Gent – dé duurzame stad

Intro

Gent, dé duurzame stad. Deze stad is vol met ecologische en authentieke plekjes, zoals de old-fashioned barber shop (coolhunt 5), de 100 % plantaardige etensplek Mie Vie (coolhunt 10), de artisanale juweeltjes van Curiosa & Co (coolhunt 8), de verpakkingsvrije winkel Ohne (coolhunt 1), of nog de biologische voedselmarkt BE O (coolhunt 3). Doorheen onze uitstap merkten we al snel dat er heel veel studenten leven in Gent, en dat het een heel bruisende stad is. In elke straat heb je wel een hippe bar, een schattig ingericht cafeetje of nog een gezellige boekenshop om je helemaal te onstpannen. Wij begonnen onze coolhunt-zoektocht aan het station van Gent Sint-Pieters, en liepen zo naar boven tot aan het centrum. In de eerste straat botsten we al direct op de verpakkingsvrije winkel, die ons direct opviel. Vervolgens wandelden we meer naar boven, tot de zelfgemaakte juweeltjes van Curiosa & Co en de hippe havermoutbar Oats Day Long. Eens dit gedaan, bevonden we ons in het centrum dicht bij van een aantal van onze coolhunts, namelijk de bookshop ‘Le bal infernal’, de vegan food bar Mie Vie en het kattenadoptiecafé DreamCATchers. We gingen nog naar boven richting de Holy food market, en merkten daar de barber shop op waar we natuurlijk niet voorbij konden lopen.
Ten slotte kwamen we terug in het centrum om nog langs de Be O market, de Helen B zelfgemaakte creaties en de gezonde Fitchen keuken.

#sustainable #minimal #lifestyle #authentiek #ecologie

 

 

Start-up interview

Tjorven, 28 jaar, werkt al ongeveer 1 jaar en 6maanden als barbier in barbershop Barbier Prourbaix samen met de eigenaar Igor. Aangezien de 21 jarige Igor druk bezig was met zijn klanten hebben we de kans gekregen om zijn collega Tjorven te interviewen. Hij vertelde ons het verhaal achter deze barbershop.

Tjorven vertelde ons dat de vader van Igor ook zijn eigen zaak heeft, namelijk een kapsalon. Dit inspireerde Igor om zijn eigen barbershop te openen. Igor heeft gekozen voor een babershop die nog altijd op de oudere manier knipt omdat hij net dat tikkeltje anders wil zijn dan de anderen. Dit is zeer goed zichtbaar in het interieur van deze zaak en dus ook de manier waarop ze knippen.

Igor heeft gekozen om deze zaak te openen in de oudere kant van Gent waar er cafeetjes in de buurt zijn en natuurlijk ook omdat het in het centrum gelegen is. Dit maakt dat er buiten vasten klanten ook toeristen af en toe eens stoppen om hun baard bij te knippen. Aangezien ze alles doen zoals het vroeger gedaan werd werken ze niet op afspraak en kan je dus elk moment van de dag binnenspringen.

Toen we vroegen om de barbershop in 3 woorden te omschrijven was zijn antwoord hierop: old school, back to basics en craftmanship.

Buiten de barbershop houden ze regelmatig evenementen om hun visie en missie met de wereld te delen. “Dit soort barbershop openen moet je met passie doen en niet omdat old school even als trend gezien wordt.” Deelde Tjorven ons mee.


 

  1. Verpakkingsvrij – da’s pas vrijheid!

Ohne verpakkingsvrije winkel
Koningin Elisabetlaan 22, 9000 Gent

Wat houdt het in? Ohne is een winkel die producten aanbiedt zonder verpakking. Op die manier gaat noch geld weg aan verpakking noch wordt het milieu vervuild.

Ohne biedt niet alleen voeding aan, ook huishoudelijke producten en cosmetica. Het gamma is heel breed. De producten staan per afdeling, met eerst groenten en fruit en als laatste cosmetica. Er is eveneens een verstoog met zuivel en plantaardige alternatieven. Naast het feit dat deze winkel verpakkingsvrij is, zijn alle producten ook biologisch.

Hoe werkt het? Je neemt zelf een bokaal, pot of doos mee naar de winkel. De volgende stap is om deze te wegen, en een etiket van het gewicht erop te kleven. Op die manier betaal je geen geld voor het gewicht van je verpakking, maar enkel en alleen voor de inhoud. Vervolgens vul je deze met jouw benodigdheden, en klaar is kees. Sommige producten hebben geen verpakking nodig, zoals katoenen wattenschijfjes die al met een katoenen zakje komen.

