Met weinig kennis trokken we naar Leuven. Hier en daar kenden we wel al enige plekjes in Leuven.  Toch waren we verrast door het unieke dat Leuven ons te bieden gaf. Ieder gingen we opzoek naar onze coolhunts, gingen we straatjes in dat we anders nooit zouden nemen. We kwamen andere leuken dingen tegen dat we zeker wouden onthouden. Het viel ons meteen op wat voor een levende stad het was. Met het zonnetje op ons gezicht hebben we Leuven leren kennen en we komen zeker nog terug.

Unieke, handgemaakte juwelen in het hartje van Leuven

Wat is het?
Voor mijn eerste coolhunt werd mijn aandacht getrokken door een schattig, klein winkeltje waar op een bordje stond dat alles ‘hand-made en Belgisch’ was.
Dit is de winkel van Sofie Vanoosthuyse, ze ontwerpt al 20 jaar lang haar eigen juwelen met haar eigen en unieke stijl.
Deze winkel in Leuven is nog maar recent geopend sinds februari.
Je kan er niet alleen juwelen kopen maar ook andere werken van locale makers, ook al blijft haar werkwijze en haar werken wel de hoofdschotel.
Ze is steeds op zoek naar een goede balans tussen verfijning en kracht, tussen ruw en zacht en tussen karakter en ingetogenheid.
Ze omschrijft haar stijl als een mix tussen de art-nouveau stijl en de art-déco stijl met een ferme dosis “ rock ’n roll”.

Waarom is het cool?
Het is ‘cool’ omdat alle juwelen handgemaakt worden gemaakt.
De meeste juwelen zijn uniek en je zult dus niet dezelfde juwelen als iedereen dragen.
Op welke trends speelt het in?
De juweelwinkel past zeer goed binnen de trend human brands, omdat ze een persoonlijke toets geeft aan al haar producten. Sofie Vanoosthuyse maakt ook duidelijk waarvoor ze staat namelijk dat alles handgemaakt en Belgisch is en dit wordt duidelijk omarmd door haar consumenten.

Referentie naar trendcanvas:
De juweelwinkel past zeer goed binnen de trend human brands, omdat ze een persoonlijke toets geeft aan al haar producten. Sofie Vanoosthuyse maakt ook duidelijk waarvoor ze staat namelijk dat alles handgemaakt en Belgisch is en dit wordt duidelijk omarmd door haar consumenten.

Adres: Vismarkt 6, 3000 Leuven
Door Marion Caeymaex

Stalen meubilair en zelfgemaakt gebak

Wat is het?
Koffie en staal is een gezellig cafeetje in Leuven waar je terecht kan voor zowel een tasje koffie, maar evengoed voor juwelen, interieur- en meubelontwerp. Naast koffie is er ook een groot aanbod aan andere (frisse) drankjes en ovenvers gebak of taart met verse producten, uit eigen streek.

Waarom is het cool?
De eigenaars wouden geen gewone meubelwinkel en zochten naar een extraatje. Dat werd koffie en taart, die ze zelf maken. Ze zijn altijd opzoek naar de beste kwaliteit van producten, liefst zoveel mogelijk bio en lokaal.
De meubels die ze maken hebben één ding gemeen: ze bevatten allemaal staal.
Ze gebruiken staal omdat dit heel duurzaam is omdat je het makkelijk terug kan smelten, daarnaast maken ze enkel gebruik van bamboe of volhout omdat dit heel snel terug groeit.

Referentie naar trendcanvas:
Koffie en staal speelt in op de trend duurzaamheid door gebruik te maken van zelfgemaakte en tweedehands meubelen. Maar het sluit ook goed aan bij de trend better bussiness omdat consumenten zich er meer en meer van bewust zijn dat hun consumpties een negatieve invloed hebben op de planeet, daarom ondersteunen ze bedrijven die het milieu zo min mogelijk proberen te belasten.

