Gent, de stad van de Stroppendragers, neuzekes en de Gentse feesten. Maar de stad heeft zoveel meer te bieden dan dat. Het is een tweede thuishaven voor heel veel studenten. Een jong en groot publiek voor vele ondernemingen. Daarom kunnen we net zoals in andere grootsteden, veel innovatieve en nieuwe concepten terugvinden. Hieronder vind je er alvast een paar terug!

de adresjes op de kaart

BE O Vers – Bio en betaalbaar eten

Heilige Geeststraat 30

 

Gent is de veggiehoofdstad van Europa, het is dus een must om er een vegetarisch adresje te proberen.

Daarom bezochten we BE O Vers: een markt en een bar met biologische en betaalbare producten. Om verpakkingverspilling tegen te gaan liggen de producten in de rekken zoals ontvangen van de boer. Er is een divers aanbod van groenten, fruit, noten, zaden, pasta, biologische kazen etc.

De BE O Vers bar begon als experiment waar ze sapjes maakten met de overschotten van de markt. Deze is nu uitgegroeid tot een hippe bar onder de koepel van de Bourdon Arcade. Je hebt een keuze uit een seizoensgebonden menukaart.

Het concept ontstond omdat er nood was aan meer eerlijke handel, biologische voeding en om de strijd tegen voedselverspilling tegen te gaan. Door deze ecologische motieven is er sprake van de consumententrend: local love.

 

Chloé Humblet

Billierose – conceptstore waar je alles wil hebben

Brabantdam 135

 

 

Billierose is een verzamelplaats…

…voor mooie spullen zoals juweeltjes, vrouwenkledij, accessoires, interieurspulletjes en veel meer. Elk item is met aandacht geselecteerd en valt binnen hun ‘less is more’ filosofie. Dit creëert een prachtig resultaat. De collectie is van jonge ontwerpers en lokale makers met oog voor detail.

…Én voor gezellige momenten in het cafe waar je kan genieten van heerlijke koffie, huisgemaakte limonade, thee, bier, wijn, zoetigheden en dips zoals humus en burrata.

Deze prachtige plek werd opgericht door Noor en Wolf. De merken die Billierose aanbiedt vind je niet overal en hebben een minimalistisch design net zoals het interieur. Een deel van de collectie is ontworpen door lokale ontwerpers. Hierdoor valt de consumententrend local love.

Je ziet het meer en meer: conceptstores. Dit komt door de concurrentie van het online shoppen. Op deze manier draait het shoppen niet alleen om het aanschaffen van een product, maar ook alles er rond: eten, drinken, inrichting van de winkel,…

Dit soort conceptstore is een voorbeeld van de consumententrend: human brand.

Goed nieuws voor de mannen: momenteel is er alleen een vrouwen- en babycollectie, maar binnenkort komt er ook eentje voor hen.

Chloé Humblet

Wasbar – Wasmachines en bagels

Korenmarkt 37 & Kalandestraat 3

 

Gent, de geboortestad van de Wasbar. In 2012 opende Dries en Yuri hun eerste zaak die je de optie gaf om je vuile was te doen terwijl je kon ontbijten, lunchen of zelfs dineren. De combinatie van die twee werd al snel een groot succes en vandaag vind je het concept terug in Gent en in Antwerpen. Het menu gaat van pannenkoeken tot bagels en bagel-burgers met heerlijke wafel-frietjes.

Maandag is wasdag! Zo krijg je een was- en droogmachine ter beschikking voor onbeperkte duur voor maar 5 euro (andere dagen 7,5 euro) . Het waspoeder en de wasverzachter? Die zitten er gewoon bij, ze bestaan uit plantaardige ingrediënten en zijn daarom ook biologisch afbreekbaar!

Helpfull, in die trend kunnen we de Wasbar kaderen. Mensen hebben minder tijd en dingen combineren komt dan goed van pas. Zeker als je tijdens een onprettig werkje van een heerlijke lunch kan genieten.

Marie Everaert

The Manufactory – Het trio van vinyl, ceramiek en textiel

Onderstraat 21

“Een record bar en Maker store” een hele mond vol, maar het geeft de essentie van The Manufactory wel weer. Drie jonge ondernemers met elk hun eigen passie hebben deze samengevoegd tot het leuke concept dat je nu kan terugvinden in de Onderstraat in Gent. Je komt binnen in het bar-gedeelte, een open ruimte met veel licht en een fijne sfeer. Hier kan je wat drinken of iets kleins eten wat geserveerd wordt op zelfgemaakte ceramieken borden. Iets meer naar achteren toe vind je het winkelgedeelte wat je een ruim assortiment van Belgische makelij aanbiedt.