Waarom cool? Ohne is duidelijk cool omdat ecologie, duurzaamheid en een gezondere levenstijl de laatste tijd aardig wat aandacht krijgt. Op vlak van marketing wordt er ook veel ingespeeld op het feit dat ecologie hip is. Dingen zoals totebags, tijdloze kledingstukken en minimale keukens worden de nieuwe mode, en dat zie je ook als je op straat wandelt. Ohne is heel gezellig, minimalistisch en simpel versierd, wat het ‘cool’ maakt om naar zo’n winkel te gaan. Mensen zoeken identificaties in wat ze doen, en Ohne draagt goed bij om gelijkgezinde mensen te ontmoeten en je een identiteit te creëeren.  Verpakkingsvrije winkels zijn de laatste tijd hip geworden omdat het klimaat momenteel veel wordt besproken op sociale media en dergelijke. Mensen merken dat er verandering moet komen in alledaagse zaken om issues zoals klimaatopwarming of plastic soup te verbeteren. Trendcanvas? De consumententrends die hier van pas komen zijn ‘betterment’, ‘better business’, ‘human brands’ en ‘local love’. Consumenten zijn bewust van de dreigende milieuproblemen en willen daarom veranderingen maken.

 

  1. Havermout: lauw, warm of koud!

Oats Day Long
Nederkouter 55, 9000 Gent

Wat houdt het in? Aan de naam hoor je al snel dat dit een hippe eetplek is waar men vooral havermout bereidt. Oats Day Long is een nieuwe havermoutbar die in het najaar van 2018 opende. Hier kan je continu een aantal hartige en zoete havermout bowls krijgen, of zelf je harvemout samenstellen met verschillende toppings. De plek is heel trendy ingericht, met bloemen op de tafels en brede trappen met kussens om daarop te genieten van een etentje.

Waarom cool? Hippe eetplekjes zijn momenteel overal te vinden. Consumenten willen meer en meer gezond eten, en als het er mooi uitziet is het allemaal nog beter. Plekken zoals Oats day long zijn een ideale plek om te socializen met vriendinnen, rustig aan een taak te werken of lekker te genieten van een tussendoor op een luie dag. Oats day long maakt het eten van haver (en havermout) aantrekkelijker, en geeft een breed gamma om des te meer klanten aan te trekken.
Trendcanvas? Ook hier komt de consumententrend ‘betterment’ terug, alsook ‘Joyning’ en ‘Youniverse’. Deze plek creëert een gezellige spot waar mensen zich terug in kunnen vinden, en die zich focust op ieder zijn behoeften. Mensen hebben nood aan sociale uitstapjes, een plek om kennissen te zien en doen dat graag rond eten.

3. BE O versmarkt

Adres: Heilige-Geeststraat 30, 9000 Gent

BE O Versmarkt is een supermarkt geopend op 19 augustus 2015 die in het begin van zijn dagen een basisassortimens aan verse seizoensproducten bevatte. Nu vindt men in deze Versmarkt biologische groeten, fruit, kazen, noten, zaden, enz. verkoopt met als missie bio betaalbaar maken voor iedereen.

Ik vind deze verswinkel een coole plaats omdat het zeer leuk ingericht is maar ook omdat het verschillende bioproducten bevat die je niet altijd even gemakkelijk kan vinden zoals bijvoorbeeld acaï puree. Wat zeker een pluspunt is bij deze verswinkel is dat je niet enkel hun producten kan kopen maar ook iets ter plaatsen kan eten of drinken.
Deze verswinkel maakt deel uit van menselijke basisbehoeften en verlangens binnen de trendcanvas omdat mensen bewust bezig zijn met wat ze eten en omdat ze gezond maar lekker willen eten.

 

 

  1. Helen B

Adres: Blekerijstraat 75, 9000 Gent

Helen B staat voor Helen Blanchaert, een vrolijke veertiger die zich graag bezig houdt met het teken, ontwerpen en creëeren van alles wat het dagelijks leven fijner maakt en in haar universum past. Helen heeft deze passie voor tekenen ontdekt toen ze haar mama gezeldschap hield tijdens haar ziekte.

