Voor onze coolhunt zijn wij naar Leuven gegaan. Hieronder hebben we enkele van onze leukste coolhunts uitgeschreven.

  • Eco Drive

Als eerste stop van onze coolhunt hebben we Eco Drive bezocht door eerst een busrit te nemen doorheen Leuven want de ligging van de winkel is aan de linkerkant van Leuven namelijk in de straat Kapucijnenvoer 110.

Eco Drive is een detailhandel die zorgt voor alle elektrische fietsen, van het hele gamma e- stadsfietsen, e-mb tot speedbikes en e-plooifietsen. Zo hebben ze fietsen voor jong en oud. Doordat de fietsen elektrisch zijn, is het ook nog eens

De fietswinkel

ecologisch omdat dan minder mensen de wagen gaan nemen als voertuig.

Het is zeker een coolhunt omdat Leuven een drukke stad is waar zeer veel studenten aanwezig zijn en in plaats van dat ze dan een auto of brommer zouden nemen, kunnen ze dan zo’n e-bike aanschaffen. Het is goed voor je gezondheid want je fietst regelmatig en het is beter voor het milieu.

De megatrend waartoe dit concept behoort, is Ecologie (duurzaamheid en vergroening). De consumertrend is Better Business omdat de consument er zich van bewust wordt dat ze door het gebruik van auto’s en andere schadelijke voetruigen voor het milieu een negatieve impact hebben op de planeet. Dat is de reden waarom het lange termijn een oplossing is die de negatieve impact verminderd.

Geschreven door Iliace Vermeulen

  • Koffie en Staal

Bij koffie en staal kan je genieten van kwaliteitskoffie en huisgemaakte gebakjes. Maar er is meer dan dat. Koffie en staal maakt ook meubels op ambachtelijke wijze onder de naam NONO en verkoopt juwelen van NUSJ. Je kan hun terugvinden in de Dirk Boutslaan 12 te Leuven.

De koffiebar

Wanneer je wilt genieten van een lekkere koffie of thee kan je hier zeker terecht. Ze staan voor goede kwaliteit en hechten veel belang aan het milieu. Koffie en staal wil namelijk met zoveel mogelijk duurzame materialen werken die lang meegaan. Ze verkiezen verse streekproducten die als het kan ook nog eens biologisch zijn. Je kan er ’s ochtends altijd langskomen voor een lekker ontbijt. Geniet van de huisgemaakte limonade’s en ijsthee. Laat je verrassen door de verschillende kruidenthee’s. Of ontdek de verrukkelijke smaak van de zelfgebakken taarten en gebakjes.

Naast koffie en gebakjes maakt Koffie en Staal ook meubels. De ambachtelijke laswerken zorgen voor prachtige resultaten. De meubels kan je dan ook kopen voor een schappelijke prijs. Nadat de eigenaars de wereld hadden gereisd, openden ze hun eigen koffiebar in Leuven. Hier vinden ze hun passie in terug. net zoals de koffiezaak stralen de meubels karakter uit. Dit komt doordat ze na een fantasierijke schets te hebben gemaakt, een stalen basisstructuur maken. Zo kan het meubilair worden afgewerkt met andere kwaliteitsmaterialen.

Koffie en Staal is een gezellige koffiebar dat karakter en passie uitstraalt. Dit in combinatie met ambacht, geeft een mega cool effect. Ga zelf zeker eens een kijkje nemen.

De megatrend waartoe Koffie en Staal behoort is voeding. De consumententrend is local love. ondanks het online leven op social media willen mensen ook nog ergens samenkomen voor een gezellige babbel. Hierdoor is Koffie en Staal de perfecte plaats om dit te doen.

Geschreven door: Thomas Vanhove

  • Swapfiets

Het woord Swapfiets zegt het al zelf. Het is een bedrijf dat fietsen verhuurt en wanneer deze fietsen kapot zijn fixen zij het! Dat is alleszins wat ze op hun website bij concept zetten. Het concept van de Swapfiets is al een tijdje geleden ontstaan.

