripadvisor.be/Restaurant_Review-g188636-d9568007-Reviews-Chickpea_Restaurant-Antwerp_Antwerp_Province.html.

Vlaanderen.be. (2008, 15 januari). Milieuvriendelijke voertuigen[Website]. Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://www.vlaanderen.be/milieuvriendelijke-voertuigen.

Wikipedia-bijdragers. (2019, 21 april).Barbier – Wikipedia[Website]. Geraadpleegd op 21 april 2019, vanhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Barbier.