Ik vind de shop Helen B cool omdat elk voorwerp een tekening van Helen bevat. Doorheen de gehele collectie zijn de creaties met figuren en quotes in de typische tekenstijl van Helen Blanchaer die zoveel mogelijk handgemaakt zijn en altijd met respect voor de mens en de natuur.
Deze shop maakt deel uit van groeiende consumentenverwachtingen binnen de trendcanvas omdat men op een duurzame manier producten wil leveren.

 

  1. Back to the good old days

Barbier Pourbaix
Adres: Bij Sint-Jacobs 12, 9000 Gent

Waar blijven die goede oude tijden? De jongeren van tegenwoordig zijn op zoek naar de oude tijd en willen deze terug brengen. Hoe cool is het niet om de droom van je vader waar te kunnen maken en dezelfde barbershop jaren later te kunnen openen!

Deze barbershop ziet er uit als in de jaren 80-90’. Hoe komt het nu eigenlijk dat deze ouderwetse barbershop zo populair geworden is in Gent? Heel simpel: ze proberen niet direct de klant terug buiten te krijgen, meestal zijn ze meer dan 40 minuten bezig met een klant. Hierbij willen ze aantonen dat klantentrouw hun belangrijkste asprect is. Een goede service kan je hier vinden, en andere aankopen doen zoals haarproducten en baardproducten of een kopje koffie drinken. Deze klantvriendelijkheid was vroeger ook zo, alle klanten werden familie. Onze eerste indruk was al direct hoe cool de barbershop eruit zag. Zowel mannen als jongeren stappen binnen in de barbershop. Alles wordt gedaan zoals in de tijd. De authentieke kapperstoel, kassa, scheermessen, service en nog veel meer voorwerpen maken deze barbershop uniek en cool. De laatste tijd zoeken jongeren een plek waar ze nog nooit geweest zijn en waar ze een toekomst in zien. Als je hier als jonge man binnenstapt is er een grote kans dat je een trouwe klant gaat blijven.

Waarom cool? Ik ben zo’n barbershop nog nooit tegengekomen. Zowel het buiten-als binnendesign was ongeloofelijk cool en verschillend. Ik heb ook gemerkt dat ze met de klanten een echte band vormen. Naast de luxe service dat ze aanbieden geven ze je ook een gevoel alsof je in de jaren 80 bent. Hierin zie ik een toekomst en kan ik al op gemak zeggen dat deze barbershop nog veel loyale klanten zal hebben. Het idee dat erachter zit om een ouderwetse barbershop te openen speelt perfect bij de post-demografische consumententrend. Mensen vinden het belangrijk om hun eigen levensstijl en identiteit op hun gemak en op een vrije manier te kunnen toveren. We zien dat er zowel mannen als jonge mannen in de barbershop binnen stappen met ieder een unieke stijl. Als laats wil ik de barbershop Pourbaix koppelen met de trend “Youniverse”. We zagen duidelijk dat elke klant uniek is, jij als klant staat in het centrum van de barber, die graag jouw mening wilt horen.

 

 

 

 

  1. Mijn Fitchen is onderweg”

Fitchen
Adres: Vlaanderenstraat 129, 9000 Gent

In Gent zijn we 3 Fitchen restaurants tegengekomen, wat bewijst dat ze succesvol zijn. Een nieuwe trend komt eraan. Naast hun snelbediening is het restaurant ook gespecialiseerd in gezonde voeding. De dag van vandaag zoeken jongeren coole plekken waar ze leuke Instagramposts kunnen trekken maar ook waar het eten gezond is en laag in suikers. Fitchen heeft een goede invloed op deze jonge millennia. De meeste jongeren of oude mensen willen minder en minder ter plaatse eten, daarom kan je een Fitchen maaltijd gemakkelijk meenemen. Qua design heb je zowel binnen als buiten een leuke sfeer. Mensen komen binnen om leuke foto’s te kunnen trekken en om andere mensen een gezonde plek aan te raden. Fitchen serveert warme wraps en bowls met lekkere ingrediënten. Naast de warme lekkere wraps is de service ook heel goed. Je kan op je gemak met al je vrienden samen zitten en lekker eten. De jongeren kijken er altijd naar uit om iets nieuws te ontdekken en te proeven.
Hier zie ik een toekomst in. Waarom? Je kan niet van elk restaurant iets meenemen naar huis, en bij Fitchen kan dit wel. Soms heb je het veel te druk en kan je niet ter plaatse eten. Hierbij biedt Fitchen al een extra service aan. Mensen kunnen op hun gemak thuis sumullen van de lekkere wraps & bowls.