Het concept van Swapfiets. Bron: Swapfiets.be

Een paar studenten hadden het goede idee om voor een vast bedrag per maand Swapfietsen uit te lenen en er dan nog eens voor te zorgen dat ze het altijd doen. Het groeide algauw uit tot een groot succes. Om duidelijkheid te scheppen over welke fietsen nu precies een Swapfiets waren, hebben ze de fietsen één blauwe band gegeven. In Nederland is het bekend over het hele land en sinds een tijdje is er ook een filiaal in Leuven te vinden. Sindsdien zie je overal de bekende fiets met het blauwe wiel.

Voor ons was dit echt wel een coolhunt. We weten dat het bedrijf al een tijdje bestaat, maar we hadden er zelf nog niet veel over gehoord. Totdat we dit natuurlijk tegenkwamen in de Tiensestraat. Het blijft een concept dat aanslaat en we vinden dat ze steeds zoeken naar een nieuwere aanpak. Zo hebben ze een app ontworpen waardoor de Swapfiets service binnen handbereik is. Wie weet zie je ons binnenkort wel met zo’n te gekke fiets rondrijden!

De megatrends waartoe dit behoort zijn ecologie (duurzaam en klimaat) en technologie (app en mobiliteit). De consumententrends waartoe dit behoort zijn Helpfull, doordat de app het gebruik van de fietsen vergemakkelijkt en Human Brands, doordat Swapfiets een persoonlijke touch (het blauwe voorwiel, goedkoop, snelle service) geeft aan de manier van werken.

Geschreven door: Kaat Pelkmans

  • The Avocado Bar

The Avocado Bar is neergestreken in de Charles Deberiotstraat. Uitbater is niemand minder dan bekende Leuvenaar Carlo Celis. Tot 2006 zag je ze amper in het noordelijk halfrond, maar dat is anno 2019 wel even anders. We hebben het over avocado’s. Bekende Leuvenaar Carlo Celis en Steven Heymans begonnen samen het bedrijfje Hungry Traveler en samen openden ze zopas The Avocado Bar.

Nog enkele opmerkelijke cijfers over avocado’s: de export naar Europa is sinds de eeuwwisseling meer dan vertienvoudigd. Wereldwijd wordt er elk jaar een kleine 6 miljoen ton avocado’s geproduceerd. Om één kilogram avocado’s te produceren heb je ongeveer 2.000 liter water nodig en dat is veel in vergelijking met andere vruchten. Nog dit: de productie van vlees vereist nog steeds meer water dan de productie van avocado’s.

Deze trendy en hippe bar is zeker een coolhunt omdat avocado’s steeds bekender worden omdat jongeren en volwassenen een gezondere levensstijl willen. Avocado’s helpen je snel om af te vallen en verminderen je eetlust, versnellen je stofwisseling en kunnen (vr)eetbuien voorkomen. Dit alles maakt dat The Avocado Bar bij betterment past.

Geschreven door: Iliace Vermeulen

  • Tunue Preferee

In de Mechelsestraat is Tunue Preferee gevestigd. Een green fashion boutique waar ecologische dameskledij centraal staat. Je vind er niet enkel prachtige dameskledij maar ook handtassen, schoenen, juwelen en huisaccessoires. Dit allemaal geproduceerd op een duurzame manier.

Afbeeldingsresultaat voor tenue preferee

Tunue Preferee, eerlijk mooi

De kleding boutique wil drukbezette dames de kans geven om een duurzame en mooie outfit uit te kiezen. Zo kunnen de vrouwen iedere dag zelfzeker in hun schoenen staan.

Tunue Preferee is niet alleen een winkel waar je allerlei kledij kan kopen. Je kan er ook terecht voor stijl- en kleuradvies. Wanneer je tijdens de dag weinig of geen tijd hebt, biedt Tunue Preferee je de kans om ’s avonds een afspraak te maken zodat je alleen, met een aantal vriendinnen of zelfs met een bedrijf langs te komen. Zo is je kleerkast perfect op je afgestemd en gaan duurzaamheid en mode hand in hand met elkaar.

Tunue Preferee geeft dames de kans om miskopen en afdankertjes te vermijden zodat je er steeds goed gekleed bijloopt voor elke gelegenheid. Zeker de moeite dus om eens langs te gaan.

