Op een doodgewone woensdag namen wij het besluit om Brussel, dé hoofdstad van België, te ontdekken. Van alle toeristische plekjes tot de geheime hoekjes van deze bruisende stad. Wie houdt daar nu niet van? We kwamen vele trends tegen zoals bio-stores en weedstores. Zo kunnen we zeggen dat Brussel wel zeker een bezoekje waard is. Pak je fototoestel al klaar voor deze spetterende tocht doorheen Brussel.

 

Vrouwen boven!

Jeanneke Pis is de vrouwelijke tegenhanger van Manneke Pis. Het beeld is geplaatst in 1987 op vraag van de lokale handelaars om meer mensen te lokken naar deze buurt. Ondanks dat het beeldje achter tralies staat en het eigenlijk niet echt op een zichtbare plek staat in vergelijking tot Manneke Pis, vinden we niet dat het er enkel staat om toeristen te lokken naar die buurt. Wanneer we dit beeldje zagen, moesten we meteen denken aan feminisme. Een mannetje dat staat te plassen vinden we normaal en is een heel toeristische trekpleister in Brussel. Een meisje dat aan het plassen is, zou dan ineens vulgair zijn. Voor ons is Jeanneke Pis een statement dat vrouwen evenwaardig zijn aan mannen.

Link met trend

Feminisme is een opkomende trend. Wij vrouwen willen gelijk behandeld worden als mannen. Nog steeds zien we weinig vrouwen met een topfunctie en nog veel plaatsen waar mannen en vrouwen, dezelfde job uitvoeren en de man toch meer betaald krijgt. Een jammere zaak, maar de laatste jaren is er een omkering bezig. 

Jeanneke Pis Getrouwheidsgang 10-12

Bron:

Visit.brussels. (z.d.). Jeanneke Pis. Geraadpleegd op 19 april 2019, van https://visit.brussels/nl/place/Jeanneke-Pis

Kunst of vandalisme?

In iedere grootstad kom je wel een vorm van street art tegen. Brussel heeft zelfs verschillende street art routes of graffiti routes. Street art letterlijk betekent kunst op straat. Het komt voor in verschillende vormen, zoals muurschilderingen, guerilla-knitting,… Wij baseerden ons vooral op muurschilderingen. Street art fleurt straten op. Zelf vinden we Brussel niet zo een gezellige stad, maar er zijn echt wel heel veel indrukwekkende stukken te zien op straat. De ene al wat subtieler dan de andere, maar ze geven de straten een glow-up. Ook de (politieke) betekenis erachter vinden we boeiend. Jammer genoeg is street art tot op de dag van vandaag illegaal en kennen we bijna nooit de maker van de schilderijen.

Link met trend

Street art is zeker geen nieuwe trend. Het bestaat al eeuwenlang. Denk maar aan de restanten van rotsschilderingen van onze voorouders, maar het is wel een trend die constant evolueert. Street art hangt samen met gebeurtenissen in de wereld, want achter ieder werk zit wel een betekenis. Aangezien street art verboden is, schuilt er in deze kunstvorm een rebels karakter. Desondanks het feit dat het verboden is, wordt het meestal wel geapprecieerd door voorbijgangers en kunstliefhebbers. Street art is een vorm van kunstcultuur.

Street art is doorheen heel Brussel te zien

Fresh is the new health

De jongste jaren zien we hoe langer hoe meer kleinere winkels verschijnen. Niet enkel kleine zelfstandige winkels, maar ook kleine aftakkingen van grote ketens. Als het om voeding draait, zijn mensen de laatste tijd ook sterk bezig met gezond zijn. Denk maar aan al die fitnessabonnementen waarvoor je reclame krijgt of hoeveel mensen er wel op dieet zijn. Om dit gezond zijn te stimuleren, willen ze ook gezonde voeding. Hiervoor gaan ze teruggrijpen naar vroeger en niet de klaargemaakte gerechten kopen, maar eerder de verse groenten en fruit die niet zo zeer weken goed blijven. Mensen willen in het drukke dagdagelijkse leven in de stad, toch nog werken aan hun gezonde levensstijl. De grote ketens springen  mee op deze trend en openen kleine “Fresh Stores”. Een leuke trend die de komende jaren nog veel groter kan worden.

