Antwerpen barst van de start-ups, trendy bars en brunchzaken. Dit in combinatie met de vele historische gebouwen en standbeelden waar mensen van allerlei verschillende landen op af komen. In deze bruisende stad vonden we verschillende coole hotspots waar de eigenaars een twist gaven en afkwamen met een geheel nieuw concept.

Zo creëerden ze een coole en trendy zaak voor mensen van alle leeftijden. Wij hebben de voor ons leukste en meest speciale bars en uitvindingen bezocht en hieronder beschreven. Het was een fantastische en vooral leerrijke dag in Antwerpen. We kwamen hotspots tegen waar we voordien nog nooit van hadden gehoord. Super ervaring!


Interview start-up

CEREAL HEAVENHet ontbijtgranenparadijs voor jong en oud!

Tijdens ons bezoek aan de stad Antwerpen deden we een kort interview met één van de uitbaters van Cereal Heaven. Cereal Heaven is de eerste cornflakesbar van het land en is inmiddels enorm populair. Meer dan honderd verschillende soorten ontbijtgranen staan voor je klaar om je kommetje (klein, medium of groot) op te vullen. Ook heerlijke toppings ontbreken niet.

Kiara Laridon, één van de nieuwe uitbaters, is heel enthousiast en gemotiveerd en wilde zonder twijfel eventjes vrij maken om onze vragen te beantwoorden.

Goedemiddag en bedankt voor je tijd. We zullen eventjes beginnen met je naam te noteren zodat we deze zeker kunnen vermelden.

KIARA: Goedemiddag, mijn naam is Kiara Laridon.

Wanneer zijn jullie begonnen met de zaak?

KIARA: Eind november 2018.

Waarom heb je voor Antwerpen gekozen?

KIARA: Het bestond hier eigenlijk al en wij hebben het overgenomen van de vorige uitbaters. Het is een heel tof concept, vandaar onze interesse. En doordat we zelf in Beveren wonen is het heel dichtbij.

Weet je toevallig waar de vorige eigenaars hun inspiratie hebben gehaald?

KIARA: Toch wel, de inspiratie kwam uit Portugal. Ze waren daar op reis en kwamen een cereal bar tegen. Omdat ze het er heel plezant vonden, zijn ze op het idee gekomen om het hier in België te starten.

Hebben jullie toekomstplannen? Willen jullie graag uitbreiden of eerder uniek en exclusief in Antwerpen blijven?

KIARA: Het zou heel leuk zijn om uit te breiden maar eerst stap per stap. We zijn hier net een paar maanden geleden gestart dus eerst stappen vooraleer we beginnen lopen. Maar het zou wel leuk zijn om in de toekomst op een andere locatie ook eentje te kunnen openen.

Ja, dus eerst even kijken hoe het hier vlot.

KIARA: Ja, exact.

Zijn jullie actief op sociale media?

KIARA: Ja, Instagram is het meest populaire.

Heeft dit sociaal platform dan ook een rol gespeeld in jullie succes?

KIARA: Jazeker. Vooral Instagram.

Hoe gaan jullie dan om met de gratis publiciteit? Spelen jullie daar bijvoorbeeld op in of doen jullie iets anders?

KIARA: Niet echt eigenlijk. We hebben nu voor de eerste keer samengewerkt met iemand maar we krijgen zodanig veel berichtjes dat we het zelf amper kunnen volgen.

Hoe bedoel je, specifiek? Werk je dan echt samen met die persoon?

KIARA: Ja, we geven dus eigenlijk een dienst in de plaats. Zij komen eten op onze kosten in ruil voor reclame die ze maken op sociale media.

Ik zie hier op de muur en op jullie kaartje een hashtag staan. Sporen jullie bezoekers aan om deze hashtag te gebruiken?

KIARA: Ja, maar sommigen gebruiken #cerealheaven en anderen gebruiken dan weer #cerealheavenantwerpen. Het liefst van al hebben we de hashtag #cerealheaven die wij zelf gebruiken, maar mensen zijn er eigenlijk vrij in.

