Op maandag 15 April 2019 zijn wij (Keanu Pinson, Sophia Derhore, Brecht Willems, Emiel Vangenechten & Beau Van Kerckhoven) naar de wondermooie stad Antwerpen getrokken. Wat zijn we daar gaan doen? Wel, we hebben voor de eerste keer in ons leven aan Coolhunten gedaan. Het was voor ieder van ons een unieke ervaring vol verrassingen. We stonden versteld van de originele concepten die we tegenkwamen toen we met een andere bril naar het stad keken. We zullen jullie niet te lang meer laten wachten en gaan direct van start met deze blog die zal gaan over onze coolhunt.

De route die we hebben gevolgd

Lush: een coolhunt in alle aspecten

Lush is een internationaal bedrijf dat handgemaakte verzorgingsproducten verkoopt. Ondanks het een internationaal bedrijf is, zijn er slechts vijf winkels in België. Enkel grote en hippe steden hebben een fysieke winkel. De producten van Lush zijn handgemaakt, vers, zero waste en innovatief. Geen enkel product is getest op dieren, alle producten zijn vegetarisch en een groot deel zijn veganistisch. Lushwinkels hebben een specifieke geur en inrichting. Alles toont authentiek en handgemaakt. De medewerkers van Lush hebben vaak ook een specifieke look: ze zien er alternatief uit, mogen tattoos, piercings en felgekleurd haar hebben. Lush verenigt luxe en kwaliteit met ethisch verantwoorde producten. En dat op drie aspecten: dieren, mensen en de planeet.

En dat blijkt nu net waar de klanten van tegenwoordig belang aan hechten. Steeds meer mensen zijn kritisch tegenover bedrijven. Ze verlangen transparantie en verwachten dat bedrijven respectvol omgaan met mens, dier en de planeet; zonder in te boeten op kwaliteit of luxe. Jongvolwassenen proberen steeds meer zorg te dragen voor het milieu, dat uit zich bijvoorbeeld in de klimaatmars. Lush speelt daarop in door producten te maken die niet verpakt zijn of bestaan uit volledig gerecycleerde verpakking. De klant mag de potjes terugbrengen en Lush hergebruikt ze. Lush spoort zijn klanten aan om hun eigen potjes mee te brengen. Ze verkopen shampoobars en tooth tabs: verpakkingsvrije  opties voor alledaagse verzorgingsproducten. Maar ook make-up hebben ze heruitgevonden. Die is speciaal zo geformuleerd is dat er geen verpakking aan te pas hoeft te komen. De highlight, concealer en foundation zit in een soort van wassen houder. Lush heeft op die manier de standaarden van make-up veranderd en producten gecreëerd voor ‘hippies’ die ook houden van make-up.

 

Mode: simpel is niet saai  

Opvallend veel ontwerpers en merken zetten in op simpel en minimalistisch design. Steeds meer designers gebruiken simpele, rechte silhouetten en neutrale kleuren. Een kleurenpallet van beige en wit is op te merken in vele etalages doorheen de stad. Lies mertens met haar handtassen en Flippa K met hun kleding en accessoires zijn voorbeelden van less is more.

Minimalisme is over het algemeen vaak een uiting van verlangen naar simpelheid in onze drukke levens. Daardoor ontstonden fenomenen als ontspullen (Marie Kondo) en capsule wardrobes (goed samengestelde kleerkasten met een beperkt kleurenpalet en weinig items). Ook is minimalisme soms een manier om een steentje bij te dragen aan het milieu. De gekozen kledingstukken zijn vaak van goede kwaliteit en neutraal zodat ze lang meegaan en tijdloos blijven. Ze zetten zichaf tegen fast fashion (de wegwerpmaatschappij, kapitalisme, sweatshops…)  en vluchtige trends. Kleding beland zo minder snel op de vuilnisbelt. Merken met simpel design zijn vaak ook gemaakt onder goede omstandigheden, met respect voor mens en milieu. Net omdat dit een dure lifestyle keuze is zullen tieners en mensen met een beperkter budget zich minder aangesproken voelen hierdoor. Kwaliteit boven kwantiteit is de boodschap dus.