Link met trend

Deze trend speelt in op het idee dat bij de mensen hangt: “Want to feel healthy.” Doordat mensen het gevoel willen dat ze gezond leven, zullen ze proberen in de kleinere kruidenier, verse producten te gaan kopen. Ze willen gezond zijn en dit niet door heel hun leven lang op dieet te zijn, maar door hun levensstijl aan te passen aan de gezonde voeding.

Fresh Atelier Ravenstein Galerie Ravenstein 1, 1000 Bruxelles

Een duurzaam nieuw leven: tweedehands

Tweedehandswinkels zijn een perfecte oplossing om verspilling tegen te gaan of om dingen die nog goed zijn, maar je niet meer gebruikt, een tweede leven te geven. Ook om mensen die het financieel moeilijker hebben is dat een goede alternatief. Ze bestaan natuurlijk al veel langer dan vandaag, maar toch zien we de laatste jaren veel meer mensen erheen gaan en ook veel meer nieuwe winkels verschijnen. Zelfs online zijn er  meer platformen die ook een ‘tweedehandsoptie’ aanbieden. Ook meer en meer jongeren vinden het ‘cool’ om vintage kleding te dragen. Op deze manier kan je jouw spullen een tweede leven geven. Je vermindert de afvalberg en vindt er zelf vaak unieke zaken die je elders niet tegen komt.

Link met trend

We zien een groeiende trend uit iets wat al jaren bestaat, de tweedehandswinkel. Dit wordt veroorzaakt door het groeiend belang voor ecologisch verantwoord leven, wat een opkomende trend is de laatste jaren. Een fenomeen als dit gaat niet direct veranderen de komende jaren, in tegendeel. We verwachten in de toekomst een nog grotere aandacht voor dit soort zaken.

Tweedehandswinkel nabij Lievevrouwboerstraat, 1000 Brussel

Smaakvolle status seekers

Een handtas voor 10 000 euro? Of misschien een horloge voor 20 000? Ja, dat kan allemaal in de prestigieuze winkelstraten in Brussel zoals Waterloolaan, waar je de exclusiefste merken vindt. Het is speciaal om langs zulke winkels te passeren. Exclusieve producten blijven uiteindelijk voor iedereen aantrekkelijk. We dromen allemaal wel eens over wat er zou gebeuren, moesten we miljonair worden!

Link met trend

De producten die in die winkels verkocht worden, zijn gelinkt aan de trend ‘Status Seekers’. Rijke mensen zijn op zoek naar een manier om hun status aan te duiden. Dat kunnen ze perfect aan de hand van dure, kwaliteitsvolle merkspullen.

Daarnaast denken we hierbij ook aan de trend ‘Youniverse’; de merken zijn heel specifiek gericht op de klanten die welgesteld zijn en dit ook willen uitstralen. Ze zijn op zoek naar kwalitatieve en zo duur mogelijke producten. De klanten samen hun behoeften en wensen worden centraal geplaatst.

Boutique Rolex HALL OF TIME Waterloolaan 55, 1000 Brussel

Want wat local is, is goed.

Belgen zijn dol én trots op hun chocolade. We vinden dan ook meer dan 320 chocolaterieën verspreid over het land (Visitflanders.com, 2019). Dat kunnen we ook merken in de straten van onze hoofdstad. De talrijke en altijd volle chocoladewinkels zijn iets waar België voor bekend staat.

Belgische chocolatiers als Neushaus of Leonidas mogen al tientallen jaren van succes spreken.

De heerlijke lekkernijen als pralines trekken niet enkel toeristen aan. Aantrekkelijke etalages met prachtige decoraties zorgen ervoor dat je niet onverschillig kan passeren.

Link met trend

Beide chocolademerken spelen in op de trend ‘Local Love’. Wat local is, lijkt simpelweg goed in het oog van de consument en zeker als het wereldwijd bekend is. Het is opvallend dat er steeds bijstaat vanwaar het chocolademerk is zoals: ‘Fresh Belgian Chocolate’ of ‘Belgium 1957’. Dat geeft de winkel een zekere meerwaarde die door de klant ongetwijfeld opgemerkt en geapprecieerd wordt.

