Cultuur, mode, architectuur en natuurlijk gastronomie daarvoor is Antwerpen of te wel T’stad wereldbekend. Iedereen is wel eens over de Meir of grote markt gelopen maar de meest trendy plekjes vind je in de pittoreske zijstraatjes rondom. Hoe verder je van het drukke centrum weg wandelt, hoe meer coole parels er opduiken.
Antwerpen is een bruisende stad en biedt voor elk wat wils, van zoetebek tot de allerkleinsten. Na een grondig onderzoek hebben wij onze leukste plekjes in kaart gebracht en trokken we er op uit. Met de gps in de hand kuierden we door de buurt.
Om goed te kunnen ‘coolhunten’ is het belangrijk dat je goed om je heen kijkt en let op dingen die afwijken van het alledaagse. Bars en shops die die producten aanbieden waarvan je zelf denkt: ‘Hey, dat is leuk, dat heb ik nog nooit eerder gezien’. In het begin is het wat zoeken maar eens op dreef piepten we nieuwsgierig in elke etalage eens binnen. Kortom in de koekenstad zijn wij ons hartje verloren.    

Ecologisch & vogels snel door de stad: Birds Scooters
Een ecologische wijze om snel en efficiënt door de stad te kunnen rijden.

De scooters zijn gemakkelijk te gebruiken: je moet de Bird app downloaden om zo de QR-code te scannen van de step die je wilt gebruiken. Hierdoor wordt de Bird ontgrendeld en kan je aan je rit beginnen. Om de rit te beëindigen zet je deze stop in de app. Zorg er wel voor dat je Bird mooi geparkeerd is en niet in de weg staat.
Dit is een snel en praktisch transportmiddel, wanneer je bijvoorbeeld ver moet stappen. Je komt op een coole manier en fris op je bestemming aan.

Ik vind dit hip omdat het een nieuw transportmiddel is dat ecologischer is dan voor een korte afstand de auto te nemen en handiger is dan op een bus te wachten. Via de app, vind je waar er steps staan.

Trendcanvas: Helpfull
Deze consumenttrend is helpfull. Je bereikt je bestemming op een snelle en ecologische manier.
Het is eenvoudig om de step van Bird te gebruiken, je kan op de app zien waar er een staat die je kan gebruiken en je betaalt enkel voor de tijd die je rijdt. Geen probleem om te parkeren of te wachten op een bus. Het helpt de consument dus om snel en efficiënt ergens te geraken.

~Amy Marchal

 

Robuust! The zero waste shop
De afvalvrije winkel. De maatschappij is nu meer dan ooit, bezig met de gevolgen van afval. Robuust! is de ideale winkel voor diegenen die hun steentje willen bijdrage voor  het oplossen van het afvalprobleem. In deze winkel kan je je (bio) inkopen doen zonder schuldgevoel. Je kiest zelf hoeveel gram je van een bepaald product wilt en plaatst dit in een papieren zakje waardoor je jouw afval vermindert.

Het is een cool en slim concept want er bestaan nog niet veel winkels die geen verpakkingen gebruiken. Het is ook een handig concept omdat je zelf de hoeveelheid kan bepalen kiezen.

Trendcanvas: Local Love
Robuust is een local love consumenttrend. De communicatie en consumptie moet reëler zijn. Robuust heeft bio producten en wilt de vervuiling door verpakking tegengaan. Consumenten die hier hun inkopen doen hebben waarschijnlijk ecologische motieven.

Locatie: Reyndersstraat 2, 2000 Antwerpen

~Amy Marchal

 

De hemel in een kommetje met een wolkje melk: Cereal Heaven
Een ware hemel voor cornflakes lovers. Een knalgele ruimte met een muur vol met cornflakesdozen, waaronder bekende merken maar ook een groot aanbod aan exclusieve ontbijtgranen. Hoe gaat het concept in zijn werk? Heel simpel. Om te beginnen kies je een maat van ontbijtkom (keuze uit S,M,L). Vervolgens kies je drie soorten cornflakes en 2 soorten toppings (extra’s zijn steeds mogelijk). Cereal Heaven biedt ook zelf enkele suggesties aan. Hoewel het voornamelijk op ontbijtgranen is gericht zijn er nog andere zoetigheden te krijgen zoals de razend populaire ‘freakshakes’ of cornflakes met ijs gecombineerd. De zaak is vooral gericht op gezinnen met kinderen en jongeren. Cereal Heaven speciaal voor kinderen een stapelbed in de ruimte geplaatst, om zo toch de in sfeer van een ochtend te komen. Ik vind dit cool omdat het concept van enkel ontbijtgranen nieuw is in België. Ieder heeft zo zijn nostalgische herinneringen aan de ochtend met cornflakes. Cereal Haven speelt hier mooi op in door oude cornflakes reclames af te spelen. Ik vind het cool omdat het een simpel en alledaags concept is dat voor jong en oud toegankelijk is.

