Een dagje Gent met vijf foodies

We volgden een dag lang met zijn vijven onze neus doorheen de stad Gent. In totaal kunnen we de eerdere bezoekjes aan deze stad op twee handen tellen. Het werd voor ons dus een heuse ontdekkingsreis. We houden allemaal van eten. Gelukkig heeft Gent op dit vlak veel te bieden. Het is dan ook niet meer dan logisch dat we heel wat leuke zaakjes vonden om onze honger en dorst te stillen. We hopten van koffiebar tot restaurant tot leuke boetiekjes. De kleine straatjes van Gent wisten ons te verrassen. 

  

Een groepsfoto in de Manufactury. Van links naar rechts: Joke Beekens, Nikki Flies, Annelien Poppe, Michelle Verbeek en Laura Joukes

Too Good To Go

Zoals net vermeld houden we van eten. Voedsel verspillen daarentegen is not done. Gelukkig heeft de start-up Too Good To Go daar een oplossing voor. Het is een app die je in contact brengt met verschillende restaurants, traiteurs en andere plekken waar eten wordt verkocht. De restaurants hebben eten over en je kan het daar op het einde van de dag gaan ophalen aan een lagere prijs. Dit is een win-winsituatie voor beide partijen: het restaurant moet geen voedsel weggooien en de klant heeft een maaltijd voor een klein prijsje. Wij konden tijdens onze uitstap naar Gent even samenzitten met Kenny Defrijn, een van de mensen die zich dagelijks inzet voor het bedrijf. 

 

Hoe is Too Good To Go ontstaan? 

In 2015 waren er een paar jonge gasten die bezig waren met voedselverspilling. Die jongens zijn elkaar op verschillende fora tegengekomen. Daarna hebben ze hun krachten gebundeld en zijn ze samengekomen in Kopenhagen. Daar zijn dan de fundamenten van Too Good To Go gelegd.

In het begin was er gewoon een website waar alles manueel gebeurde, wat eigenlijk geen goede oplossing was. Op dat moment probeerden ze gewoon wat zaken bij elkaar te brengen en vooruit te geraken.  De vijf founders zijn dan uiteindelijk terug naar hun eigen land gegaan. Iemand heeft dan Too Good To Go in het Verenigd Koninkrijk opgestart, iemand in Denemarken, iemand in Noorwegen, iemand in Zwitserland en iemand in Frankrijk. In het begin hebben ze een beetje liggen knoeien om hun product op de markt te krijgen. Anderhalf jaar geleden is alles zowat in stroomversnelling beginnen komen.

Daarna was Jonas (de mede-oprichter van Too Good To Go België) op wereldreis. Daar kwam hij enkele mensen tegen. Ze waren een beetje aan het babbelen en die mensen vertelden plots over Too Good To Go. Jonas heeft daarna dan contact opgenomen met Too Good To Go, omdat hij dit zo indrukwekkend vond. Hij vroeg of ze het in België ook gingen doen. Maar daar waren nog geen concrete plannen van omdat België een moeilijke markt heeft. Daarna is hij nog eens een paar keer gaan aankloppen en is hij uiteindelijk op de koffie kunnen gaan. Een paar maanden later is hij van start kunnen gaan in België. Pas in januari 2018 is hij effectief aan de voorbereiding begonnen en in maart 2018 ging alles echt van start.

Je hebt natuurlijk geld nodig om zo’n bedrijf op te starten, waar haal je dat vandaan?

Het bedrijf leeft vooral van privé-investeringen. We werken momenteel bewust niet met grote investeringsfondsen omdat dat lastiger is.  Je moet je dan veel meer schikken naar wat de fondsen willen. Nu zijn het een vijftal privé-investeringen denk ik. Met de laatste investeringsronde – dit kunnen jullie normaal ook online terugvinden –  haalden we ongeveer 6 miljoen euro op om de groei te blijven financieren. Uiteraard genereren wij ook zelf geld maar dat is op het moment niet voldoende om alles draaiende te houden.

Is de app er altijd geweest of is die in België ook gewoon begonnen als website?

In België zijn we meteen met de app begonnen.

Hebben jullie die app zelf ontwikkeld voor Too Good To Go België? Of is dat ook ontstaan uit de grotere beweging? 

De volledige ontwikkeling vindt eigenlijk plaats in Denemarken, waar het hoofdkantoor zit. We worden wel op de hoogte gehouden van alle veranderingen die gebeuren. Jonas heeft daar als countrymanager wel wat inspraak in. Alles wordt in principe altijd in overleg gedaan.

Om jullie een breder beeld te kunnen geven: toen ik hier voor het eerst startte dacht ik ‘Oh cool, een app. Hoe moeilijk kan dat eigenlijk allemaal zijn?’ Moeilijker dan je denkt. We hebben 30 mensen die fulltime werken aan de app. Je hebt natuurlijk ook de backoffice en alle systemen die alles linken met grafieken zodanig dat je alles kan gaan bekijken. Dus zomaar een app ontwikkelen is niet niets.

Als je nu Too Good To Go België vergelijkt met de andere landen, hoe goed doen jullie het dan?

Het is te zien hoe je dat bekijkt. Er zijn een paar factoren waarin we dan op een verschillende plaats staan.

Ten eerste is er geen onderlinge strijd tussen de landen, iedereen heeft zijn eigen problemen en uitdagingen. Op vlak van potentieel zijn wij het kleinste land. Nu ja, Denemarken is eigenlijk het kleinste land. Maar ten opzichte van alle andere landen hebben wij eigenlijk een heel kleine markt. En dan ook nog eens een moeilijk markt omwille van de twee talen. Het zijn eigenlijk drie talen, want we doen ook nog een deel in het Engels.

Als we gaan kijken naar onze succesfactor, de verhouding tussen alles wat wordt aangeboden en alles wat verkocht wordt,  zitten we op 85%. Nederland zit op 95% en Frankrijk zit op 83%. Op dat vlak zijn wij de tweede van de klas om het zo te zeggen. Drie maanden geleden zaten wij maar op 55%. En toen ben ik mezelf een beetje beginnen doodwerken. (lacht)

Het loont dus duidelijk wel, want nu kom je Too Good To Go echt overal tegen. Ook op Twitter zie ik er heel veel berichten over verschijnen.