Vroeger kon je een knopenfabriek terugvinden in het pand, vandaag zijn ze volop bezig met verbouwingen om de ruimte achter de “winkel” om te vormen tot een atelier voor eventuele workshops, maar ook voor de kunstenaars zelf. Een bruisend project om zeker in de gaten te houden!

Binnen het trendcanvas plaatsen we The Manufactory zeker en vast bij Local Love. Mensen worden er meer en meer bewust van dat niet alles van China moet komen en dat er zeer veel kwalitatieve producten uit België gehaald kunnen worden, vandaar uitsluitend Belgische makelij in deze zaak!

Marie Everaert

Tearoom Alice – Terug naar de jaren 60

Onderbergen 6

Pittoresk barretje middenin het centrum dat je terug in de jaren 60 brengt. Taartjes, cupcakes en uiteraard thee zijn de uitschieters op het menu. Het decor van de zaal wordt gekenmerkt door de kleur roze en lichtblauw. Aan de bar zelf zijn talloze potjes, zakjes – uiteraard in de stijl van de jaren 60 – gevuld met de typische producten van Tearoom Alice. Voor het Consumertrends Canvas verwijs ik het best naar Local Love. De authenticiteit is bij deze coolhunt namelijk de nummer 1 prioriteit. De uitbaatsters proberen de sfeer, het gevoel en zelfs de smaak van vroeger terug te halen en zo de mensen zonder sociale media dichter bij elkaar te brengen.

Anner Van Esch

Schoenstraat – het openluchtmuseum van skateschoenen

Voetweg

In de Voetweg doet zich tegenwoordig een apart verschijnsel voor: jongeren, voornamelijk skaters, bakenen hun territorium af door gebruikte schoenen vast te hangen aan een elektriciteitskabel die van de ene kant van de straat naar de andere loopt. Het mooie aan deze trend is dat er door de territoriumafbakening een soort samenhorigheid ontstaat tussen jongeren. Als we het CTC erbij nemen, associeer ik deze trend toch vooral met Joyning. De skaters doen dit namelijk om hun domein ‘af te bakenen’. Anderen groepen zien dit en nemen deze gewoonte over.

Anner Van Esch

Full Circle Coffee – Tot rust komen doe je hier

Zuidstationstraat 5

Er openen meer en meer koffiebars hun deuren in steden. Zelfs in kleinere dorpen beginnen ze zich te nestelen. Door een koffie te serveren met net die speciale toets eraan trekken deze bars veel jongeren aan. Zo kunnen ze genieten van een nieuwe soort koffie in plaats van de ordinaire koffie.

Ook zijn mensen meer bezig met het milieu. Ze denken na over hoe ze zelf hun bijdrage kunnen leveren om een beter milieu te verkrijgen. Een heel gekende manier is dat ze veganistisch worden. Dit wil zeggen dat ze niets meer eten wat van een dier afkomstig is. Veganisten eten dus enkel plantaardige producten.

Full Circle Coffee speelt in op beide trends. Zij zijn de eerste in België die een volledige plantaardige koffiebar openen. Ze werken met filters en de gewone koemelk voor een cappuccino vervangen zij door amandelmelk. Echt alles is dus plantaardig. Al hun zoetigheden zijn dus ook gemaakt met enkel plantaardige producten. Zo was hun populairste en lekkernij donuts.

Veganistisch eten is niets voor mij, maar zo’n bars spreken mij wel aan. Omdat ze net iets anders zijn dan de rest. Ze spelen in op trends die bij iedereen gekend zijn en in grote opmars zijn. Ik drink zelf graag koffie en waar ga je dan het liefste je koffie halen, in een bar dat mooi ingericht is of op een plek zoals de Panos? Dat vind ik dan ook echt het coolste aan deze bars, ze zijn altijd heel mooi ingericht met leuke meubels. Ik vergeet een beetje de technologie waar we in leven door de authentieke inrichting en wil me neerzetten een tijdschrift lezen. Tot rust komen doe je hier!

 

Sven Willems

Nona – Alcoholvrije gin

Er komen meer en meer non-alcoholische varianten van cocktails op de markt. De virgin Mojito van Finley is er zo een van. Het kent dan ook een groei in populariteit. De bewustmaking dat alcohol schadelijk is, is groter en dan is een mocktail een goed alternatief om ook iets lekkers te drinken.
Zo heeft Nona ingespeeld op de trend die er nu is rond gin. Gin kom je de laatste tijd in alle smaken en kleuren tegen. Daarom kon het niet lang meer duren tot er ook een non-alcoholische variant op de markt zou komen. Gins zitten ook altijd in een aantrekkelijke fles, waar Nona ook zeker gebruik van maakt.