Adres: Mechelsestraat 140 , 3000 Leuven
 Door Marion Caeymaex

 

Plek

Wat is het?
In deze interieurshop zijn er verschillen stijlen en merken gecombineerd. Hier vinden we zowel bekende merken als Barcelonese ontwerpers die nog naamsbekendheid moeten maken. Ze geven ook interieuradvies voor als je een kamer in je huis wil veranderen. Bij Plek is het ook mogelijk om workshops te volgen voor interieurstyling, om een poef te maken maar het kan ook een Floral hoop zijn.

Ik vind het een origineel idee om zelf ons interieur te creëren met de hulp van deze winkel. Zo kan iedereen een origineel interieur creëren dat volledig naar hun smaak is.

Waarom is het cool?
Meer en meer mensen gaan naar interieurwinkels omdat ze liever originele en unieke stukken kopen die je niet in elk interieur tegenkomt. Daarom heeft de “Plek” zoveel succes.

 Referentie naar trendcanvas :
Human Brands omdat ze een persoonlijke toets geven en daarmee maakt “Plek” winst.

 

Adres: Mechelsestraat 123, 3000 Leuven.
Door Alexia Weerts

Greenway

Wat is het?
Dit restaurant is vegetarisch en veganistisch. Het is heel populair voor zijn vegetarische hamburgers. Op deze manier willen zij zich onderscheiden van de ongezonde fastfoodketens. Alles is vers, ingrediënten worden niet ingevroren wat beter is voor onze gezondheid. De missie van Greenway is gezond eten met respect voor het milieu. Maar ook al ben je niet vegetarisch dan kan je nog steeds terecht bij Greenway voor een lekkere lunch. Dit is het bewijs dat vegetarisch zijn helemaal niet saai is.

Ik vind het goed om mensen meer en meer veggie te laten eten voor het milieu. En het interieur brengt ons direct in een “veggie mood” wat bijdraagt tot een gezellige sfeer.

 Waarom is het cool?
Veel mensen zijn zich bewust van het milieu en er zijn ook veel meer vegetarische en veganistische klanten die ook wel eens graag een hamburger eten. Daarom is iedereen heel positief over Greenway omdat ze bijna de enige is die verschillende veganistische gerechten voorstelt.

Referentie naar trendcanvas:
Better Business omdat ze bewust zijn dat hun consumptie een negatieve impact heeft op de planeet, of samenleving of hunzelf. En dank zij deze restaurants worden die negatieve impact velledig verminderd.

Adres: Parijsstraat 12, 3000 Leuven.
Door Alexia Weerts

 

Dewerf

Wat is het?
Dewerf is een gezellig babbel en knabbelcafé. Het ligt nét niet in het centrum, maar wel dicht tegen de grote markt. Dewerf vind je terug op het hogeschoolplein, en dit is dan ook het enige café dat je daar zal vinden. Het positieve hieraan is dat ze een groot terras kunnen uitzetten wat heel gezellig is. Dewerf is vooral gericht op studenten, je vind er dan ook echte studentenkost terug voor een lage prijs. Maar dit trekt evengoed ouder publiek aan.

Waarom is het cool?
Waneer je in dewerf bijvoorbeeld boterhammen besteld krijg je dit ook echt geserveerd in een brooddoos. Bij het bestellen van een warme chocolade, krijg je een glas warme melk met een potje chocoladebrokken. Elk gerecht wordt anders geserveerd. Bij dewerf kan je dan ook ontbijten, lunchen en dineren.

Referentie naar trendcanvas:
Dewerf zouden we kunnen plaatsen onder Youniverse.

Ze passen hun producten of beter gezegd hun uitstraling aan door anders te zijn dan andere. In welk café ga je je maaltijd geserveerd zien worden in een brooddoos? Of waar krijg je bij je koffie een heerlijke princekoek? Ze spelen hier heel goed in op de consument en ondanks ze meer gericht zijn op studenten, is voor hen ieder persoon uniek.

Adres: Hogeschoolplein 5, 3000 Leuven
Door Chiara de Liso

Mirte

Wat is het?
 Mirte is een bekende bloemenwinkel in Leuven. Het ligt dan ook niet in het centrum, je moet er dus echt naar opzoek gaan. Mirte heeft al meer dan 20 jaar ervaringen in bloemen en bloemdecoraties. Met hun bloemen zetten ze vooral in op Belgische merken waardoor ze hun autentiek karakter versterken. Voor elke gelegenheid ontwerpen zij een boeket bloemen. Bij Mirte kan je ook een bloemenabonnement nemen. Ze maken bloemen al vanaf 20 euro en deze kan je ook laten leveren bij je thuis, op kantoor, maar zelf in het ziekenhuis.