 

Neuhaus Galerie de la Reine 25-27, 1000 Brussel

Bron: 

Visitflanders.com. (2019). De top Belgische chocolademerken. Geraadpleegd op 18 april 2019, van https://www.visitflanders.com/nl/thema-s/lekker-vlaanderen/belgische-chocolatiers/de-top-belgische-chocolademerken/

Niet wij, maar ik

Eerst mijn carrière , dan pas mijn gezin. Een uitspraak die vandaag de dag steeds vaker voor komt. Mensen worden steeds individualistischer. Zo komen er meer eenpersoonsgezinnen. Ook willen mensen niet gestoord worden. Ze genieten vaak van een moment van rust als reactie op ons druk economisch systeem. Overal duiken er producten en locaties op die inspelen op deze trend. Voor bedrijven is het dan ook een belangrijke factor om op in te spelen.

Link met trend

Een consumententrend die hier bijhoort is ‘post-demografic’. Individualisme is niet een standaard demografische factor. Over de jaren is het steeds meer en meer gegroeid en bedrijven moeten hier dan ook op inspelen. Bijvoorbeeld supermarkten die kleinere porties verkopen.

Niet enkel in winkels is de trend te bespeuren, maar ook in het straatbeeld is het duidelijk te zien. Een voorbeeld hiervan zijn de eenpersoonbankjes die naar verschillende richtingen gericht staan (zie foto). Dit hoort bij de trend ‘helpfull’. Mensen hebben niet veel vrije tijd maar door deze bankjes kunnen ze even rust nemen en heeft men ook geen schrik om gestoord te worden.

 

Individuele bankjes Sinter-Goedelevoorplein, 1000 Brussel

Bronnen:

Ensie. (2017, 3 maart). Individualisme. Geraadpleegd op 21 april 2019, van https://www.ensie.nl/martin-meulenberg/individualisme

Thijs, E. (2007, 20 september). Trendanalyse Erik Thijs. Geraadpleegd op 21 april 2019, van https://communicatiegroep4.wordpress.com/trendanalyse-erik-thijs

De opkomst van cannabis

Iets nieuws in het straatbeeld van Brussel? Dat zijn zeker en vast cannabiswinkels. Ze beginnen meer en meer op te duiken en steeds bekender te worden. Het is iets nieuws, maar het is zeker en vast in opmars en het zal nog vaker te zien zijn in de straatbeeld.

Wat deze winkels zo bijzonder maakt, is dat het CBD-shops zijn. CBD-wablieft? Ja, de cannabis die ze dus verkopen bevat veel CBD en weinig THC. THC is de stof waarvan je high wordt. In de cannabis die verkocht wordt, is het THC-gehalte heel laag en daarom zijn zulke CBD-shops volledig legaal. CBD heeft verder positieve effecten voor de gezondheid. Zo wordt het vaak gebruikt als pijnstilling voor mensen met chronische ziekten. Vandaar de benaming ‘medicinale cannabis’.

Link met trend

De consumententrend hierbij is dan ook ‘betterment’. Mensen verlangen naar een betere gezondheid en hier spelen de winkels op in door cannabis met een hoog CBD-gehalte te verkopen. Deze winkels verbreken ook de taboe rond het gebruik van cannabis en zorgen voor nieuwe kennis bij de consument.

 

MyGeeko Vape & Weed Anspachlaan 123, 1000 Brussel

Bronnen:

Hoe functioneert CBD? – Fysiologische werkzaamheid van Cannabidiol. (z.d.). Geraadpleegd op 21 april 2019, van https://www.cibiday.nl/hoe-functioneert-cbd

Organic Grams. (z.d.). Geraadpleegd op 21 april 2019, van https://organic-grams.com/nl/

Back to the Färm

Färm is een coöperatieve winkelketen uit België. Er zijn al zeven bio-winkels aanwezig in Brussel. Wij namen een bezoek aan de winkel in Sint-Katelijne. Färm heeft een veelzijdig concept waarbij de focus ligt op zero waste, biologische, organische & lokale producten. Färm is ook heel transparant omtrent de herkomst van de producten. Zo zijn klanten verzekerd van lokale producten. Een concept als Färm is een grootse droom voor mensen met een hart voor het milieu. Om deze droom waar te maken, werkt Färm samen met verscheidene ethische ondernemers en investeerders.