Op Twitter ook? Dat is eigenlijk heel interessant omdat wij zelf niet op Twitter actief zijn. Wij hebben daar op dit moment niet de mankracht voor om dat ook nog te doen. Maar het is wel interessant om te weten dat daar natuurlijk ook veel gebeurt.

Zijn er nog dingen die jullie doen om de app wat te boosten? Zoals reclame maken en aanwezigheid op sociale media?

Twitter dus niet (lacht). Onze grootste kanalen zijn Facebook en Instagram. We focussen op nieuwe doelgroepen, op brand awareness en op alles wat we doen om het op de markt te zetten. We hebben onze ‘ambassador groups’ die je misschien al gezien hebt. Wij hebben een ‘Too Good To Go Gent’, een’ Too Good To Go Midden-Limburg’, ‘Too Good to Go Brussel’,…

Hoe zit dat eigenlijk in elkaar?

We waren het er van begin mee eens dat wij niet degene moesten zijn die die groepen gingen beheren. Die groepen moesten community based en lokaal zijn. Want jij hebt er niet veel aan in Mechelen waar het aanbod kleiner is dat jij 101 berichten vanuit het Gentse aanbod ziet passeren.

Wat hebben wij eigenlijk gedaan? Wij hebben een soort infosessie gegeven met heel actieve gebruikers hier in het Gentse en ook 4 workshops. De onderliggende doelstelling was wel mensen warm te maken om eventueel een community op te richten rond Too Good To Go, waarvan zij dan beheerder waren. Eventueel met inspraak van andere beheerders. Er zijn nu groepen waarbij er 3 beheerders zijn omdat zij met meer dan 1000 leden zitten.  We hebben er ook eentje die over de 2000 tot 2500 zit. En wij hebben enkel contact met de beheerders als er iets is of als er iets fout loopt. Als we een leuke enquête hebben van studenten sturen wij ook een mailtje om te vragen of ze dat eventueel kunnen opnemen in hun groep. We werken dus niet actief mee aan deze groepen maar aangezien we daar wel wat hebben op zitten duwen denk ik wel dat het zijn meerwaarde heeft. Het is dan ook een gemakkelijke manier om je kerndoelgroep te bereiken. Mensen hebben de app gedownload en zijn lid van een ‘communitygroep’. Je weet dat die geëngageerd gaan zijn. We proberen wel commerciële boodschappen te vermijden.

Daarnaast werken we heel actief op pers. Dat gaat van milestones  die we bereiken tot nieuwe stadslanceringen, maar die zijn op het moment wel uitgeput. Het gaat ook over grote nieuwe partnerships die eraan komen. We stellen dan altijd samen met de partner een persbericht op, zodat we dat allebei naar onze contacten kunnen sturen. Dat is dus een heel actief gedeelte.

We hebben ook Jonas, die in verschillende sociale en ondernemingstrajecten zit, keynotes geeft, als inspirerend spreker over het probleem van voedselverspilling en wat Too Good To Go daaraan probeert te doen.

We proberen leuke partnerships met events aan te gaan, maar dat is moeilijker. We hebben geld, maar we investeren liever het geld in dingen die voedselverspilling tegengaan. Daarnaast moet je al minstens 20000 euro neertellen om op een event te gaan staan. Dat is niet wie we zijn (nog niet), misschien ooit wel. Dus we proberen telkens een soort verrijking aan te bieden. We zijn nu momenteel in gesprek met ‘Ted Talks’. Zij hebben gevraagd om te sponseren, aar wij dachten: oké wij geven dan 500 euro maar gaan niets te zeggen hebben. Daarnaast kijkt niemand naar elk logo op een event. Dus we proberen dat dan op een andere manier op te lossen. Zoals bijvoorbeeld het implementeren van   het systeem van ‘Too Good To Go’ op events en daarrond een communicatieverhaal bouwen dat we dan weer naar de buitenwereld brengen.

Dus we focussen echt een beetje op contentcreatie en contentmanagement.

En dan hebben we ook nog de iets meer afgesloten communicatie en dat zijn dan de mensen die de app hebben gedownload en ook hun goedkeuring hebben gegeven om marketingmateriaal van ons te ontvangen. Dat is een maandelijkse nieuwsbrief die je ontvangt. En dat is als we met een grote partner in zee gaan samen met wat uitleg en een link naar onze blog.

Werken jullie ook samen met restaurants?

Restaurants zijn moeilijker. Die verwerken hun groenten vaak in soep voor de volgende dag. Toch zijn er restaurants die er wel voor openstaan. Dat is niet het grootste aanbod. Wat we meer hebben zijn traiteurs, bijvoorbeeld vishandels en zulke zaken. Zij zitten met enorm veel verspilling, omdat ze vaak hoge prijzen hebben voor producten die snel vervallen. Als je kijkt naar de restaurants, zie je dat we meestal samenwerken met grootkeukens met een beperkte kaart. Verspilling bij restaurants valt eigenlijk al bij al altijd wel mee. Restaurants die deftig met hun producten aan de slag gaan hebben zeer weinig verspilling, aangezien ze vaak hun afval nog wel kunnen gebruiken om een soep van te maken of een bouillon uit te trekken.

Jullie zijn heel hard aan het groeien op het moment. Wat zijn eigenlijk de volgende stappen in jullie proces?

Op dit moment zitten we met een paar versnellingen. Op Belgisch niveau is het op dit moment vooral zo snel mogelijk groeien, want we voelen dat de markt er is. We moeten dus zo veel mogelijk ‘bijsteken’. We moeten zo veel mogelijk partners aan boord hebben om aan onze vraag te voldoen. Ook omdat er veel niet met ons samenwerken en dus nog veel in de vuilnisbak gooien.

Een tweede proces dat er nu aan de gang is, dat we zowel lokaal als internationaal aan het doormaken zijn, is ons meer te richten op het movement gedeelte en het educatieve gedeelte, zoals wat is voedselverspilling nu eigenlijk? Tot wat leidt voedselverspilling? Waar zit voedselverspilling? We zitten met 18% voedselverspilling op het niveau van verkoop aan de consument, maar je zit al aan 30% verspilling gewoon op de productie. Omdat er vaak normen zijn naar hoe bijvoorbeeld je aardappel er moet uitzien of hoe je tomaat er moet uitzien, zulke zaken. En de vraag of we daar ooit iets aan gaan doen, beantwoorden we positief. Eerst zijn we bezig met al de rest.