Sporen jullie de mensen dan ook echt aan om de hashtag te gebruiken en ervaringen te delen?

KIARA: Neen, niet echt. We krijgen sowieso gratis publiciteit en worden standaard getagd dus het is niet echt nodig.

Is er dan een standaard publiek dat jullie over de vloer krijgen?

KIARA: Neen, zowat iedereen komt hier binnen. Ik kan er geen specifieke doelgroep aan linken. Het zijn zowel oma’s en opa’s met de kleinkinderen als studenten of mensen die terug hun nostalgie beleven.

Hebben jullie de inrichting nog veranderd na de vorige eigenaars?

KIARA: Toch wel een beetje, ja.

Het stapelbed bijvoorbeeld. Stond deze er al?

KIARA: Ja, dat stond er wel al. Wij hebben het enkel gedraaid en een beetje anders  ingericht.

Wat is dan het verhaal achter dit stapelbed?

KIARA: Ontbijt op bed.

Dit is enkel voor kindjes dan?

KIARA: Neen. We hebben ook al ouderen of koppels gehad die er op gaan zitten. Het is voor iedereen.

Oh, leuk! Ik denk dat dit zowat de voornaamste vragen waren.

KIARA: Zoals ik al zei, zitten we hier nog niet zo heel lang en we krijgen vaak dezelfde vragen van mensen, maar spijtig genoeg weten we niet goed hoe het allemaal bij de vorige mensen was. We hebben het gewoon overgenomen.

Hebben de vorige mensen dit eigenlijk lang gedaan voor jullie?

KIARA: Net geen jaar, dus eigenlijk niet zo lang. Ze hadden zelf nog twee kindjes die ze niet veel zagen en daarom hebben ze het volgens mij overgelaten aan anderen.

De reden was dus niet omdat de zaak niet goed draaide?

KIARA: Ik zie toch wel een verschil, hoor.

Jullie hebben nu toch wel wat volk dat langskomt. Het zit altijd wel goed vol denk ik.

KIARA: Ja, jazeker. Het is heel veel veranderd. Ik ben nu een paar maand terug en alles is wel verdubbeld. Dus toch wel.

Super, heel fel bedankt voor je tijd.

KIARA: Graag gedaan en nog heel veel succes!


Onze coolhunts

THE PLAYGROUND – Games & Coffee

Al zoekend door de straten kwam ik terecht bij een klein gezellig cafeetje waar ik tientallen gezelschapsspellen zag staan. Ik, een grote fan van zo’n spellen ging natuurlijk naar binnen om hier meer over te weten te komen.

The playground, een pop-up board game café, is de 2de vestiging in Antwerpen sinds anderhalf jaar. Deze bar biedt de mogelijkheid aan klanten om te genieten van een heerlijk drankje van de lokale branderij of een homemade drankje. Het leuke hieraan is dat je dit doet in combinatie met een van de vele gezelschapsspellen die in de rekken te vinden zijn.

De spelletjes zijn gratis zolang je er ook een drankje neemt. Een simpel concept dat toch kan zorgen voor een gezellige dag met vrienden/familie.

Het is een consumententrend die valt onder de categorie ‘Local Love’. Deze trend zorgt duidelijk voor consumptie en communicatie. Het is een lokale bar die toegankelijk is voor iedereen.

DE WASBAR – Een bagel eten naast een wasmachine? 

Deze speciale bar is sinds 2018 de derde vestiging in België. Hier kun je rijkelijk lunchen en brunchen terwijl je wacht op de was die ondertussen naast je tafel gedaan wordt. Deze bar is daarnaast ook gevuld met boeken en leeshoekjes om zeker te zijn dat de klanten zich niet zullen vervelen terwijl ze wachten op de was. Als ik een student was die zich in Antwerpen op kot bevond zou ik zonder twijfel wekelijks in deze bar te vinden zijn.