Wat maakt Färm zo bijzonder? Allereerst is het een verfrissend alternatief voor gewone winkels. Daarnaast straalt Färm ook groen uit door de producten die ze verkopen. Verder is het een aangename, gezellige winkel die zeker een bezoekje waard is.

Link met trend

De voornaamste consuemententrend waarop Färm inspeelt is better business. De winkel biedt zowel verpakte als niet-verpakte producten. Klanten krijgen de keuze om zelf verpakkingen mee te nemen of herbruikbare verpakking te kopen in de winkel zelf. Voorverpakte producten zitten bij het merendeel van de producten verpakt in papier of glas. Zo moedigt Färm zero waste aan. In de winkel zijn er vooral biologische producten te verkrijgen. Ook hier kijkt men sterk naar het milieu als uitgangspunt.

Daarnaast is er ook een sterke aandacht voor de consumententrend local love. Färm is bewust bezig met het vinden van lokale producten. Zo is het land van herkomst vaak vermeld naast de producten. Zo kan je kiezen voor Belgische producten, maar ook voor producten van andere landen.

 

Färm.sintkatelijne Brandhoutkaai 43, 1000 Brussel

Bron:

Färm. (2018). New Home. Geraadpleegd op 22 april 2019, van https://www.farm.coop/nl/

Snel in Bruxelles

Brussel heeft verscheidene manieren om personen te verplaatsen. Je kan altijd het openbaar vervoer nemen, maar dat is saai. Ooit gedacht om Brussel te verkennen op een elektrische step? Net zoals andere grote steden telt Brussel een groot aantal elektrische steps. Ze staan verspreid doorheen Brussel waardoor ze gemakkelijk beschikbaar zijn. Het is zeker een nuttige geldbesteding om Brussel snel en efficiënt te bezoeken.

Het eerste bedrijf dat deelsteps plaatste was Lime, een Californische start-up. Vandaag staan er al vele deelsteps van verscheidene ondernemingen. Een groot voordeel van de steps is de gemakkelijke parkeermogelijkheid. Zo hebben de steps geen vaste stallingsplaats waardoor je ze kan neerzetten op elke plaats in Brussel. Naast de elektrische deelsteps zijn er ook stadsfietsen en elektrische auto’s beschikbaar. Ze zijn gemakkelijk te gebruiken en ruim aanwezig in Brussel. Het grote verschil met de deelsteps is dat de fietsen en auto’s wel een vaste stallingsplaats hebben.

De elektrische deelsteps zijn heel nuttig en snel. Het is niet iets dat je dagelijks gebruikt waardoor het een extra ervaring is. Een dagje Brussel is een heuse wandeling met verschillende heuvels. Sommige mensen vinden de heuvels zwaar en gaan liever niet omhoog. Door de step vervaagt deze drempel en is het makkelijker om hogere toppen te bereiken.

Link met trend

Als we gaan kijken naar het trendframe vallen de elektrische deelsteps onder business betterment en pricing pandemonium. Zo zijn ze veel beter voor het milieu t.o.v. gewone auto’s. Pricing pandemonium wijst dan weer op de flexibele prijzen. Zo betaal je enkel voor de minuten dat je effectief rijdt en hang je niet vast aan een vast tarief.

Betalen naarmate gebruik is een opkomende trend binnen de mobiliteit. De elektrische deelsteps werken immers al op basis van dit principe. De steps werken als volgt: je betaalt 1 euro om de step te activeren met je mobiele telefoon. Vanaf dan begint er een klok te tellen hoelang je de step gebruikt. Het tarief is 0,15 euro per minuut.