Waarom is het cool?
Bloemen zijn een echte trend. Wie houdt er nu niet van om een mooi boeketje bloemen in je woonkamer te hebben? Vaak zie je zelfs, wanneer iemand een feestje geeft, dat bloemen deel uitmaken van je eigen decoratie. Mirte is dan ook uniek op zichzelf, aan haar naam zou je niet kunnen afleiden dat het om een bloemenwinkel gaat. Je vindt de bloemen van mirte zelfs terug op pinterest, “MIRTELEUVEN”.

Referentie naar trendcanvas:
Mirte zouden we kunnen plaatsen onder Local Love.

Ze werken hier niet met lokale producten, maar ze leveren wel een lokale dienst. Ze leveren zelf hun bloemen indien je dit wenst en gaan verder dan jouw huis. Ondanks de opkomst van sociale media kan je nog steeds naar een bloemenwinkel en ter plaatse je bloemen kiezen. Natuurlijk moet iedereen mee met de tijd en kan je dit ook online.

 

Adres: Vismarkt 3, 3000 Leuven
Door Chiara de Liso

Thelma

Wat is het?
Thelma is een concept winkel met eten, kleren en design. Je kan bij Thelma terecht voor een lekker kopje koffie, meubels uit te zoeken of heb je zin in toast met avocado? Het kan allemaal. Een real-life pinterest kan je het wel noemen. Wie houdt van de Scandinavische stijl is hier zeker weten op de juiste plek.

Eigenares en voormalig tandarts Katrien vond haar liefde voor design en koffie in een warm pand in Vaartwijk. Thelma verwijst naar de dochter van Katrien. De winkel voelt ook als thuiskomen voor mensen die opzoek zijn naar vernieuwende mode en design.

Je vindt er kleding voor jong en oud en merken zoals Stella McCartney en Finger in the nose.

Waarom is het cool?
Thelma vind je nergens anders meer, de winkel biedt voor alles wat wils en van jongs tot oud. Geen ongeduldige partner meer die zucht als je te lang in de winkel rondblijft hangen. Het concept is erg vernieuwend omdat je bijna nergens anders deze combinatie vindt, de winkel mikt duidelijk op een jong en vernieuwende doelgroep van mannen en vrouwen die modebewust en trendgevoelig zijn. (playsumers)

Adres: Vaartstraat 12, 3000 Leuven
Door Lejla Sokolovic

SAX

Wat is het?
In deze winkel vind je wereldmuziek zoals folk, jazz, blues en klassieke muziek. Ze kiezen er bewust voor om niet met commerciële muziek te werken omdat dit te mainstream is. Ze specialiseren in vinyl platen en cd’s.

De eigenaar Jos Vandeput startte met zijn winkel 25 jaar geleden tijdens de vinyl gekte.

Platen en vinyl is terug populair en dat merkt hij met zijn verkoop die wel 90 % gestegen is de laatste jaren.

Hij heeft er ook bewust voor gekozen om deze richting uit te gaan en ziet zichzelf aan als een disquaire, iemand die een bepaalde richting uitkiest, een selectie maakt en raad geeft aan de klanten.

Waarom is het cool?
Dit is een bijzondere coolhunt want als je de winkel binnentreed lijkt het wel een free-recordshop van de jaren 80. De winkel geeft een bijzondere nostalgische sfeer af en laat er voor zorgen dat je je wil verdiepen in de muziek die de winkel te bieden heeft. Je vindt niet zo snel een winkel die alle muziek van de wereld aanbied en dat in vinyl of cd’s. Persoonlijk vind ik het een pareltje in de stad en geeft het een enorme meerwaarde aan mensen die zich willen verdiepen in wereldse muziek, je kan hier alles qua muziek, vynil en cd’s vinden op 1 plek.

