Wanneer ik aan Gent denk, denk ik meestal aan de Gentse feesten of het gigantisch aantal studenten die zich in de stad bevinden. Voor deze opdracht trok ik op mijn eentje door een stad waarvan ik helemaal geen achtergrondkennis van had. Juist daarom was het interessant voor mij om een stad te observeren waar ik nog geen kennis mee had gemaakt. Ik bezocht drie verschillende plaatsen die alle drie bereikbaar zijn met het openbaar vervoer en op een mooie zomerdag, bereikbaar te voet.

COOLHUNT 1: EEN GLAASJE WIJN BIJ HET LEZEN? DAT KAN ZEKER!

Eerst bezocht ik een winkel met een interessant concept waarvan ik nog nooit had gehoord. Bookz & Booze, een winkel opgericht door een gepassioneerde lezer, Ief Stuyvaert. Het concept van de winkel is een boekenwinkel waarbij er een bepaalde fles drank wordt verkocht. Hierbij gaat de verkoper de fles en het boek combineren op basis van hun uiterlijk en/ of titel. Een cadeauwinkel perfect voor degenen onder ons die graag een glaasje wijn drinken bij het lezen of die niets weten te kopen voor de verjaardag van hun ouders. Ief startte deze winkel nog geen jaar geleden doordat hij het idee kreeg om deze twee elementen samen te combineren en hij heeft zeker al een groot succes met deze zaak.

Waarom cool?

Bookz & Booze is de eerste zaak met dit concept in België, dit maakt de winkel unieker dan alle andere boekenwinkels. Daarnaast trekt dit heel veel aandacht van verschillende doelgroepen (jong en oud, inwoners van België en toeristen).

Referentie naar trendcanvas?

Hierbij refereer ik naar youniverse, waarom net? Ief werkt op basis van de voorkeuren van de consument, voor hem is elke consument uniek. Bij het kopen van een boek vraagt de verkoper naar de voorkeuren van de consument, welke genres hij/zij graag leest, welke drank hij/zij graag drinkt, welke auteur zij graag lezen,… Het komt weinig voor dat de consumenten dezelfde boeken aangeraden krijgen omdat zijn werkmethode gebaseerd is op voorkeuren van de klant.

                                                                                         Adres: Hoogpoort 35, 9000 Gent

 

COOLHUNT 2: FOOD CULTURE

Ik trok naar mijn volgende bestemming en kwam aan op de Beverhoutplein waar de fameuze Holy Food Market zich bevond. Laat me eerst vertellen over de buitenkant want WAUW. Ik zag het namelijk niet aankomen dat de Holy Food Market zich in een oude kerk bevond. Daarna vielen alle puzzelstukjes samen en begreep ik waar het woord ‘Holy’ vandaan kwam. Vervolgens liep ik binnen en hing er een gigantisch bord waarop werd uitgelegd hoe Ladislas Leys op dit concept is gekomen. Het was een ervaring die ze heeft meegemaakt en graag wou delen met de mensen.

Waarom cool?

Op deze plaats worden verschillende culturen samengebracht waarbij het de mogelijkheid biedt aan mensen om van die gevarieerde culturen te proeven zonder dat ze daarvoor helemaal tot het land van oorsprong moeten reizen. Elke stand was dan ook heel typisch versiert met decoratie van zijn eigen land. Hier zagen we landen als Japan, Italië, India, Mexico, Maleisië en nog veel meer.

Referentie naar trendcanvas?

Hierbij refereer ik naar humanbrands omdat ik bij het binnenkomen al meteen informatie kreeg dat de market gebaseerd was op een persoonlijke ervaring van Ladislas Leys en dat ze hiermee vooral haar reizen en zoektochten in 1 zaak wou samenbrengen.

                                                                                Adres: Beverhoutplein 15, 9000 Gent

 

INTERVIEW: EEN REDEN MEER OM TE FEESTEN, DRINKEN EN ETEN

Ten slotte kwam ik bij mijn laatste bestemming voor mijn opdracht waarbij er ook een interview stond te wachten. Amigo heeft weer een uniek concept waar ikzelf nooit echt van had gehoord. De eigenaar, Jules, beschreef deze zaak als een drieledig concept bestaande uit een restaurant, een bar en een club.

Ik heb dus een kleine research op voorhand gedaan op google over je zaak en je beschreef je zaak als een drieledig concept, hoe ben je daar opgekomen?

We waren eerst begonnen met het organiseren van een evenement en dat draaide altijd rond muziek, beleving en samenzijn onder mensen. Daarna hebben we evenementen gehouden bij kerken en dergelijke en zo zijn we met café houden begonnen. Dit is onze eerste vaste zaak maar we wouden al die dingen een beetje samenbrengen. Daarom hadden we besloten om een club in de kelder te openen en daarnaast een restaurant met een café. Het eten is niet Westers, we zijn eerder voor een Mexicaans en Midden-Oosters concept gegaan om de mensen in een bepaalde richting te duwen. We gaan het kleurrijke en het kruidige uit beiden keukens gebruiken om een soort van fusion te creëren.

Heb je het gevoel dat je hierdoor een bepaalde doelgroep meer aantrekt?

We hebben heel veel verschillende leeftijden maar als we de situatie nader bekijken merken we vooral dat onze grootste doelgroep tussen de 25 jaar en 45 jaar ligt. Veel studenten hebben we niet echt als klanten, het is vooral een iets ouder publiek en daar waren we ook meer opzoek naar omdat die groep vaker meer kunnen uitgeven dan studenten.

De zaak is nu ongeveer een half jaar open, heb je het gevoel dat je bepaalde doelen hebt waargemaakt?

Sommige dingen zijn beter verlopen dan andere zaken die dan weer zijn tegengevallen. De lunch is eigenlijk het moeilijkste momenteel omdat er dan minder volk is tegenover de avond, die wel een pak beter zijn. De club is naar verwachting, al hadden we een constantere aanwezigheid verwacht. Soms is het heel druk en soms is het heel kalm.

Dit concept heb ik zelf nog nooit gezien, hoe zou je mensen zoals mij willen overtuigen om zeker eens langs te komen?

Ik vind ten eerste de combinatie van Mexicaans en Midden-Oosters super interessant. Mensen gaan vaak op zoek naar zaken die ze niet kennen dus ik vond het ideaal om met dit concept mensen binnen te brengen. Ons restaurant noemt ‘Amigo’ en die sfeer proberen we ook echt te brengen bij onze klanten door een flexibele service te zijn. We zijn ook een heel jong team en de oudste die bij ons werkt is 31 jaar.

Ten slotte wil ik je vragen, aangezien je in Gent gevestigd bent, of je eventueel toekomstplannen hebt om dit concept ook in andere steden te proberen?

Ja absoluut, zeker en vast in Brussel. Brussel heeft een fysieke aanwezigheid en het volk daar is naar mijn mening meer open.

                                                                                                 Adres: Stapelplein 31, 9000 Gent

 

MAP OF THE CITY: GHENT

 

ARTIKEL GESCHREVEN DOOR KAOUTAR SAADAOUI

 

BRONNEN

http://hipsteadresjes.gent/nieuw/amigo-amigo/