Ik zelf drink liefst een echte cocktail. Maar als je niet drinkt of als je BOB moet zijn vind ik dat er weinig speciaals is. Daarom vind ik het dus echt goed dat er meer en meer producten op de markt komen die een lekkere variant maken van een bestaande cocktail. Het is naar mijn mening een opkomende trend die zich zeker nog gaat uitbreiden. Een mocktail is dus wel zeker een trend. Ook kwam je deze tegen in alle hippe bars in de stad Gent. Laat je dus niet treuren om Bob te zijn, er zijn lekkere mocktails als alternatief, zo drink je ook iets specialer.

Sven Willems

 

Start-up: De Nachtkoerier

De Nachtkoerier is een Gentse start-up met min of meer hetzelfde aanbod als in de nachtwinkel, met als USP: zij aan huis leveren! We vinden dit een knap concept daarom vroegen de zaakvoerder David om een interview.

Interview

Hoe zijn jullie op het concept gekomen van De Nachtkoerier?
David: “Vorig jaar zaten een paar vrienden en ik op een tuinfeest en wat later op de avond was onze drank op. Wij vroegen ons af of er geen enkele maatschappij bestond die dit aan huis zou laten leveren. Dat bleek dus niet het geval. Eén van mijn maten kwam met het idee om dit zelf te proberen. Evident was dit niet, er komt namelijk heel veel bij kijken: platformen, webshops, verzekeringen, enzovoort. Een volledig jaar zijn we bezig geweest met de opstart. Eind mei zijn we uiteindelijk gestart.”

Hoeveel man runt dit bedrijf?
David: “Met drie. Mijn collega Miel (die net binnenwandelt) doet alles omtrent assortiment en logistiek. Een andere collega regelt alle jobstudenten. Op dit moment werken hier ongeveer 35 studenten. Vroeger reden wij op de drukke momenten soms mee.”

Hoeveel bestellingen hebben jullie dan ongeveer op zo’n drukkere avond?
David: “35 à 40. Dit hangt er een beetje vanaf.”

Willen jullie in de toekomst ook in andere steden te werk gaan?
David: “Zeker en vast. Op dit moment zijn we enkel actief in Gent. Wij proberen eerst het saturatiepunt te vinden om daarna uit te breiden naar Antwerpen. Tegen de start van het academiejaar zouden we dit willen verwezenlijken.”

Jullie assortiment is zeer uitgebreid. Jullie verkopen onder meer kattenvoer en kuismiddelen?
Miel: “We zijn begonnen met een nachtwinkelassortiment. Nu zijn we vooral bezig met trial & error. Werkt het product, dan houden we ze. De minderen gooien we eruit.”

Doen jullie dat als fulltime job?
David:“Nee, niemand doet dit eigenlijk fulltime. Eva, die zich bezighoudt met de jobstudenten, werkt in de HR bij Teamleader. Ik werk 4/5devoor een marketingbureau. Deze combinatie is soms wel stevig.” (lacht)
Miel: “Ik ben nog student. Momenteel ben ik bezig met mijn thesis.”

Wie zet de bestellingen klaar?
David: “De koeriers doen dat zelf. Problemen zijn er nooit, want de stock die er nog is, staat ook online. Zo kan er eigenlijk nooit iets fout lopen. Daarbovenop hebben wij een goede band met de studenten.”

Hoe werkt de loonverheffing?
David: “Niet zoals bij Deliveroo of andere leveringsdiensten. Het loon van de studenten die daar werken, is afhankelijk van het aantal leveringen die ze doen per shift, de drukte van de avond, enzovoort. Daarboven moeten zij zelf voor hun verzekering zorgen… Bij ons worden de studenten per uur betaald. Wij zijn van mening dat er een grotere kans is op verkeersongevallen als koeriers zich haasten om nog een extra bestelling af te leveren. De koeriers zijn het allerbelangrijkste. Zij zijn de ambassadeurs van het bedrijf en daarom behandelen wij ze net zo goed.”

Zijn de koeriers al uitgerust met een uniform?
David: “Nee, nog niet. Buiten de zwarte rugzak om de bestellingen te leveren nog niet. Wij zitten nu in de fase dat elke euro die binnenkomt automatisch in de marketing gestoken wordt. Zo blijft het bedrijf groeien. Investering in branding komt er wel nog aan. Zo ook elektrische fietsen, want de koeriers rijden op dit moment nog met hun eigen fiets. Maar pas op, de fietsen van die mannen zijn klasbakken, hoor.”

Waar wachten de koeriers tot ze bestelling krijgen?
David: “Hier in het kantoor. Er is een computer en een tv. Zo kunnen ze zich bezighouden op de rustigere momenten. Wij vinden het belangrijk dat de studenten zich goed voelen op hun job. Zo organiseren we ook om de drie à vier maanden een koerierscomité, zodat de koeriers ook een inspraak hebben in het reilen en zeilen.”