En dan heb je in Denemarken eigenlijk ook een derde versnelling. Dat is een meer innovatieve versnelling. Omdat Denemarken het oudste land is, is het ook het meest uitgebouwde land. Zij zitten daar eigenlijk aan een plafond. Elke Deen heeft de Too Good To Go app al op zijn telefoon staan. Je wordt geboren als Deen en je hebt de app. (lacht) Ook elk restaurant daar heeft ‘To good To go’. Zij zijn daardoor dus vooral met innovatie bezig. Ze hebben daar bijvoorbeeld een winkel geopend. Dus een fysieke winkel waar producten worden verkocht die bijvoorbeeld verkeerd gelabeld zijn. Vaak is het goedkoper om dan je producten weg te gooien dan alles eraf te halen en wel juist te labelen. Meestal worden de producten dan gewoon weggegooid. In de Too Good To Go winkel verzamelen ze die producten. Ze staan continu in contact met productie-ateliers die verschillende producten zouden weggooien. Die producten worden dan allemaal geleverd in de winkel en daar worden pakketten gemaakt. Dat gaat van een pakket met tien verschillende kruiden, die vervallen zijn terwijl kruiden eigenlijk niet vervallen. Dat gaat naar wat wij hier nu ook doen in België, met ons pick-up-point hier in Gent. Drankhandels of drankdistributeurs garanderen een duurtijd van ongeveer 6 maanden als zij een product aan een café leveren. Dus als dat op 5 maanden zit, dat product is dan nog perfect maar geen enkel café accepteert dat nog. Wat gebeurt er daar mee? Die worden soms dan wel gebruikt voor promotiedoeleinden, maar ja dan moet je weer een hele promotiecampagne op gang trekken en dat kost ook geld. Wij verzamelen die dan op ons pick-up-point.

De tweede fase die ze onlangs hebben gelanceerd is een webshop met eigenlijk alles wat ook in de winkel ligt. Om dat in Denemarken aan de man te kunnen brengen en om die producten nu allemaal te kunnen redden kan je nu dus ook gewoon een bestelling plaatsen. Ik hoor jullie al denken, al dat aan huis leveren is dan toch ook niet ecologisch met al die CO2-uitstoot? Daar is ook over nagedacht.  Too Good To Go werkt daar met een partnership. Alles wordt vervoerd met trucks die toch sowieso rijden, van drankenhandel trucks tot bol.com trucks. De lege plaatsen in die trucks worden opgevuld door Too Good To Go.  Wat heeft dat als nadeel? Er is geen 24/24 uur levering mogelijk.

 Hoe vinden jullie de nieuwe partners? Vinden jullie de partners of vinden zij jullie?

Beide. Wij hebben een sales team dat actief op zoek gaat. Het team gaat winkels binnen en vertelt dan over ‘Too good to go’. Het gebeurt ook omgekeerd. We doen ook geregeld partnerships met horeca Vlaanderen om kleine campagnes uit te werken.

Wat vindt u zelf de coolste partner die u hebt kunnen strikken?

Buiten het feit dat magneten als de Ikea en de Exki heel wat persaandacht geven, vind ik het heel fijn dat ook kleine lokale handelaars mee instappen en dat je een hele toffe mix hebt tussen keten en lokaal en dat we daar dat evenwicht in proberen te houden, dat we ze alle twee even belangrijk vinden.

De coolste is ‘Paul Bakeries’,  het ligt vlak achter mijn hoek en die geven altijd een heel tof pakket mee. Mijn andere favoriet hier in Gent is ‘Vishandel Paelinck’, een high-end vistraiteur. Ik ga er vaak heen op zondag. Dan bel ik naar mijn ma en zeg “Ik heb een viske in mijn frigo liggen”.

Zijn er andere initiatieven die hetzelfde doen, maar die niet het geluk gehad hebben om zo  te groeien als jullie?

Ja. Er zijn initiatieven geweest in het verleden, die er niet in geslaagd zijn door te groeien. Je hebt heel wat Belgische initiatieven. Ik raad aan dat je eens even naar de website van foodtrade awards gaat kijken. Alle organisaties die daar op de website vermeld staan, doen iets met voedselverspilling. Dit is allemaal heel lokaal en specifiek. Niemand doet iets op onze schaal op dit moment in België.

We weten ook dat er een andere app bestaat die eigenlijk hetzelfde is: ‘Karma’. ‘Karma’ is een Zweedse app die in Zweden actief is. Dat is ook de reden waarom dat wij in Zweden niet actief zijn. Heel de markt is daar voor hen. Zij zijn nu ook een aanval begonnen in het Verenigd Koninkrijk. Tot nu toe heb ik gezien dat ze ook vacatures hebben uitgeschreven voor de Duitse en de Franse markt. We zien toch nog niet heel veel gebeuren. We zijn op onze hoede, want wij willen de grooste zijn. Wij gaan ook op een veel grotere snelheid op dit moment. In België hebben we geluk dat België commercieel niet interessant is. Als we dit gesprek twee maanden later hadden, zou ik zeggen dat we te groot zijn. Er is geen mogelijkheid meer om de Belgische markt binnen te treden. Dat is echt vanuit een heel commerciële insteek. De markt is groot, maar de winst die je daar opneemt of de omzet die je maakt is zo klein dat het bijna niet haalbaar is om een markt als België te delen tussen twee concurrenten. Het is de ene of de andere. “First come, first conquered”. Als je het dan nog goed doet, zoals wij nu, dan blijf je wel in die top of mind. ‘Karma’ heeft een iets andere aanpak. Je kan er producten apart kopen. Ik vraag mij dan af hoe ze geld genereren. Ze gebruiken wel grote investeringsfondsen wat het dan ook wel weer een verschil maakt.