Natuurlijk is dit een trend op zich, het is niet elke dag dat je een bar met wasmachines tegenkomt. maar door te kiezen voor een trendy menu bestaande uit voornamelijk avocado’s en hummus proberen ze hier ook jonge mensen mee aan te trekken.

Deze megatrend behoort tot voeding. Deze trend behoort ook tot de consumententrends Local Love en Infolust. Het is toegankelijk voor iedereen en zorgt voor consumptie waar je tegelijkertijd je was kan doen. Het is dus een 2 in 1. Ook is er geen overload aan informatie waar mensen uiteraard niet van houden. Het concept is duidelijk en relevant voor verschillende doelgroepen.

BUBBLE TEA – Bubble wat?

De eerste keer dat ik gehoord had van bubbletea wist ik niet goed wat ik me hierbij moest voorstellen. Maar als echte theeliefhebber was mijn nieuwsgierigheid meteen aangewakkerd. Bubble tea werd uitgevonden in Taiwan en werd al snel razend populair in Azië en is nu ook aan het aanslagen in Europa. Het is oorspronkelijk een combinatie van thee, melk, vruchtensiroop en tapiocaballetjes.

Goed, eenmaal ik over meer informatie beschikte over deze nieuwe ‘theesoort’ wilde ik deze wel eens uitproberen in de bubbletea shop 8tea5. Naast de gezelligheid en warmte die de kleine winkel uitstraalt, is hun bubbletea zeker de moeite waard! Zelf ben ik meer voorstander voor de variant met als basis fruit, maar er is voor ieder wat wils. Een drankje met ‘parels’ die in je mond wegsmelten is zeker een unieke ervaring!

Deze hotspot is een mooi voorbeeld van het thema voeding. Toeristen en omwonenden kunnen hier terecht voor een heerlijke bubbletea of andere gewone theesoorten. Er is ook de gelegenheid om polaroid foto’s te trekken om mee te nemen of aan de muur daar te vereeuwigen. En voor de creatieve geesten onder ons ligt er ook een boek op de langste tafel waar je iets in kan schrijven of tekenen.

Bubbletea zou ik plaatsen binnen de consumententrend ‘Human Brands’. Bij 8tea5 zien we dat deze shop persoonlijkheid en warmte uitstraalt. Het maakt mensen bewust van hun product via sociale media en geeft daarnaast ook een goede en eerlijke klantenservice. Polaroid foto’s trekken, polaroid toestellen kopen en een boek om je zegje in te doen, geeft 8tea5 een persoonlijke en gezellige toets.

BIRD DEELSTEPS – Op een Bird door de stad

Na het succes in Amerika nemen de Bird deelsteps nu ook meer en meer de straten van Europa in beslag. Deze step is een handig alternatief transportmiddel en ook plezierig om mee rond te rijden. Het werkt via een smartphone-app, waarop je een overzicht krijgt van waar er overal Bird steps beschikbaar zijn. Tijdens de nacht worden de steps van de straat gehaald en onderhouden en/of opgeladen.

Ikzelf vind het een originele en perfecte oplossing voor “last mile” transport. Daarnaast is het ook een leuke en verrassende manier om je voort te bewegen door de stad. Wie snel op zijn eindbestemming wil komen, kan dus nu gebruik maken van de flexibiliteit van een compacte, elektrische step. In Antwerpen zie je nu al vaak een Bird step voorbij rijden en met de zomer in zicht gaan veel mensen hier zonder twijfel gebruik van maken.

Deze trend valt duidelijk onder het thema transport, maar ook onder het thema ecologisch gezien het groene karakter dat het transportmiddel heeft. De Bird deelsteps zou ik plaatsen zowel binnen de consumententrend ‘Status Seekers’ als ‘Helpfull’.

Status Seekers: De elektrische deelstep zijn best wel prijzig, waardoor de meeste mensen hem dus niet zomaar zou ‘lenen’ voor een hele dag. Dit kun je wel doen als je over genoeg geld beschikt. Op deze manier kan het wijzen op een verlangen naar erkenning en status. Het laat zien dat je genoeg geld hebt om zo’n step te huren.