 



LocalStore 2000: een nieuwe groene hotspot van & voor iedereen

Een ‘coole’ plek in hartje Antwerpen. Doorheen onze tocht door deze prachtige stad kwamen we vele cafeetjes of winkeltjes tegen die zich richten op een natuurlijke en ecologische aspect. Dit is een opvallend opkomende trend.

De LocalStore 2000 is hier een mooi voorbeeld van. Het is een combinatie van een winkel met een leuke plek om iets te eten. Dit is wat deze plek net zo ‘cool’ maakt. Met zijn producten van over heel de wereld is het de ideale plek om nieuwe smaken te ontdekken. Kom je iets eten en ben je fan van de lekkere maaltijden? Dan kan je dat product achteraf nog kopen in de uitgebreide winkel die ook aanwezig is.

 

Iets wat deze plek nog een beetje ‘cooler’ maakt is het groen dat aanwezig is. In een stad heb je veel gebouwen, als je werkt zit je een hele dag achter een bureau, een student zit vaak binnen vier muren op zijn kot,… Een leuke plek waar je dan heen kan gaan is deze LocalStore. Vele planten en bloemen zijn aanwezig, in combinatie met veel hout. Zo proberen ze het gevoel te creëren dat je even buiten de stad bent en volledig tot rust kan komen.

Ben je in Antwerpen, dan is dit zeker een bezoekje waard!

Hema: meer dan winkelen alleen

Wandelen door het stad, vele kledingwinkels binnengaan en achteraf nog iets gaan drinken. Iedereen kent het gevoel. Wel, Hema combineert het gewoon, en stapt zo mee op de trend van winkelen en eten op dezelfde locatie.

Wat maakt hen dan leuk een ‘cool’? We merken meteen het leuke interieur op. Er is creatief omgegaan met de kasten. Hierin vinden we leuke decoratie in terug en allerlei weetjes over Hema in mooie quotes.

Het een trend om te werken rond ecologische en natuurlijke drankjes. Dat is ook bij Hema van toepassing. Door hun 100% natuurlijke drankjes, met een zoete en sappige smaak, willen ze de consumenten hun winkelbeleving aangenamer maken.

Antwerpen bikes: fietsen is gemakkelijk

Je kan antwerpen op vele manieren bezoeken. Maar het is geweten dat Antwerpen kwa verkeer een nachtmerrie is. Vandaar dat ze inzetten om groener te zijn: lage emissiezone, promoten van de “velo” fietsen. Het maakt het allemaal toch net wat makkelijker. We leven in een tijdperk waar er heel veel aandacht besteed wordt aan het milieu en hier speelt antwerpen met deze fietsen op in. Je kan ze overal krijgen in en rond de stad en het risico dat je fiets gestolen wordt is volledig uitgesloten, door hun censors en hun. Via de website ( www.velo-antwerpen.be) weet je altijd waar er fietsen staan en hoeveel er nog beschikbaar zijn.

Je ziet dit meer en meer terugkomen in grote steden het wordt dan ook veel gebruikt, zowel werkende mensen als toeristen. Je kan ze makkelijk huren voor een half uurtje tot zelfs een jaar.

 

Hoe betalen? Simpel, via de website of de applicatie kan je betalen via kredietkaart, je ontvangt een code en deze geef je in op de fiets en klaar! Je kan vertrekken!

the foodmaker: duurzaam en gezond genieten

The foodmaker gaat voor gezond, duurzaam en verse gerechten, die allemaal zelf met de hand worden gemaakt. De groenten die verwerkt worden zijn diezelfde dag binnengekomen in de winkel.

Om zo gezond mogelijk te zijn maken ze geen gebruik van smaakstoffen, bewaarmiddelen of mayonaise.