Daarnaast heb je nog een Franse app Phoenix. Ze zijn in Frankrijk een aanval aan het lanceren en in België proberen ze ook te beginnen. Phoenix is eigenlijk gestart omdat je in Frankrijk de wet hebt dat ze in supermarkten niets mogen weggooien. Zij moeten het aan goede doelen geven of moeten er iets innovatiefs mee doen. Ik vermoed dat er in de praktijk nog altijd veel voedsel wordt weggegooid, want je zit nog wel met voedselveiligheid. Maar de markt in Frankrijk is zeer groot wat donaties betreft. De markt is te groot voor goede doelen en organisaties om te behandelen.

‘Phoenix’ is gestart als een soort tussenplatform tussen goede doelen en supermarkten. Goede doelen betaalde ‘Phoenix’ om de hele verdeling en ophaling te gaan doen omdat het gewoon veel te duur is voor die goede doelen. Het is veel te arbeidsintensief. Het verliep eigenlijk met een derde partij. ‘Phoenix’ had wel snel door dat de helft dat ze aan goede doelen geven wordt alsnog in de vuilbak wordt gegooid. Die goede doelen kunnen het voedsel ook gewoon niet verwerken. Wij hebben zelfs voedselbanken die met ons contact opnemen omdat ze gewoon te veel krijgen. En dat ze via ons willen herverdelen omdat ze het gewoon niet verwerkt krijgen. ‘Phoenix’ heeft dit ook gezien en heeft gezien dat Too Good To Go in Frankrijk zeer succesvol was. ‘Phoenix’ heeft daar dan een soort Too Good To Go met zijn brand opgebouwd. Hun systeem zit op dat vlak dan ook weer anders in elkaar. Het is een volledig SKU-systeem. Je implementeert het systeem in de supermarkt. Dat systeem legt een link tussen alle producten die zijn ingescand en in de supermarkten liggen. Het meldt dan: “je hebt vijf verpakte broden liggen die overmorgen vervallen. Misschien moet je ze aanbieden op de app.” Hun systeem werkt op dat vlak dus anders. Het is ook veel intensiever. Dat zijn ze zo wat, ‘Karma’, ‘Phoenix’ en ‘Too good to go’ wat eigenlijk de grootste is.

Je hebt ook nog een Saudi-Arabisch initiatief en wat lokale organisaties die echt op heel specifieke thematiek werken. Daarvoor raad ik je aan dat je de foodtrade website eens bekijkt en zelf gaat graven in zaken die je daar vindt.

Dus jullie zijn nu afhankelijk, redelijk hard, van investeerders. Is het de bedoeling om daar van op lange termijn van af te geraken?

Ja. Het is de bedoeling om zelfvoorzienend te zijn.

Zijn jullie buiten het ontwikkelen en het beheren van de app ook nog bezig met milieuvriendelijkheid en voedselverspilling in jullie eigen leven en op andere vlakken?

Wij zijn daar zeker mee bezig. We proberen op kantoor zo weinig mogelijk aan te kopen. We proberen de dingen die we dan ook doen zo sustainable mogelijk te doen. Een bic is een bic, maar als je dat in karton kan hebben in plaats van in plastic, tof. Een t-shirt is een t-shirt, maar ga dan toch voor bio – katoen en probeer er ergens zeker van zijn dat de werkomstandigheden goed zijn. We proberen daarmee bezig te zijn. Als we team events doen, is dat met vegetarische maaltijden. We proberen het dan heel vaak, zeker als dat ’s avonds is, bij een Too good to go partner te doen. Het vraagt wel wat logistieke voorbereiding om alles te verzamelen en dergelijke. We gebruiken geen platic flessen. We proberen ook geen restjes met de lunch te hebben. We hebben dat wel, maar we proberen dat zo sustainable mogelijk te maken. We zijn vorige week naar Kopenhagen gegaan. Dat hebben we met de trein gedaan. Vanuit Spanje met de trein naar Kopenhagen gaan is gekkenwerk. We hebben een beetje onze schuld afgekocht en ergens bomen gepland via een organisatie om toch ergens die carbon footprint te compenseren. We gebruikten bamboe bordjes tijdens het event en geen plastieken bekers maar glas. We zijn er bewust mee bezig, maar de boel moet ook draaien.

Wat zijn de grootste obstakels die je tegenkomt bij het managen van het hele gebeuren?

Het grootste obstakel is de snelheid waarmee we groeien. Er gebeuren 101 dingen tegelijk op een dag. Hierdoor zijn managementmeetings wel vaak intensief. Dan zijn er ook nog projecten aan de gang op internationaal niveau die dan op een bepaald moment op nationaal niveau komen. Soms komen die uit het niets en soms weet je dat. De snelheid is zeker in dagelijks operatie iets wat af en toe heel pittig is. Een paar maanden geleden was mijn uitdaging om de boel geactiveerd te krijgen. Nu is de uitdaging om ervoor te zorgen dat we een goede balans houden tussen ons aanbod en onze vraag. Volgende week kan dat iets anders zijn. De week erna kan dat weer iets anders zijn. Ik denk binnen een jaar dat het vraagstuk gaat zijn “hoe blijven we relevant?” Dat is nu niet echt de vraag. We willen 101 dingen doen. En we doen ze ook, maar het moet wel vooruit gaan en het moet volgen. Wij willen het leuk en plezant houden. Het moet ook wel professioneel blijven natuurlijk. Het is ons doel om geld te verdienen, maar het is vooral ons doel om zelfvoorzienend te zijn. Dat we de dingen kunnen doen die we willen doen, maar we hoeven daar niet gigantisch veel geld mee te verdienen.  Al het geld dat we nu verdienen wordt rechtstreeks geïnvesteerd om andere landen te openen, omdat we daar ook voedsel willen redden. Voedsel redden betekent uiteraard omzet draaien, maar eenmaal  die andere landen ook groot genoeg zijn om zelfvoorzienend te zijn, wordt het extra kapitaal daar ook weer geïnvesteerd in andere landen. Wanneer Too Good To Go misschien wereldwijd werkt en wanneer alles draait zodat dat er geen food waste meer is, dan gaan we ons geld moeten gebruiken om te innoveren en onszelf op een andere manier uit te vinden. Dat zal waarschijnlijk ook weer op het sustainable vlak zijn. We zullen kijken wat we op een ander niveau kunnen doen. Kunnen we op de productieketen, waar dat ook van alles gebeurt,  iets betekenen? Kunnen we gaan fungeren als een kennisbank van professionals die naar uw supply-chain komt kijken? Misschien evolueren we naar medicijnen als wetgevingen interessanter en vlotter worden. Er worden veel medicijnen weggegooid, terwijl die nooit vervallen. Misschien is dat het pad waar we binnen vijf jaar zijn? Misschien doen we kleren. De kern  nu is “inspire and empower people to take actions in foodwaste” . Mijn persoonlijke visie daarop is dat we waarschijnlijk binnen vijf jaar evolueren naar meer waste in general. Ook al heeft dat een negatieve bijklank. We gaan dan ergens onze activiteiten uitbreiden of gewoon herfocussen omdat voedselverspilling geen probleem meer is.