Fitchen is een bedrijf dat inspeelt op een “betterment”. Hiermee bedoel ik dat ze de mensen op verschillende manieren willen verbeteren. Een voorbeeld hiervan is dat ze eten serveren dat laag is in suikers. Fitchen is ‘helpfull’ voor de mensen. Ze merken op dat de mensen een druk leven hebben, daarom dat ze ook de optie ‘meenemen’ hebben duidelijk gemaakt. Dit zorgt ervoor dat het mensenleven vergemakkelijkt wordt.

 

  1. Een koffietje is oke en tegen een kat zeg je nooit nee!

DreamCATchers Shop
Adres: Schepenhuisstraat 17, 9000 Gent

Waarom cool? Het concept van Dreamcatshers shop is een poezenadoptiecafé. Hier bevinden zich katten die jaren lang in een asiel hebben gezeten. Het is een vzw dat katten een nieuwe thuis helpt te vinden. De bedoeling van Dreamcatshers shop is het socialiseren van de katten. Doordat er steeds mensen over de vloer komen worden de katten minder mensenschuw en door er een drankje te drinken steun je hun vzw. Het is dus en win-win situatie.

Bij het adopteren van een kat vindt het personeel het belangrijk om de eigenaar te leren kennen. Ze willen ervoor zorgen dat de kat in een huis wordt geplaatst waar zij/hij oud kan worden. Ze proberen te voorkomen dat de katten terug in het asiel worden geplaatst. Naast het poezenadoptiecafé is er ook een klein winkeltje aanwezig waar je allerlei spullen voor je harig vriendje kan kopen.

Wij denken dat dit idee zal toeslaan bij de mensen en dat er meerdere kattenshops gaan komen omdat dit iets is wat we nooit eerder hebben gezien. Het is niet enkel een goed idee, maar we steunen er ook nog eens het dierenwelzijn mee.

 

Trendcanvas: Fuzzynomics = Het is een kattenadoptiecafé, er worden dus twee aspecten gecombineerd. De mensen raken meer betrokken bij het feit dat katten in het asiel gered moeten worden en voelen hun beter als de opbrengst van hun dranken naar een vzw voor katten gaat.

 

  1. Betaalbaar, duurzaam en uniek; dit is echt een super boetiek

Curiosa & Co
Adres: Nederkouter 120, 9000 Gent

Waarom cool? Curiosa & co is een boetiek met zelfgemaakte, duurzame producten. Alle producten zijn betaalbaar en zijn heel uniek. De producten zijn uniek omdat de boetiek samenwerkt met jonge ontwerpers die slecht enkele ontwerpen maken van bijvoorbeeld juwelen. De collectie verandert heel vaak omdat alles handgemaakt is, er zijn dus niet veel stuks van elk product. Deze plek is heel hip en uniek. We denken dat deze winkel bekend kan worden door zijn uniekheid. Niemand vindt het leuk om dezelfde spullen te hebben als andere mensen. Een pluspunt is dat alles hand gemaakt is en dat we betalen tegen een eerlijke prijs.

Trendcanvas: Joyning en local love = De producten in deze winkel zijn uniek en duurzaam. Het is ook een pluspunt dat je naar de winkel kan gaan en de producten in levende lijven kan aanraken en/of passen. Het is leuk om te weten dat jij niet de enige bent die duurzaamheid belangrijk vindt.

 

 

 

  1. 2 pleziertjes in één klap

Le bal infernal, used book café
Adres: Kammerstraat 6, 9000 Gent

Naast hun leuk concept om boeken te lezen met een goed glaasje wijn of een lekkere warme koffie in de hand kwam dit bookcafé met het ideale idee om boeken te ruilen. Een leuk concept dat veel mensen aantrekt om uit alle honderden cafeetjes in Gent net dit café uit te kiezen. Gezellig een hapje eten of drinken samen met een vriend/vriendin en een boek bij de hand maakt het lezen dubbel zo leuk maar zeker ook dubbel zo gezellig. Een café en een bib bestaat natuurlijk al elk op zijn eigen en heeft ook elk zijn eigen charmes. Maar het samenvoegen van deze 2 plaatsen zorgt voor iets unieks, iets cool, iets waar mensen naar op zoek zijn. Wanneer je een boek wil lezen denk je natuurlijk direct aan een rustige plaats zoals bijvoorbeeld thuis in de zetel of in de bib. Maar een boek lezen kan ook op een andere plaats dan in de bib. Een café is te druk en de bib is te saai. Het bookcafé to the rescue! Een gezellige maar ook rustige omgeving waar je een boek kan lezen en zelf kan omruilen tegen een ander geweldig boek. Een mooie, geliefde en gezellige plaats waar mensen graag samenkomen om hun ervaringen met elkaar te delen. Door de ene zelfde passie voor boeken die ze met elkaar delen voelen ze zich ook geconnecteerd met elkaar. Het valt dan ook onder de consumententrend, joyning.