Zijn jullie van plan dit als fulltime job uit te bouwen?
Miel: “Ja, maar niet voor de rest van ons leven.”
David: “Groeiend is dit het leukste. Als je plots klaar bent met groeien, is er plots niet zoveel meer aan, vinden wij. Maar dit kunnen we niet voorstellen.”

Wat heeft Birdhouse voor jullie mogelijk gemaakt?
David: “Toen De Nachtkoerier echt populair werd, zaten we met een dilemma. Gaan we het hierbij laten, of gaan we er écht voor gaan? We kozen uiteindelijk voor het tweede en hadden dan ook geen keuze meer in de zee te gaan met grotere bedrijven. In september, op de laatste dag van de inschrijving, dienden we ons dossier in bij Birdhouse. We werden uiteindelijk geselecteerd en mochten ons concept gaan pitchen op het hoofdkantoor van Belfius. Dit was echt om van in je broek te doen. Vervolgens zijn we ook nog op speeddate geweest. Hier zaten een twintigtal mentoren die zelf konden kiezen welke start-up ze wilden begeleiden. Daarna is het echt wel rap gegaan. Maar die mentoren hebben ons zeker wel geholpen. Ze hebben ons laten stilstaan bij de keuzes die we zonder al te veel na te denken gemaakt hadden. Zie het maar zo: eerst waren we een simpel scoutsfeestje aan het organiseren, nu runnen we een bedrijf.”

Krijgen de klanten de optie om een recensie of beoordeling te geven na een bestelling?
David: “Ja, zeker. Na de bestelling krijgt de klant een mail en hierbij de vraag of hij/zij een beoordeling wilt geven. De klant kan dan doorklikken op de link. Dit vinden wij zeer belangrijk, omdat wij zo onze dienst alleen maar kunnen verbeteren.”

Jullie hebben eigenlijk geen rechtstreekse concurrenten?
David: “Nee, inderdaad. Zelfs een nachtwinkel niet. We hebben al meegemaakt dat iemand die boven een nachtwinkel woont toch besteld bij ons (lacht). Het blijkt toch dat mensen de dienst toch veel liever hebben dan in een viezere nachtwinkel binnen te stappen die uitgebaat wordt door iemand die toch alles in de Colruyt haalt.”

Wat is jullie visie en missie?
David: “We hebben op termijn nog wel enkele ideeën. Zo kunnen we misschien wel beginnen met retours. Zijn de schoenen die je op Zalando besteld hebt niet goed? Geef ze maar mee met ons ’s avonds. Op het einde van de week geven we alle retours dan mee. Ons motto is dan ook: je hebt al zo weinig tijd in je leven, verdoe je tijd dan niet door te gaan winkelen. Maak gebruik van de diensten die er zijn en laat het gewoon tot aan je deur komen.”

Hoe staat het met jullie naamsbekendheid in Gent?
David: “Niet zo goed als we gehoopt hadden, eigenlijk. We hebben namelijk ook nog niet zoveel in marketing geïnvesteerd. Vooral marketing op Facebook en Instagram. Dit kan heel plaatselijk en gericht. Zo zal er geen ad tevoorschijn komen als wij die dag niet leveren. Ons meest interessante campagne was in samenwerking met InFluo. Deze onderneming werkt samen met influencers. Zij mochten bestellen bij ons voor ongeveer 25 euro, maar dit allemaal online posten. Het resultaat van deze campagne was echt wel uitstekend. We blijven liever weg van de oude media.”

Hebben jullie gebruik gemaakt van een persbericht tijdens de start-up?
David: “Ja, wel degelijk. Alle grote kranten hebben een artikeltje over ons gepubliceerd. Zo zijn we zelfs al op tv geweest. De bekende reporter Luk Alloo drong meerdere keren aan om eens te komen filmen voor zijn show ‘Alloo in de Nacht’, maar dit wilden wij eigenlijk niet. Ik was in eerste instantie een beetje bang om slechte publiciteit te maken, maar dit was volledig onterecht. Toen de aflevering vertoond werd, zagen we via onze Google Analytics een enorme piek in de zoekopdrachten van mensen. We begonnen op het getal 200 en na de aflevering liep dit op tot 1000 man. En wetende dat het fragment van De Nachtkoerier nog geen vier minuten was…”

Kennen jullie mekaar door De Nachtkoerier of waren jullie voor het initiatief al vrienden?
Miel: “Ik ben begonnen als klant. Vervolgens ben ik koerier geworden.”
David: “Hij was de streverkoerier (lacht). Oorspronkelijk was ik begonnen met een vriend, maar hij is hiermee gestopt, omdat dit teveel tijd in beslag nam voor hem. Hij combineerde dit ook met een andere job.”