Adres: Parijsstraat 31, 3000 Leuven
Door Lejla Sokolovic

The Beer Capital

Wat is het?
The beer capital is een heel leuk café met een gezellige sfeer en een supergroot aanbod van bier (ongeveer 2000 smaken). Het is heel cool door de mooie decoratie maar dat is niet alles. In de vloer zijn er namelijk meerderen glazen bodems waardoor je verschillende soorten bier te zien krijgt. Deze kunnen ook omhoog gebracht worden via een oud mechanisme of je kan natuurlijk kiezen uit de biersoorten die aan de bar staan. Er worden hier ook bier proef momentjes gehouden wat ook heel ‘cool’ is.

Adres: Grote Markt 14, 3000 Leuven
Door Robin Gabriëls

Donuttello

Wat is het?
Donuttello is een donutzaak met een mooie en opvallende, maar simpele, decoratie die heel snel in populariteit stijgt. Ze hebben een assortiment van 18 verschillende smaken met elk zijn eigen topping en/of vulling en dat blijft maar stijgen. Dat is dan ook het coole aan Donuttella, er is zoveel keus en het is een sterk merk en positief merk dat heel makkelijk toegang vindt tot het publiek. Een donut is een gemakkelijk tussendoortje of kan ook goed dienen als een ontbijt.

Adres: Diestsestraat 9, 3000 Leuven
door Robin Gabriëls

 

Avocado bar: interview

Voor de les Trendwatching en Coolhunting hebben we als start-up de avocado bar gekozen. We zijn met ons groepje naar Leuven geweest en daar hebben we Carl en Steven ontmoet om over hun restaurant te spreken.

Samen hebben ze het concept uitgetekend. Ze hebben ook aan een interieur designer en een social media bureau hulp gevraagd.

Ze werken met verschillende trends eigenlijk. Ze werken dus natuurlijk met de trend van avocado, maar ook met het feit van gezond te eten. Er is een hele trend op social media over gezond eten, foto’s te posten en de gezonde levenstijl te delen.

Ze werken ook met de ecologische trend. Alles wat ze doen is ecologisch omdat ze CO2 neutraliseren… Ze hebben dus een buitelandse ‘hype’ van het buitenland naar Belgïe gebracht. Er wordt ook over de ecologische packaging na gedacht zoals ecologische rietjtes…

In de toekomst zouden ze het willen uitbrijden tot verschillende soorten restaurants. 19 April open ze trouwens een vietnamees restaurants in de Mechelse Vleeshalle. Ze zijn nu uit de Avocado bar aan het leren om te perfectionneren. Hun doel is niet om een keten te maken, maar van hun project te leren, het openen van een avocado bar dus en daarna aan een ander project te beginnen.

Hun doelgroep zijn vooral vrouwen tussen 18 en 30 jaar. Op social media gaan ze meer meisjes of vrouwen targetten omdat ze in het begin een test hebben gedaan om te zien wat de engagement reed was tussen vrouwen en mannen en daaruit bleek dat vrouwen meer zouden delen dan mannen. Ze vinden dat instagram het beste social media content is, om deze doelgroep te bereiken.

De Avocado bar is nu zes weken open en sinds week twee hebben ze steeds volk. Ze hadden het niet beter kunnen voorstellen maar ze hopen dat het blijft duren met het biede van goede kwaliteit en een goede service.

Om de Avocado bar in het begin bekend te maken hebben ze een teasing van ongeveer een maand op social media gemaakt, waarbij ze de gerechten al een beetje hebben geintroduceerd en het concept hebben uitgelegd. Het concept klinkt logisch,  maar in alle gerechten, zelfs in het dessert vinden we avocado, wat voor veel mensen nieuw is. Maar ze hebben dit ook gedaan om volgers aan te trekken. Zo gaan ze nog meer mensen aan trekken. Ze werken ook met influencers omdat, als ze geïnterresserd zijn in het concept, wordt het een goede reclame voor de avocado bar.

Wij zijn daar ook gaan eten en we vonden het allemaal ook heel lekker en heel schoon gepresenteerd.

 

Groepsfoto


Robin Gabriëls, Lejla Sokolovic, Marion Caeymaex, Chiara de Liso, Alexia Weerts

Route