Om zo duurzaam mogelijk te zijn proberen ze dan weer om hun groenten zoveel mogelijk bij lokale boeren te kopen. Zo beperken ze het transport en bovendien zijn ze ook op deze manier super vers en net van de akker.

 

 

Maar waarom is dit nu een trend & waarom komt net deze trend tot stand?

Vandaag de dag wordt er heel veel aandacht besteed aan het milieu. Hier speelt the foodmaker dan ook heel hard op in, zoveel mogelijk lokale groenten en alleen vegetarische gerechten. Dit doen ze omdat vlees een zware impact heeft op broeikasgassen.

Maar ook gezond eten, wie wil er nu niet gezond eten? We willen allemaal een schone lijn en gezond zijn, zo goed als iedereen denkt er over na om gezond te eten. Dat is nu net wat zij te bieden hebben: gezond, maar ook heel lekker eten. Wat wil je nog meer?

The foodmaker heeft meerdere locaties, maar je kan het alleen terugvinden in de grote steden in België zoals: drie winkels in Antwerpen, één in Gent en vier in Brussel.

Doelgroep: ze gaan zich vooral op jongvolwassenen richten omdat zij toch meer bezig zijn met gezond eten en duurzaam zijn.

De gezondste broers van Antwerpen

De broers van Julienne staat voornamelijk bekend voor zijn heerlijke gezonde vegetarische voeding en zijn gastvrijheid. Je kan er heerlijk genieten van een huisgemaakte salade, quiche, taarten en nog veel meer. Wetende dat de ingrediënten seizoensgebonden zijn en lokaal. Duurzaamheid staat centraal bij De broers van julienne en dit niet alleen door de producten en ingrediënten die ze gebruiken, maar ook aan de verpakking is gedacht. Ze gebruiken zo weinig mogelijk plastic en zorgt voor herbruikbare en soms zelfs eetbare verpakkingen.  Zo dragen ze meer dan hun steentje bij aan het milieu. Naast duurzaamheid staat ook versheid centraal.

Alles wat men serveert van eten, drank en versnaperingen kunnen aangekocht worden in de zaak zelf, zodat men via een take-away de producten zelf kan eten of maken.Alle gerechten die men serveert zijn ter plekke vers- en handgemaakt. Ze zijn duidelijk bewust van de vervuiling van de aarde en dat zien we terug in hun zaak. Zeker een aanrader om eens binnen te springen en te genieten van hun heerlijke salades, quiches en andere lekkernijen.

De elektrische vogel

Hun smartphone en dit aan een democratisch tarief. Deze hype  is overgekomen uit Amerika en is nu heel de wereld aan het veroveren.  Ondertussen is ‘Bird’  gevestigd in 3 continenten: Azië, Europa en Noord-Amerika.  En jawel, ook in Antwerpen is er een vestiging van Bird. Het werkt zo : je kan gebruik maken van een Bird step tussen 7 en 21 uur.  Na 21 uur zorgt het bedrijf dat de steps van straat worden gehaald om de volgende morgen vanaf 7 uur weer beschikbaar te zijn in de stad Antwerpen.

Bird komt heel erg te pas bij het probleem van ‘de laatste kilometer’ waarbij het een te korte afstand is om af te leggen met het openbaar vervoer en een te lange afstand te voet. Hierdoor gaan ook automobilisten de laatste kilometer willen afleggen met een Bird.  Hierdoor vermijden ze files en zo mogelijk nog erger; het zoeken naar een parkeerplaats in de binnenstad. Ook korte autoritten worden vervangen door een rit op een Bird step. Dit komt heel erg van pas in Antwerpen, niet alleen om de gekende grote drukte, maar ook omdat momenteel één van de grootste verkeersaders in Antwerpen onderbroken is en het dus heel moeilijk is om van punt A naar punt B te gaan in de binnenstad. Naast de praktische meerwaarde van Bird is het ook een milieuvriendelijke oplossing, want een Bird step is volledig elektrisch. De bird steps horen thuis in het thema  transport en ecologie.