Zijn er het afgelopen jaar wettelijke kaders geweest waar je moeite mee had of waar je moest omheen gaan?

Nee. Soms is het een uitdaging met de warme keten of de koude keten die gegarandeerd moeten worden. We wisten daar zelf ook niet echt veel van. Ondertussen heeft iedereen daar een opleiding over gehad en kunnen wij handelaars daar wel in bijstaan. Events zijn op dat vlak een probleem omdat je niet kan garanderen dat die koude gevrijwaard wordt dus daar zijn we naar aan het kijken: “hoe kunnen we dat regelen? Wat zijn daar de eventuele procedures in?” Afgesloten catering, grote bedrijven die catering lunch aan hun personeel aanbieden, zijn heel afgesloten ruimtes waar jij en ik niet zomaar mogen komen zonder in te checken. Daar zijn we ook naar aan het kijken naar hoe we dat kunnen laten werken. Dat is een probleem, een uitdaging. Een ander topic is een Europese campagne: THT producten (pasta, rijst) zijn nog perfect te eten na de datum, maar veel mensen gooien die weg.

Nog even poseren bij de logo’s van alle bedrijven die hier samen onder een dak werken.

Waar Belgische design en muziek samenkomt.

Toevallig op zoek naar een plek waar je inspiratie en ideeën kan delen? Daarvoor moet je bij The Manufactory zijn! Deze winkel en record ‘bar’ opende begin december 2018 zijn deuren in de Onderstraat te Gent.

Bar en winkel

The Manufactory bestaat uit twee ruimtes. De eerste ruimte is de bar of het oergezellig cafeetje. Je vindt er o.a. lekkere huisgemaakte limonades, maar je kan er ook terecht voor een ontbijt of lunch. De Homemade Lemonade en de Pink Lemonade zijn alvast toppers. De koffie was ook overheerlijk.

In de winkel kan je unieke producten kopen die ontworpen zijn door Belgische designers. Ze verkopen kledingstukken, juwelen, postkaarten,… Het is allemaal handgemaakt design en dat is precies waar dit concept om draait: duurzaamheid en kwaliteit. The Manufactory wil via deze manier een platform aanbieden voor Belgische designers.

Vanwaar de naam ‘The Manufactory’?

In het atelier, achteraan het pand, werken designers aan nieuwe creaties. The Manufactory organiseert zelf ook workshops.

Extra troef

Elke vrijdagavond wordt er livemuziek gespeeld of een film getoond. Dan is The Manufactory uitzonderlijk open tot 22 u.

Waarom cool?

Deze plek heeft het gewoon allemaal: winkel, café, concertzaaltje op vrijdagavond en ook nog een atelier waar designers samen kunnen komen. Het zijn verschillende concepten bij elkaar maar er is toch een duidelijke rode draad. Daarnaast krijgen Belgische ontwerpers en artiesten een platform om hun producten te kunnen verkopen.

Trendcanvas

Belgische makelij staat hier centraal. Daarom kunnen we spreken van Local Love. Ten tweede is het duurzame aspect te linken met Better Business. Bovendien is het vooral een plek waar je ideeën met elkaar kan delen, daarom kan je ook spreken van Joyning. Het café zorgt ervoor dat mensen samenkomen, samenwerken en elkaar gaan inspireren.

Meer info over de workshops en andere data? Neem dan zeker een kijkje op hun website: www.the-manufactory.be 

Adres: Onderstraat 21, Gent

Ontdek het exotisch kantje van Gent

Hoezo exotisch? Wel, op de Baudelostraat zal je het gezelligste plantencafé terugvinden. De zaak heet Broesse want uiteraard staan er in de winkel allerlei verschillende planten, het lijkt net een jungle!

Junglebar

We kunnen niet meer spreken van een gewone plantenwinkel, maar wel van een junglebar. De eigenaars Celine en Brent bieden ook iets aan om te drinken in de bar achteraan in de winkel. Je kan er genieten van koffie, wijn, bier of huisgemaakte limonades.

Tips en tricks

Bij aankoop van een plant vertellen ze erbij hoe je ze precies verzorgt. Ze vinden het zelf belangrijk om te weten wat je precies in huis haalt.

Waarom cool?

Het is een heel uniek concept in België. Het is voor echte plantenliefhebbers. Je kan er met andere klanten over praten en je ervaringen erover delen. Sommige mensen zouden graag een huis willen met heel veel planten maar dat is niet altijd mogelijk. Op deze manier kan je als plantenliefhebber genieten van al het groen bij Brousse.

Trendcanvas

Alle plantenliefhebbers komen samen in dit gezellig cafeetje en winkel, een perfect voorbeeld van Joyning: samenkomen en ervaringen delen.

Alle info kan je terugvinden op https://broesse.be/.

Adres: Baudelostraat 13, Gent 

 

Een serre zonder planten.

Afgeleid door een man die grote zeepbellen blies op een pleintje, botsten we plots op een serre. Een gigantische serre naast de kerk, waar geen planten maar een bar in stond. 

Wat doet een serre nu naast een kerk?

De transparante structuur is gekozen omdat er dan een visuele gelijkenis tot stand komt met de Stadshal en de Sint-Niklaaskerk. De serre is een symbool voor de broeikas die deze plek is voor verschillende projecten. Het is dan ook een toffe eventlocatie die veel mogelijkheden biedt.