Helpfull: Mensen van de dag van vandaag leiden een druk bestaan. Ze hebben geen tijd noch zin om op een bus, metro of ander openbaar vervoer te wachten. De Bird step biedt hiervoor de ideale oplossing gezien het een snelle een flexibele manier is om je voort te bewegen (voornamelijk in steden). Dit product maakt het leven gemakkelijker en eenvoudiger en dat is precies waarom de consumenten er van houden.


TOMMY JEANS – Digitale paskamers

Al wandelend op de Meir in Antwerpen ben ik op een heel leuke trend gestrand. In de Tommy Hilfiger winkel heb je namelijk digitale paskamers. Tommy Hilfiger wil het traditionele shoppen combineren met digitale ervaringen opdoen. Met de digitale paskamer kan je een selfie maken met je outfit en deze delen via e-mail. Daarnaast kan je een 360°- foto of video maken om je outfit nog beter te beoordelen. Als kers op de taart vertellen digitale ‘denim fit guides’ wat er op dat moment beschikbaar is in de winkel en online. Als je nog niet overtuigd bent: ze helpen je ook nog eens de perfecte jeans te vinden, wat een luxe!

Ikzelf heb een zwak voor shoppen en er wordt nogal eens gezegd dat mijn kleerkast vrij groot is dus persoonlijk vind ik dit heel cool. Een dagje shoppen ervaar je heel anders door deze paskamer. Je kan je favoriete outfit passen, er een foto van maken en er thuis even over nadenken maar een groot voordeel is natuurlijk dat je een 360° foto hebt die je erna kan bekijken. Zo kan je thuis nog even nadenken of je die mom jeans wel zou kopen ?.

Ik zou de digitale paskamers plaatsen binnen de trend ‘Ubitech’. Dit is de steeds grotere doordringendheid van technologie. Technologie zal steeds alomtegenwoordiger worden, universeler en onmogelijk om nog zonder te leven. Mensen zullen hun leven opbouwen rond de ongekende superkrachten die technologie hen biedt: perfecte en onmiddelijke informatie, absolute transparantie, onbeperkte keuze en nog veel meer. De digitale paskamer is een nieuwe uitvinding op vlak van technologie en geeft je meer mogelijkheden dan een gewone paskamer.

BUBBLE WAFFLE – Bubbels overal

Bubbel bubbel bubbel; naast de Luikse wafel, de Brusselse wafel en de stroopwafel heb je nu ook een bubbelwafel! Het woord zegt het eigenlijk zelf, het is een wafel met bubbeltjes. In Antwerpen vond ik een gezellig en klein zaakje dat dezelfde naam draagt. Hier kan je naast bubbelwafels ook nog andere lekkernijen krijgen zoals breakfast bowls, ijs en een gewone lekkere lunch.

De bubbelwafel wordt ook wel eggwaffle genoemd en is afkomstig van Hong Kong maar begint meer en meer de wereld over te nemen. Het is een zeer luchtige wafel en is even lekker en zoet als een gewone wafel, ideaal dus voor de lekkerbekken! Je kan de wafel afwerken met sauzen en toppings naar keuze, soms wordt de wafel zelfs gevuld, het is maar hoe jij het prefereert! De wafel lijkt op noppenfolie, als dat niet cool is?!

Aan de gewone wafel wordt een persoonlijke toets gegeven door er bubbeltjes aan toe te voegen zo wordt er winst gemaakt door het in een heel nieuw jasje te steken. Naar mijn mening kan je de bubbelwafel dus binnen de trend ‘Human Brands’ plaatsen.

MOOY – Stralen, vanbinnen en vanbuiten

Boetiek Mooy is een prachtige hotspot op de Lombardenvest in Antwerpen. Het is een combinatie van horeca en beauty en is onmiddellijk te herkennen aan de roze kleur. Alles, maar dan ook alles (!!), werd in een roos jasje gestoken. Het is de ideale plek voor beautyqueens, vegans en foodlovers!