Het is razend populair in Antwerpen en heeft veel gebruikers. Zelf gebruik ik ook een Bird als ik ergens vlot moet geraken, het is heel handig, gebruiksvriendelijk en je raakt snel op je locatie. Een echte aanrader dus!

Interview Dare to Date

Voor het interview met een Antwerpse start-up hebben we gekozen voor het bedrijf ‘Dare to Date’. De bedoeling van het bedrijf is om terug meer in real life te daten in plaats via datingapps. De oprichtster wilt zorgen dat mensen elkaar vinden, ook buiten het internet om.

  •         Waarom ben je dit bedrijf gestart? Hoe kwam je op het idee?

Op een bepaald moment in mijn leven begon het mij op te vallen dat mijn vriendenkring bestond uit nogal wat singles die allemaal claimden om heel ‘Happy’ te zijn, maar toch massaal op tinder of andere online datingsites aanwezig waren. De verhalen die ik hoorde van hun ervaringen waren soms ronduit hilarisch, maar af en toe ook een beetje pijnlijk. Online een klik hebben bleek vaak offline niet zo. Stilaan kwam ik op het idee om terug meer ‘the real thing’ te promoten. Wat is er beter dan mensen bij elkaar brengen in een leuke setting om elkaar beter te leren kennen? Zo ontstaan dus vriendschappen en liefdes. Zo is het altijd geweest in het verleden, waarom zou dat zo niet kunnen in de toekomst, dacht ik. En stilaan rijpte het idee om een eigen offline datingbureau te starten, met focus op fun, friendship & happiness. Ik besprak dit idee met veel mensen uit mijn omgeving en in 2018 waagde ik de stap met ‘Dare to Date’

  •         Denk je dat het moeilijker is om offline te daten dan online?

Offline daten heeft een zekere drempel. Mensen voelen zich vaak ‘beschaamd’ om toe te geven dat ze op zoek zijn naar liefde of een soulmate. Virtueel is dat iets anoniemer en dus makkelijker. Maar de ervaring leert ons dat eens de drempel overschreden mensen zich helemaal openstellen in onze events. Het zijn vaak hele gezellige avonden/evenementen waar vriendschappen ontstaan en liefdes kiemen. We geven de mensen als het ware een zetje.

  •         Denk je dat offline daten meer kans heeft om te slagen?

Persoonlijk ben ik overtuigd dat je heel wat ellende vermijd door meteen offline te daten in plaats van virtueel. Je ervaart de personen immers meteen ‘live’ en dat is toch dikwijls heel wat anders dan online. En dan heb ik het niet (alleen) over uiterlijk, maar ook over de manier waarop mensen spreken, ruiken, lachen… Allemaal dingen die essentieel zijn bij het vinden van nieuwe vrienden en/of partner. Uiteindelijk moet wel blijken of er relaties groeien uit de eerste dates, maar het voortraject om tot een potentiële partner te komen lijkt mij iets vlotter offline dan online. Dat getuigen ook onze vele deelnemers die vaak al jaren online aan het daten waren zonder succes, en dankzij deelname aan onze evenementen toch hun huidige partner hebben gevonden.

  •         Heb je zelf Tinder gebruikt?

Ik heb Tinder gebruikt bij wijze van ‘marktonderzoek’. Ik wou weten hoe het was om online te zien en gezien te worden en af te spreken met een mogelijke partner. Af en toe voelde het een beetje als ‘voyeurisme’ en soms was ik beschaamd te lezen wat de mogelijke geïnteresseerden met mij wilden doen. Maar eerlijk is eerlijk, er zaten zeker ook leuke kandidaten tussen. Omdat ik niet echt op zoek was ben ik niet op date gegaan, dat zou ik niet erg fair gevonden hebben tegenover de persoon achter de andere gsm. Tinderen is wel een grappige ervaring, het maakt nu deel uit van de online maatschappij waar we in leven, maar ik geloof toch nog altijd dat offline activiteiten mensen veel makkelijker en vlotter bij mekaar brengt.