Events en bar

RAY is bedoeld voor iedereen: voorbijgangers, mensen uit de buurt van 9 tot 99 jaar oud. Er gebeuren zowel culturele happenings, exposities als verschillende feesten als trouwfeesten. RAY noemt zichzelf een subtiel maar esthetisch belangrijk landmark, met respect voor de omgeving. Belangrijk is dat er veel groen aanwezig is en dat RAY een duidelijke identiteit heeft zonder veel aandacht op te eisen.

In het weekend is RAY gewoon een bar. Dat gewoon mag je met een grote korrel zout nemen. Er vinden ook maandelijkse closet sales, rommelmarkten, boekverkopen en andere leuke events plaats. Daarnaast staat de keuken er niet stil. Tijdens verschillende thema-avonden kan je bij RAY lekker dineren.

Een verrassing om de hoek

Ik vind RAY een heel leuk adresje, omdat het pal in het centrum van gent ligt en ondanks haar opvallende concept eigenlijk heel subtiel in de schaduw van de grote kerk staat. Het feit dat de hele buitenkant van glas is, maakt dat je een terrasjesgevoel hebt, zonder echt buiten te zitten. Dit is goed voor de koude wintermaanden, maar ook voor de zomermaanden waarin de serre een verkoelende plek is.

Het lijkt op een coole club, zoals plein public in Antwerpen, maar het is eigenlijk een plek waar vooral de gezelligheid en samenhorigheid centraal staat. Dit maakt een plek als deze extra mooi.

Trendcanvas

RAY is een rasecht human brand. Het eigenzinnige karakter van het bouwwerk en de wil om iedereen samen te brengen zijn de twee belangrijkste eigenschappen die RAY naar buiten brengt. Dit weten zowel de bezoekers als de mensen die er hun evenementen organiseren.

Adres: Klein Turkije 20 BIS, Gent

Eerlijk, authentiek en goed verstopt.

Is je geweten belangrijker dan je budget? Shop je graag, maar wil je dat de dingen die je koopt een eerlijke herkomst hebben? Dan is dit schattige winkeltje op de Oudbrug in Gent iets voor jou.

Toffe ditjes en datjes zonder gewetensbezwaar

Catalogus is een klein, onopvallend winkeltje. We waren er zelfs bijna voorbijgelopen. Het is opgericht door textielontwerpster Sophie Speck. Ze verzamelt unieke producten die elk een verhaal in zich dragen. Ze zijn stuk voor stuk gemaakt met liefde voor materiaal, ontwerp, proces, ambacht en de maker.

De collectie die in de winkel ligt bevat stukken die elk een verhaal in zich dragen. Je kan er zowel handgemaakte dingen kopen als duurzaam ontwikkelde objecten. Sophie Speck legt de nadruk op authenticiteit en natuurlijke, eerlijke en duurzame materialen. Dit is meteen te merken wanneer je binnenkomt. We werden er meteen vriendelijk begroet. Net zoals de collectie die ze verkoopt ziet Sophie Speck er eerlijk en authentiek uit. De winkel ligt vol met verschillende objecten, die ik normaal gezien niet in dezelfde winkel zou leggen: keukengerei, pennen en verschillende schriftjes, kledij, accessoires en schoenen. Ik vind het een gezellige mengelmoes van eerlijkheid en dat benadrukt de authenticiteit. De winkel beantwoordt niet aan de eisen van een moderne winkelketen en dat is wat het nu juist zo speciaal maakt.

Mocht ik het geld hebben

Mijn studentenbudget laat me niet toe echt iets te kopen in dit winkeltje. Mocht ik meer geld hebben, zou ik het hebben leeggekocht. Alles wat verkocht wordt, is gemaakt met oog voor detail en je merkt dat alles van goede kwaliteit is. Ook het feit dat alles een leuk achtergrondverhaal heeft, geeft de producten een extra dimensie, die je kan meenemen en verzorgen. Ik droom ervan mijn huis later in te richten met dingen die een verhaal in zich dragen, zodat mijn huis vol karakter zit en leven brengt.

Trendcanvas

Catologus is echt een human brand. De persoonlijke toets die de eigenares aan haar winkel geeft maakt dat ze extra waarde creëert voor haar merk. Het is duidelijk waarvoor het merk staat: Eerlijkheid en authenticiteit. Door deze twee eigenschappen op de voorgrond te plaatsen, wordt het merk meteen door de consument omarmd.

Adres: Oudburg 60, Gent

`

Family business

Heb je ooit al eens van de Libanese keuken willen proeven? Dan moet je zeker eens langsgaan bij ‘Yalla Yalla’! Deze foodbar wordt gerund door twee Libanese zusen Mona en Dalilah en een vriendin Hanne.

Hoe zijn ze begonnen?

Het begon allemaal op de Gentse Feesten in 2015. De twee Libanese zussen en hun vriendin wilden aan de mensen laten zien wat hun passie is: de Libanese keuken. Ze hebben een oud taco-kraam omgebouwd tot een Libanese foodtruck. Zo ontstond Yalla Yalla Beirut Streetfood.

Buiten de Gentse Feesten zijn de drie meisjes met hun foodtruck ook niet meer weg te slaan op talrijke festivals en andere evenementen. Het is zeker de moeite waard om er eens te passeren!

Wat maakt hen uniek?

In België zijn er niet veel restaurants die eten serveren van de Libanese keuken. Daarom hebben Mona, Delilah en Hanne hun foodtruck en foodbar geopend. Zo kunnen mensen proeven van de Libanese keuken en cultuur. Al het eten dat ze maken is dan ook huisgemaakt en van verse producten gemaakt.

“Heb ik deze meisjes al eens gezien?”

Dat kan! In 2016 opende de drie meisjes een foodstand in de Antwerpse foodmarket Mercado. Daarna stonden ze ook met een foodstand  in de Holy Food Market in Gent, Hal 5 in Leuven en De Vleeshalle in Mechelen.

Nu zijn ze terug naar hun favoriete stad gekomen, namelijk Gent. Hier hebben ze vorig jaar hun foodbar ‘Yalla Yalla’ geopend. Je kan er niet enkel gaan lunchen of dineren. Ze voorzien namelijk ook een brunch buffet.

