Coolhunts Leuven

Voor de coolhunts zijn wij op stap gegaan naar Leuven,  bekend als DE studentenstad. Leuven geeft je een gevoel dat het een oud stadje is en dat er veel geschiedenis is, maar door de nieuwe zaakjes die er zijn maakt het van het oude een heel kleurrijke en drukke nieuwe stad.

Zo heb je de Muntstraat die de culinaire hoofdstraat is van Leuven. Het is een heel smal en gezellig straatje met restaurants. Hier ligt de wereld van Italië tot Japan, Van Europa tot Latijns- Amerika aan uw voeten.

 

Coolhunt 1 (VOEDING) -Yasmine

Shop while enjoying a dessert

Naam: Thelma Coffee en Design

Waar: Vaartstraat 12, 3000 Leuven.
Ik kwam deze coolhunt tegen tijdens mijn deskresaerch. Het is vrij bekend op Instagram.

Waarover gaat de coolhunt:

Een trend die de laatste tijd zichtbaar is zijn de verschillende leuke zaakjes die 2 in 1 hebben. Zo vond ik mijn coolhunt dat ik ‘The place to be’ vind als je wilt shoppen en ondertussen wilt genieten van een stukje cake of een tasje koffie.

Het is een zaakje in een zijstraatje van Leuven waar je vrouwenkledij kan kopen of je kan er langs gaan om desserts te eten. Ze hebben de twee in combinatie gebracht wat ervoor zorgde dat het een leukere zaak werd. Je hebt bijvoorbeeld hun tafels met hun zonnebrillen en tassen die ze verkopen en daarnaast glazen en borden om er iets op te leggen voor de desserts.

 

Waarom is het cool?

Het is een creatieve en leuke manier om te shoppen en ondertussen ook van een dessertje te genieten. Het gebruik van voedsel en drank naast kledij is durven omdat het een slechte afloop kan zijn doordat iemand iets kan morsen op een kledingstuk, maar de zaak ziet er zeer proper uit. Ook het moderne interieur spreekt mensen aan om een plaats te nemen en te genieten van iets lekkers terwijl je eigenlijk omringd bent met kledij en accessoires om je heen.

 

Trendcanvas Trend: joining

Je hoort het zelf ‘Joy’ in joining. Wat kan er leuker zijn dan een koffiezaak in een kledingzaak? Zo komen de mensen die kledij kopen of iets komen eten samen. Ze komen terecht in 1 plaats waar ze kunnen beginnen communiceren. Toen ik een kledingstuk paste gaf een vriendengroep die daar zat koffie te drinken mij hun mening. Dat gaf me al een zalig gevoel omdat iedereen er open is met elkaar.

Coolhunt 2 (Toerisme) -Yasmine

Discover the city in a green way

Naam: Touristic Train

Adres: Te beginnen bij het Professor Roger Van Overstraetenplein 1 in Leuven en nemen de volgende route.

Waarover gaat de coolhunt:
Geen zin om te stappen en wil je toch de bezienswaardigheden van Leuven zien? Dit kan je doen door mee te rijden in de Touristic Train van Leuven. Ook is de Touristic Train 100% milieuvriendelijk. Het is een zonne-energie aangedreven trein. Het rijdt rond in Leuven en bezoekt de leukste plekjes. Tijdens de ronleiding is er een gids bij die meer informatie deelt wanneer ze rondrijden.

Waarom is het cool:
De ronleiding duurt 1 uur en in 1 uur heb je al wat heel veel aantallen bezieningswaardigheden bekeken. Je kan dit ook met je vrienden doen waardoor de sfeer op de trein leuker kan zijn. Moest je ook alleen willen gaan kan dit ook en kan je vrienden maken binnen het uur. Je kan communiceren met de andere reizigers.

Trend: Ecologie en New Faces & New Places
De Touristic Train denkt aan het milieu en zorgt ervoor om de boodschap zo ook te geven bij de toeristen. Ook kunnen de toeristen nieuwe plaatsen ontdekken en nieuwe gezichten leren kennen.

Startup: HAWAIIAN POKE BOWL -Yasmine

De bewoners zijn nu meer geïnteresseerd in buitenlands eten. In Leuven zijn er verschillende restaurantjes en eetzaakjes dat eten serveren van een ander cultuur of er zijn verschillende eetzaakjes waarvan je binnen gaat en precies in een ander land zit. Bijvoorbeeld de Shusi zaken. Dan is het interieur opgesteld zodat je het gevoel krijgt alsof je in China bent.