  •         Heb je zelf de liefde van je leven gevonden?

Ja hoor, maar die had ik al een tijdje… En heel grappig eigenlijk, we zijn elkaar tegengekomen op een evenement bij een gezamenlijke vriendin die 21 werd en een heel groot feest had opgezet. Het aller grappigste is dat naast mijn partner en ikzelf er nog twee andere koppels zijn gevormd op die dag en die nu een paar jaar later, met de gebruikelijke ups en downs, nog altijd samen zijn… Misschien was dit evenement wel mijn inspiratie voor wat ik nu doe met Dare to Date.

  •         Welke gouden tip kan je geven voor de eerste date?

De gouden tip der gouden tips : wees jezelf, probeer je niet anders voor te doen dan je bent. En ook: relax, zenuwen zijn niet nodig. Je date is vaak even nieuwsgierig als je zelf bent. Dankzij het groepsevenement is het wel zo dat de sfeer bij onze evenementen heel erg ontspannen is waardoor een mogelijke eerste date achteraf vaak heel gemoedelijk en vlot verloopt.

  •         Heb je al veel mensen aan een relatie geholpen?

Goh, het is niet zo dat ik lijsten bij hou, maar aan de ervaringen die mensen neerschrijven op onze website kan ik afleiden dat het er ondertussen toch wel tientallen zijn… Of ze ‘for ever and ever’ zijn valt nog af te wachten natuurlijk, maar dat is met online daten ook zo…Mijn taak is om de mensen te connecteren, cupido doet dan al dan niet het verdere werk.

  •         Wat voor mensen kom je het meest tegen in de zaak? Leeftijd? karaktertrekken? Meer vrouwen of mannen?

Ik kan deze vraag beantwoorden met een cliché want ons publiek is heel divers. Mannen, vrouwen, homo, hetero, alle leeftijden…. We zien dat vrouwen misschien iets meer schroom hebben dan mannen, maar vaak toch overtuigd worden door vriendinnen of mensen die al deelnamen. We organiseren ook heel doelgericht, zo gaan we avonden per leeftijdscategorie op touw zetten alsook specifieke evenementen voor hetero’s of homo’s. We kozen ervoor om de leeftijd tussen 18 en 55 jaar te houden en zien dat het merendeel van onze inschrijvingen toch in de 30 en 40+ zit. Maar ook jonge twintigers vinden hun weg naar onze evenementen. Het is voor de online generatie duidelijk niet evident om ‘een lief’ te vinden… Specifieke karaktertrekken zou ik niet kunnen noemen, het zijn niet altijd durvers of extraverten die de weg vinden naar Dare to Date. Er zitten ook een heleboel rustige eerder introverte types bij. Moeilijk om die allemaal te beoordelen natuurlijk, ik ben geen psycholoog en dat is ook niet de doelstelling van Dare to Date. Wij connecteren, faciliteren en brengen mensen die op zoek zijn naar een partner samen. Het daten nadien en een eventuele relatie is volkomen voor hun rekening.

  •         Slaat het concept aan?

Buiten mijn stoutste verwachtingen om slaat het concept heel erg aan. Het is duidelijk dat er een heleboel mensen zijn die een zetje nodig hebben waar het over het vinden van de liefde gaat. Het gaat zelfs zo goed met Dare to Date dat we onze crew gaan uitbreiden. We zijn vooral op zoek naar hosts die onze evenementen kunnen begeleiden maar ook een digitale marketeer staat op onze ‘employee-wishlist’, want hoe je het ook draait of keert om onze offline dating te organiseren hebben we wel de hulp nodig van on-line campagnes. Een mooi voorbeeld van hoe on- & offline samenwerken toch?

Trouwens, jullie zijn mijn interview aan het lezen, maar als er iemand van jullie single is en op zoek naar een lief, aarzel niet om je in te schrijven in één van onze evenementen… Neem gerust een kijkje op onze website www.daretodate.net