Op 11 december 2018 werd Yana Lamon’s eigen roze paradijs geopend. Yana is een make-up artieste met een passie voor beauty en gezond eten. Ze wilT mensen mooi maken en zich goed laten voelen met de allerbeste schoonheidsproducten en fantastisch eten. Bovendien wilde ze niet alleen rekening houden met de wensen van de klanten, maar ook met die van de planeet. Je kan het al wel raden: alles is er vegan, biologisch en huisgemaakt.

Tijdens onze wandeling in Antwerpen vielen onze ogen meteen op deze prachtige hotspot. Je kan er niet naast kijken. Roze muren, roze meubels en een prachtige, instawaardige bloemenmuur. Bij het binnenkomen tovert het schattige, dromerige interieur onmiddellijk een glimlach op je gezicht. Je wordt meteen uitgenodigd om gezellig iets te eten of te drinken aan de fleurige, roze tafeltjes. Wat Mooy zo uniek en ‘cool’ maakt, is dat alles steeds huisgemaakt, vers en biologisch is. De gerechten worden verzorgt door chef-kok Pieter De Buysscher. Hij maakt gebruik van duurzame en biologische ingrediënten en biedt steeds het beste van het seizoen aan. Heerlijk!

Achterin vindt je een klein en cosy beautysalonnetje, waar je unieke skincare producten kan aankopen. Ook deze zijn vegan, cruelty free en biologisch. Het is wel duidelijk dat de zorg voor de planeet een heel belangrijke rol speelt binnen dit concept.

Maar waarom is dit nu net zo ‘cool’?

Wel, de zorg voor de planeet en de natuur is een heel actueel thema. Iedereen probeert zijn steentje bij te dragen, elk op zijn eigen manier. Mooy doet dit door vegan en biologische producten aan te bieden. Bovendien wordt er rekening gehouden met het seizoen en het beste ervan wordt gebruikt in gerechten. Mensen zijn ook steeds meer bezig met hun gezondheid. Een gezonde lunch is waar ze van houden en dát is nu net waarvoor ze bij Mooy terecht kunnen. Wat tegenwoordig ook ontzettend ‘cool’ is, is instagram. Door haar prachtige bloemenmuur, die door bijna elke bezoeker gefotografeerd wordt, is Mooy ontzettend populair op dit platform. Dagelijks verschijnen er heel wat instastories en instaposts van het prachtige interieur.

Persoonlijk vind ik dit Mooy niet enkel prachtig aan de buitenkant, maar ook aan de binnenkant. Het is een uniek concept waar veel aandacht aan wordt besteed en dat kan je ook duidelijk zien. Deze coolhunt werd onverwachts gevonden, maar was meer dan de moeite waard!

Volgens mij valt deze hotspot het beste binnen de trend ‘Human Brands’. Mooy haalt enorme winst binnen door haar eigenheid en persoonlijkheid. Alle producten werden in een persoonlijk, roos jasje gestoken waardoor je de zaak onmiddellijk herkend. Daarnaast is het ook heel duidelijk waarvoor Mooy staat, namelijk vegan en biologisch. De zaak is enorm populair en wordt omarmd door consumenten. Dit is te zien aan de honderden posts en stories op Instagram.

HOTEL 0 KATHEDRAL Meer dan gewoon een hotel

Hotel O Kathedral is geen hotel zoals een ander. Deze hotspot springt onmiddellijk in het oog door de centrale ligging in de stad en het gezellige terras. Na een korte babbel met een werknemer aan het onthaal werd het al snel duidelijk dat Hotel O zich wil onderscheiden van anderen door faciliteiten aan te bieden die voor zowel gasten als niet-gasten toegankelijk zijn. De open bar, genaamd Bar O, is daar een voorbeeld van. De bar biedt voornamelijk Antwerpse bieren aan en je kan er ook een ruim assortiment aan Belgische gins vinden. Naast de bar vinden we Sofie sucrée. Dit is een eigen in-house chocolade- en koffiebar die wordt uitgebaat door, je raadt het nooit, Sofie. Toeristen moeten voortaan niet meer op zoek naar die typische Belgische chocolade, ze kunnen het gewoon in het hotel zelf vinden. Lekker handig! Maar dit is nog niet alles. Dagelijks biedt Hotel O een continentaal ontbijtbuffet aan dat gebaseerd is op dagdagelijkse, verse en seizoensgebonden producten.

Deze hotspot is een fantastisch voorbeeld van het thema reizen en toerisme. Toeristen kunnen steeds terecht in het hotel, ook al is het maar voor een colaatje, een Antwerps biertje of een heerlijke Belgische praline. Er is geen verplichting tot een verblijf in het hotel, maar dat is natuurlijk wel mooi meegenomen. Wat ik persoonlijk ontzettend mooi en opvallend vond, was het prachtige en unieke doorgetrokken design. Bar O en Sofie sucrée worden afgezonderd van elkaar door ze naast elkaar te plaatsen en een andere naam te geven, maar toch zie je duidelijk dat het bij elkaar hoort. Ik ben er zeker van dat concepten als deze in de toekomst vaker zullen voorkomen!

Door het enorme aanbod aan Antwerpse bieren, Belgische gins en de Belgische chocolade en koffie, kunnen we Hotel O Kathedral plaatsen binnen de consumententrend ‘Local Love’. Daarnaast proberen ze ook steeds de nadruk te leggen op Het Belgische en Antwerpse kwaliteitsmerk.


Google My Maps

 


Onze fantastische groep – A3

Mosquera Leticia, Sabaouni Mariem, Schroë Lise en Van den Bossche Xanthe


Bronvermelding

Brian Maier Jr. (2018). The Playground, pop-up boardgamecafé Antwerpen. Op Boardgamiac.be [Website]. Geraadpleegd op 19 april 2019 via https://www.boardgamiac.be/the-playground-pop-up-boardgamecafe-antwerpen/

Culy. (2019, 26 februari). Bubble tea: wat is het en hoe maak je het zelf?. Op Culy.be [Website]. Geraadpleegd op 19 april 2019 via https://culy.be/bubble-tea/

Force3. (2019). De elektrische deelsteps van Bird zijn geland in Antwerpen. Op Bird.force3.be [Website]. Geraadpleegd op 19 april 2019 via https://bird.force3.be/de-elektrische-deelsteps-van-bird-zijn-geland-in-antwerpen

HotelO Kathedral. (2019). Hotelokathedral.com [Website]. Geraadpleegd op 21 april 2019 via https://hotelokathedral.com/

Huysentruyt, K. (2018). Tommy Hilfiger zet in op omnichannel retail experience met Antwerpse hightech flagship. Op Trends.knack.be [Website]. Geraadpleegd op 19 april 2019 via https://trends.knack.be/economie/style/business/tommy-hilfiger-zet-in-op-omnichannel-retail-experience-met-antwerpse-hightech-flagship/diaporama-normal-1407177.html

Milbou, L. (2018, 22 december). Mooy in Antwerpen: healthy food en cruelty free beauty. Op Feeling.be [Website]. Geraadpleegd op 19 april 2019 via https://www.feeling.be/hotspots/beauty/antwerpen/mooy-in-antwerpen-vegan-food-en-cruelty-free-beauty

Vandemeester. (2019). Bubbelwafels.nl [Website]. Geraadpleegd op 19 april 2019 via https://www.bubbelwafels.nl

WASBAR belgium nv. wasbar aeg. Op Wasbar.be [Website]. Geraaadpleegd op 19 april 2019 via http://www.wasbar.be/aanbod/

8tea5 Bubbletea. (2019). 8tea5 Bubbletea – taste the inspiration. Op 8tea5.com [Website]. Geraadpleegd op 19 april 2019 via https://8tea5.com/


Extra afbeeldingen