De trend die nu meestal voorkomt zijn de Bowl’s. Deze trend is bekend bij studenten. 
Ze vinden het een leuk concept en ook een heel leuk idee omdat ze dan het gevoel hebben dat ze een gezonde levensstijl aan het volgen zijn. Wat we veel terug zagen zijn gezonde eetzaken. Ze werken dan met Bio producten,  groenten,  sla, en vis.

De nieuwste eetzaak dat mij het meest aansprak was de Hawaiian Poke Bowl. Het is nog maar 3 weken oud en het is de tweede Hawaï Bowl hier in België. De eerste is geopend in Antwerpen. Het is niet helemaal anders als de rest van de eetzaken die ook bowls verkopen maar omdat hun concept Hawaï is en willen zorgen voor een Healthy Movement valt deze eetzaak het meest op. Het spreekt meer studenten aan omdat het hun doet denken aan een Amerikaanse levensstijl.

 

Interview:

Waarvan is HaiwaIIan Poké Bowl eigenlijk oorspronkelijk?
HawaIIan Poké Bowl Is heel bekend in Amerika, Canada… In Nederland hebben ze een Poké Bowl.  In België is het eerste geopend in Antwerpen en 3 weken geleden is het hier in Leuven geopend.

Waarom hebben jullie het ook geopend in Leuven?
Wel Leuven heeft verschillende eetzaakjes die allemaal een eigen concept hebben. Maar een Hawai’se concept hebben we nog niet gezien. Ook zijn bowl’s de nieuwe hipe voor studenten en aangezien Leuven ook een studentenstad is vonden wij het een goede vestiging.

Waarom zou het een coolhunt zijn?
Omdat we een eetzaak dat oorspronkelijk van Amerika is naar Leuven hebben kunnen brengen. Ook is nu de Hipe dat studenten een Healthy livestyle willen leven. Waarom onze eetzaak helemaal om ‘being healty’  draait. Ook kunnen onze klanten hun eigen Bowl maken. We hebben        veel keuzes waar ze uit kunnen kiezen.

 

 

Coolhunt 1  -Ouassila            

Leuk fietsen met Leisure in Leuven

Toen ik het centrum van Leuven binnenwandelde, viel het op dat er enorm veel geparkeerde fietsen waren. Het nieuwe circulatieplan zou het centrum aangenamer maken voor bewoners en bezoekers. Maar wat houdt dit circulatieplan nu in?

 

De uitgangspunten: 

  • Het voetgangersgebied werd uitgebreid en een autoluwe zone (= witte zone) kwam erbij. Zo is er in het centrum meer plaats voor de mensen die er wonen, winkelen en werken.
  • De zones daarrond werden onderverdeeld in 5 stadsdelen. Verkeerslussen leiden het autoverkeer van de ring naar het centrum
  • en terug. Woonstraten sluiten aan op die lussen.
  • Bezoekers stimuleren we om hun auto in een parking te zetten. Parkeerplaatsen op straat zijn voornamelijk voor bewoners.
  • Je kan niet meer met de auto van het ene stadsdeel naar het andere. Fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en taxi’s mogen de binnenstad wel doorkruisen.

 

 

Het coole en leuke aan fietsen in Leuven is dat je een ruim assortiment hebt aan fietsen. Dat is waarom Leuven Leisure voor mij een coolhunt is. Je kan E-steps verkrijgen ( een trend die erg aan het opkomen is), E-bikes voor mensen die verre afstanden willen doen, mountainbikes voor de coole binkers, bakfietsen en tandems. Voor ieders wat dus!

Naast het verhuren van fietsen organiseert Leuven Leisure verschillende uitstappen voor de verschillende seizoenen.

De consumententrend die ik hierbij zou plakken is Better Business. Wereldwijd wordt er tegenwoordig enorm veel aandacht geschonken aan het milieu, en terecht. Een grotere groep consumenten zijn zich bewust van hun negatieve impact op het klimaat en ze zijn bereid om daar verandering in te brengen. Dit door dingen te verbannen, zoals auto’s in het centrum, en te verminderen.

De megatrends die hierbij horen zijn Ecologie en Technologie ( mobiliteit).

Start-up: CONTENT                                                     

Zó krijg je de aarde content           

Het etalageraam van de de winkel Content. Adres : Tiensestraat 259

Content. Zo heet de verpakkingsarme voedingswinkel in Leuven. Het concept is heel simpel.

