Plant based food

– LifeBar Leuven –

Experience the bliss and clarity that comes from the colourful and vibrant cuisine of plant based cooked and raw food.

Life bar is een hip plant based food restaurant waar je terecht kan om te ontbijten of om lekker uitgebreid brunchen. Gevestigd in de Parrijsstraat bieden ze een breed assortiment van verse smoothies, detox sappen, buddha en salad bowls,… om ter plaatse van te smullen of om mee te nemen. Het is in om bewust bezig te zijn met de natuur, het milieu en je innerlijke zelf en zoals de life bar quote:

“Nature’s pure clean food not only helps us to reconnect with ourselves, but also with the planet we need to survive and its other living beings.”

      

 

 

 


Interview met Amarylis Jéldrez Aquilera

– Vanuit welk idee bent u gestart? – Waar heeft u uw inspiratie vandaan?

Het idee waarmee we gestart zijn is body-clean mind. Voeding waarin er geen suikers of vetten zitten die je geest verdoven. We hebben hiervoor voornamelijk onze inspiratie gehaald uit Bali.
Mijn vennoot en ik leerden elkaar kennen in de Greenway, we zijn beide gepassioneerd door horeca en vooral lekker maar gezond en bewust eten.

– Merkt u dat plant based food steeds hipper en populairder wordt?

Er is zeker een opmars bezig, dit is geen hype, het is een trend die enkel maar gaat vergroten daar ben ik van overtuigd.

– Volgt u de trends binnen plant based food?

We volgen niet echt trends, welke trends? Ik denk dat we eerder trends zetten en we zouden nog meer willen doen, maar onze kleine keuken laat het niet toe.
We passen wel onze kaart af en toe aan, sommige dingen werken soms wel, soms niet, eerst niet en dan toch wel. We passen ons wel aan naar de vraag, maar laten ook populaire dingen even vallen als we vinden dat het tijd wordt voor iets nieuws.

Consumententrend: BETTERMENT + BETTER BUSINESS

Steeds meer en meer mensen zijn zich ervan bewust wat de invloeden van hun consumptiegedrag op de maatschappij zijn. Ze zien het belang in om voor zichzelf maar daarnaast ook voor de planeet te zorgen. Vaak zijn deze twee ook aan elkaar verbonden, de beste keuze voor de gezondheid is vaak ook de beste keuze voor de planeet. Dat maakt dat niet enkel de prijs en de kwaliteit er nog toe doet maar ook de duurzaamheid van een product een motief vormt of een product al dan niet gekocht wordt. Het is al langer dan vandaag dat er vanuit de consumentzijde vraag is naar gezonde en bewuste voeding. Gezond en ecologisch in het leven staan is uitgegroeid tot een ware trend. De Life bar te Leuven vult deze behoefte voor 100% in. Consumenten kunnen er bij deze gezonde ‘kid on the block’ terecht voor een bewuste en pure maaltijd, waar zowel Vegan als non-vegan van kan genieten. Ze bewijzen dat bewust eten niet alleen goed voor de gezondheid is maar daarnaast ook nog eens super lekker kan zijn. Stereotype gedachten dat plant based eentonig en zeer saai eten is worden met dit concept helemaal over boord gegooid.

Stedelijk ° hedendaags ° ultra-vers

– Fresh Atelier Delhaize –

Delhaize wil met de lancering van het Fresh Atelier klanten bedienen die op zoek gaan naar een gezonde en snelle maaltijdoplossing. Ze leggen de focus op ultraverse producten aan te bieden door middel van een flexibele maaltijdformule. Hierbij mikken ze op de generatie actieve jongeren die op zoek zijn naar verse, kant -en -klare maaltijden.

Het concept combineert fysiek en digitaal winkelen, iets wat uniek is in België. Delhaize laat zich met de “on-the-go” drive opnieuw van haar meest innovatieve kant zien.

      

Klanten willen vandaag oplossingen die hen het leven makkelijker maken. Een zone waar maaltijden en schotels ultravers bereidt worden past perfect in dat plaatje. Delhaize stelt steeds de garantie op versheid voorop door op dagbasis te werken met recepten die bijdragen aan het verwerven van een evenwichtig voedingspatroon. Van ontbijt tot diner tot tussendoortje, voor elke klant wat wils. Voorbeelden van de gezonde maaltijden dat Delhaize aanbiedt zijn salades, smoothies, jus en dagverse sushi. Ook een smaakvolle kop koffie ontbreekt er niet!

Consumententrend: HELPFULL

In de drukte van vandaag de dag willen klanten producten aangeraakt krijgen die hun leven eenvoudiger maken. Men zegt wel eens ‘snel is niet snel genoeg’, iets dat prominent aanwezig is in het leven van de actuele consument. Maar eveneens gaan consumenten de dag van vandaag ook bewuster om met voeding en vragen ze naar gezonde en verse producten. Delhaize verbindt deze twee aspecten en speelt zo in op de noden van haar klanten. Op een kleine oppervlakte wordt er een zeer ruim assortiment van ultraverse maaltijden aangeboden die men makkelijk en snel kan meenemen naar het werk. Dat maakt dat de consument de keuze heeft voor een gezonde en verse maaltijd te kiezen zonder hiermee onvoorziene tijd te verliezen in de drukke levensstijl. Naast kwaliteit willen we namelijk ook met ‘gemak’, een product aangereikt krijgen dat het leven makkelijker maakt.