Heb je geen tijd om even gezellig in de foodbar te genieten van het eten? Geen probleem! Er is ook Take Away! Zo kan je thuis of op je werk ook nog genieten van hun heerlijke Libanese maaltijden! Enoy!

Wil je graag eens proeven van de Libanese keuken en een tafel reserveren? Dat kan via hun website! https://www.yallayallabeirutstreetfood.com/contact

Adres:  Donkersteeg 3, Gent

Twee in één

Hou jij van fine dining én architectuur? Dan is Partage zeker iets voor jou! In Partage springt namelijk de architectuur en het eten in het oog! Iets dat je dus niet wil missen!

Alles kan!

Zin in kip met wafels? Of toch liever een avocado mango salsa? Alles kan in Partage! De meeste gerechten serveren ze met wafels. Dat lust iedereen wel, denk ik! Maar als je toch liever iets anders wil, serveren ze ook slaatjes, kip, vis,.. Ze hebben ook heerlijke desserten. De meeste desserten worden geserveerd met wafels.

“Wat ga ik vanavond eten?”

Kom je ’s avonds ook wel eens thuis van de les of van je werk en je hebt helemaal geen zin om nog naar de winkel te gaan en eten klaar te maken? Dan kan je het best naar Partage gaan! Daar kan je ’s avonds namelijk zelf je eigen menu samenstellen door gerechten van de kaart te kiezen. Je hoeft dit niet alleen te doen. Je kan natuurlijk vrienden meenemen. Het kan dan nog een heel gezellige avond met je vrienden worden én je hoeft zelf niet te koken. Dé perfecte avond dus!

Lekker eten, maar ook mooie architectuur

Het eten dat ze serveren is lekker, maar hoe ze het serveren is ook heel mooi om te zien. Ook is de architectuur in het restaurant een oogklepper. Binnen is de architectuur strak maar mooi. Als het goed weer is zetten ze ook een mooi terras buiten zodat de klanten van het goede weer kunnen genieten terwijl ze lekker aan het eten zijn. Lekker eten én in de zon zitten. Wat wilt een mens nog meer?

Wil je graag hun mooie architectuur van dichtbij bekijken en genieten van hun speciaal eten? Dan kan je altijd een tafel reserveren op hun website! https://www.partage-belgium.be/#page-top

Adres: Voldersstraat 11a, 9000 Gent

Een koffietje is onderweg

Is koffie echt jouw ding, maar wil je niet steeds naar dezelfde bar of koffieshop gaan? Dan is Laura Latté misschien wel de oplossing! Zij brengt voor jou koffie op een nieuwe manier.

Laura Latté

Het leven van Laura draaide altijd al rond koffie. Ze dronk het dagelijks en met de jaren werd haar passie hiervoor groter. Ze zocht naar verschillende manieren om koffie te maken en ging zich uiteindelijk ook verdiepen in het koffieproces zelf. Haar passie voor koffie combineerde ze met een andere passie van haar, namelijk fietsen. Zo ontstond het idee van een bakfiets waarmee ze koffie kon verkopen. Hiermee startte Laura Latté. Je kan Laura met haar bakfiets elke zondagochtend vinden op de bio-markt te Gent. Soms vind je haar ook in Gent op verschillende evenementen. De bakfiets van Laura heeft een bepaalde authenticiteit, maar brengt de koffiebar op een vernieuwende manier.

Milieuvriendelijk

De rijdende koffiebar is niet zomaar een koffiebar. Een belangrijk aspect van de LauraLatté-fiets is dat deze milieuvriendelijk is. Door haar passie voor koffie is ze 2 keer op reis geweest naar Colombia. Daar heeft ze veel geleerd over de plantages en de boeren én heeft ze besloten om te kiezen voor Fair Trade en bio-producten.

Doe-het-zelf

Laura gaat niet enkel rond met haar bakfiets, maar ze organiseert ook eigen workshops. Ze wil haar kennis delen met zoveel mogelijk mensen. Tijdens deze workshops zal je leren over het hele proces van koffie, maar je zal ook het verschil leren tussen bio, fair trade of industriële koffie. Daarnaast leer je ook experimenteren met koffie en je eigen koffie maken. Zeker een leuke activiteit om samen met je vrienden te doen!

Fiets reserveren

Heb je interesse in Laura Latté, maar is het niet mogelijk om ’s zondags naar de bio-markt te gaan? Geen probleem! Je kan Laura met haar bakfiets ook reserveren. Dit kan voor openbare en niet openbare evenementen. Zo breng je de fiets naar jou toe!

Trendcanvas

Een van de consumententrends die hierbij past, is ‘betterment’. Laura probeert zichzelf te verbeteren door te blijven experimenteren met koffie en dit wil ze ook aan anderen aanleren door haar workshops. Een andere trend passend bij deze coolhunt is ‘human brands’. Laura maakt de koffie’s steeds zelf en komt naar de mensen toe. Ze laat ook steeds duidelijk weten dat ze gebruik maakt van bio en fair trade producten. Als laatste past ‘better business’ hier ook bij. Door fair trade producten te gebruiken, strijdt ze tegen de uitbuiting van de boeren.

Wil je meer te weten komen over LauraLatté? Surf dan snel eens naar haar website: https://www.lauralatte.be/

*Foto niet mogelijk omdat op zondag gaan niet mogelijk was.

Adres: Bio-markt, Gent

 

Baan je een weg in het autovrije gebied

Een groot deel van Gent is autovrij. Maar ben je niet zo goed te been of hou je niet van wandelen? Dan is er voor jou een leuke optie. Neem dan een van de wandelbusjes in de stad!

Een bus die kan wandelen?

De wandelbusjes in het Gentse zijn natuurlijk geen busjes die kunnen wandelen. Ze zorgen ervoor dat jij niet hoeft te wandelen. Er zijn 3 elektrische busjes die stapvoets rijden door de binnenstad van Gent. Ze rijden in een lusvormig traject door de stad. Van 11 tot 23 uur kan je de busjes gebruiken van maandag tot zaterdag. Overdag zie je ze ongeveer elke 15 minuten, maar ’s avonds om de 25 minuten. Wat zo leuk is aan deze busjes, is dat het kleine, blauwe autootjes zijn die zeker opvallen tussen alle voetgangers. Door dat eigenaardig uiterlijk en hun snelheid zijn ze als het ware een leuke attractie.

Hoe dan?

Van de wandelbusjes gebruik maken is helemaal niet zo moeilijk. Je moet wel goed opletten, want voor je het weet, passeert het je. Er zijn geen vaste haltes voorzien, maar je steekt gewoon je hand uit voor een busje en het zal stoppen. Als je hulp nodig hebt, zal de chauffeur jou zeker helpen! Betalen is helemaal niet nodig want de busjes zijn gratis. Ze zijn alleen niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers en bij extreme weersomstandigheden zullen de busjes niet rijden.

Trendcanvas

Een van de consumententrends die hierbij past, is Youniverse. Er wordt naast het autovrije gebied ook aan de consument gedacht. Er zijn busjes voor de consument gemaakt. Een andere trend passend bij deze coolhunt is  ‘helpfull’. Deze busjes zijn duidelijk een innovatie om mensen te helpen die niet goed te been zijn of niet zo van wandelen houden

Wil jij nu ook eens van de wandelbusjes gebruik maken? Ga dan zeker eens shoppen in Gent! Meer info kan je vinden via: https://stad.gent/mobiliteit-openbare-werken/mobiliteit/minder-mobiel/wandelbus

 

 

De plaats waar heerlijke lokale producten samenkomen

Zin in een lekkere vegetarische lunch of diner? Dan moet je zeker bij Madonna in Gent zijn. Deze hippe plaats overrompelt je met gezelligheid en lekker gezond eten. Ze zijn nog maar sinds 2 februari 2019.

Wat is Madonna?

Nee, we hebben het natuurlijk niet over het legendarisch popicoon! Het is een nieuw groenterestaurant in Gent dat uitgebaat wordt door drie leuke meiden namelijk Laura Bracke, Lut De Boel en Matilde Denorme.

’s Middags wordt er een heerlijke lunch op je bord getoverd met diverse bereidingen van groenten. ’s Avonds is er een nieuwe service om te eten, natuurlijk ook vegetarisch. De bar zal dan ook opengaan waar je terechtkunt voor een lekker alcoholisch drankje maar natuurlijk ook iets niet-alcoholisch. Voor ieder wat wils als je het mij vraagt!

Waarom is het cool?

Madonna heeft het allemaal! Madonna is meer dan lunchen, dineren en even aan de bar gaan hangen. Ze hebben ook hun eigen feestzaal die helemaal gerenoveerd werd. Hierdoor is er ook de mogelijkheid om je eigen evenement daar te organiseren. Denk maar aan bijvoorbeeld trouwfeesten, recepties, babyborrels en andere gelegenheden.

 Wat staat er nog op de agenda?

Heb je nog wat plaats in je agenda om een evenement bij te wonen in de Madonna zelf? Dan heb ik hier twee aanraders. Op vrijdag 12 april kan je er “Weimar lachen” gaan. Het is een soort stand-up comedy waarbij de minister van agitatie namelijk Peter Terryn, met de nodige zelfspot een overzicht zal geven van zijn politiek van de afgelopen 40 jaar. Maar ook op 24 april kan je er terecht voor een lezing over “Woonscoop”. Wil je weten wat deze term inhoudt? Ga dan zelf even een kijkje nemen! Tot dan!

Trendcanvas

Lokale en biologische producten staan centraal bij de Madonna. Daarom kunnen we hier spreken van Local Love. Het is de plek om te genieten van heerlijk eten en een gezellige babbel.

Adres : Poel 7, Gent

 

Zin in een beetje lokale deugnieterij?

Zin in een beetje lokale kunst? Dan is het zogenaamde ‘graffitistraatje’ in Gent de ideale plaats om even een kijkje te gaan nemen.

Wat is het graffitistraatje?

Het graffitistraatje is eigelijk een autovrije straat in het hartje van Gent. Deze Werregarenstraat is een gedoogzone voor graffiti. De graffitikunstenaars, of gewoon de lokale bevolking van Gent met iets minder ervaring mogen hier officieel geen zogenaamde pieces en tags wegzetten, maar het wordt wel gedoogd. Als je hier gezien wordt terwijl je op de muren aan het spuiten bent zal je vervolgens niet gearresteerd worden.

Ontstaan?

De gedoogzone is eigelijk onstaan als graffitiproject tijdens de Gentse feesten van 1995. Er stonden toen een aantal bescheiden werken op de muren. Maar tegenwoordig is zijn de muren een kakofonie van verschillende kleuren en tekeningen.

Kunnen we het kunst noemen?

De kwaliteit van de werken is lager dan het gemiddelde in Gent. Het graffitistraatje is ook vooral een oefenplek voor beginnende artiesten. Het jammere is wel dat de gouden regel in graffiti niet altijd wordt gerespecteerd. Deze regel houdt namelijk in dat je niet over iemand anders werk heen mag spuiten als het jouwe niet beter zal worden. Maar ik vind dit persoonlijk wel kunst. Natuurlijk geen hoogstaande kunst. Maar het is toch een plaats waar mensen creatief hun werken kunnen plaatsen en waar andere vervolgens toch van kunnen genieten.

Waarom toch cool?

Dit is een concept dat je natuurlijk niet vaak tegenkomt. Graffiti mogen spuiten in het hartje van een stad. Iedereen kan hier zijn kunsten tonen of kan het voor de eerste keer zelf uitproberen. Daarbovenop is het een gezellig straatje om even door te wandelen. Toen wij deze plaats bezochten zagen we zelfs enkele jongeren de muur bespuiten.

Trendcanvas

Het graffitistraatje geeft mensen de mogelijkheid om samen te komen en doen wat ze leuk vinden, ervaringen te delen en samen te werken. Ook geeft het de mogelijkheid om samen met andere deze plaats te bezoeken. Daarom kunnen we dit terugvinden in de trend ‘Joyning’.

Adres: Werregarenstraat, Gent

 

 

De verschillende plekjes die we bezochten aangeduid op een kaart.