“Mensen brengen zelf hun potjes mee om producten in te doen. Ze moeten dat eerst wegen en een etiket met het gewicht op hun potje plakken. Daarna vullen ze het, en aan de kassa trek ik het gewicht op het etiket er gewoon weer af. Wat de mensen precies meebrengen maakt niet uit, we hebben al uitgewassen bokalen en metalen dozen gezien, maar ook gewone confituurpotjes. Zelf hebben we ook wat herbruikbare potjes, flesjes en zakjes voor groenten liggen. Veel mensen die hier voor het eerst een kijkje komen nemen zijn niet voorbereid en kunnen dan hier een herbruikbare verpakking kopen.”- Sarah ( één van de initiatiefneemsters van Content) bron: www.bewustverbruiken.be

Ik heb een interview afgenomen met één van de initiatiefneemsters van de winkel. Er werden vragen gesteld over het ontstaan, de prijzen en wie hun doelgroep is.

Hoe is Content ontstaan? Er was een grote frustratie over de hoeveelheid plastiek/afval dat wij consumeerde. Uit die grote frustratie is 5 jaar geleden Content ontstaan. Ze hebben het concept online gegooid op facebook en ook een crowdfunding gestart, omdat het financieel haalbaar te maken. Er hebben enorm veel mensen gereageerd op het idee en nu blijkt het een succes te zijn!

Liggen de prijzen hoger dan bij verpakkingsproducten? De prijzen liggen niet perse hoger. Er is een vergelijkende studie gedaan over de prijzen en het blijkt dat de prijs hetzelfde is of zelfs lager. Sommigen dingen lijken duur per kilo zoals kruiden, maar je gaat nooit een kilo kruiden kopen en veel kruiden zijn duur in het algemeen. Het voordeel aan deze winkel is dat je alleen koopt wat je nodig hebt.


Wie kan hier komen shoppen en wie niet?


Mensen met een glutenintolerantie kunnen hier niet winkelen. Wij focussen ons op lokale klanten en liggen daarom ook niet midden in het centrum. Wij willen vaste en trouwe klanten op lange termijn.

Voor mij was dit zeker een coolhunt. Het is een duurzaam concept dat in Berlijn, Antwerpen en Leuven al gevestigd is ( maar onder een andere naam). Ik geloof heel hard in het consumeren van verpakkingsvrije producten en als we dit op wereldschaal kunnen realiseren dan ben ik ervan overtuigd dat de aarde content wordt ?

Bulken die opnieuw gevuld worden door de leverancier

De megatrend die hiertoe behoort is ecologie. De consumententrends zijn Better Business vanwege de duurzame aanpak van de winkel en Trend Local Love omdat de lokale producten omarmt worden.

 

 

 

 


Coolhunt 2  
-Ouassila            

Don’t think twice, it’s vintage

Think Twice is dé winkelketen voor tweedehandskledij. Er zijn winkels in Antwerpen, Leuven, Gent, Brussel en Brugge. Ze zijn razend populair! Het concept is erg eenvoudig uitgelegd: recycleren om zo modieuze kleding voor iedereen betaalbaar te houden.

Zelf ben ik al jaren trouwe klant bij de winkelketen en ik vond altijd wel mega hippe stuks voor een spot prijsje. Het leuke aan de winkelketen is dat er maar één exemplaar is van elk kledingstuk, so you’re unique!

   Adres : Diestestraat 255

Klassieke jurk van T2

Elke maand komt een nieuwe collectie binnen. De collecties wisselen elke vijf weken, waarvan de laatste twee weken met stevige kortingen (50% -30% – alles aan 5/4/3/2/1 euro) Ik heb recent een super mooie klassieke jurk gekocht bij Think Twice voor maar 3 euro!!! Deze jurk heb ik gepost op instagram en had een storm van reacties met de vraag vanwaar ik de jurk had. De megatrend die hierbij hoort is Ecologie. De consumententrend die ik hierin herken is Local Love. Consumenten omarmen lokale producten. De producten zijn uniek.

Coolhunt 1  -Nada                   

Kom mee en luister naar het verhaal van de oudste Kotmadam in Leuven.

Het levensgrote bronzen standbeeld “Kotmadam” is gelegen in de Oude Markt te Leuven. In 1985 was het geschonken door de VVV (Vereniging voor Vreemdelingenverkeer) in aanwezigheid van de oudste kotmadam van Leuven. Zij heette Maria Swerts en woonde een meter verder van het standbeeld. Ookal beweert men dat het de oudste kotmadam was, werd ze afgebeeld als een jonge dame. Waardoor het voor een aantal mensen gemengde gevoelens geeft. Want het standbeeld toonde niet het typische beeld van een oude kotmadam.