De megatrend waartoe dit behoort is ecologie (duurzaam). De consumententrend waartoe dit behoort is betterment. Tunue Preferee helpt dames met de zoektocht naar zelfverbetering. Dit door mooie kledij aan te bieden waardoor ze zich beter in hun nopjes gaan voelen. De kleren maken immers de man, of in dit geval de vrouw.

Geschreven door: Thomas Vanhove

  • Content

Als zesde stop van onze coolhunt hebben we de winkel Content bezocht. Content is een verpakkingsvrije  voedingswinkel in Leuven. Het belangrijkste aspect van de winkel is dus dat de klanten hun eigen bewaardozen en zakjes moeten meenemen om het eten mee te nemen. Het is een nieuwe manier van denken waarbij ‘zero waste’ centraal staat. Voor ons was dit zeker een coolhunt, want het is een uniek concept in de stad. Voor studenten is het ook een makkelijke manier om alleen het noodzakelijke te kunnen kopen.

Bij Content hebben ze enkele specifieke leveranciers. Een hiervan is Quinobel. Het is een bedrijf dat échte Belgische quinoa produceert. Hierbij wordt op een duurzame manier aan landbouw gedaan en is de teelt niet alleen bestendig tegen de moeilijke milieuomstandigheden anno 2019 maar voldoet het ook aan het charter dat het bedrijf heeft opgesteld rond verantwoorde landbouw.

Een andere leverancier van Content is DE STER. Dit is een mosterdmakerij in Leuven die met de beste ingrediënten drie soorten mosterd maakt. Sinds 1924 doen ze dit met een authentieke 3-steens mosterdmolen.

Bij Content staat duurzaamheid zeker centraal. De andere leveranciers die ze hebben, baseren zich allemaal op duurzame landbouw. Daarom dat studenten dus lekker en gezond kunnen koken met de producten van Content. Goed idee hé?!

De megatrend waartoe dit concept behoort, is Ecologie (duurzaamheid). De consumententrends waartoe dit concept behoort, is enerzijds Better Business. Dit omdat de winkel op een duurzame manier te werk gaat. Anderzijds behoort dit concept tot de trend Local Love, omdat de locale producten omarmd worden.

  

Geschreven door: Kaat Pelkmans

  • Harvest Club

Hieronder het interview met de jonge onderneemster Stefanie Vereecken. Zij is de oprichtster van een fair fashion winkel genaamd Harvest Club.

  • Hoe zou u het concept uitleggen aan mensen die de winkel niet kennen?
    • Het is een fair fashion winkel. Dat wil zeggen dat alles op een ethische en duurzame manier geproduceerd wordt.
  • Wanneer is de winkel opengegaan?
    • eind februari 2018
  • Waarom heb je besloten om deze winkel te openen?
    • Waarom zou je het anders doen dan fair fashion? Ze is zelf al veel bezig met duurzaam leven dus ze vond dit een normale stap in het proces.
  • Hoe ben je te werk gegaan?
    • Ze heeft het allemaal zelf gedaan. Ze is zelf op zoek gegaan naar leveranciers enzovoort. Ze heeft voor de stad Leuven gekozen, omdat ze hier zelf woont.
  • Wat zijn je toekomstplannen?
    • Ze heeft nog geen tijd gehad om daarover na te denken, want ze heeft het ontzettend druk met de huidige winkel.
  • Tips voor jonge/startende ondernemers.
    • Gewoon doen! Ze heeft in Nederland veel gewerkt en daar heeft ze een heel aangename manier van werken leren kennen. Je moet er natuurlijk wel hard voor werken.

De megatrend die wij hierin herkennen is Ecologie (duurzaamheid). De consumententrend die wij hierin herkennen is local love. Dit doordat de ondernemer de consumenten wil aanzetten tot ecologisch leven. Hierdoor omarmen consumenten locale producten. Ook is Harvest Club een Human Brand. Ze brengen iets uniek en eigen op de markt, waardoor de consument hun openheid waardeert.

 

 

 

 

 

 

 

 

Groep: Kaat Pelkmans, Thomas Vanhove en Iliace Vermeulen

Route: