Introductie


Hey jij daar, wij zijn Megan, Kira, Karlien Thomas en Lex. We zijn naar Brussel getrokken om te gaan coolhunten. Geen van ons woont of bezoekt regelmatig Brussel. Dus werd het dringend tijd om de straten onveilig te maken en op zoek te gaan naar coolste plekken of trends die elke ‘KET’ moet gezien hebben!

XOXO


Interview met een Startup

We hebben gekozen om Troty te interviewen, Troty is een startup die via een app elektrische steps aanbiedt.

1. Hoe zou je Troty omschrijven in je eigen woorden?

Troty is de ultieme mobiliteitsoplossing en brengt je overal in de stad op de meest coole manier. Onze elektrische scooters zijn een duurzame oplossing voor de mobiliteitsproblemen. Het is een betaalbare en handige manier voor mensen om door steden te reizen en tegelijkertijd hun ecologische voetafdruk te elimineren. Het is net zo eenvoudig als lopen, maar het gaat veel sneller en met veel meer stijl. Troty bestaat om toekomstige generaties de mogelijkheid te bieden hun gedrag te veranderen, zodat we deze planeet samen kunnen redden.

2. Bestaan jullie enkel in Brussel? Waarom hebben jullie Brussel gekozen?

Troty is beschikbaar in Brussel, Luik, Madrid en Luxemburg maar er is altijd de mogelijkheid om een partner te worden en Troty in jouw stad te beginnen. Brussel is een perfect voorbeeld van de steden die we willen bereiken. Er zijn mobiliteitsproblemen die wij zo kunnen oplossen en een gemeenschap die deze oplossing ook echt zou gebruiken.

3. Is dit jullie eigen concept of kwam het idee van ergens anders?

Elektrische scooters bestaan al erg lang, al zeker van in de 20ste eeuw. Het idee om hier een nieuwe en duurzame manier van vervoer van te maken voor het grote publiek bestaat ook al enige jaren. Voor ons is het pas begonnen door de opkomst van de elektrische fiets en het opduiken van gelijkaardige bedrijven in het buitenland.

4. Hoe lang bestaat Troty?

We bestaan nu ongeveer een jaar en zijn pas echt van start gegaan in Brussel in de zomer van 2018 toen we onze eerste scooters in de Europalaan plaatsten.

5. Waarom moeten mensen Troty kiezen?

Omdat Troty een simpele, duurzame en coole manier is om je snel door de stad te begeven voor een goedkope prijs. Het is handig en bovendien ook leuk!

Cool & Trend?

Troty speelt in op het mobiliteitsprobleem in Brussel. Er zijn te veel auto’s, door een elektrische step aan te bieden kan je makkelijker van A naar B gaan. Deze trend speelt in op het thema Ecologie & Mobiliteit.

Coolhunts

Coolhunt 1: Deelsteps, because #sharingiscaring

In nog geen jaar tijd hebben de elektrische deelsteps Brussel veroverd. Aan de hand van een simpele app kan je zien waar er steps in de buurt zijn en kan je deze eender waar gebruiken voor maar €1 per beurt, plus €0,15 per minuut. Tussen 22 uur en 7 uur worden de steps opgeladen, zodat iedereen ze de volgende dag weer kan gebruiken. In die paar maanden zijn er verschillende spelers op de markt gekomen zoals de internationale Lime en Bird en de Brusselse start-up Troty. Het is een snelle, ecologische en goedkope manier om door de stad te bewegen waarmee je ook files kunt vermijden.

             

 

Coolhunt 2: Kraakverse Pistolets met eens iets anders dan choco

Iedereen kent het wel, je bent ’s morgens erg gestresst en op zoek naar een lekker ontbijt. Er zijn vele opties. Maar uiteindelijk ga je  toch altijd voor die doodgewone croissant, koffie of smos/kaas hesp de deur uit. Pistolet Original brengt het eens op een andere manier. Zij staan garant voor een heerlijke Pistolet met eens een ander beleg. Van de hipste guacamole tot een typisch Brusselse specialiteit,  Pistolet Original heeft het allemaal.

Met hun groot aanbod belegde pistolets of met typisch Belgische producten en recepten, warme en koude… bereide americain, gehakt en pickles, grijze garnalen, platte kaas met radijzen en uien, Gouda en veldsla/witloof, grijze garnaalkroket, balletjes met mayonaise, Luikse pens of nog andere suggesties zoals “bloempanch”, onze “Cordon Bleu”, Belgian Quinoa salad, een lekkere “Fish” of een 100% Belgische Hamburger. Verden biederen ze lekkere verse soep aan, seizoensalade, een ruime keuze desserts, zoetigheden en Belgische drankjes.

Ik was meteen geprikkeld door het uitzicht van de winkel, alles zag er zeer netjes en lekker uit. Waarom dit nu cool is? Het is eens iets anders, het concept is leuk & de eigenaars baten deze zaak met veel passie uit. De trends uit het trendcanvas die ik hierin koppel zijn Local Love & Human Brands: deze trend speelt in op locale producten die op een niet opdringerige manier aan de man worden gebracht.

 

 

 

 

 

 

Locaties
Pistolet Original – Sablon in de Joseph Stevensstraat 24, 1000 Brussel
Pistolet Original – Galeries in de Beenhouwersstraat 44, 1000 Brussel

Coolhunt 3: Melting Pot Kilo!

Ook iemand die nood heeft aan een nieuwe outfit zo nu en dan, maar toch graag voordelig wil shoppen? Deze winkel zal dan zeker iets voor jou zijn. Melting Pot Kilo in de Hoogstraat is dan de winkel voor jouw, en met de “15 euro per kilo”-strategie valt de winkel alvast voor ons op. Met mandje in de hand, gevuld met kleding naar keuze wordt heel het goedje aan de kassa gewogen en betaal je per (kilo)gram. Precies zoals bij de groenteboer. Is dat niet gek?

Kleding op basis van gewicht kopen is toch geen nieuw concept. In Frankrijk werd dit al gehyped tijdens de jaren van 1980. Het idee heeft alleen een heropleving gekregen, in bekende steden zoals Berlijn, maar nu ook in Brussel. Fabian is de eigenaar van Melting Pot Kilo en niet onbekend in het tweedehands wereldje. Hij zat al een tijd met het idee om een shop te openen die oude kleding een nieuw leven kan geven. Hij recycleert niet alleen vintage spullen, maar ook de naam van de winkel. Voor het winkelconcept was er namelijk het ‘Melting Pot Café’ op deze plaats. Café werd Kilo, en door het renoveren van het pand kreeg het nieuw doel.

Er is een bijzonder aanbod aan vintage spullen. Jeanshemden of met ruitjes, fluwelen broeken en lederen jekkers, bloemenkleedjes en foulards, vintage pumps en legerjassen, je kan het zo gek niet bedenken. Strategisch geplaatst zijn er overal weegschalen ter beschikking. Zo kan je altijd even je nieuwe buit wegen om de prijs in te schatten. Je zal zeker schrikken want voor een kleine vergoeding heb je al een hele nieuwe garderobe. Zo gaan er bijvoorbeeld al 8 hemden of ongeveer 5 rokken in een kilo. Je hebt al een sjaaltje voor maar 30 cent. Hoewel een lederen motorjas net iets meer weegt dan 1 kilo en kost dus zo’n 17 euro. Maar is dat niet enorm goedkoop voor een lederen jas?

Niemand weet precies waar de kleding vandaan komt. Fabian koopt heel veel kleding aan en selecteert ze, hangt ze per soort in de rekken en zijn klaar voor verkoop. De spullen die hij niet kan gebruiken recycleert hij tot zitstoeltje, wat ook wel een leuk idee is. Zo hebben die spullen toch ook nog een doel. Het is dus perfect voor diegene die af en toe eens een nieuwtje wil maar toch uitkijkt voor de uitgaven. Deze plaats is alvast voor ons een bezoekje waard geweest!

Locatie

Visverkopersstraat 2, Brussel

Coolhunt 4: Blendr01, het walhalla voor elke ‘Urban Hipster’

Dit winkeltje in de Kartuizerstraat bevat schatten, zowel leuke gadgets maar ook sokken en kledij. De kledi die hier te koop is heeft wel een prijskaartje en is niet lokaal. Waarom ik deze winkel dan toch leuk vindt is omdat er verschillende zaken te koop zijn, het assortiment is groot en ze verkopen echt originele dingen. Ik kan deze winkel alleen maar aanraden om eens te bezoeken en jezelf te laten verrassen.

Tegenwoordig is het hip om merkkledij te dragen met een ‘touch of urban’. In Blender01 vindt je outfits die voldoen aan deze criteria. Hippe sneakers, coole sokken en Carapils badges…
De trends uit het trendcanvas die ik hieraan koppel zijn Helpfull & Statusseekers. De winkel probeert leuke vrije tijds spullen te verkopen maar tegelijkertijd bevatten dit koopwaar een zeker ‘brand’ waar de statusseekers naar op zoek zijn. Dit zijn allebeide interessante consumententrends.

Locatie
Kartuizerstraat 15, 1000 Brussel

Coolhunt 5: SAN

SAN is een Aziatische bistro dat zich sinds kort vestigt in Brussel. Het restaurant werd geopend door de topchef Sang-Hoon Degeimbre. Sang omschrijft zichzelf als: ‘kok, eter en reiziger’. De Koreaanse chef werd net verkozen als chef van het jaar door GaultMilau. Waarom hij is verkozen ontdek je snel.

SAN schotelt niet zomaar gerechten voor. Elk gerecht is geïnspireerd op een plek of land waar de chef reeds is geweest. Dit gaat niet enkel over buitenlandse plekken. Zo vind je bijvoorbeeld het gerecht ‘Oostende’, wat bestaat uit garnalen, basilicum en tomaten. ‘Malaga’, ‘Phuket’, ‘Madagascar’ …. Zijn nog voorbeelden van gerechten.

Sang werkt op de kracht van zijn eigen concept, dat draait rond ‘De heilige drievuldigheid’. Dit houdt in: een uniek menu, kommen (geen borden) en lepels (enige bestek). Het restaurant stelt zelf een degustatie voor wat volledig, gevarieerd, snel en ongewoon smaakt. Buiten dat Sang een topchef is, is hij ook gepassioneerd door wijnen. Zo wordt bij elk gerecht het perfect passende glas aangeraden.

Waarom cool?

Tegenwoordig is reizen iets wat iedereen kan. De mogelijkheden om naar verre landen te trekken is niet meer zo beperkt als vroeger. Sinds deze waarmaking, liggen de interesses voor buitenlandse keukens vele hoger. We zijn nieuwsgierig naar wat je op je bord krijgt in een ander land of werelddeel. Daarom hebben de gerechten van SAN een grote impact op het lokken van klanten. Door het kiezen van gerechten van landen waar de chefkok zelf is geweest, geeft het concept een persoonlijke knit, wat werkt bij de mensen.

Niet enkel de gerechten spreken aan, maar ook het interieur. De chef Sang houdt van pastel, het volledige interieur is met zachte tinten ingericht wat een zacht en rustgevend gevoel geeft. De houten tafels en de open keuken, vullen het geheel aan.

Sang houdt niet enkel rekening met zijn concept wat buitenlandse gerechten bevat, maar ook met de optie dat zijn klanten eventueel vegetarisch of veganistisch zijn. Sinds de opkomst van de generaties die hier zeer op gefocust zijn, trekt SAN uiteraard verschillende doelgroepen aan.

Locatie

Rue de Flandre 19 in Brussel

Coolhunt 6: By My Stoemp (Restaurant – Voeding)

Be My Stoemp is een concept, dat is uitgevonden door Cédric Gérard. De ‘stoempdog’ is een combinatie van echte Brusselse stoemp en een Amerikaanse hotdog. Het broodje heeft een langwerpige vorm. Het is gevuld met stoemp en een ambachtelijke worst als uitgangspunt. Zowel non-vegetarische als vegetarische consumenten kunnen deze broodjes consumeren in de Gorikshallen te Brussel.

Cédric houdt rekening met gezonde en evenwichtige voeding. Zo kan je ervoor kiezen om het broodje te vullen met extra groenten en gebruiken ze seizoensgebonden producten, die volledig organisch zijn. Be My Stoemp doet er alles aan om zijn consumenten op een gezonde manier te laten genieten van zijn stoemps. De bar omschrijft zichzelf als: gezond, goed en hartelijk. Ze brengen de culinaire tradities van Brussel tot leven en nodigt iedereen uit om een innovatieve culinaire ervaring te beleven.

Waarom cool?

In deze tijd zijn we meer bewust over onze gezondheid en daar hoort uiteraard gezonde voeding bij. Be My Stoemp toont aan dat gezonde voeding niet altijd saai is. Ze kiezen voor een Amerikaanse (ongezonde) hotdog als basis voor het concept. Iedereen lust hotdogs, iedereen vindt hotdogs leuk.

‘Stoempdogs’ zijn verbeterde fastfood. Dit valt onder de trend ‘Slow Food’. Jong, oud, vegetarisch, niet-vegatarisch,… iedereen is welkom bij Be My Stoemp. Door te focussen op verschillende doelgroepen, is het fijn om verschillende consumenten onder elkaar te genieten van deze stoempdog.

Locatie
Sint-Goriksplein 1, 1000 Brussel

 

 

Coolhunt 7: ‘Back to basic greens’ – Biomarkt, winkel (Ecologie – Voeding)

“Le marché de tanneurs” is een Bio-markt die een zeer grote verscheidenheid heeft aan natuurlijke producten. Ze hebben er alles van groenten, oliën, gedroogde vruchten, noten, chocolade, melkproducten en nog veel meer. De Bio-markt focust op gezonde voeding die afkomstig is van de originele bron, de boeren. Ze werken enkel met papieren verpakking en kartonnen dozen en als je extra ecologisch wil zijn kan je altijd je eigen potten en flessen meenemen.

Waarom cool?

Authenticiteit is zeer belangrijk geworden in onze cultuur, de Bio-markt haalt daarom zijn producten bij de oorsprong, de lokale boeren. Hierdoor krijgt de consument een natuurlijker gevoel dan in de supermarkt. Zo gaat de consument ethisch handelen door de multinationals te vermijden en de zelfstandige producenten te steunen.

Gezondheid is een andere belangrijke factor. De consument beseft dat zijn gezondheid een prioriteit is en gaat daardoor voor natuurlijke en evenwichtige voeding kiezen. Deze voeding bestaat voornamelijk uit groenten en fruit, deze zijn makkelijk terug te vinden op de Bio-markt. Ecologie is het derde voordeel van de boerenmarkt. De consument gaat ook ethisch handelen, hij kiest voor zero waste en duurzaam/seizoensgebonden voedsel. Zo draagt hij ook een steentje bij aan moeder natuur.

Trendcanvas: De Bio-markt sluit aan bij de trends ‘ecologie’, ‘authenticiteit’ en ‘gezonde voeding’

Locatie
Huidevettersstraat 58

 

Coolhunt 8: Oud is het nieuwe cool – Rommelmarkt, Vossenplein Marollen (Ecologie – Design)

Op deze plaats bevindt zich een vlooienmarkt waar je allerlei antieke producten kan terugvinden. Je vind hier alles van een oud spinnewiel tot Afrikaanse maskers aan een voordelige prijs.

Waarom cool?

Het is ecologisch, spullen hergebruiken is zowel goed voor de natuur als voor uw portemonnee. Waarom zou je veel uitgeven aan een duur product als je ook een goedkoper alternatief kunt verkrijgen dat nog in perfecte staat is. Vintage is het nieuwe hip. Alles wat in het verleden cool was is terug in, denk maar aan vinylplaten of brede broekspijpen. Rommelmarkten spelen perfect in op deze trend want waar vindt je tenslotte meer oude spullen dan op de rommelmarkt?

Als laatste standpunt is elk bezoek aan een rommelmarkt anders, er zijn altijd andere producten en je weet nooit welk koopje je te wachten staat. Zo val je nooit in regelmaat en blijven de bezoekjes interessant.

Trendcanvas: De rommelmarkt sluit aan bij de trends ‘vintage’, en ‘ecologie’.

Locatie
Vossenplein in Brussel (wijk Marollen)

 

 

 

Coolhunt 10: As g’et moe wet!

Dit is zeker een plaats voor mensen die zich van het standaard willen onderscheiden. Het is een plek waar je zeker eens moet geweest zijn als je de full Brussels eXperience wil! Het café onder de cafés: Het Goudblommeke in Papier. Hij werd namelijk op 15 oktober 1944 gekocht door de kunsthandelaar, dichter en theatermaker Geert van Bruaene hij gaf het café zijn naam. Door wat hij allemaal deed werd het Brusselse café een ontmoetingsplaats voor heel wat bekende kunstenaars van het surrealisme en Cobra. Het bewijs hiervan hangt binnenin uitgebreid aan de muren van het gebouw. Die zijn rijkelijk bekleed met de vele tekeningen en schilderijen

Uiteindelijk bleven ook de kunstenaars en schrijvers er regelmatig bezoekjes brengen. Na het overlijden van Geert van Bruane in 1964 werden de talrijke poëzie avonden georganiseerd door Emile Kesteman, die vertegenwoordigde perfect de ‘geest’ van het café. Het is tot op de dag van vandaag nog steeds een artistieke plek in Brussel. In 1997 werden de drie zalen en de gevel in bescherming genomen door de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen van het Brusselse Gewest.

Bijna zo’n 10 jaar erna in 2006 nam een vriendengroep het café over. Hij was namelijk failliet verklaard. Na een moeizaam jaar van intensieve restauratie en renovatie, werd op 13 september 2007 het café weer heropende met een feestelijk onthaal.

Duizenden verhalen, honderden gelijkgezinden óf andersdenkenden, tientallen activiteiten, één café. Zij willen dat deze plek ook jouw staminee wordt, waar boeken en bier, verhalen en ontmoeten, koffie en cake het hele jaar lang samen kunnen gaan. Het Goudblommeke in Papier is meer dan enkel een café, daar klinken we op!

’t Blommeke wil het cultureel stamcafé van Brussel zijn voor alle Belgen en bij deze ook alle wereldburgers. Met die culturele ingesteldheid willen ze hun doelgroep kennis laten maken met een plek van Brussels bier, van verhalen lezen of vertellen, mensen ontmoeten, lunch en afterwork met collega’s of vrienden, sloten koffie en een heerlijke cultuurbeleving. Met andere woorden hier kan je een fris glas woeter, een zjat kaffei of een geuze komen drinken omringd door de decoratieve muren en culturele figuren.

Locatie

Cellebroedersstraat 55, 1000 Brussel

Ideaal om je coolhunt te beëindigen! Wij danken alle Brusseleirs, ketten en vooral de zon!

With love from BXL

Megan, Kira, Karlien, Thomas & Lex


Routebeschrijving

Herbeleef onze route via deze handige routebeschrijving!  


Complimentjes, suggesties of opmerkingen? Laat gerust een reacties achter! 🙂

Bronnenvermelding

Blender01. (2019a). Blender01. Geraadpleegd op 23 april 2019, van https://www.blender01.com/en.html

Blender01. (2019b). Blender01 (@blender01) • Instagram photos and videos. Geraadpleegd op 23 april 2019, van https://www.instagram.com/blender01/

Bruzz. (2013, 11 mei). Shop Joy: Melting Pot Kilo. Geraadpleegd op 23 april 2019, van https://www.bruzz.be/uit/shop/shop-joy-melting-pot-kilo-2013-05-11

Goudblommeke in papier. (2016). Home – Goudblommeke in papier. Geraadpleegd op 23 april 2019, van https://goudblommekeinpapier.be/

Hendrickx, K. (2018, 16 november). Lime lanceert 500 elektrische deelsteps. Geraadpleegd op 23 april 2019, van https://www.bruzz.be/mobiliteit/lime-lanceert-500-elektrische-deelsteps-2018-11-16

Le Marche Bio. (2019). lemarchebio.be. Geraadpleegd op 23 april 2019, van http://lemarchebio.be/

Marolles.Brussels. (2019). Le Marché Bio Des Tanneurs – Marolles. Geraadpleegd op 23 april 2019, van https://marolles.brussels/listing/le-marche-bio-des-tanneurs/?lang=nl

Melting Pot Kilo. (2019). Home – Melting Pot Kilo. Geraadpleegd op 23 april 2019, van https://meltingpotkilo.com/

New Places To Be. (2017a, 27 april). SAN. Geraadpleegd op 23 april 2019, van https://newplacestobe.com/san-brussel/

New Places To Be. (2017b, 5 mei). Be My Stoemp – NewPlacesToBe. Geraadpleegd op 23 april 2019, van https://newplacestobe.com/be-my-stoemp-brussel/

New Places To Be. (2017c, 27 april). Pistolet Original Schuman – NewPlacesToBe. Geraadpleegd op 23 april 2019, van https://newplacestobe.com/pistolet-original-schuman-brussel/

Pistolet Original. (2019a). Pistolet Original. Geraadpleegd op 23 april 2019, van https://pistolet-original.be/nl/vestiging/pistolet-original-brussel-5168

Pistolet Original. (2019b). Pistolet Original – Sablon. Geraadpleegd op 23 april 2019, van https://pistolet-original.be/nl/vestiging/pistolet-original-brussel

SAN. (2019). SAN. Geraadpleegd op 23 april 2019, van http://sanbxl.be/nl/

TAPATAT. (2019). TAPATAT Bar a patates Bruxelles. Geraadpleegd op 23 april 2019, van http://www.tapatat.com/

Trip Advisor. (2019a). Het Goudblommeke in Papier, Brussel – Restaurantbeoordelingen – TripAdvisor. Geraadpleegd op 23 april 2019, van https://www.tripadvisor.be/Restaurant_Review-g188644-d1144659-Reviews-La_Fleur_en_Papier_Dore-Brussels.html

Trip Advisor. (2019b). Tapatat, Ixelles – Restaurantbeoordelingen – TripAdvisor. Geraadpleegd op 23 april 2019, van https://www.tripadvisor.be/Restaurant_Review-g1136493-d8059587-Reviews-Tapatat-Ixelles_Brussels.html

Troty. (2019). Troty – Park, Book & Ride directly. Geraadpleegd op 23 april 2019, van http://troty.be/index.php/nl/

Verlinden, M. (2017, 25 april). Resto: San Sablon. Geraadpleegd op 23 april 2019, van https://www.bruzz.be/uit/restaurants/resto-san-sablon-2017-04-25

Visit.Brussels. (2018). Vlooienmarkt op het Vossenplein. Geraadpleegd op 23 april 2019, van https://visit.brussels/nl/place/Vlooienmarkt-op-het-Vossenplein

Yelp. (2019). Pistolet Original – Quartier Européen – Brussel, Région de Bruxelles-Capitale. Geraadpleegd op 23 april 2019, van https://nl.yelp.be/biz/pistolet-original-bruxelles-5