Voor ons was dit een echte coolhunt omdat het verhaal erachter echt hoort bij een studentenstad. Ik vind het ook cool dat ze niet afgebeeld wordt als een oude dame, het blijft een mysterieus verhaal. Want niemand kent het verhaal vanaf het eerste zicht.

Deze trend hoort bij de categorie kunst, het is de “statement piece” van Leuven. Iedereen die naar Leuven is gegaan, heeft het al eens gezien. Voor mij behoort deze coolhunt tot de “Local Love”. Het is belangrijk om zo authentiek mogelijk te blijven. Ik denk niet dat er een soortgelijke standbeeld te bezoeken is.

Coolhunt 2 -Nada                    

Leuven bezoeken? De Grote Markt is the place to be!

De Grote markt in Leuven is één van de drukste pleinen in Leuven, die staat bekend voor de monumentale stadhuis. Rondom de Grote Markt bevinden zich verschillende cafés en andere opvallende gebouwen zoals de Sint-Pieterskerk en andere gildenhuizen. Het is de kruispunt van de meest toeristische plaatsen in Leuven.

Voor ons was dit een interessante coolhunt, omdat je vanaf het eerste zicht niet weet waar je moet beginnen. Je bent overweldigd door de details die te zien zijn. zoals de verschillende jaartallen, beeldjes en tekstjes. Het is zeker één van de bekendste bezienswaardigheden die je moet bezoeken. Daar worden ook evenementen in georganiseerd zoals de Bloementapijt, Hapje-Tapje,..

Deze coolhunt behoort tot de categorie Toerisme, het is één van de bekendste plaatsen in Leuven. In de Trendframework behoort deze coolhunt tot “Joyning”. Iedereen komt daar samen om iets lekkers te drinken of te eten of om deel te nemen aan de evenementen die georganiseerd worden.

 

Coolhunt 1 -Kilena

Verplaatsen van hier naar daar, met een fiets is dit zo weer klaar

 

Fietsen

Adres: Naamsestraat 5, 3000 Leuven

 

 

 

 

Wat?
Talrijke fieten doorheen heel de stad Leuven. Het zijn meestal gewoon de fietsen van de studenten zelf. Buiten de aankoop van de fiets is het gebruik van fietsen enorm voordelig voor zowel het milieu als de portomonee. Zo dragen studenten onrechtstreeks ook hun steentje bij aan het milieu.

Waarom cool?
Leuven is een stad waar veel studenten studeren en op kot zitten. Studenten verplaatsen zich al jaren met dit voertuig doorheen de stad om van plaats A naar plaats B te gaan. Het is een onderdeel van de leefwijze van de studenten geworden. Je vindt het in heel de stad terug, het is alsof het een soort versiering is doorheen de stad.

 

Coolhunt 2 -Kilena

De lijn vindt iedereen fijn.
Openbaar vervoer: bus Adres: Grote markt Leuven 6-7

Wat?
Het openbaar vervoer in Leuven bestaat voornamelijk uit de bussen van de lijn. Het is een vlot en handige manier om je te verplaatsen doorheen de stad of naar een verder geleden bestemming. Het is een relatief goedkoop middel om je te verplaatsen.

Waarom cool?
Ook hier wordt er aan het milieu gedacht. Het is minder milieu vriendelijke dan de fiets, maar het is nog steeds beter dan een auto. Het is een geweldige manier om je te verplaatsen als je een redelijke lange afstand moet overbruggen. Je hoeft je geen zorgen te maken over parkeerplek, snelheidsboetes, naft of overtredingen. Jij moet enkel zorgen dat je op tijd aan de juiste bushalte staan en dat je correct betaald, verder kan je geduurende de rit ongestoort eventjes ontspannen en bijvoorbeel muziek luisteren.  Je kan er ook een babbeltje slaan met de chauffeur of andere gebruikers van het openbaar vervoer, wanneer je nood hebt aan sociaal contact.

Trendframework:
Local love is de consumententrend dat bij deze foto’s past, het is een gewoonte bij de studenten om de fiets of het openbaar te gebruiken. Studenten zijn trots dat ze in Leuven studeren en al de gewoontes dat er bij horen. Het gebruikersgemak van de fiets of de bus staat op de eerste plaats waarom het werkelijk een gewoonte geworden is. De autenticiteit van de fietsen mogen we niet vergeten, mijn nonkel is zelf ook naar school geweest in Leuven en 30 jaar geleden was het niet anders vertelde hij

 

Coolhunt 1 -Cynthia

KOM EENS EEN KROKETJE UIT DE LEUVENSE MUUR HALEN

Snackmuur

Zijstraatje van de Oude Markt

Wat?
Dit is een snack muur. Je kan er de lekkerste frituursnacks halen als je er een muntje in stopt.