Interieur ° Café ° Concept

– PLEK –

PLEK werd opgericht door twee energieke dames met een passie voor interieur. Bij PLEK kan je terecht voor originele binnenhuisdecoratie en leuke geschenken. Eveneens ben je er welkom voor interieur advies en om een kopje koffie te drinken.
Wat zo cool is aan deze PLEK!? Ze combineren verschillende en originele interieur stijlen van betaalbaar tot duurder, waarbij ze de trends op de voet volgen. Hierbij bieden ze je een professioneel advies om jou interieur persoonlijk naar eigen smaak in te richten terwijl je een lekkere kop koffie kan drinken. Er is zelfs een DIY stand waar je je eigen lamp kan samenstellen en op regelmatige basis organiseren de dames workshops waarbij je onder andere zelf een poef kan maken. Als dat niet cool is!

        

Interview met Laura Wielocks

Kozen jullie bewust voor de stad Leuven?

Ja toch wel, allereerst omdat we beide van Leuven afkomstig zijn maar vooral ook omdat we vonden dat er nood was aan een interieurzaak met een diverse selectie van items die eveneens betaalbaar en toegankelijk zijn.

– Kan je beknopt de unique selling proposition van de zaak toelichten?

De laagdrempeligheid om de PLEK binnen te komen is zeker en vast iets wat belangrijk is voor ons alsook het aanbieden van een breed assortiment van betaalbaar tot duurder.
Uiteraard is ook de combinatie van interieur met het horeca gebeuren iets niet alledaags, wat we eerlijk gezegd toch wel wat onderschat hebben. (lach)

– Wat is de reden dat jullie interieur combineren met horeca?

Het is puur om een extra beleving te bieden aan onze klanten tijdens het winkelen. Langs deze weg proberen we ons uiteraard te onderscheiden van de andere. De stukken die we gebruiken in de koffiebar zijn ook stukken uit onze eigen collectie die de mensen kunnen kopen.

– Welk publiek willen jullie aantrekken?

Jong en oud, uiteraard mensen met een passie voor interieur en met interesse in de nieuwste trends. Onze collectie wordt op zeer regelmatige basis aangepast aan de trends. Zij de net dat extra willen geven aan hun interieur met betaalbare stukken en persoonlijk advies.

Consumententrend: EPHEMERAL + HUMAN BRANDS

Wie aan de PLEK een bezoekje brengt zal verrast worden door een totaal beleving en het invullen van zijn verlangens. Tijdens het rondkijken word je ondersteund met persoonlijk interieur advies naar jou stijl en kan je tegelijkertijd ook een lekkere kop koffie drinken uit het service dat je ter plaatsen ook kan aankopen. Bovendien kan je zelf je lamp samenstellen en tijdens tal van workshops kan jij je interieur naar jou smaak uniek samenstellen.

Praat ° smaak ° maak

– De Maekerij –

De allereerste Meakerij opende iets meer dan een jaar geleden in de Mechelsestraat 56 te Leuven. Het initiatief komt van Femma, met het oog op stedelingen te laten connecteren, ze vermaken en daarnaast ook versterken. Het draagt op die manier bij aan gemeenschapsvorming en cultuur creatie in de stad Leuven.  Leuvenaars kunnen er elkaar ontmoeten maar het is verder ook een plek waar ze aan hun talenten kunnen werken. Ze kunnen hun talent delen en ontwikkelen in een netwerk.

        
Mensen die in een stedelijke omgeving wonen werken en leven er samen op een relatief kleine oppervlakte. Dat maakt het niet makkelijk een grondige of durabele ontmoeting en band te verkrijgen. Het is de Maekerij dat als een laagdrempelig plek wil fungeren waar vrienden, collega’s of totaal onbekende met elkaar kunnen werken of simpelweg een praatje slaan. Zo kunnen ze zichzelf beter leren kennen maar ontwikkelen ze tegelijkertijd ook een interessant sociaal netwerk.

Achterin is er een Atelier voorzien waar men voortdurend creatief aan de slag kan. Men kan er naaien, vilten, knutselen, … kortweg alles kan. Ook de materialen worden in het Atelier voorzien, de consument betaalt daarvoor per uur. Voor geïnteresseerden worden er ook workshops voorzien, aangeboden door experten of opkomend talent. De Maekerij richtte met deze motivatie een meakers-netwerk op. De bedenkers van de Maekerij geloven in de talenten van de mensen en willen deze dan ook ondersteunen.

Naast het gegeven dat het een ontmoetingsplek is voor stedelingen volgt er nog een ander aspect dat ervoor zorgt dat het een vernieuwend concept is. De consument betaald er niet per consumptie maar per uur. Men kan in dat uur à volenté genieten van koffie, versie thee of water. Via deze weg wordt consumptiestress bij de consument weggenomen. Men blijft zitten zo lang men wil. Kortweg voor elke stedeling wat wils.

Consumententrend: JOYNING

De Maekrij is een origineel concept dat ontmoetingen tussen mensen mogelijk maken op een wel zeer originele manier. Hun doel is verschillende mensen samen onder eenzelfde dak krijgen. Deze worden er dan geprikkeld hun talenten aan te wakkeren maar vooral van elkaar te leren, iets wat we vandaag de dag misschien wel te weinig doen. Het zit in ons DNA dat we graag mensen ontmoeten en nieuwe contacten leggen. In de digitale wereld waarin we leven vergeten we dit soms nogal eens te doen op de ouderwetse manier daar gewoon ‘op café’ te gaan. Daarom vind ik het een enorm vernieuwend initiatief in combinatie met het creatieve. Een open plek te midden van de stad waar je terecht kan voor een drankje, een hapje of om iets creatief te maken en om samen iets nieuws te proberen.

 

Route om deze coole PLEKken zelf te bezoeken:

A. Fresh Atelier: Diestsestraat 226
B. De Maekerij: Mechelsestraat 56
C. PLEK: Mechelsestraat 123
D. Life Bar: Parijsstraat 48