Trendcanvas: Youniverse
De consument stelt zelf zijn smaken samen naar eigen voorkeur. Elk kommetje is uniek en aanpasbaar aan de persoon zelf. De consument staat centraal.

Locatie: Vlasmarkt 30, 2000 Antwerpen

~Viktorien Van Reeth

 

The school of life
Alles voor school en nog zoveel meer vind je in The school of life. Het concept gaat over alles wat men leven kan tegenkomen en dus niet over de typische dingen die op school worden bijgebracht. Het gebouw is omgetoverd tot een soort minischool met twee ruimtes en een buitenterras. De ene ruimte werd gebruikt als shop met café dit alles in het thema van school. In de shop waren leuke spullen te vinden zoals speciale agenda’s, boeken over mindfulness en emotional barometers zelfs rustgevende wekkers. Veel boeken waren ‘how to’ boeken om als mens gelukkig in het leven te staan. De andere ruimte was meer afgesloten en was bedoeld om echt les te volgen. De lessen waren per maand te zien aan de inkom. Gespecialiseerde gastsprekers komen uitleg en tips geven over een bepaald onderwerp en dat maakt deze school uniek. Ik vind dit cool omdat het typische van school achterwege wordt gelaten en het puur draait om over jezelf als mens te leren. Ik vind dit persoonlijk wel belangrijk want hoe beter je jezelf kent hoe beter je in je vel voelt en beter in omgang bent met anderen. Mijn favoriete item was het droomdagboek. De naam zegt het zelf, een boek waar je je droom noteert en welk gevoel, boodschap, interpretatie en associaties dat je bij deze droom plaatst.

Trendcanvas: Human Brands
The school of life heeft eigenlijk meerdere elementen van het trendcanvas. Toch koos ik voor Human Brands als meest passende voor The school of life. Persoonlijkheid is het centerpunt waar heel de school om draait. Al de producten van de school zijn uniek voor elke consument.

Locatie: Muntstraat 2, 2000 Antwerpen

~Viktorien Van Reeth

 

Play.
Play is een gewone kinderwinkel maar ik wil deze wel kort bespreken omdat een leuk concept om de kinderen bezig te houden. Achteraan in de winkel staat er een zandbak met magic sand een hype van even geleden. Het winkelen wordt een stuk minder stressvol omdat kinderen rustig in de zandbak kunnen spelen. Het magic sand is datgene wat ik cool vind aan deze winkel. Het zand voelt kleverig aan wat je niet bij zand verwacht en is gemakkelijk om zand figuurtjes te maken. De doelgroep zijn ouders en jonge kinderen dus voor jongeren is deze winkel minder interessant.

Trendcanvas: Playsumers
Ik koos voor Playsumers omdat PLAY met het magic sand een beleving geeft aan de kinderen. Het winkelen wordt ‘fun’ en kan op deze manier rustig verlopen. Kinderen zijn minder afgeleid door al het speelgoed en ouders kunnen efficiënt door de winkel wandelen op zoek naar de dingen die ze effectief nodig hebben.

Locatie: Kloosterstraat 63, 2000 Antwerpen

~Viktorien Van Reeth

 

Students are Loose/Moose in the city
Ikea met een upgrade vind je in de Antwerpse Moose in the city. Het overkoepelende thema is Scandinavie. Je vindt er verschillende meubels (en alles wat je op die meubels zou kunnen zetten), decoratie, boekjes, je hebt een deel alleen voor kleren en wat deze winkel uniek maakt is dat ze een “travel-sector” bij in de winkel hebben verwerkt. North&Away is een reisbureau geplaatst aan de tweede ingang van de winkel. Kortom alles om een reisgevoel te krijgen, wat ik cool vind.

De winkel heeft ook een event genaamd Moose runs the city; het is een wekelijks trainingsmoment voor de leden hiervan.

Trendcanvas:  Playsumers
ik koos Playsumers omdat deze winkel ging voor het fun, onverwachte met een overkoepelend thema.

Locatie: IJzerenwaag 10, 2000 Antwerpen

~ Sophie Van Hecke

 

MOOY vanbinnen en vanbuiten
Het café MOOY is gelegen in een klein straatje. Aan de buitenkant zie je een tof terrasje met roze stoelen en bankjes. Over roos gesproken; alles binnen heeft deze kleur. De stoelen, tafels, muren, menu’s, rekening, visitekaartje,… .

Het is een café dat zich concentreert op smaakvol, gezond eten en drinken. Achterin heeft het een cosmetica gedeelte waar je allemaal beauty-producten kan kopen.

Het concept hierachter is; Mooi, vanbinnen en vanbuiten. Met vanbinnen bedoelen ze wat je eet of drinkt. Vanbuiten zijn de schoonheidsproducten die je gebruikt. ik vind MOOY cool door hun iconische roze kleur, hun zorg voor het lichaam van hun klanten en de mogelijkheid om foto’s te nemen voor op instagram.

Trendcanvas:  Human Brands
Human Brands paste het beste bij MOOY doordat het een persoonlijke toets geeft aan hun producten en diensten door al dat roze en het gezonde concept.

Locatie: Lombardenvest 19, 2000 Antwerpen

~ Sophie Van Hecke

 

Voor een donut met een hoek af: Hoeked donuts

Vergeet de ronde donuts uit de supermarkt en kom proeven van de hoekige en artisanaal bereide donuts van Joris en Caroline. In 2017 besloten de twee om hun bakkerij in te ruilen voor een take away met speciale donuts. Een klein winkeltje in het hartje van de koekenstad. De smaken van de donuts zijn uniek en zijn soms verrassende combinaties. Hoeked donuts kent ook erg wat populariteit op social media, zowel de donuts als het interieur verschijnen dagelijks op Instagram. Ik vind dit cool omdat Caroline en Joris met de donuts het gat in de markt hebben gevonden. Ze hebben de saaie ronde donut omgetoverd tot en vierkante delicatesse. Door te spelen met unieke smaken zijn veel mensen geneigd om er toch eentje te proberen.

Trendcanvas: Youniverse
De consument heeft keuze uit verschillende smaken en types. Doordat Hooked Donuts een groot aanbod aan smaken biedt heeft de consument veel keus naar een donut naar zijn/ haar voorkeur.

Locatie: Oudaan 4, 2000 Antwerpen

~Viktorien Van Reeth

Wasbar
Sinds 2013 is er een Wasbar in Antwerpen.
Wat kan je daar doen? Iets lekker eten terwijl je je was doet.
Het interieur is aangenaam en gezellig. Het is dus perfect voor studenten die er zelfs met hun kotgenoten kunnen gaan zitten.
Heb je geen vuile was, dan kan je er nog altijd iets gaan eten of drinken. Het is de perfecte lunchplaats maar met iets extra’s.
Een concept out of the box. Er staat ook wasmiddel van Ecover. De Wasbar is dus duidelijk ook bezig met het milieu en met “gezonde” voeding.

Trendcanvas: Helpfull
Volgens mij is deze consumenttrend, helpfull. De Wasbar beantwoordt aan drie behoeftes van de consument, namelijk de  hygiëne, het eten en het sociale aspect. . Voor de drukke consument is het handig en gemakkelijk dat deze drie behoeftes kunnen beantwoord worden op één plek. Terwijl je kleren worden  gewassen kan je iets eten of drinken en gezellig met vrienden babbelen . De perfecte combinatie.

Locatie: Graanmarkt 15, 2000 Antwerpen
~ Amy Marchal

 

Interview start-up
Als start-up hebben wij gekozen voor de zaakvoerster van MOOY, Yana Lamon. De zaak bestaat sinds 11 december 2018 in Antwerpen. MOOY is ondanks zijn korte bestaan bijzonder populair bij jongeren en specifiek meisjes. Zeker op Instagram worden massaal foto’s van het roze interieur gedeeld. Het gebouw heeft 2 functies namelijk een eetgelegenheid en een beautysalon. Yana heeft een verleden als make-up artieste en is dus geboeid door schoonheid. Zowel schoonheid vanbinnen als vanbuiten is het concept achter MOOY. Schoonheid vanbinnen omdat al de geserveerde gerechten bereid zijn met biologische en duurzame ingrediënten en schoonheid van buiten omdat de beautyproducten natuurlijk, organisch en vegan zijn. We hebben ook zelf de zaak bezocht en waren onder de indruk, het personeel was bijzonder vriendelijk en hulpvaardig. Bij de opname van de bestelling kregen we een spontane uitleg over het bestaan van MOOY.

PS: zelfs de rekening was roze 😉  

Vanwaar komt het concept MOOY?
Ik heb een verleden als make-up artist en ben gepassioneerd door beauty, mode en gezond leven. Ik vind het belangrijk dat je, je goed in je vel moet voelen door gezond te eten, sporten en je daardoor ook gezond en mooi voelt. Mooi vanbinnen en vanbuiten.

Waar haalt u inspiratie uit?
Ik haal inspiratie uit eigen leven en opvoeding. In mijn omgeving is ook iedereen positief ingesteld. Geen zwart/wit gedachtes maar kleur zorgen voor een ware boost in het leven. Het is ook daarom dat ik voor een roze kleur koos, omdat ik het een ‘happy color’ vind. Wij vinden ook dat ze hier gelijk in heeft want mensen worden bijna spontaan gelukkig als ze de zaak binnenstappen.

Wanneer is het idee om een eigen zaak te starten beginnen boomen?
Het idee is er eigenlijk al altijd geweest. Een eigen zaak beginnen is zelf de touwtjes in handen nemen en meer doen dan denken. Hier zijn steeds risico’s aan verbonden maar met een goed concept en een gezonde portie wil komt het tot een goed eind. Het is natuurlijk wel handig dat je zelf mee bent met de nieuwste trends en op de hoogte bent waar mensen graag mee bezig zijn, zoals bijvoorbeeld social media. Zeker jongeren zijn 24/24 bezig om unieke dingen te vinden waarmee ze zich kunnen onderscheiden dit wordt dan massaal gedeeld en opgepikt door andere die hun voorbeeld volgen.

Zijn er plannen voor eventuele andere zaken te beginnen?
Nee, momenteel nog niet maar die kunnen nog komen.

Zijn er plannen voor uitbreidingen van MOOY naar andere steden?
Nee, MOOY bestaat nog niet zo lang (4 maand) dus staat nog maar in de kinderschoenen. Maar dit idee kan binnen een jaar weer anders zijn als de mogelijkheden zich aanbieden.

Hoe lang heeft het geduurd om MOOY te starten?
Ik ben gedurende 2 jaar bezig geweest om alles op poten te krijgen. Drukke jaren maar eenmaal af is het een project waar mijn hart en ziel in zitten. Zeker nu het concept is aangeslagen (zeker op Instagram) werpt het vele werk haar vruchten af en kan ik enkel trots zijn.  

~Viktorien Van Reeth

(Yana had het erg druk en wilde eigenlijk niet mee op de foto, ze heeft wel persoonlijk een eigen foto doorgemaild).

 

Groepsfoto

Amy Marchal, Sophie Van Hecke, Viktorien Van Reeth

 

Bronnen

Cereal Heaven. (z.d.). Cereal Heaven. Geraadpleegd op 12 april 2019, van https://www.facebook.com/Cereal-Heaven-121634711872220/

Feeling Redactie. (2019, 22 maart). Cupcakes, donuts & co: de leukste adresjes voor een heerlijke tea time in Antwerpen. Geraadpleegd op 12 april 2019, van https://www.feeling.be/lifestyle/food/cupcakes-donuts-co-de-leukste-adresjes-voor-een-heerlijke-tea-time-in-antwerpen

Hoeked Doughnuts. (z.d.). Hoeked Doughnuts – Doughnut shop like no other. Geraadpleegd op 12 april 2019, van https://www.hoekeddoughnuts.be/

Local Store. (z.d.). Local Store. Geraadpleegd op 12 april 2019, van http://local-store.be/

Moose in the city. (z.d.). MOOSE IN THE CITY – A TOUCH OF SCANDINAVIA. Geraadpleegd op 12 april 2019, van https://moose-in-the-city.com/en/?fbclid=IwAR1Em9IZnlyBYAD7tEmkipAcWEBODUTw5GGo5CpgaPxa77cuDZL2tNVix7E

MOOY. (z.d.). MOOY. Geraadpleegd op 12 april 2019, van https://www.mooyantwerp.be/

Potamotrygorgeous Mäh. (2019, 7 januari). Leukste en hipste ontbijt en lunch hotspots in Antwerpen. Geraadpleegd op 12 april 2019, van https://mytravelboektje.com/leukste-ontbijt-en-lunch-hotspots-in-antwerpen/

Rewind en Play. (z.d.). Geraadpleegd op 12 april 2019, van https://www.rewinddesign.be/?fbclid=IwAR2cL2NBXXLDUo9oG9TNhhLUYlU4ojOwDgLxi0fFeffgm65RBDkSvE1DRqk

The School Of Life. (z.d.). The School Of Life Antwerp. Geraadpleegd op 12 april 2019, van https://www.theschooloflife.com/antwerp/?fbclid=IwAR2d7Yf_IPbTBA0YuEMr381ZjfZmah_RHnDNraWuXhr2CXlnRdGKzGcHs9A

Wasbar. (z.d.). WASBAR. Geraadpleegd op 12 april 2019, van http://www.wasbar.be/