Elektrische deelsteps staan verspreid in Brussel

Bron:

Ik rij elektrisch. (2019, 2 januari). Lime plaatst 500 elektrische deelsteps in Brussel. Geraadpleegd op 22 april 2019, van https://ik-rij-elektrisch.be/lime-plaatst-500-elektrische-deelsteps-in-brussel/

RAI Vereniging. (z.d.). Trends in Mobiliteit in 2030. Geraadpleegd op 23 april 2019, van https://raivereniging.nl/artikel/trends-in-mobiliteit-in-2030.html

Route:

link naar my maps: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1Mfo_YjuNY6q5eoTSQ9PkS5PeiJjJKxuJ&ll=50.84532899999997%2C4.34892739999998&z=14&fbclid=IwAR11tR0u6U7iAf6tcJrh4xids5Sd45emF_FbM8LlE2z0NVtngb0c7bG3AL8

Interview startup: POMO

Waar denken we aan als we aan een festival denken? Muziek, vrienden en ALCOHOL. Klopt, dit is waar de jongens van POMO verandering in willen brengen. Het verhaal van POMO begint bij twee student-ondernemers die elkaar al kennen sinds de kleuterklas, Maarten en Jens. Maarten organiseerde al een tijdje evenementen in het Mechelse nachtleven, terwijl Jens zelf achter de toog stond in de horecasector. Met expertise vanuit beide sectoren hebben zij POMO opgericht. Wij stelden de jongens enkele vragen.

Wat is POMO?

“POMO is een assortiment van verfrissende craft soda’s met niet-alledaagse smaken. Elke drank bestaat uit een verrassende combinatie van vers fruit en specifiek geselecteerde kruiden. Denk hierbij aan mandarijn-hop, framboos-kaneel en blauwbes-lavendel.

POMO wordt gemaakt op ambachtelijke wijze en bevat geen bewaarmiddelen en geen kleurstoffen.”

Hoe is POMO ontstaan?

“Het assortiment alcoholische dranken op festivals groeit elk jaar. De non-alcoholische tegenhangers daarentegen blijven zeer beperkt. We vonden dat er momenteel geen goed alternatief te vinden is op de festivalweide. Hieruit is POMO ontstaan, frisfruitige craft soda’s die geserveerd worden op tap.”

Welke verschillende smaken hebben jullie al op de markt gebracht?

“Momenteel bestaat ons aanbod uit mandarijn-hop, framboos-kaneel en blauwbes-lavendel. Ondertussen zijn we al bezig met nieuwe smaken te ontwikkelen. Aangezien we doorheen het jaar ook gaan samenwerken met horecazaken zijn we van plan elk seizoen een nieuwe smaak uit te brengen.”

Hoe zijn de eerste weken/maanden verlopen?

“We hebben op een heel korte tijd heel veel gedaan gekregen. We zijn veel zaken tegengekomen tijdens onze opstart waar we in het begin niet aan hadden gedacht. Gelukkig konden we op veel mensen rekenen om hier en daar hulp te bieden.”

Zijn jullie al nadelen tegengekomen?

“Het voordeel van een startup is dat je heel snel je aanpak kunt veranderen. Grotere bedrijven moeten eerst via ontzettend veel kanalen communiceren over diverse afdelingen om dan een heel plan op papier te maken alvorens ze iets uitvoeren. 

Hierdoor hebben wij heel wat nadelen op een korte tijd kunnen omzetten tot voordelen. Dit gaat vooral rond praktische zaken zoals leveringen aan festivals, standenbouw etc.”

Wat willen jullie bereiken met een concept als POMO?

“We proberen de non-alcoholische drankkaart op festivals even groot en aantrekkelijk te maken als zijn alcoholische variant. Steeds meer mensen drinken bewuster of zeggen neen tegen alcohol, waarom zouden zij hiervoor gestraft moeten worden.”

Momenteel zijn jullie enkel online actief, willen jullie op lange termijn eventueel een fysieke winkel oprichten?

“Voorlopig leveren we enkel B2B. In de toekomst zie ik een fysieke winkel wel plaats krijgen in ons concept, maar dat zal dan eerder in de vorm van pop-up flagship store zijn. Momenteel zijn we er alleszins nog niet over aan het denken.”

Jens Ysenbaardt (links) en Maarten Boodts (rechts) op de lancering van POMO. © WALLIS ANNIK

Blauwbes-lavendel © WALLIS ANNIKA

 

#COMGIRLSOPVERPLAATSING

Groetjes vanuit het prachtige Brussel

Kirsten Van Hoof, Jeeke Detavernier, Jasmine Stuyts, Femke Poels & Paula Szeroka