 

 

  1. For me? Vegan please!

Mie Vie, 100% vegan bar
Adres: Serpentstraat 28, 9000 Gent

Mie Vie is een veganbar in hartje Gent. Waar wat is veganisme? Veganisme is een levenswijze waarin men streeft naar het vermijden van het gebruik van dierelijke producten. Dat geldt dus ook voor producten die voortgebracht zijn door dieren. Denk maar aan bijvoorbeeld honing en zuivel. Naast het krijgen van lekkere, gezonde en 100% vegan gerechten geeft deze bar jullie ook graag advies. Bovendien zijn alle gerechten maar ook alle dranken gebaseerd op plantaardige basis. Vegan is al enkele jaren populair, maar steeds meer en meer mensen beginnen de vegan snacks te ontdekken en laten de vlees-snacks zoals een hotdog of een goede vettige hamburger achterwege. Saaie natuurwinkels worden dan ook helemaal omgebouwd in hippe foodtrucks. Het werd door de jaren heen zo populair dat er ondertussen zelf al een vegan festival bestaat.

We beschikken ons in de universele zoektocht naar zelfverbetering. Mensen gaan dan ook op zoek naar alternatieven voor vleesmaaltijden en komen zo terecht bij plantaardige maaltijden. Op deze manier vervullen we het verlangen naar een betere gezondheid. De 100% vegan bar valt onder de consumententrend, betterment.

 

 

 

 

 

 

 

Groepsfoto

Sarah Michiels, Bo Van Doren, Andrea Tempesta, Natacha Liesenborghs, Esin Ulcun

Bronnenlijst

  • Curiosa & co. (2018). Curiosa&co [curiosa-co.be]. Geraadpleegd op 17 april 2019 via https://www.curiosa-co.be
  • (2016). Mievie [mievie.be]. Geraadpleegd op 16 april 2019 via http://www.mievie.be/?fbclid=IwAR2JwTClBL5NotvvwrtqocR0m9LY6XQ9pdUdDmWpvd4aIohtnw7Z_Dhx9Dc
  • Le bal infernal. Le bal infernal used book café gent [be]. Geraadpleegd op 16 april 2019 via https://lebalinfernal.be/index.html
  • Dreamcatchers, vzw. (2019). We are DreamCATchers [be]. Geraadpleegd op 17 april 2019 via https://wearedreamcatchers.be/nl?fbclid=IwAR0EDYNysi3UzkHiF-drTq38AyXMmvHr8u2ChA5PkKeQGMdIEVUoyVdJvGs
  • Barbier pourbaix. (2017). Barbier pourbaix [be]. Geraadpleegd op 17 april 2019 via http://www.barbierpourbaix.be
  • (2017). Fitchen [fitchen.be]. Geraadpleegd op 16 april 2017 via https://www.fitchen.be
  • (2019). Oats day long [hipsteadresjes.gent.be]. Geraadpleegd op 16 april 2019 via http://hipsteadresjes.gent/nieuw/oats-day-long/?fbclid=IwAR0E4pSxcAuv8V-aDSgjIuZg9mdl8MKvIOZ33Ft-z6aADi87aFKsr9-hb-s
  • (2015). Ohne [ohne.be]. Geraadpleegd op 17 april 2019 via https://ohne.be/gent/over-ons/?fbclid=IwAR3tczdYO1XhDJpaenhkoJdsa_iMSyBuQHvF8WHoyN7lN3wldbqk9PSWKRk
  • Beo-market. (2016). Vers, betaalbaar, 100% biologisch en een toffe sfeer [beo-market.be]. Geraadpleegd op 17 april 2019 via http://beo-markt.be
  • Helen,B. (2019). Helen B [helenb.be]. Geraadpleegd op 17 april 2019 via https://helenb.be/?fbclid=IwAR2P_xoirvGmI5Ja1uVBRQFg14D9s1ECfdI97K4ND6OD1auTY8HmNxa4iwM