Deze snackmuur is enkel geopend in de avond als de studenten uitgaan en hoogstwaarschijnlijk een hongertje krijgen tijdens het feesten en drinken. De producten worden er “vers” en warm ingelegd en je hoeft alleen maar het deurtje te openen om je snack te bemachtigen.

Waarom cool?
Ik vind het een leuk concept omdat je soms wel een hongertje hebt of gewoon verlangt naar een kleine snack en met deze muur raak je er heel snel aan. Het is gelegen in een zijstraatje van de oude markt in Leuven dus je moet er echt naar opzoek, wat ik dus ook spannender vindt. Ik vind het leuker als je naar iets op zoek moet gaan dan iets wat je direct ziet. Het is ook niet zo heel bekend in België wat het uitderaard nog leuker maakt vind ik persoonlijk.

Referentie naar canvas:
HELPFULL:

Ik heb deze trend gekozen omdat een Snackmuur eerder handig en behulpzaam is. Het is super makkelijk om snel even een hongertje te stillen met een snackje uit de muur ipv op restaurant of Mc Donalds te gaan. Geen file en wel je snackje. Ideaal toch?

Coolhunt 2 -Cynthia
DE PERFECTE PLAATS VOOR JE INSTAGRAM PICTURES

Fotoshoot Locatie

Station Leuven

 

 

 

 

 

Wat?
Een grote open plein met veel licht en lichte kleuren als achtergrond + een paar bloemetjes. Voorkant van het Station van Leuven en een gezellige ontmoetingsplek.

Waarom cool?
Als Instagram Fashion Blogger ben ik vaak opzoek naar plaatsen met een iets wat lichte, witte, zandkleurige achtergrond omdat dat ongeveer het thema is van mijn foto’s. Je wil dat al je foto’s bij elkaar passen, maar niet altijd op dezelfde plek. Je wil variatie dus daarom is het zoeken van leuke spots ook vaak moeilijk. Ik vind deze plaats perfect voor mijn Instagram omdat er genoeg buitenlicht is op een mooie dag en de achtergrond is licht, niet te opvallend en subtiel.

Referentie naar trendcanvas:
STATUS SEEKERS:

Ik heb gekozen voor deze trend omdat mensen die foto’s nemen in een stad of een plaats, vaak de intentie hebben om te tonen dat ze op stap zijn of om te tonen dat ze plezier maken buiten huis. Ook heb ik voor deze trend gekozen omdat bloggers of instagrammers hun ook altijd van hun beste kant willen laten zien en daarvoor staat status seekers.

Groepsverdeling:
We hebben onze groep in 2 verdeeld dus hebben we 2 Routes.

Yasmine & Ouassila:

Nada, Cynthia en Kilena:
( We zijn onze groepsfoto vergeten nemen, maar hebben elk apart wel een foto bij onze coolhunts. )

Bronnenlijst:

Bert Van Thilborgh, B. E. R. T. (2016, 13 juni). Vijf trends in de toeristische sector : FutureProved. Geraadpleegd op 23 april 2019, van http://futureproved.be/vijf-trends-in-de-toeristische-sector/?fbclid=IwAR2t4mpzfUGlBgUmQakf_tNj4tq_6R5kM7phK2GbLWLN0hpTAmM3F4a0z2s

Netwerk Bewust Verbruiken. (z.d.). Geraadpleegd op 23 april 2019, van https://www.bewustverbruiken.be/?fbclid=IwAR0uSwP0B5Xt-6c50_TnptRWmPw2V-eq-AHoQj1SwteYA213jNs-F-KCY4E

Wikipedia. (z.d.-b). Grote Markt. Geraadpleegd op 22 april 2019, van https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Grote_Markt_(Leuven)

Wikipedia. (z.d.-a). De Kotmadam. Geraadpleegd op 22 april 2019, van https://nl.m.wikipedia.org/wiki/De_Kotmadam_(Leuven)

UITinVlaanderen. (z.d.). De Grote Markt onder de loep. Geraadpleegd op 22 april 2019, van https://www.uitinvlaanderen.be/agenda/e/de-grote-markt-onder-de-loep/d9848722-27d5-484e-ae41-4ff07f0316a6

Toerisme Vlaams-Brabant. (z.d.). Bezienswaardigheden Grote Markt. Geraadpleegd op 22 april 2019, van https://www.toerismevlaamsbrabant.be/producten/bezoeken/bezienswaardigheden/grote-markt-leuven/